Perustelut
Kaupunkirakennelautakunta hyväksyi vuoden 2025 kunnallistekniikan investointiohjelman kokouksessaan 17.12.2024. Ohjelmassa oli investointeihin varattu 21 500 000 euroa, josta tulojen osuus on 2 000 000 euroa. Kaikki tulot ovat käyttötaloustuloja (maankäyttösopimustulo). Tämän jälkeen kaupunginvaltuusto on 17.3.2025 hyväksynyt vuoden 2024 kunnallistekniikan investointimäärärahan uudelleenbudjetoinnin vuodelle 2025, yhteensä 2 860 000 euroa, jolloin investointien kokonaismenot ovat 24 360 000 euroa. Uudelleenbudjetointihankkeet ovat:
- Kirrinrinne 100 000 euroa
- Lintukangas 200 000 euroa
- Tikkatie 150 000 euroa
- Paikallisliikennekeskus 800 000 euroa
- Kilpisenkatu 250 000 euroa
- Anttoninkatu 650 000 euroa
- Muuratsalon kadut 50 000 euroa
- Pukkalan alueen kadut 200 000 euroa
- Vesmannintie-Lepolantie jk+pp 50 000 euroa
- Kirkkopuisto 150 000 euroa
- Lutakon rantavalli 60 000 euroa
- Tuukkasenlammen ruoppaus 100 000 euroa
- Korpilahden satama 100 000 euroa
Tämän investointiohjelman muutoksen syynä ovat em. uudelleenbudjetoinnit, hankkeiden kustannusten tarkentuminen sekä hankkeiden poistaminen ja lisääminen. Kokonaismenot ja tulot ovat hyväksytyn talousarviomuutoksen mukaiset. Menot jakautuvat palveluittain seuraavasti:
Katupalvelut 18 780 000 euroa
Viherpalvelut 5 380 000 euroa
Satamapalvelut 200 000 euroa
Investointiohjelmaan tehtävät muutokset
Katupalvelut
Uudet asuntoalueet
Tourulan Pajalan töiden käynnistyminen siirtyy loppuvuoteen ja osa töistä siirtyy seuraavalle vuodelle.
Ylämyllyjärvi II:en kaavasta on jätetty valitus hallinto-oikeuteen, eikä töitä päästä käynnistämään.
Länsi-Palokan liikuntapuiston kaavasta poistettiin tonttikatu huonojen pohjaolosuhteiden takia.
Uudet työpaikka-alueet
Keljonlahden kaava ei ole edennyt suunnitellusti ja mahdolliset investoinnit siirtyvät tuleville vuosille.
Lintukankaalla ja Kirrinrinteellä työt eivät edenneet suunnitellusti ja rahoitusta siirrettiin seuraavalle vuodelle.
Kanavuoren varikon alueen sopimusneuvottelut eivät ole edenneet niin, että töitä saataisiin käynnistettyä tänä vuonna.
Tikkatien töiden käynnistyminen siirtyi tälle vuodelle kaavamuutoksen takia.
Muut investoinnit
Paikallisliikennekeskuksen saneerauksen ja laajennuksen työt saatiin käyntiin loppuvuodesta ja valtaosa töistä siirtyi tälle vuodelle Reimarin huoltotunnelin rakentamispäätöksen viivästymisestä ja Vapaudenkadun pima-kunnostustöistä johtuen.
Jyväskylä sai Traficomin avustusta keskustan pyörätelineinen uusimiseksi runkolukkitaviin malleihin ja työt pitää olla tehtynä ja raportoituna lokakuun 2025 loppuun mennessä. Avustus edellyttää omarahoitusosuuden.
Lutakon aukion kuvioiden maalaukset ja kalusteiden hankinnat siirtyivät tälle vuodelle.
Tikkakosken vanhan lammikkopuhdistamon muutostöille saatiin suunnitelmat sekä luvat kuntoon ja työt päästiin käynnistämään tänä vuonna.
