Kaupunkirakennelautakunta, kokous 6.5.2025

§ 97 Kurjenkuja 2 -asemakaavamuutos sekä tonttijaon hyväksyminen asemakaavan yhteydessä

JyväskyläDno-2025-75

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Oona Peuhkuri, kaavoitusarkkitehti, oona.peuhkuri@jyvaskyla.fi

Perustelut

Asemakaavan muutos koskee 16. kaupunginosan korttelin 33 tonttia 10 sekä katu- ja pysäköintialuetta.

Asemakaavamuutoksen tavoitteena on mahdollistaa Halssilassa Vaajakoskentien varressa sijaitsevan tontin kehittäminen purkavalla täydennysrakentamisella. Suunnittelualueelle esitetään kahta viisikerroksista kerrostaloa.

Lähtökohdat

Asemakaavan laatiminen on käynnistynyt yksityisen maanomistajan hakemuksesta. Asemakaavan vireilletulosta on ilmoitettu sanomalehti Keskisuomalaisessa 28.6.2024. Kaavamuutosalueen pinta-ala on noin 5500 neliömetriä.

Jyväskylän kaupungin oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa suunnittelualue kuuluu kestävän liikkumisen taajama-alueeseen sekä ensisijaiseen rakentamisen kohdentamisvyöhykkeeseen. Voimassa olevassa asemakaavassa suunnittelualue on asuinkerrostalojen ja rivitalojen korttelialuetta (AKR) sekä yleistä pysäköintialuetta (LP). Tehokkuusluku on e=0.6, joten rakennusoikeutta on 1755 kerrosalaneliömetriä.

Suunnittelualueella sijaitsee vuonna 1973 valmistunut kaksi–kolmekerroksinen toimistoksi rakennettu kerrostalo, joka on laajennettu ja muutettu asuinkäyttöön 1990-luvulla. Ajoyhteys tontille on Kurjenkujalta. Pysäköinti on toteutettu sekä tontilla että pysäköintialueella (LP).

Asemakaavan muutosluonnos

Asemakaavan muutosluonnoksessa tontti on osoitettu asuinkerrostalojen korttelialueeksi (AK). Korttelialueen rakennusoikeus 4000 kerrosalaneliömetriä jakautuu kahdelle rakennusalalle. Asuinkerrostalojen rakentaminen mahdollistaa laskennallisesti asuntoja noin 100 asukkaalle.

Rakennukset sijoittuvat loivaan rinteeseen, joten ne ovat Vaajakoskentien suunnalta viisikerroksisia ja Kurjenkujan puolelta kuusikerroksisia. Rakennusten julkisivumateriaalina tulee olla valkoinen kiviaines; rappaus tai tiili selkeänä ja yhtenäisenä pintana. Pysäköinti osoitetaan tontille sekä pysäköintialueelle (LP), johon voidaan sijoittaa enintään 15 AK-tontin autopaikkaa. Vaajakoskentien puolella kevyen liikenteen väylä kulkee nykytilanteessa osittain tontin puolella, jonka vuoksi noin sadan neliömetrin suuruinen osa tontista liitetään katualueeseen todentamaan nykytilannetta.

Asemakaavan muutos on vaikutuksiltaan merkittävä, ja sen hyväksyy kaupunginvaltuusto (hallintosääntö 8 §). Asemakaavan yhteydessä laaditaan maankäyttösopimus ja hyväksytään sitova tonttijako.

Asemakaavan muutosluonnosta esitellään avoimessa asukastilaisuudessa nähtävilläolon aikana. (Tilaisuuteen liittyvät tiedot löytyvät kaavan verkkosivuilta lautakuntakäsittelyn jälkeen).

Kaavaan liittyvää aineistoa on nähtävillä kaavoituksen verkkosivuilla osoitteessa https://www.jyvaskyla.fi/kaavoitus/vireilla/kurjenkuja-2

Ehdotus

Esittelijä

Hannu Kantonen, toimialajohtaja, hannu.kantonen@jyvaskyla.fi

Kaupunkirakennelautakunta päättää asettaa asemakaavan muutosluonnoksen alueidenkäyttölain 62 §:n sekä maankäyttö- ja rakennusasetuksen 30 §:n säännösten mukaisesti nähtäville, jotta osallisilla on tilaisuus esittää mielipiteensä asiasta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

Mikko Räty ilmoitti yhtiön hallituksen jäsenenä olevansa hallintolain 28 §:n 5.momentin mukaan esteellinen. Hän poistui asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi kokouksesta.

