Kaupunkirakennelautakunta, kokous 21.1.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 9 Jyväskylän kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma (Käpy-ohjelma)

JyväskyläDno-2025-57

Valmistelija

  • Mervi Vallinkoski, yleiskaavapäällikkö, Mervi.Vallinkoski@jyvaskyla.fi

Perustelut

Lähtökohdat

Jyväskylän ensimmäinen pyöräilyn edistämisohjelma valmistui vuonna 2016. Tarve ohjelman päivittämiselle on ollut ilmeinen, sillä edellisen ohjelman toimenpiteet ovat olleet osin vanhentuneita ja esim. verkollisesti se ei ole ollut enää ajantasainen. Kävelyn ja pyöräilyn pääverkon investointihankkeiden toteutuksen ohjelmointi sisällytettiin vuonna 2022 ensi kertaa KymppiR-ohjelmaan. Vanha edistämisohjelma ei myöskään sisältänyt kävelyn huomioimista kulkumuotona tai siihen liittyviä toimenpiteitä. Edellisestä Pyöräilyn edistämisohjelmasta poiketen Käpy-ohjelma päivittyy vuosittain, mikä mahdollistaa reaktiivisesti resurssien tehokkaamman kohdentamisen seurannan avulla kerätyn tiedon pohjalta.

Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma käsittelee kävelyn ja pyöräilyn edistämistyön aihepiiriä kokonaisvaltaisesti aina maankäytön ja fyysisen liikkumisympäristön, asenteiden ja arvostuksen sekä sitoutumisen ja seurannan näkökulmista. Jyväskylän Käpy-ohjelma kerää yhteen kaikki edistämistoimenpiteet ja ohjaa kaupungin kävelyn ja pyöräilyn edistämistyön suunnittelua ja toteutusta sekä sidosryhmätyöskentelyä. Ohjelman toimenpiteillä edistetään liikkumisolosuhteita, mutta mietitään myös keinoja lisätä motivaatiota ja asukkaiden edellytyksiä kulkea matkansa aktiivisesti kävellen tai pyörällä.

Kävelyn ja pyöräilyn edistämiselle on tunnistettu valtakunnallisesti monia merkittäviä positiivisia hyötyjä koskien kansanterveyttä, liikenteen päästöjen vähentymistä, ilmanlaadun parantumista, liikenteen tasa-arvoisuutta ja sujuvuutta sekä elinympäristöjen viihtyisyyttä. Kuntakohtaisilla kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmilla on havaittu olevan yhteys monien kävelyä ja pyöräilyä edistävien toimenpiteiden toteutumiseen ja liikkumismuotojen suosion kasvuun ympäri Suomen.

Jyväskylän kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma on Liikuntapääkaupunki ja Resurssiviisas kaupunki 2040 –strategiakärkiä toteuttava ohjelma. Ohjelma linkittyy kaupunkistrategian ohella myös muihin paikallisiin ja alueellisiin liikkumiseen vaikuttaviin ohjelmiin ja asiakirjoihin, kuten MAL-sopimukseen, Kansallinen energia ja ilmastostrategia ja Suomi Liikkeelle – toimintakykyohjelmaan. Valtakunnallinen kävelyn ja pyöräliikenteen edistämistyö perustuu liikenne- ja viestintäministeriön vuonna 2018 julkaistuun Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaan, joka ohjaa kuntien edistämistyötä. Jyväskylän kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman laatiminen on saanut Traficomin liikkumisen ohjauksen valtionavustusta vuodelle 2024.

Ohjelma tunnistaa kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisen merkityksen osana kaupunkilaisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä ja tarjoaa eväitä kestävien kulkumuotojen aseman vahvistamiseksi Jyväskylän liikennepolitiikassa.