Katujen saneeraukset
Louhunsalmen sillan jälkeenpäin asennetuista neljästä tukivaijerista yksi katkesi marraskuussa 2024. Tämä on edellyttänyt merkittävät rajoitukset liikennöinnille. Suunnittelu vaurioiden korjaamiseksi käynnistettiin välttömästi ja hanke on osoittautunut erittäin haastavaksi, eikä voida varmuudella arvioida syntyviä korjauskustannuksia. Tämän takia siltojen peruskorjausrahoitusta on lisätty. Osa on jo korvamerkitty Tölskän ylikulkusillan saneeraukseen, joka tehdään Väyläviraston Jyväskylä-Pieksänmäki radan parannushankkeen yhteydessä.
P-paraati hankkeeseen liittyvien hallintokorttelin katujen saneeraus päästiin käynnistämään vasta loppuvuodesta ja valtaosa Kilpisenkadun töistä siirtyi seuraavalle vuodelle.
Anttoninkadun saneeraus sisältää kaukolämmön saneerausta, jonka takia se voitiin käynnistää vasta lämmityskauden jälkeen.
Pukkalassa olevan Levästentien käynnistyminen meni loppuvuodelle ja pääosa töistä siirtyi seuraavalle vuodelle.
Muuratsalon katujen työt jouduttiin keskeyttämään Louhunsalmen siltarakenteiden vaurioitumisen takia.
Jyskä alueen katujen saneerauksen kustannukset ovat tarkentuneet suunnittelun edetessä.
Toivonkadulla on esiintynyt merkittäviä hulevesiongelmia, koska kadun kuivatusolosuhteet eivät ole kunnossa. Katu on myös ainut alueen sorapintainen, ns. rakentamaton katu.
Erilliset kevyen liikenteen väylät
Hannikaisenkadun pääreitin rakentaminen siirretään seuraavalle vuodelle. Suunnittelu on osoittautunut haastavaksi. Lisäksi saadaan linkkiliikenne pois Hannikaisenkadun tilapäiseltä reitiltä ennen töiden aloittamista.
Satama- ja Siltakadun pääreitin kustannukset ovat tarkentuneet suunnittelun edetessä. Sillan Kuokkalan puolelle suunnitellun suojatien kustannuksia ovat lisänneet mm. muutokset siltarakenteisiin ja tarpeet tukimuurille korkoerojen hoitamiseksi.
Vaajakosken suunnan Itäisen pääreitin välin VTT-Kammintie varausta on pienennetty suunnittelun tarkentumisen myötä
Vesmannin/Lepolantien viimeistelyt siirtyivät sääolosuhteiden takia.
Erilliset ulkovalaistuskohteet
Rantaraitin pylväiden ja valaisimien uusimistyö jatkuu Äijälänsalmen ja Rauhanlahden välisellä osuudella. Pylväät ovat jo hankittuna edellisenä vuonna, joten varausta voidaan pienentää.
Asema- ja Väinönkadun vaijerivalaistuksen suunnitelmat valmistuivat loppuvuodesta ja urakkakilpailutus toteutettiin alkuvuodesta.
Viherpalvelut
Suunnittelu
Suunnittelun varausta on pienennetty.
Korvausinvestoinnit
Kirkkopuiston saneeraus ei edennyt suunnitellusti alueen muiden työmaiden takia. Lisäksi urakkakilpailutuksen tarjoukset olivat arvioitua korkeammat, joten varausta pitää lisätä vielä uudelleen budjetoinnin jälkeenkin.
Harjun kustannuksen ovat tarkentuneet ja varausta voidaan pienentää.
Lutakon rantavallin viimeistelyt siirtyivät seuraavalle vuodelle.
Tuukkasenlammen ruoppaus siirtyi seuraavalle vuodelle lupa-asioiden keskeneräisyyden takia.
Uusinvestoinnit
Kankaan alueella ei ole edistettäviä kohteita mm. kaavoituksen keskeneräisyyden takia ja varausta voidaan pienentää.
Katutyöluvat
Katutyölupien varausta on pienennetty.
Ehdotus
Esittelijä
-
Hannu Kantonen, toimialajohtaja, hannu.kantonen@jyvaskyla.fi
Kaupunkirakennelautakunta hyväksyy vuoden 2025 kunnallistekniikan investointiohjelman muutokset.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.