Perustelut
Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) varaa Jyväskylän kaupungille tilaisuuden lausua ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta (YVA-ohjelma), joka koskee Valtatie 9 parantamista välillä Korpilahti-Keljonkangas (Jyväskylä, Muurame). YVA-arviointiohjelma on nähtävillä 16.4.2025 – 23.5.2025 välisen ajan. Jyväskylän kaupunki on pyytänyt jatkoaikaa lausunnon antamiselle 30.5.2025 saakka. Hankkeesta vastaavana toimii Keski-Suomen ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualue ja yhteysviranomaisena Keski-Suomen ELY-keskuksen ympäristö ja luonnonvarat -vastuualue. YVA-ohjelmasta kuulutetaan Jyväskylän kaupungin sähköisellä ilmoitustaululla.
Ympäristövaikutusten arviointimenettely koskee valtatien 9 (vt 9) Korpilahti (Jyväskylä) – Keljonkangas (Jyväskylä) välin parantamiseen liittyvien vaihtoehtojen ympäristövaikutusten arviointia. Suunnittelualue on noin 27 kilometriä pitkä ja alkaa etelässä Korpilahdelta Painaanjärven kohdalta ja ulottuu pohjoispäässä Jyväskylään Keljonkankaan eritasoliittymän eteläpuolelle. Hankealue sijoittuu Jyväskylän kaupungin ja Muuramen kunnan alueille. Hankkeessa sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelyä (laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä 252/2017, asetus ympäristövaikutusten arviointimenettelystä 277/2017). YVA-menettelyn tavoitteena on tuottaa yleissuunnitelmavaihtoehdon valintaa varten tietoa vaihtoehtojen todennäköisesti merkittävistä ympäristövaikutuksista ja vaihtoehtojen toteuttamiskelpoisuudesta. Ympäristövaikutusten arvioinnin ja yleissuunnittelun aikana tuotettujen dokumenttien tulee luoda edellytykset päätöksenteolle. Työn keskeisenä päämääränä on löytää tien parantamiseen ratkaisu, jolla on laaja yhteiskunnallinen ja ympäristöllinen hyväksyttävyys.
YVA-ohjelma esittelee hankkeen vaihtoehdot, hankealueen nykytilan, arvioinnin aikataulun ja arviointimenetelmät sekä hankkeen viestinnän ja vuorovaikutustavat. Hankkeen merkittävimmät tavoitteet ovat liikenteen turvallisuuden, sujuvuuden ja matka-aikojen ennustettavuuden parantaminen, ympäristölle aiheutuvan haitan minimointi, liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentäminen, meluhaitan vähentäminen sekä maankäytön kehittämisen mahdollistaminen.
Valtatie 9 kuuluu liikenne- ja viestintäministeriön pääväyläasetuksessa välillä Tampere‒Jyväskylä palvelutasoluokkaan I. Tason I pääväylillä on turvattava pitkämatkaisen liikenteen hyvä ja tasainen matkanopeus. Nopeusrajoituksen on oltava vähintään 80 km/h ja moottoritiellä 120 km/h. Tason I pääväylillä on oltava turvallisia ohitusmahdollisuuksia säännöllisin välein. Liittymien määrän on oltava rajoitettua. Liittymien on oltava sellaisia, että ne eivät merkittävästi haittaa pääsuunnan liikennettä.
YVA-ohjelmassa tarkasteltavat vaihtoehdot
Ympäristövaikutusten arvioinnissa tarkastellaan parantamisen toteuttamisen vaihtoehtoja sekä niiden vaikutuksia YVA-lain ja -asetuksen edellyttämällä tavalla. Vertailuvaihtoehtona toimii vaihtoehto VE0, jossa hanke jätetään toteuttamatta. Vaihtoehdot on muodostettu aikaisempien suunnitelmien ja selvitysten sekä hankkeelle asetettujen tavoitteiden perusteella. Vaihtoehtoja tarkennetaan ympäristövaikutusten arvioinnin edetessä. Voimassa olevissa Keski-Suomen maakuntakaavoissa valtatie 9 on esitetty välillä Painaa‒Korpilahti merkinnällä valtatie/kantatie, Korpilahdelta Muuramen pohjoispuolelle merkinnällä uusi moottori- tai moottoriliikennetie ja Keljonkankaalla merkinnällä moottori- tai moottoriliikennetie. YVA menettelyssä tarkastellaan vaihtoehtoa VE1 ja sen alavaihtoehtoa VE1b.
- VE 1: Valtatie parannetaan Painaan ja Korpilahden välillä moottoriliikennetieksi, joka on jatkuva ohituskaistatie, Korpilahden ja Muuramen välillä nelikaistaiseksi moottori- tai moottoriliikennetieksi sekä Muuramen ja Keljonkankaan välillä moottoritieksi. Valinta Korpilahti-Muurame-osuudella moottori- ja moottoriliikennetien välillä tehdään YVA-selostusvaiheessa. Nopeustaso koko suunnittelualueella on 100 km/h. Suunnitteluvälille toteutetaan viisi uutta eritasoliittymää. Uudet eritasoliittymät, joissa kaikki kääntymissuunnat ovat mahdollisia, ovat Painaan eritasoliittymä, Korpilahden pohjoinen eritasoliittymä ja Vespuolen eritasoliittymä. Korpilahden eteläpuolelle toteutetaan suuntaisliittymä (Korpilahden eteläinen eritasoliittymä), jossa on rampit vain etelän suuntaan ja nykyinen ajomahdollisuus pohjoiseen poistetaan. Muuramen Teollisuustien nykyinen tasoliittymä muutetaan suuntaisliittymäksi, josta on ajo mahdollista vain Teollisuustieltä pohjoisen eli Jyväskylän suuntaan. Nykyiset Niittyahon eritasoliittymä ja Muuramen eritasoliittymä parannetaan nykyisille paikoilleen. Koko suunnitteluvälille toteutetaan yhtenäinen maantietasoinen rinnakkaistie sekä jalankulku- ja pyörätie.
