Perustelut
Yleistä
Suunnittelukohde sijaitsee Nisulan kaupunginosassa noin kilometrin päässä kaupungin ydinkeskustasta. Nisulankadun, Keskikadun ja Viitaniementien risteys on nelihaarainen liikennevalo-ohjattu katuliittymä, jonka läpi johtaa kaupungin keskustan sivuitse kulkeva pääkatu (Nisulankatu) Lohikosken ja Savelan välillä. Nisulankadun liittymän läpi kulkeva keskimääräinen liikennemäärä on noin 12 000 – 13 000 ajon/vrk. Katu kuuluu suurten erikoiskuljetusten reittiin, jonka läpi voidaan ohjata ulottuvuudeltaan kookkaita ja pitkiä kuljetuksia. Nisulankadulla on 40 km/h nopeusajoitus. Liittymäalueella ja sen välittömässä läheisyydessä on sattunut 14 kpl henkilövahinkoihin johtanutta onnettomuutta viimeisen viiden vuoden aikana, joita ovat peräänajo-, risteämis-, polkupyörä/mopedi- ja jalankulkuonnettomuudet. Alueella on lainvoimaiset asemakaavat, joihin suunnitelmalla ei ole muutostarvetta.
Liittymän liikenteellisen toimivuuden esiselvitys
Nisulankadun ja Keskikadun liittymän liikenteellistä toimivuutta on selvitetty vuonna 2023 laaditun liikenneselvityksen yhteydessä, jossa tutkittiin liittymän toimivuutta nykytilan liikennemäärillä sekä vertailtiin liikennevalo-ohjatun liittymän ja liikenneympyrävaihtoehdon keskinäistä toimivuutta. Selvityksen lopputuloksena todettiin, että ruuhkatilanteessa liikennevalo-ohjatun liittymän liikenteen välityskyky on parempi kuin liikenneympyrässä. Liikenneympyrän sovittaminen katualueelle vaatisi myös nykyistä suuremman tilavarauksen. Jatkosuunnittelun lähtökohdaksi valittiin liikennevalo-ohjattu katuliittymä.
Nykyisen nelihaaraliittymän autoliikenteen välityskyky on aamuruuhkan aikaan keskimäärin riittävä nykyisin kaistajärjestelyin eli liittymän liikenteellinen palvelutaso on välttävä. Ajoittain muodostuu jonoja, jotka ovat Nisulankadun suunnassa noin 155-195 metriä pitkiä, mutta jonot purkautuvat kuitenkin seuraavan vihreän valovaiheen aikana. Liittymän toimivuus iltaruuhkan aikana on myös välttävä, joskin hetkelliset jonopituudet ovat Nisulankadun suunnassa noin 50-70 metriä pitkiä. Vaikka ruuhka-aikana autojonot voivat olla hetkellisesti pitkät, purkautuvat ne kohtuullisessa ajassa.
Ajoneuvoliikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden parantaminen edellyttää kuitenkin liikennevalo-ohjauksen uusimista kokonaisuudessaan sekä kääntymiskaistojen uusimista ja pidentämistä. Jalankulku- ja pyöräliikenteen turvallisuuden parantamisen toimenpiteet ovat myös tarpeellisia.
Katusuunnitelman muutoksen sisältö
Tässä katusuunnitelmassa esitetään katuliittymään parannuksia, joita ovat muun muassa Nisulankadun suunnasta vasemmalle kääntyvien ajokaistojen pidennykset, kadun keskisaarekkeiden pienet muutokset sekä liikennevalo-ohjauksen ja liikenteen viitoituksen uudistaminen. Samassa yhteydessä uusitaan liikenteenohjausportaalit vastaaman suurten erikoiskuljetusten reitin vapaan tilan mitoitusvaatimuksia. Parannustoimenpiteet mahtuvat nykyiseen asemakaavan mukaiseen katutilaan.
Katusuunnitelmassa on esitetty myös jalankulku- ja pyöräliikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden parantamisen toimenpiteitä. Liittymäalueella kohennetaan suojatieylitysten odotustiloja sekä suojateiden sijoittelua. Liittymäalueen länsisivustalle suunnitellaan pyöräilyn pääreittisuunnitelman mukaisesti uusi jalankulku- ja pyöräväylä kulkumuotojen erottelulla. Pääreittiä parannetaan Sepänkadun liittymästä alkaen aina Wilhelm Schildtin kadulle saakka, jolloin uutta pääreittitasoista yhteyttä on toteutettavissa Rajakadun vastaava reittisuunnitelma mukaan lukien yhteensä noin 1,6 km.
Nisulankadun varresta Viitaniementien liittymän puoleiselta sivustalta puretaan pois kolme vanhaa asuinrakennusta, jotka sijaitsevat voimassa olevan asemakaavan katualueen liikennealueen puolella. Kiinteistöjen purkaminen mahdollistaa niin liittymän kuin myös jalankulku- ja pyöräväylän muutosten toteuttamisen kyseisessä kohdassa. Vapautuvaa katutilaa voidaan hyödyntää myös uusien katupuiden sijoitteluun ja lumitilana talvikunnossapidolle.
