Sivistyslautakunta, kokous 19.2.2025

§ 6 Perusopetuksen opetushenkilöstön virkasuunnittelu 2025: Täytettävät virat/tehtävät ja perustettavat virat

JyväskyläDno-2025-719

Valmistelija

  • Marjo Takkinen, henkilöstöasiantuntija, Marjo.Takkinen@jyvaskyla.fi
  • Harri Penttinen, perusopetuksen rehtori, Harri.Penttinen@jyvaskyla.fi

Perustelut

Sivistyslautakunta päätti kokouksessaan 11.12.2024/97 talousarvioon pohjautuvasta käyttösuunnitelmasta vuodelle 2025. Samassa käsittelyssä hyväksyttiin kasvun ja oppimisen henkilöstösuunnitelma vuodelle 2025. Kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 16.12.2024/300 käyttää kuntalain 92 §:n mukaista otto-oikeutta sivistyslautakunnan ko. päätökseen.

Kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 13.1.2025/5 kasvun ja oppimisen palveluiden käyttösuunnitelmasta vuodelle 2025. Kaupunginhallitus päätöksellään vahvisti kasvun ja oppimisen palveluiden käyttösuunnitelman vuodelle 2025 sivistyslautakunnan 11.12.2024/97 tekemän päätöksen mukaisesti muutettuna. Kaupunginhallituksen päätöksellä ei ole vaikutusta perusopetuksen opettajien henkilöstösuunnitelmaan. Virkasuunnittelu on toteutettu hyväksytyn ja vahvistetun käyttötalous- ja henkilöstösuunnitelman mukaisesti.

 

Virkasuunnittelun periaatteet ja tausta

Virkasuunnittelu perusopetuspalvelujen tarkennettuna henkilöstösuunnitelmana ohjaa vakituisen ja määräaikaisen opetushenkilöstön sijoittamista, poistuman hallintaa ja uusien opettajien rekrytointia sekä mahdollistaa henkilöstön sisäisen liikkuvuuden terveydellisten tai muiden syiden perusteella. Lisäksi virkasuunnittelun avulla varmistetaan viranhaltijoiden opetusvelvollisuuksien ja kelpoisuusehtojen täyttyminen sekä arvioidaan uusien opettajavirkojen ja tuntiopettajien tarvetta.

Virkasuunnittelun lähtökohtana on opetushenkilöstön tarpeen arviointi opetussuunnitelman, opetusresurssin ja talouden tavoitteiden mukaisesti. Virkasuunnittelussa huomioidaan tarvittava lainsäädäntö, Jyväskylän kaupungin hallintosääntö, kaupungin rekrytointiin liittyvät ohjeet, vakituisten opettajien virka- ja tehtävärakenne sekä oppilasennusteet. Perusopetuksen opetushenkilöstön virkasuunnittelu tehdään koulukohtaisesti kokonaisuus huomioiden virkasuunnittelurehtori Harri Penttisen ja henkilöstöasiantuntija Marjo Takkisen toimesta. Virkasuunnittelukokonaisuus valmistellaan ja toteutetaan palvelujohtaja Sami Lahden ohjauksessa.

Kuntalain 87 §:n mukaan kunnan palveluksessa oleva henkilöstö on virkasuhteessa tai työsopimussuhteessa kuntaan. Laki määrittelee edelleen, että tehtävää, jossa käytetään julkista valtaa, hoidetaan virkasuhteessa. Tällaista tehtävää varten perustetaan virka. Perustellusta syystä henkilö voidaan kuitenkin ottaa tällaiseen tehtävään virkasuhteeseen myös ilman, että tehtävää varten on perustettu virka. Opettajan tehtävissä julkisen vallan käyttö liittyy mm. kurinpitoon ja arviointiin.

Perusopetuslain 8 §:n mukaan opetuksen järjestäjällä tulee olla opetuksen järjestämismuoto huomioon ottaen riittävä määrä opettajan virkoja. Luokanopettajan virassa, erityisopettajan virassa, erityisluokanopettajan virassa sekä lehtorin virassa viranhaltijalle tulee taata opetusvelvollisuuden mukainen tuntimäärä ja tehtävät edellyttävät viran perustamista. Mikäli tuntimäärä ei riitä kattamaan opetusvelvollisuutta, ratkaistaan opettajan tehtävä tuntiopettajuutena. Tuntiopettaja on päätoiminen silloin, kun hänelle voidaan taata opetusta vähintään 16 tuntia viikossa. Virkapohjaista ratkaisua tehtäessä huomioidaan koulun virkarakenteen lisäksi se, voidaanko opetusvelvollisuuden mukaiset tunnit taata myös tulevat vuodet huomioiden.

