Kaupunkirakennelautakunta, kokous 6.5.2025

§ 101 Satamakadun ja Siltakadun katusuunnitelmien muutoksen hyväksyminen

JyväskyläDno-2025-1137

Valmistelija

  • Janne Jormalainen, rakennuttajainsinööri, janne.jormalainen@jyvaskyla.fi

Perustelut

Suunnittelualue sijaitsee Jyväskylän Lutakon ja Kuokkalan kaupunginosissa (4. ja 23. kaupunginosa). Suunnittelualueen asemakaavat on hyväksytty vuosina 1985, 1986, 1993, 2007, 2008, 2011, 2019 ja 2023.

Katusuunnitelma

Katusuunnitelman tavoitteena on parantaa Satamakadun ja Siltakadun turvallisuutta, sujuvuutta ja viihtyisyyttä sekä kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita. Satamakatu ja Siltakatu ovat osa pyöräilyn pääreittiä.

Kaupunkirakennelautakunnan päätöksellä vuonna 2025 hyväksytyssä Jyväskylän pyöräilynedistämisohjelmassa on listattu edistämistoimenpiteitä, joilla sujuvoitetaan liikkumista sekä parannetaan liikenneturvallisuutta. Näitä toimenpiteitä ovat esimerkiksi kulkumuotojen ja -suuntien erottelu, riittävän leveät pyörätiet ja jalkakäytävät, pyöräkaistojen lähtö- ja päätealueiden merkitseminen pintamateriaaleilla sekä riittävät odotustilat liikennevaloissa ja suojateillä. Eroteltujen kaistojen osuus on myös yksi mittari, jolla tavoitteiden toteutumista seurataan.

Uuden tieliikennelain esityksessä todetaan, että tutkimusten mukaan kaksisuuntaiset pyörätiet ovat risteysalueilla yksisuuntaisia vaarallisempia ja rikkovat taajama-alueilla oikeanpuoleisen liikenteen periaatetta. Satamakatu ja Siltakatu on suunniteltu yksisuuntaisena vuonna 2022 laaditussa Jyväskylän pyöräliikenteen tarkennetussa verkkosuunnitelmassa.

Katusuunnitelmasta asetettiin nähtäville kaksi vaihtoehtoa, VE 0 (nykytila) ja VE 1 (yksisuuntaiset pyörätiet). Saadun palautteen ja asiantuntija-arvioiden perusteella VE 1 esitetään hyväksyttäväksi.

Katusuunnitelmassa Satamakadulle ja Siltakadulle on suunniteltu yksisuuntaiset pyörätiet. Kilpisen sillan edustaa ja Schaumanin puistotien risteysaluetta on parannettu pienillä rakenteellisilla muutoksilla. Pyörätien ja jalankulun erottelua on korostettu punaisilla maalauksilla ja Lutakonaukion kohdalla punaisella asfalttimassalla.

Suunnitelmassa on esitetty varsinaisten katuratkaisujen lisäksi myös Kilpisensillan päähän puistoalueelle suunnitellut istutukset, pyörä- ja potkulautapysäköinnit sekä satamaan johtavan jalkakäytävän muutos yhdistetyksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi sekä pysäköintialueen liittymän matala korotus.

Siltakadulle, Lehtorannantien kohdalle on suunniteltu uusi korotettu, saarekkeellinen suojatie, joka on edellytys yksisuuntaisen järjestelyn toteuttamiselle liikenneturvallisuuden, sujuvuuden ja pyöräilijöiden määrän vuoksi. Suojatien korotus on suunniteltu normaalia hieman matalammaksi ja pidemmäksi joukkoliikenteen huomioimiseksi.

Siltakadun uusi suojatie aiheuttaa suuret pistemäiset kustannukset. Järjestelyjen vaatiman tilan vuoksi kadun pohjoispuolelle joudutaan rakentamaan tukimuuri, siirtämään nykyistä vesihuoltoa, kääntämään Kuokkalansillan reunapalkkia ja tukemaan sillan luiskia esimerkiksi istutuskaukalorakenteella.

Kustannukset ja aikataulu

Hanke on suunniteltu toteutettavaksi vuosina 2025-2026. Suunnitelman kustannusarvio on 640 000 euroa, sisältäen esitetyt katu-, puisto- ja satama-alueelle suunnitellut parannukset.