Tavoitteet

Jyväskylän edistämisohjelmalla tavoitellaan kävelyn ja pyöräliikenteen kulkutapaosuuden kasvattamista Jyväskylässä sekä arjen matkoilla että vapaa-ajan liikkumisessa. Koko kaupunkia koskeva kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma on laadittu laajassa yhteistyössä kaupungin eri toimialojen, palvelualueiden ja -yksiköiden sekä keskeisten liikkumista edistävien sidosryhmien kesken. Ohjelman vuorovaikutteinen prosessi tähtäsi yhteiseen näkemykseen ohjelman tavoitteista, periaatteista ja toimenpiteistä sekä sitouttaa kaupungin eri yksiköt toimenpiteiden toteuttamiseen ja seuraamiseen. 

Ohjelman päätavoite on:
- Lisää liikettä Jyväskylään - 45 % eli noin joka toinen matkoista tehdään kävellen tai pyöräillen

Ohjelman alatavoitteet:
- Saavutettava ja sekoittunut kaupunkirakenne
- Laadukkaat, viihtyisät ja turvalliset olosuhteet kävelylle ja pyöräilylle ympäri vuoden
- Liikenne- ja liikkumiskulttuuri innostavat kävelemään ja pyöräilemään

Jyväskylän kaupungin kestävän liikkumisen (kävely, pyöräily ja joukkoliikenne) yhteenlaskettu kulkutapaosuustavoite on 55 % (Resurssiviisas Jyväskylä 2040 -ohjelma). Vuoden 2021 Henkilöliikennetutkimuksen mukaan kestävien kulkutapojen osuus Jyväskylässä oli 44 % (kävely 26 %, pyöräily 12 % ja joukkoliikenne 6 %). Potentiaalia kävelyn ja pyöräilyn kulkutapaosuuksien kasvulle on merkittävästi.

Toimenpiteet

Käpy-ohjelmaan on kirjattu edistämistoimenpiteet, jotka aloitetaan vuonna 2025 (-2026). Jokaisella toimenpiteellä on nimetty vastuutaho. Liitteeseen 2 on lisäksi koottu kaikki ohjelman laadintatyön aikana esille nousseet toimenpide-ehdotukset. Näistä toimenpide-ehdotuksista kaikki eivät tule toteutumaan sellaisenaan tai lainkaan, vaan vuosittain valitaan tarkoituksenmukaiset toimenpiteet edellisvuoden toteutuneiden toimenpiteiden pohjalta. Tärkeää rullaavassa ohjelmassa on nimenomaan seurantaan reagointi ja tiedolla johtamisen näkökulmasta resurssien suuntaaminen vaikuttavimpiin toimenpiteisiin. Jyväskylän Liikkumisohjelmassa ja Resurssiviisas Jyväskylä 2040 -ohjelmassa on myös toimenpiteitä, jotka edistävät osaltaan kävelyä ja pyöräilyä. Ne on koottu Käpy-ohjelman liitteeseen 3.

Vuonna 2025(-2026) alkavia toimenpiteitä on yhteensä 20. Tarkemmat kuvaukset toimenpiteistä on ohjelmassa, tässä isommat toimenpidekokonaisuudet:

- Kävely ja pyöräily huomioidaan osana suunnittelua
- Kehitetään keskustaa houkuttelevaksi tulla kävellen tai pyöräillen ja päivittäisen liikkumisen kannalta keskeisiä kohteita ja palveluita
- Sujuvoitetaan liikkumista kävellen ja pyöräillen sekä parannetaan koettua ja todellista kävelijöiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuutta
- Kehitetään talvihoitoa kustannustehokkaasti
- Tiedolla johtamisen kehittäminen kävelyn ja pyöräilyn edistämisessä
- Yhteistyön tiivistäminen kävelyn ja pyöräilyn edistämisessä
- Nostetaan Jyväskylän kävelyn ja pyöräilyn edistämisen toimenpiteitä esille
- Aktiiviset koulu- ja varhaiskasvatusmatkat

