Perustelut
Suunnittelualue kattaa Kilpisenkadun välillä Vapaudenkatu–Hannikaisenkatu. Suunniteltava kadunosa sijaitsee Jyväskylän keskustassa. Suunnittelualueen asemakaavat on hyväksytty 1910, 1956 ja 1998.
Katusuunnitelmat
Suunnitelman tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta, edistää pyöräilyä sekä mahdollistaa sujuvat kulkuyhteydet kadun varren toimintoihin.
Hallintokorttelin katusuunnitelmat (Kilpisenkatu, Hannikaisenkatu, Gummeruksenkatu, Vapaudenkatu) olivat nähtävillä ja hyväksyttävänä kaupunkirakennelautakunnassa vuonna 2023. Kilpisenkadun katusuunnitelman hyväksymisestä jätettiin valitus hallinto-oikeuteen, joka kumosi kaupunkirakennelautakunnan päätöksen väliltä Vapaudenkatu–Hannikaisenkatu.
Hallinto-oikeuden päätöksen perusteena oli katujärjestelyjen ulottaminen kaavarajan yli, RKY-alueella sijaitsevalle istutettavalle alueen osalle. Kilpisenkadun katusuunnitelmaa on nyt päivitetty niin, että asemakaavan mukainen istutettava alueen osa Tietotalon ja kaupunginteatterin kohdalla on säilytetty nykyisellään mahdollisimman laajasti, huomioiden kulkuyhteys Reimarin huoltoajoon.
Kilpisenkatu on suunniteltu pyöräkatuna, kuten hyväksytty katusuunnitelma Kauppakadun ja Vapaudenkadun välillä. Pyöräkadulla muut ajoneuvot antavat pyöräilijöille esteettömän kulun ja sovittavat nopeutensa pyöräilijän tahtiin. Kilpisenkadulla on voimassa 30 km/h nopeusrajoitus. Vapaudenkadun ja Hannikaisenkadun välillä kadulle on suunniteltu kadunvarsipysäköintiä 12 autopaikkaa nykytilan kaltaisesti.
Katualue kuivatetaan ritilä- ja kitakantisilla hulevesikaivoilla. Kaupunginteatterin puoleinen jalkakäytävä ja Kilpisenkadun huoltoluiskan edusta pidetään talvisin sulana katulämmityksellä. Valaistus uusitaan hankkeen yhteydessä. Pyöräkadun symbolit projisoidaan kadun pintaan pimeän aikaan. Valaisimien sijainti säilyy nykyisellään, lukuun ottamatta Vapaudenkadun risteyksen valaisinta.
Hannikaisenkadun risteysalue esitetään erikseen Hannikaisenkadun yksisuuntaisten pyöräteiden suunnitelmissa. Yksisuuntaisia pyöräteitä on tarkoitus toteuttaa tulevaisuudessa koko keskustan kehälle (Hannikaisenkatu, Kalevankatu, Yliopistonkatu, Vaasankatu) pyöräliikenteen verkkosuunnitelman mukaisesti.
Aikataulu ja kustannusarvio
Kadunrakennustyöt on suunniteltu käynnistettäväksi alustavasti vuonna 2025. Kustannusarvio on 460 000 euroa.
Nähtävilläolo
Suunnitelma asetettiin julkisesti nähtäville kaupunkirakenteen neuvontaan os. Hannikaisenkatu 17, I-kerros 4.4.–22.4.2025 väliseksi ajaksi. Katusuunnitelmat olivat nähtävillä myös kaupunkirakenteen verkkosivuilla: www.jyvaskyla.fi/kadut/nahtavilla
Nähtävilläoloaikana suunnitelmasta jätettiin yksi muistutus. Muistutuksen mukaan Kilpisenkatu ei sopeudu alueen asemakaavojen mukaiseen ympäristöönsä eikä täytä toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimuksia. Muistutuksen perusteluissa todetaan, että asemakaavan mukaisella RKY-alueella sijaitseva, noin viisi metriä leveä istutettava alueen osa ei toteudu koko laajuudellaan.