- VE1b: Vaihtoehdossa tutkitaan Pukkiniityn eritasoliittymää Muuramen kunnan alueelle moottoritieosuudelle Muuramen eritasoliittymän ja Keljonkankaan eritasoliittymän välille. Jyväskylän kaupungin alueella vaihtoehto VE1b on yhteneväinen vaihtoehdon VE1 kanssa.
Vaikutusten arviointi
YVA-menettelyssä arvioidaan hankkeeseen liittyvien toimintojen välittömiä ja välillisiä vaikutuksia, jotka kohdistuvat seuraaviin tekijöihin sekä niiden keskinäisiin vuorovaikutussuhteisiin. Arviointi kohdennetaan todennäköisesti merkittäviin ympäristövaikutuksiin:
- Vaikutukset pohjavesiin ja vedenhankintaan
- Vaikutukset suojelualueisiin
- Liikennevaikutukset
- Vaikutukset ihmisten elinoloihin ja viihtyvyyteen
- Vaikutukset maisemaan ja kulttuuriympäristöön
Vaikutusten arvioinnin yhteydessä arvioidaan lisäksi yhteisvaikutuksia vaikutusalueelle sijoittuvien muiden maankäytön kehittämiseen liittyvien hankkeiden kanssa. Yhteisvaikutusten arvioinnissa otetaan huomioon YVA-ohjelmavaiheen aikaisten tietojen perusteella Muuramen tekopohjavesihanke sekä Tampere‒Jyväskylä rata ja sen kehittämis- ja perusparannustoimenpiteet.
Jatkosuunnittelu
YVA-ohjelman valmistumisen ja nähtävillä olon jälkeen hankkeen yhteysviranomainen antaa ohjelmasta lausunnon. Lausunnon perustella toteutetaan itse vaikutusten arviointi ja laaditaan YVA-selostus. Arviointiselostuksesta saadun yhteysviranomaisen perustellun päätelmän jälkeen hankkeesta vastaava tekee valinnan jatkosuunnitteluun valittavasta vaihtoehdosta. Tavoitteena on, että yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä saadaan kesällä 2026. Valitusta vaihtoehdosta laaditaan tämän jälkeen liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain mukainen yleissuunnitelma, josta annetaan saman lain mukainen hyväksymispäätös suunnitelman käsittelyn jälkeen. Hankkeen yleissuunnitelman käynnistämisestä ei vielä ole tehty päätöstä. Yleissuunnitelman hyväksymisen jälkeen laaditaan tiesuunnitelma ja rakentamisen yhteydessä rakentamissuunnitelma. Hankkeen toteuttaminen ei ole Väyläviraston tai Keski-Suomen ELY-keskuksen toteuttamisohjelmissa.
Ehdotus
Esittelijä
-
Hannu Kantonen, toimialajohtaja, hannu.kantonen@jyvaskyla.fi
YVA-ohjelmassa todetaan hankealueen kaavatilanne ja käynnissä olevat kaavoitushankkeet. Jyväskylän alueella on käynnissä koko kaupunkia koskevan yleiskaavan 2050 laatiminen. Nähtävillä olleessa kaavaluonnoksessa valtatie 9 on osoitettu suunnittelualueella uutena tai merkittävästi parannettavana moottori- tai moottoriliikennetienä, Keljonkankaan kohdalla moottori- tai moottoriliikennetienä. YVA-ohjelmassa on hyvä tuoda esille käynnissä olevan yleiskaavatyön vaihe ja yleiskaavaluonnoksen nähtävillä oloaika 17.1.-17.2.2025.
Korpilahden kohdalla valtatien alueeseen rajautuu asemakaavan muutoskohteita, joihin valtatietä koskevalla suunnittelulla on vaikutusta. Korpilahden kohdalle on laadittu valtatien 9 aluevaraussuunnitelma (2022), joka on lähtökohtana asemakaavasuunnittelussa. Tavoitteena on edistää asemakaavoja laaditun aluevaraussuunnitelmaan perustuen. YVA-ohjelman vaihtoehtokartoilla tulee ottaa huomioon aluevaraussuunnitelmassa esitetyt valtatien rinnakkaistieratkaisut valtatien pohjoispuolella, joiden sijoittuminen ratkaistaan käynnissä olevissa kaavamuutoksissa.
Vaikutusten arvioinnissa on hyvä tunnistaa valtatien sijainti Korpilahden taajama-alueella sekä ympäröivän maankäytön asettamat reunaehdot mm. liikennealueen laajenemiseen vaadittavat tilavaraukset, kulttuuriympäristö sekä lisääntyvät melusuojaustarpeet.
Kaupunkirakennelautakunnalla ei ole muuta huomauttamista ympäristövaikutusten arviointiohjelmaan.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.