Kaupunkirakennelautakunta, kokous 4.3.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 52 Palokankaantie 22 -asemakaavamuutos sekä tonttijaon hyväksyminen asemakaavan yhteydessä

JyväskyläDno-2025-459

Valmistelija

  • Oona Peuhkuri, kaavoitusarkkitehti, oona.peuhkuri@jyvaskyla.fi

Perustelut

Asemakaavan muutos koskee 19. kaupunginosan korttelin 82 tonttia 6.

Asemakaavamuutoksen tavoitteena on muuttaa suunnittelualueen käyttötarkoitus mahdollistamaan autojen myyntiin tarkoitetun liikerakennuksen toteuttaminen. Rakennusoikeutta on 3200 kerrosalaneliömetriä. Kaavamuutosalue sijaitsee Seppälänkankaalla Laukaantien ja Kuormaajantien risteyksen eteläpuolella.

Lähtökohdat
Asemakaavamuutoksen laatiminen on käynnistynyt yksityisen maanomistajan hakemuksesta. Asemakaavamuutoksen vireilletulosta on ilmoitettu sanomalehti Keskisuomalaisessa 25.10.2024. Kaava-alue on yksityisessä omistuksessa oleva tontti, jonka pinta-ala on noin 9000 neliömetriä.

Jyväskylän kaupungin oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa suunnittelualue on tilaa vaativien työpaikkojen aluetta. Alue kuuluu toissijaiseen rakentamisen kohdentamisvyöhykkeeseen. Voimassa olevassa asemakaavassa suunnittelualue on teollisuus-, varasto ja liikerakennusten korttelialuetta (TL-2). Enintään 30 prosenttia sallitusta rakennusoikeudesta saa rakentaa liiketilaksi, jonka tulee olla pääasiassa myymälätilaa. Tontilla on rakennusoikeutta 4500 kerrosalaneliömetriä.

Suunnittelualue on rakentamaton tontti, jolla sijaitsee pysäköintialuetta. Kaava-aluetta rajaa lännen puolella Laukaantie, pohjoisessa Kuormaajantie ja lännessä Palokankaantie. Suunnittelualueen viereisellä tontilla etelän puolella sijaitsee autoliike. Alueen lähiympäristössä on tyypillisiä liike-, toimisto- ja teollisuusrakennuksia.

Kaavaluonnoksesta saatu palaute
Asemakaavan muutosluonnos oli nähtävänä 25.10.–11.11.2024. Nähtävänäolosta tiedotettiin sanomalehti Keskisuomalaisessa sekä osallisille lähetetyillä kirjeillä. Kaavaluonnoksesta annettiin nähtävänäolon aikana neljä lausuntoa. Mielipiteitä kaavaluonnoksesta ei jätetty. Lausunnon antoi Telia Finland Oyj, Alva-Yhtiöt Oy/vesi, Alva Sähköverkko Oy ja Keskisuomen ELY-keskus.

Lausunnoissa käsiteltiin seuraavia asioita:

  • Suunnittelualueeseen rajautuvalle seututieksi luokitellulle Laukaantielle on laadittu tiesuunnitelma, jonka vaatima tilavaraus tulee huomioida kaavamuutoksessa. Seututien parantamiseksi tarvittava pieni osa Palokankaantie 22 tonttia on asemakaavan mukaista korttelialuetta. Rakennusala tulee sijoittaa siten, että rakennusten etäisyys on vähintään neljä metriä parannusten myötä tarvittavasta maantien rajasta. Tiesuunnitelman vaikutukset on hyvä kuvata kaavaselostuksessa.
  • Tontille on tarve rakentaa uusi puistomuuntamo, josta on tarkoitus toteuttaa Palokankaantie 22 tontin sähkönjakelu ja tulevaisuudessa myös sähkönjakelua Kuormaajantien alueelle.

Luonnosvaiheen palautteesta ja kaavoittajan vastineista on koottu erillinen yhteenveto, joka on asian liitteenä.