Vuoden 2022 virkasuunnittelussa linjattiin, että aineenopetuksen lehtorin virkanimikkeet perustetaan siten, että virkanimikkeenä on perusopetuksen lehtori ja opetettavat aineet määritellään viran hakuilmoituksessa. Linjauksen mukaisesti vakituisesti täytettävät aineenopetuksen lehtorin virat täytetään nimikkeen perusopetuksen lehtori mukaisesti. Lehtorin virkanimikkeistä jatkossakin poikkeava on perusopetuksen oppilaanohjauksen lehtori, johtuen mm, siitä että oppilaanohjauksen lehtorin työaika on erilainen kuin muilla aineenopetuksen lehtoreilla. Pitkällä aikavälillä tarve lakkauttaa ja perustaa uusia virkoja vähenee.

Lukuvuoden 2025-2026 virkasuunnittelu

Vuoden 2025 virkasuunnittelu toteutettiin osin haastavassa tilanteessa, kuten vuonna 2024. Oppilasmäärien vaihtelu alueellisesti edellyttää edelleen entistä tarkempaa opettajakohtaista tarkastelua sekä koulukohtaisesti että kaupunkitasoisesti.  Oppilasmäärän muutoksien vaikutuksia arvioidaan aina kaupunkitasoisesti. Vakituisissa ratkaisuissa on arvioitu tarkasti sitä, tullaanko opetus järjestämään virka- vai tuntiopettajaratkaisuna. Huomioiden, pystytäänkö opetusvelvollisuuden mukaisesti tunnit takaamaan myös tulevien vuosina. Perusopetuksen opetustuntimäärien lisäys (3 vuosiviikkotuntia) syksystä 2025 alkaen ei vaikuta rekrytoitavien opettajien määrään.

Talouden näkökulmasta tulee huomioida, että virkasuunnittelun yhteydessä jätetään täyttämättä ulkoisen haun kautta vakituisia virkoja.  Vakituisessa virkasuhteessa olevien opettajien osalta tullaan maaliskuun aikana toteuttamaan virallisen prosessin mukaisia virantoimitusvelvollisuuden muutoksia viran sijoituspaikan osalta. Näitä muutoksia toteutetaan yhteensä kolmen (3) opettajan kohdalla. Siirtojen taustalla on tilanne, jossa koulun opetustarve on vähentynyt siten, että kaikille vakituisille opettajille ei ole osoittaa nykyisellä koululla tehtävää. Virantoimitusvelvollisuuden siirrot on valmisteltu virkasuunnittelun yhteydessä. Siirroissa huomioidaan virkarakenteen lisäksi mm. molempien koulujen osaamistarve. Lisäksi yhden pienryhmän toimintapaikkaa muutetaan. Muutos tarkoittaa yhden opettajaviranhaltijan kohdalla virantoimitusvelvollisuuden muutosta viran sijoituspaikan osalta.

Virkasuunnittelussa on arvioitu, että tarve vastaaville virantoimitusvelvollisuuden muutoksille on erittäin todennäköistä myös tulevina vuosina. Rekrytoitaessa vakituisia opettajia tuleekin entistä enemmän painottaa sitä, että opettajien virat ja tehtävät ovat kaupunkitasoisia, eivät koulukohtaisia. Vastaavaa keskustelua on ylläpidettävä myös vakituisen opetushenkilöstön kanssa.

Virkasuunnittelussa mahdollistetaan erilliseen ilmoittautumiseen perustuva sisäinen työkierto. Opetushenkilöstöä kannustetaan aktiivisesti ilmoittautumaan sisäiseen työkiertoon. Virkasuunnittelussa pyritään siihen, että virkojen ja tehtävien täytössä kartoitetaan aina ensin sisäisen työkierron mahdollisuus. Sisäisen työkierron kautta on mahdollisuus sijoittua toisella koululle joko pysyvästi tai määräaikaisesti. Pysyvä sijoittuminen edellyttää vakituisen viran/tehtävän avautumista siten, että virka/tehtävä vastaa omaa vakituista virkaa/tehtävää. Kelpoisuusehtojen täyttyminen huomioidaan niin pysyvissä kuin määräaikaisissa siirroissa. Vuoden 2025 virkasuunnittelussa toteutuu yhteensä 20 sisäistä työkiertoa, joista yhdeksän (9) kohdalla toteutetaan pysyvä ja 11 kohdalla määräaikainen siirto (tilanne 10.2.2025).

Vuoden 2025 virkasuunnittelussa vakinaisesti täytetään viisi (5) virkaa, 14 päätoimisen tuntiopettajan tehtävää ja neljä (4) tuntiopettajan tehtävää. Määräaikaisesti täytetään 78 tehtävää. Lisäksi yksi nykyinen vakituinen tuntiopettajan tehtävä muutetaan päätoimiseksi tuntiopettajan tehtäväksi. Virkasuunnittelun 2025 yhteydessä vakituisesti ja määräaikaisesti täytettävät virat ja tehtävät on eriteltynä liitteessä (tilanne 10.2.2025).