Valmistelija

  • Oona Peuhkuri, kaavoitusarkkitehti, oona.peuhkuri@jyvaskyla.fi

Perustelut

Kaavaluonnoksesta saatu palaute
Asemakaavan muutosluonnos oli nähtävänä 31.1.–3.3.2025. Nähtävänäolosta tiedotettiin sanomalehti Keskisuomalaisessa sekä osallisille lähetetyillä kirjeillä. Kaavaluonnosta esiteltiin asukastilaisuudessa 13.2.2025. Nähtävänäolon aikana asemakaavan muutosluonnoksesta annettiin kaksi lausuntoa ja yksi mielipide. Lausunnon antoivat Telia Finland Oyj ja Elisa Oyj. Lausunnot ovat luonteeltaan teknisiä.

Mielipiteessä käsiteltiin seuraavia asioita:

  • Uudisrakentaminen poikkeaa ympärillä olevasta rakennuskannasta.
  • Miksi taloyhtiön kaikki autopaikat eivät ole sijoitettu AK-tontille.

Luonnosvaiheen palautteesta ja kaavoittajan vastineesta on koottu erillinen yhteenveto, joka on asian liitteenä.

Asemakaavan muutosehdotus

Asemakaavan muutosehdotus on kaavaratkaisultaan kaavaluonnoksen mukainen. Saadun palautteen ja tarkentuneen suunnittelun johdosta asemakaavan muutosehdotukseen on tehty seuraavat muutokset:

  • Suunnittelualueelle on laadittu meluselvitys, jonka perusteella dB-merkintä on lisätty myös sisäpihan puoleisiin julkisivuihin.
  • Rakennusalojen väliin on lisätty ohjeellinen melusuojarakenteen rakennusala.
  • Pysäköimispaikan määräykseen on lisätty mahdollisuus rakentaa autokatoksia.
  • Julkisivuväritysmääräyksiä on täsmennetty tehostevärien osalta.

Asemakaavan muutosehdotus pidetään julkisesti nähtävänä 30 päivää. Asemakaavan muutos on vaikutuksiltaan merkittävä ja sen hyväksyy kaupunginvaltuusto (hallintosääntö 8 §). Asemakaavamuutoksen yhteydessä tehdään maankäyttösopimus.

Kaavaan liittyvää aineistoa on nähtävillä kaavoituksen verkkosivuilla.

Ehdotus

Esittelijä

  • Hannu Kantonen, toimialajohtaja, hannu.kantonen@jyvaskyla.fi

Kaupunkirakennelautakunta

  • päättää asettaa asemakaavan muutosehdotuksen sekä siihen liittyvän sitovan tonttijaon alueidenkäyttölain 65 §:n sekä maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n säännösten mukaisesti julkisesti nähtäville
  • pyytää asemakaavan muutosehdotuksesta tarvittavat viranomaislausunnot
  • päättää, että mikäli muistutuksia ei jätetä, eivätkä asemakaavan muutosehdotukseen tehdyt muutokset edellytä maankäyttö- ja rakennusasetuksen 32 §:n mukaista uudelleen nähtäville asettamista, esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että asemakaavan muutosehdotus sekä siihen liittyvä sitova tonttijako hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

  • Mikko Räty ilmoitti olevansa esteellinen hallintolain 28 §:n 5.momentin mukaan koska on kiinteistön omistavan yhtiön hallituksen jäsen. Hän poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

 

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

- vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §, laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- hallinnon sisäistä määräystä, joka koskee tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista (laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
- etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
- varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)
- hankintaoikaisun johdosta tehtyä päätöstä, jos hankintapäätöstä ei ole hankintaoikaisun johdosta muutettu (Hankintalaki 146 § )