Uuden jalankulku- ja pyöräväylän leveys vaihtelee 4,5 m – 6,0 metrin välillä ja levein osuus mahtuu liittymäalueen katualueelle sekä ammattioppilaitoksen kohdalle. Kapeimmillaan väylä sovitetaan Sepänkadun suuntaan vievän nykyisen jalankulku- ja pyöräväylän kohdalle, jossa väylän leveys muutetaan nykyisestä 3,5 metristä 4,5 metriseksi. Maltillisempi levennys mahdollistaa kulkumuotojen erottelun, mutta säästää myös muun muassa alueella olevaa puustoa. Viitaniemenkadun puolella levennetään nykyistä Gradian puoleista jalankulku- ja pyöräväylää. Uuden väylän päällyste on väritykseltään mustaa asfalttia. Pyöräväylän risteämis- ja liitoskohdissa käytetään asfaltin päällä punaista pintavärjäystä korostusvärinä.
Kunnallistekniikka:
ALVA Oy:n suunnitelmissa on saneerata alueella kunnallistekniikan runkoverkostoja. Putkistosaneeraus alkaa Wilhelm Schildtin kadun läheisyydestä ja ulottuu risteysalueen läpi Sepänkadun suuntaan Kisakadun tasolle saakka. Katuliittymän ja putkistosaneerauksen suunnittelua on tehty yhdessä katusuunnittelun kanssa ja tavoitteena onkin ollut sovittaa yhteen kunnallistekniikan ja katujärjestelyjen toteuttamisen vaiheistus.
Katualueen kuivatusjärjestelyt:
Kadun kuivatus järjestetään johtamalla hulevedet hulevesiverkostoon nykyisin järjestelyin.
Valaistus:
Katuliittymän kohdalla uudistetaan katuvalaistusta tarpeellisista kohdin. Jalankulku- ja pyöräreitin varteen rakennetaan uusi valaistus.
Liikenteenohjauslaiteet:
Liittymän liikennevalokojeet uusitaan. Liikennevalojen uusiminen mahdollistaa muun muassa vasemmalle kääntyville liikennevirroille nuoliopasteiden lisäämisen, joka parantaa liittymän toimivuutta ja turvallisuutta. Nisulankadun suuntaiset nykyiset puoliportaalit korvataan uusilla kehäportaaleilla, joiden ali mahtuu jatkossa suuret erikoiskuljetukset ilman, että portaaleja pitää purkaa kuljetusten yhteydessä, kuten nykyisin tehdään. Portaaleihin kiinnitetään uudet kohdeviitoitukset, jolloin vanhoja maanvaraisia suunnistustauluja voidaan poistaa katuliittymän ympäristöstä. Liikenneportaaleihin sijoitetaan myös osa katuvalaisimista.
Katuympäristö
Suurin vaikutus katuympäristön kasvillisuuteen on jalankulku- ja pyöräväylän muutoksilla. Nykyisen väylän leventämisen vuoksi joudutaan poistamaan jonkin verran nykyistä kasvillisuutta, kuten yksittäisiä puita. Tarkin sovitettava kohta on Nisulankadun varressa sijaitseva männikkö, jonka kohdalla nykyistä raittia levennetään maltillisesti, jotta vaikutukset puustoon ovat mahdollisimman vähäiset.
Suunnitelmassa esitetään tehtäväksi myös täydennysistutuksia uusilla katupuilla. Katuliittymän sekä jalankulku- ja pyöräväylän ympäristön vierialueet nurmetetaan, liittymäalueen pintamateriaaleina käytetään asfalttia sekä luonnonkiveä sekä liikenteen jakajissa betonisidekiviä. Liittymäalue päällystetään kauttaaltaan uudestaan.
Suunnittelu ja toteutus
Liittymäalueen ja pyöräväylän katusuunnitelman muutos on laadittu alkuvuoden 2025 aikana, jonka jatkoksi suunnitelma täydennetään kohteen rakentamissuunnitelmaksi kevään aikana. ALVA Oy laatii samaan aikaan alueen vesihuollon saneeraussuunitelmia. Kohteen alustava toteutuksen kustannusarvio koko suunnitelan osalta on noin 880 000 euroa. Kohteen toteutus on tarkoitus jakaa osiin siten, että muutostyöt tehdään 1. vaiheessa liittymäalueen kohdalla ja vasta seuraavassa vaiheessa liittymäalueen ulkopuolella mm. jalankulku- ja pyöräväylän kohdalla 2026 aikana, töiden vaiheistusta sovitetaan kuitenkin yhteen ALVA Oy:n kunnallistekniikan saneerauksen töiden etenemisen sekä laajuuden mukaan. Kuluvan vuodelle 2025 kohteen toteutuksen aloittamiselle on varattu kadut ja puistot yksikön investointiohjelmassa 400 000 euroa.