Perustettavia vakinaisesti täytettäviä virkoja on kaksi (tilanne 10.2.2025). Kyseessä on kaksi perusopetuksen lehtorin virkaa, joiden molempien sijoituspaikka virkasuhteen alussa on Mankolan yhtenäiskoulu. Molemmissa on kyse kielten opetuksen virasta, opetettavat aineet määritellään viran hakuilmoituksessa. Perustettavien virkojen taustalla on olemassa olevat, lakkautettavaksi esitettävät virat.

Sivistyslautakunnan virkasuunnittelupäätöksen jälkeen tarvittavat rekrytointiluvat haetaan yksitellen rehtorin toimesta ja päätetään tavanomaisessa järjestyksessä.

Erityisopetuksen kokonaisuutta on käyty tarkemmin läpi osana virkasuunnittelua virkanimikkeiden ja annettavan erityisopetuksen näkökulmasta. Erityisopetuksen kokonaisuus on kuitenkin eriytetty virkasuunnittelusta omaksi tarkasteluksi oppimisen tuen uudistuksesta johtuen. Uudistuksen vaikutuksia virkarakenteeseen ei voida vielä varmuudella määritellä, tämä pystytään tekemään tarkemmin maaliskuun aikana. Vakituisesti täytettävät erityisopetuksen tehtävät ja virat käsitellään erillisesti tavanomaisessa järjestyksessä tai mikäli on tarve uusien virkojen perustamiselle, sivistyslautakunnan päätöksenteossa. Sivistyslautakunnan helmikuun päätöksenteon yhteydessä haettavat erityisopetuksen rekrytointiluvat liittyvät lähinnä selkeisiin sijaisuuksiin.

Toimivalta asiassa

Jyväskylän kaupungin hallintosäännön 16 §:n mukaan sivistyslautakunta päättää perusopetuslain sekä niihin liittyvän muun lainsäädännön nojalla järjestettävistä palveluista. Jyväskylän kaupungin hallintosäännön 47 §:n mukaan lautakunta päättää tehtäväalueellaan virkojen perustamisesta.

Ehdotus

Esittelijä

  • Eino Leisimo, toimialajohtaja, eino.leisimo@jyvaskyla.fi

Sivistyslautakunta päättää seuraavasti:

1. Hyväksyy perusopetuksen opetushenkilöstön vakituisesti ja määräaikaisesti täytettävät virat ja tehtävät liitteen mukaisesti.

2. Perustaa perusopetuksen lehtorin viran 1603. Sijoituspaikkana virkasuhteen alussa Mankolan yhtenäiskoulu.

3. Perustaa perusopetuksen lehtorin viran 1604. Sijoituspaikkana virkasuhteen alussa Mankolan yhtenäiskoulu.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Rehtori Harri Penttinen ja henkilöstöasiantuntija Marjo Takkinen olivat paikalla kokouksessa tämän asian käsittelyn ajan.


Muutoksenhaku

 

Päätökseen voi hakea muutosta oikaisuvaatimuksella.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

- asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä
- kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuvaatimuksen maksu

Oikaisuvaatimuskäsittely on maksutonta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on jätettävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana. Mikäli päätös on annettu tiedoksi asianosaiselle sähköisenä viestinä hänen suostumuksellaan, katsotaan asiakirja annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi Jyväskylän kaupungin verkkosivuille. Oikaisuvaatimusaikaa laskettaessa tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

Oikaisuvaatimuksen muoto, sisältö ja liitteet

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- muutosvaatimuksen perusteet.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin sen tekijä vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Kirjelmässä on mainittava oikaisuvaatimuksen tekijän nimi, asuinkunta ja postiosoite sekä puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.

 

 

 

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen viranomaiselle

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan tai hänen valtuuttamansa asiamiehen toimitettava Jyväskylän kaupungin kirjaamoon aukioloaikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. 

Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostitse. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Sähköisen viestin (faksin tai sähköpostin) katsotaan saapuneen viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina lähettäjän omalla vastuulla. Jyväskylän kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti päätöksen tehneelle toimielimelle tai viranhaltijapäätöksen osalta toimielimelle, jonka alaisuudessa viranhaltija toimii.

Jyväskylän kaupunki
PL 193
Vapaudenkatu 32 (käyntiosoite)
40101 Jyväskylä
kirjaamo@jyvaskyla.fi
Puhelin: 014 569 0888, faksi: 014 617 117
Aukioloaika: klo 8.00–15.00

Päätös on lainvoimainen oikaisuvaatimusajan jälkeen, ellei siihen ole haettu muutosta eikä sitä ole otettu ylemmän toimielimen käsiteltäväksi.