Seuranta

Kävelyn ja pyöräilyn olosuhteiden ja kulkumuotojen kehityksen säännöllinen seuranta on olennainen osa edistämistyötä. Edistämisohjelmanseurannalla tarkastellaan tavoitekokonaisuuksien toteutumisen edistymistä ja toimenpiteiden vaikuttavuutta. Toimenpiteiden vaikuttavuutta arvioidaan sen kannalta, johtavatko määritetyt toimenpiteet kohti asetettuja tavoitteita. Näin voidaan arvioida resurssien kohdentamisen onnistumista ja kehittää edistämistyön toimivuutta ja tehokkuutta. Toimenpiteiden toteutumisen seuranta on jatkuvaa ja läpinäkyvää, niistä viestitään ja raportoidaan asukkaille, päättäjille, asiantuntijoille ja sidosryhmille. Tavoitteille asetetut mittarit sekä toimenpiteiden mittarit ovat tavoite- ja toimenpidekohtaisesti Käpy-ohjelmassa.

Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma toteuttaa Liikuntapääkaupunki ja Resurssiviisas kaupunki -strategiakärkiä ja linkittyykin vahvasti Jyväskylän Liikkumisohjelmaan sekä Resurssiviisas Jyväskylä 2040 -ohjelmaan. Osaa tavoitteiden mittareista seurataan jo tällä hetkellä Resurssiviisaus- tai Liikkumisohjelmassa. Seuranta tullaan toteuttamaan PowerBI- raportointi- ja analysointipalvelussa Resurssiviisas Jyväskylä 2040 ja Liikkumisohjelmien tapaan. Näin seurantatieto on kaikkien ohjelmien käytettävissä ja tavoite- ja toimenpiteiden seuranta on systemaattista ja tehokasta.

Edistämisohjelma esitellään vähintään kerran valtuustokaudessa Kaupunkirakennelautakunnalle. Esiteltävään katsaukseen sisällytetään merkittävimmät havainnot kävelyn ja pyöräilyn kehityksestä. Sidosryhmien kanssa pidetään seurantatapaaminen niin ikään kerran valtuustokaudessa.
 

Ehdotus

Esittelijä

  • Hannu Kantonen, toimialajohtaja, Hannu.Kantonen@jyvaskyla.fi

Kaupunkirakennelautakunta hyväksyy Jyväskylän kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

 

Päätökseen voi hakea muutosta oikaisuvaatimuksella.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

- asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä
- kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuvaatimuksen maksu

Oikaisuvaatimuskäsittely on maksutonta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on jätettävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana. Mikäli päätös on annettu tiedoksi asianosaiselle sähköisenä viestinä hänen suostumuksellaan, katsotaan asiakirja annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi Jyväskylän kaupungin verkkosivuille. Oikaisuvaatimusaikaa laskettaessa tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

Oikaisuvaatimuksen muoto, sisältö ja liitteet

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- muutosvaatimuksen perusteet.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin sen tekijä vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Kirjelmässä on mainittava oikaisuvaatimuksen tekijän nimi, asuinkunta ja postiosoite sekä puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.

 

 

 

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen viranomaiselle

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan tai hänen valtuuttamansa asiamiehen toimitettava Jyväskylän kaupungin kirjaamoon aukioloaikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. 

Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostitse. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Sähköisen viestin (faksin tai sähköpostin) katsotaan saapuneen viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina lähettäjän omalla vastuulla. Jyväskylän kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti päätöksen tehneelle toimielimelle tai viranhaltijapäätöksen osalta toimielimelle, jonka alaisuudessa viranhaltija toimii.

Jyväskylän kaupunki
PL 193
Vapaudenkatu 32 (käyntiosoite)
40101 Jyväskylä
kirjaamo@jyvaskyla.fi
Puhelin: 014 569 0888, faksi: 014 617 117
Aukioloaika: klo 8.00–15.00

Päätös on lainvoimainen oikaisuvaatimusajan jälkeen, ellei siihen ole haettu muutosta eikä sitä ole otettu ylemmän toimielimen käsiteltäväksi.