Katusuunnitelmaa ei pidetä turvallisena. Pyöräkatu todetaan hyväksi ratkaisuksi, mutta huoli on huoltoluiskan ohjauksen toimivuudesta sekä pyöräilyn ja teatterin ajoneuvoliittymän kanssa risteävistä jakeluautojen ajolinjoista. Viihtyisyyttä heikentää etenkin jakeluautojen odotustila ja mäkilähdöistä aiheutuvat haitat yöaikaan.
Muistutuksessa viitataan Sitowisen vuonna 2019 laatimaan muistioon, jossa huoltoluiskaa ei suositella Kilpisenkadulle. Muistutuksen mukaan katusuunnitelmassa tulisi myös kuvailla huollon ratkaisut toimivuuden varmistamiseksi.
Muistutuksen mukaan perimmäinen ongelma on huoltoliikenteen väärä periaateratkaisu. Muistutuksen laatijat ovat miettineet miten hankkeesta voisi saada siedettävän, mutta kaikki vaihtoehdot ovat tuntuneet huonoilta. Muistutuksessa halutaan myös korostaa, että muistutuksen taustalla on aito huoli ihmisten elinympäristöstä.
Vastine:
Katusuunnitelma on pyritty laatimaan mahdollisimman hyvin asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä huomioiden toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Viherkaista on säilytetty niin laajasti kuin mahdollista, huomioiden toimiva ja turvallinen ajo lainvoimaiseen huoltoluiskaan ja säilyttäen nykyiset jalankulkuyhteydet Kilpisenkadun varrella sijaitsevan Tietotalon toimintoihin. Istutusten säilyttämiseksi huoltoajoneuvojen odotustila on lyhennetty yhden huoltoajoneuvon mittaiseksi. Suunnitelmassa nykyisiä istutuksia on esitetty poistettavaksi huoltoluiskan ajon sekä odotustilan vuoksi yhteensä noin 58 m2 (liite).
Odotustilan poisto vaikuttaisi negatiivisesti kadun toimivuuteen, turvallisuuteen ja viihtyisyyteen. Poistosta aiheutuisi huoltoajoneuvojen seisottamista kadunvarren pysäköintialueilla ja turhaa ajelua korttelin ympäri. Odotustilan sijaintia on aikaisemmassa suunnitteluvaiheessa esitetty myös vastakkaiselle puolelle katua, mutta sitä vastustettiin. Ratkaisu ei myöskään olisi yhtä turvallinen, koska käännyttäessä huoltoluiskaan kuljettajien tulisi huomioida yhtä aikaa sekä Kilpisenkadun liikenne, että teatterin sisäpihan ajoneuvoliittymän liikenne.
Huoltoluiskan odotustilaan saapuvan ajoneuvon ja pyöräliikenteen kohtaamisen kanssa ei ole havaittu merkittäviä liikenneturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Liikennejärjestelyitä voi verrata normaaliin risteysjärjestelyyn, jossa kääntyvä ajoneuvo väistää normaalisti muuta liikennettä. Katusuunnitelmassa mahdollistetaan huoltoajon toiminta katuratkaisujen puolesta, mutta ei oteta kantaa huoltoajon aikataulutukseen tai ohjausjärjestelmään.
Pyöräkatu on liikenneturvallisuuden kannalta hyvä ratkaisu myös huoltoluiskasta poistuvan ajoneuvon sekä pyöräilijän keskinäisen havaittavuuden kannalta. Ajonopeudet ovat maltillisia ja pyöräilijän ajolinja sijoittuu keskemmälle katua, kauemmas huoltoluiskan rakenteista. Huoltoluiskan kaiderakenteet on myös suunniteltu riittävän harvoiksi, jotta huoltoluiskasta poistuva kuljettaja havaitsee Kilpisenkadun muun liikenteen mahdollisimman hyvin.
Huoltoliikenteen periaateratkaisu on lainvoimainen ja huoltoluiska on jo rakennettu Kilpisenkadulle. Katusuunnitelmassa tulee mahdollistaa toimivat kulkuyhteydet myös sinne.
Ehdotus
Esittelijä
-
Hannu Kantonen, toimialajohtaja, hannu.kantonen@jyvaskyla.fi
Kaupunkirakennelautakunta hyväksyy Kilpisenkadun katusuunnitelman muutoksen, piirustusnumerot 2-0574, 34-3617 ja 34-3618. Lautakunta päättää, että alueidenkäyttölain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.