Nähtävilläolo

Suunnitelma asetettiin julkisesti nähtäville kaupunkirakenteen neuvontaan os. Hannikaisenkatu 17, I-kerros 18.3.–1.4.2025 väliseksi ajaksi. Katusuunnitelmat olivat nähtävillä myös kaupunkirakenteen verkkosivuilla: www.jyvaskyla.fi/kadut/nahtavilla

Nähtävilläoloaikana suunnitelmasta jätettiin yksi muistutus. Muistutuksen mukaan hyväksyttäväksi esitetty VE 1 on huomattavasti parempi liikkumisen ja suunnitteluohjeiden perusteella. Satamakadun ja Schaumanin puistotien risteykseen toivotaan pyörätien linjauksen suoristusta, liittymäkaarien kaarresäteiden pienennystä sekä tunnistimien avulla tapahtumaa valoetuutta pyöräilijöille tai mahdollisesti kiertoliittymää.

Kuokkalan sillalle toivotaan kaiteita ajoradan ja pyörätien väliin tai ajorataa kavennettavaksi ajonopeuksien pienentämiseksi. Siltakadun uudelle suojatielle toivotaan etuajo-oikeutta pyöräilijälle.

Vastine:

Schaumanin puistotien risteyksen liikennevalosuunnittelu sekä muistutuksen kommenttien tarkempi tarkastelu tapahtuu rakentamissuunnitelmavaiheessa. Esitettyjen pyöräilyn valoetuuksien vaikutus tarkastetaan, mutta ne eivät välttämättä ole optimaalisin ratkaisu muun liikenteen kannalta. Kiertoliittymän tilantarve ja liikenteelliset vaikutukset tarkastetaan erillisessä selvityksessä. Nyt suunnitellut ratkaisut eivät estä kiertoliittymän toteuttamista myöhemmin.

Pyörätien linjauksia ei pystytä merkittävästi suoristamaan, koska ajokaistoja tai kiinteistön rakenteita ei voida kaventaa. Liittymäkaarien kaarresäteitä ei voida pienentää, koska liittymässä on mahdollistettava erikoiskuljetusten ja muun raskaan kaluston liikkuminen. Kuokkalan sillan ajokaistojen leveys on optimaalinen erikoiskuljetus- ja joukkoliikennereitille eikä kaistoja voida kaventaa. Ajoradan ja pyörätien väliin asennettavat kaiteet hankaloittaisivat  talvikunnossapitoa.

Siltakadun uudelle suojatielle ei merkitty pyörätien jatketta pääkadun liikenteen sujuvuuden varmistamiseksi ja pyöräliikenteen turvallisuuden varmistamiseksi ylityspaikalla. Pyöräsuojatien edellytyksiä tullaan tarkastelemaan liikenneseurannan myötä.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Hannu Kantonen, toimialajohtaja, hannu.kantonen@jyvaskyla.fi

Kaupunkirakennelautakunta hyväksyy Satamakadun ja Siltakadun katusuunnitelmien muutokset, piirustusnumerot 1-0970, 1-0971, 1-0972, 1-0973, 44-3427, 54-2974, 54-2975, 64-1896, R-3179 ja R-3180. Lautakunta päättää, että alueidenkäyttölain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

 

Valitusviranomainen ja valitusoikeus

Päätökseen voi hakea muutosta valittamalla Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen.

Valituksen saa tehdä se, johon päätös kohdistuu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

Etuostoasioissa valituksen saa tehdä ostaja ja myyjä.

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus,​ jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Muutoksenhaun maksu

Valituksen käsittelyn maksullisuudesta saa tietoja valitusviranomaiselta. Maksuista, niiden määristä ja maksuvapautuksen perusteista on säädetty tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) ja tuomioistuinmaksulain 2 §:ssä säädettyjen maksujen tarkistamisesta annetussa oikeusministeriön asetuksessa (1122/2021). 

Valitusaika

Valitus on jätettävä hallinto-oikeudelle 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Mikäli päätös on annettu tiedoksi asianosaiselle sähköisenä viestinä hänen suostumuksellaan, katsotaan asiakirja annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Rakennuskieltoasioissa kaikkien asianosaisten katsotaan saaneen päätöksestä tiedon silloin, kun rakennuskieltoa koskevasta päätöksestä on kuulutettu alueidenkäyttölain määräysten mukaisesti.

Valitusaikaa laskettaessa tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

Valituksen muoto, sisältö ja liitteet

Valitus on tehtävä kirjallisena.

Valituksessa on ilmoitettava

- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- valittajan nimi ja kotikunta
- postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä

- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Valitus on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksen toimittaminen

Valitus on valittajan tai hänen valtuuttamansa asiamiehen toimitettava valitusviranomaiselle virka-aikana ennen valitusajan päättymistä. Valituksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostitse.

Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä, eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. Sähköisen viestin (faksin ja sähköpostin) katsotaan saapuneen viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Valitus lähetetään aina lähettäjän omalla vastuulla. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/.

Valitusviranomaisen yhteystiedot

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 HÄMEENLINNA
Puhelin: 029 56 42200
Faksi: 029 56 42269
Sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi
Virka-aika: klo 8.00–16.15

​​​