Vuorovaikutus
Suunnitelmat ovat olleet julkisesti nähtäville Kaupunkirakenteen neuvontaan os. Hannikaisenkatu 17, I-kerros 15.4. – 29.4.2025 välisenä aikana sekä kaupunkirakenteen internetsivulla: http://www.jyvaskyla.fi/kadut/nahtavilla.
Ehdotuksesta jätettiin 1 muistutus (Jyväskylän Pyöräilyseura JYPS ry)
Muistutus:
Muistutuksessa pohditaan liikenneympyrävaihtoehdon turvallisuuden ja sujuvuuden paremmuutta pyöräillä kulkemisen näkökulmasta suhteessa liikennevalo-ohjattuun liittymätyyppiin nähden.
Muistutuksessa kiinnitetään huomiota myös suunnitelman jalankulku- ja pyöräväylän mitoitukseen, joka poikkeaa Traficomin Pyöräliikenteen suunnittelu -ohjeen vaatimuksista, jossa on esitetty mitoitusvaatimukset pääreittitasoisille väylille. Muistutuksen mukaan pääreitit pitäisi suunnitella samalle väylätyypille ja tasolle kauttaaltaan, jotta voitaisiin puhua pääreittitasoisesta toteutuksesta.
Muistutuksessa todetaan myös, että liittymämuutos tuo vain pientä parannusta pyöräilyn näkökulmasta risteyksen järjestelyihin, joten liittymän ajotiloja pitäisi kaventaa leventäen esim. liittymän kaakkoiskulmauksen näkemäolosuhteita.
Vastine:
Katusuunnitelman muutossuunnitelman lähtötiedoksi on laadittu 2023 liittymäkohtainen liikenteellinen selvitys, jossa vertailtiin liikennevalo-ohjatun nelihaaraliittymän liikenteellistä toimivuutta liikenneympyrävaihtoehtoon. Selvityksen lähtötietoina käytettiin autoliikenteen liikennelaskentoja vuosilta 2014, 2021 ja 2022 huomioiden joukkoliikenne sekä kävely- ja pyöräliikenne. Selvityksen lopputuloksena on todettu, että liittymää on liikenteellinen kokonaisuus huomioiden kannattavampaa kehittää liikennevalo-ohjattuna risteyksenä, sillä liikenneympyrän välityskyvyn riittävyys ruuhkatilanteessa on epävarma, jonka lisäksi liittymäalueen katutilaan tulisi tehdä laajempia muutoksia.
Suunnitelmassa esitetään risteysmuutoksen lisäksi jalankulun ja pyöräilyn pääreitin suunnitelma Sepänkadun ja Wilhelm Schildtin kadun väliselle osuudelle. Lähtökohtana suunnitelmassa on ollut pääreittitasoinen mitoitus, joka voidaan toteuttaa vain osalla väylän matkalla. Ohjeistuksen mukaisesta mitoituksesta on jouduttu tinkimään Mäyrykadun ja Kisakadun välisellä osuudella, jossa nykyinen jalankulku- ja pyöräväylä sijaitsee maastollisesti haastavassa kohdassa. Kyseinen kohta sisältyy osin myös rakennetun kulttuuriympäristön rajauksen alueelle, jossa nykyinen väylä kulkee maisemallisesti merkittävän männikön läpi. Pääreittitasoinen pyöräväylän leventäminen edellyttäisi huomattavaa alueen muokkausta kyseisessä kohdassa mm. puuston kaatamista. Nykyistä väylää levennetään kuitenkin kyseisellä jaksolla kokonaisleveyteen 4,5 metriä, joka parantaa joka tapauksessa kokonaistilannetta myös kulkutilan osalta.
Risteysalueen muutoksessa on kohennettu mm. suojateiden linjauksia ja sijaintia liittymäalueella sekä lyhennetty suojateiden ylityspituuksia. Muistutuksessa mainitussa risteyksen kaakkoiskulamassa on tiukennettu ajoradan mitoitusta sen verran, kuin ajokaistaa on voitu kaventaa, jolloin kyseiseen kulmaukseen järjestynyt lisää odotustilaa suojatielle pyrkiville. Ajoradan keskisaarekkeen parannus vie myös osan käytettävissä olevasta katutilasta. Liittymäalueen asemakaavan mukainen katutilan vapaa tila kyseisessä kulmauksessa ei mahdollista laajempien muutosten toteuttamista.
Muistutuksen johdosta ei esitetä tehtäväksi muutoksia katusuunnitelman muutossuunnitelmaan.
Ehdotus
Esittelijä
-
Hannu Kantonen, toimialajohtaja, hannu.kantonen@jyvaskyla.fi
Kaupunkirakennelautakunta hyväksyy Keskikadun ja Nisulankadun sekä Nisulankadun jalankulku- ja pyöräväylän muutossuunnitelman, piirustukset 64-1907, 54-2986, 54-2987, R-3193, 64-1908 ja 54-2988.
Kaupunkirakennelautakunta päättää, että alueidenkäyttölain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.