Perustelut
Suunnittelualue sijaitsee Jyväskylän Lutakon ja Kuokkalan kaupunginosissa (4. ja 23. kaupunginosa). Suunnittelualueen asemakaavat on hyväksytty vuosina 1985, 1986, 1993, 2007, 2008, 2011, 2019 ja 2023.
Katusuunnitelma
Katusuunnitelman tavoitteena on parantaa Satamakadun ja Siltakadun turvallisuutta, sujuvuutta ja viihtyisyyttä sekä kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita. Satamakatu ja Siltakatu ovat osa pyöräilyn pääreittiä.
Kaupunkirakennelautakunnan päätöksellä vuonna 2025 hyväksytyssä Jyväskylän pyöräilynedistämisohjelmassa on listattu edistämistoimenpiteitä, joilla sujuvoitetaan liikkumista sekä parannetaan liikenneturvallisuutta. Näitä toimenpiteitä ovat esimerkiksi kulkumuotojen ja -suuntien erottelu, riittävän leveät pyörätiet ja jalkakäytävät, pyöräkaistojen lähtö- ja päätealueiden merkitseminen pintamateriaaleilla sekä riittävät odotustilat liikennevaloissa ja suojateillä. Eroteltujen kaistojen osuus on myös yksi mittari, jolla tavoitteiden toteutumista seurataan.
Uuden tieliikennelain esityksessä todetaan, että tutkimusten mukaan kaksisuuntaiset pyörätiet ovat risteysalueilla yksisuuntaisia vaarallisempia ja rikkovat taajama-alueilla oikeanpuoleisen liikenteen periaatetta. Satamakatu ja Siltakatu on suunniteltu yksisuuntaisena vuonna 2022 laaditussa Jyväskylän pyöräliikenteen tarkennetussa verkkosuunnitelmassa.
Katusuunnitelmasta asetettiin nähtäville kaksi vaihtoehtoa, VE 0 (nykytila) ja VE 1 (yksisuuntaiset pyörätiet). Saadun palautteen ja asiantuntija-arvioiden perusteella VE 1 esitetään hyväksyttäväksi.
Katusuunnitelmassa Satamakadulle ja Siltakadulle on suunniteltu yksisuuntaiset pyörätiet. Kilpisen sillan edustaa ja Schaumanin puistotien risteysaluetta on parannettu pienillä rakenteellisilla muutoksilla. Pyörätien ja jalankulun erottelua on korostettu punaisilla maalauksilla ja Lutakonaukion kohdalla punaisella asfalttimassalla.
Suunnitelmassa on esitetty varsinaisten katuratkaisujen lisäksi myös Kilpisensillan päähän puistoalueelle suunnitellut istutukset, pyörä- ja potkulautapysäköinnit sekä satamaan johtavan jalkakäytävän muutos yhdistetyksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi sekä pysäköintialueen liittymän matala korotus.
Siltakadulle, Lehtorannantien kohdalle on suunniteltu uusi korotettu, saarekkeellinen suojatie, joka on edellytys yksisuuntaisen järjestelyn toteuttamiselle liikenneturvallisuuden, sujuvuuden ja pyöräilijöiden määrän vuoksi. Suojatien korotus on suunniteltu normaalia hieman matalammaksi ja pidemmäksi joukkoliikenteen huomioimiseksi.
Siltakadun uusi suojatie aiheuttaa suuret pistemäiset kustannukset. Järjestelyjen vaatiman tilan vuoksi kadun pohjoispuolelle joudutaan rakentamaan tukimuuri, siirtämään nykyistä vesihuoltoa, kääntämään Kuokkalansillan reunapalkkia ja tukemaan sillan luiskia esimerkiksi istutuskaukalorakenteella.
Kustannukset ja aikataulu
Hanke on suunniteltu toteutettavaksi vuosina 2025-2026. Suunnitelman kustannusarvio on 640 000 euroa, sisältäen esitetyt katu-, puisto- ja satama-alueelle suunnitellut parannukset.
Nähtävilläolo
Suunnitelma asetettiin julkisesti nähtäville kaupunkirakenteen neuvontaan os. Hannikaisenkatu 17, I-kerros 18.3.–1.4.2025 väliseksi ajaksi. Katusuunnitelmat olivat nähtävillä myös kaupunkirakenteen verkkosivuilla: www.jyvaskyla.fi/kadut/nahtavilla
Nähtävilläoloaikana suunnitelmasta jätettiin yksi muistutus. Muistutuksen mukaan hyväksyttäväksi esitetty VE 1 on huomattavasti parempi liikkumisen ja suunnitteluohjeiden perusteella. Satamakadun ja Schaumanin puistotien risteykseen toivotaan pyörätien linjauksen suoristusta, liittymäkaarien kaarresäteiden pienennystä sekä tunnistimien avulla tapahtumaa valoetuutta pyöräilijöille tai mahdollisesti kiertoliittymää.
Kuokkalan sillalle toivotaan kaiteita ajoradan ja pyörätien väliin tai ajorataa kavennettavaksi ajonopeuksien pienentämiseksi. Siltakadun uudelle suojatielle toivotaan etuajo-oikeutta pyöräilijälle.
Vastine:
Schaumanin puistotien risteyksen liikennevalosuunnittelu sekä muistutuksen kommenttien tarkempi tarkastelu tapahtuu rakentamissuunnitelmavaiheessa. Esitettyjen pyöräilyn valoetuuksien vaikutus tarkastetaan, mutta ne eivät välttämättä ole optimaalisin ratkaisu muun liikenteen kannalta. Kiertoliittymän tilantarve ja liikenteelliset vaikutukset tarkastetaan erillisessä selvityksessä. Nyt suunnitellut ratkaisut eivät estä kiertoliittymän toteuttamista myöhemmin.
Pyörätien linjauksia ei pystytä merkittävästi suoristamaan, koska ajokaistoja tai kiinteistön rakenteita ei voida kaventaa. Liittymäkaarien kaarresäteitä ei voida pienentää, koska liittymässä on mahdollistettava erikoiskuljetusten ja muun raskaan kaluston liikkuminen. Kuokkalan sillan ajokaistojen leveys on optimaalinen erikoiskuljetus- ja joukkoliikennereitille eikä kaistoja voida kaventaa. Ajoradan ja pyörätien väliin asennettavat kaiteet hankaloittaisivat talvikunnossapitoa.
Siltakadun uudelle suojatielle ei merkitty pyörätien jatketta pääkadun liikenteen sujuvuuden varmistamiseksi ja pyöräliikenteen turvallisuuden varmistamiseksi ylityspaikalla. Pyöräsuojatien edellytyksiä tullaan tarkastelemaan liikenneseurannan myötä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Hannu Kantonen, toimialajohtaja, hannu.kantonen@jyvaskyla.fi
Kaupunkirakennelautakunta hyväksyy Satamakadun ja Siltakadun katusuunnitelmien muutokset, piirustusnumerot 1-0970, 1-0971, 1-0972, 1-0973, 44-3427, 54-2974, 54-2975, 64-1896, R-3179 ja R-3180. Lautakunta päättää, että alueidenkäyttölain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.