Asemakaavan muutosehdotus
Asemakaavan muutosehdotuksessa tontti on osoitettu liike- ja toimistorakennusten sekä ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomien teollisuusrakennusten korttelialueeksi (KLTY-5). Alueelle ei saa sijoittaa päivittäistavarakauppaa. Tontille on osoitettu rakennusoikeutta 3200 kerrosalaneliömetriä.

Noin 190 neliömetrin kokoinen pala erotetaan tontista suojaviheralueeksi (EV) turvaamaan Laukaantien kehittämisen vaatima tilantarve.

Uudisrakennusten ja -rakennelmien tulee muodostaa arkkitehtuuriltaan, materiaaleiltaan ja väritykseltään yhtenäinen ja laadukas kokonaisuus. Rakennusten tulee ilmentää pelkistetyn modernia arkkitehtuuria.

Asemakaavan muutosehdotus on kaavaratkaisultaan kaavaluonnoksen mukainen. Saadun palautteen ja tarkentuneen suunnittelun johdosta asemakaavan muutosehdotukseen on tehty seuraavanlaisia muutoksia luonnosvaiheen jälkeen:

  • Tontista erotettiin pala EV-alueeksi tontin koilliskulmassa.
  • Tontin käyttötarkoitusmerkintää muutetiin. Luonnosvaiheessa se oli KLTY-3, jonka mukaan sallitaan päivittäistavarakaupan myymälätiloja yhteensä enintään 200 kerrosalaneliömetriä/ tontti. Asemakaavaehdotuksessa on käyttötarkoitusmerkintänä KLTY-5, jonka mukaan alueelle ei saa sijoittaa päivittäistavarakauppaa.
  • Rakennusalan rajaa siirrettiin siten, että se on tiesuunnitelman mukaisesta tiealueen rajasta sekä lähivirkistysalueen puoleisesta tontin rajasta neljän metrin päässä.
  • Puistomuuntamolle lisättiin ohjeellinen et-alue tontin lounaiskulmaan.
  • Ohjeellinen pysäköimispaikan merkintä poistettiin. Siihen liittyvä määräys pysäköintialueen jäsentämisestä puu- ja pensasistutuksilla säilytettiin.
  • Polkupyöräpaikkojen laadullinen määräys lisättiin.
  • Asemakaavaan lisättiin kaavamääräys saastuneiden maa-ainesten käsittelystä.
  • Asemakaavaan lisättiin kaavamääräys, jossa vaaditaan hulevesien johtamiseen öljynerotuskaivoja.

Asemakaavan muutosehdotus pidetään julkisesti nähtävänä 14 päivää. Asemakaavan muutos on vaikutuksiltaan vähäinen ja sen hyväksyy kaupunkirakennelautakunta (hallintosääntö 16 §). Asemakaavamuutoksen yhteydessä tehdään maankäyttösopimus ja hyväksytään sitova tonttijako.

Kaavaan liittyvää aineistoa on nähtävillä kaavoituksen verkkosivuilla.

Ehdotus

Esittelijä

  • Mari Pitkänen, talous- ja hallintopäällikkö, mari.pitkanen@jyvaskyla.fi

Kaupunkirakennelautakunta

  • päättää asettaa asemakaavan muutosehdotuksen alueidenkäyttölain 65 §:n sekä maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n säännösten mukaisesti julkisesti nähtäville
  • pyytää asemakaavan muutosehdotuksesta tarvittavat viranomaislausunnot.

​​​​​​---------

Kokouksessa edellä esitetyn päätösehdotuksen teki toimialajohtaja Hannu Kantonen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

 

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

- vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §, laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- hallinnon sisäistä määräystä, joka koskee tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista (laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
- etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
- varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)
- hankintaoikaisun johdosta tehtyä päätöstä, jos hankintapäätöstä ei ole hankintaoikaisun johdosta muutettu (Hankintalaki 146 § )