Kaupunkirakennelautakunta, kokous 21.1.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 14 Kurjenkuja 2 -asemakaavamuutos sekä tonttijaon hyväksyminen asemakaavan yhteydessä

JyväskyläDno-2025-75

Valmistelija

  • Oona Peuhkuri, kaavoitusarkkitehti, oona.peuhkuri@jyvaskyla.fi

Perustelut

Asemakaavan muutos koskee 16. kaupunginosan korttelin 33 tonttia 10 sekä katu- ja pysäköintialuetta.

Asemakaavamuutoksen tavoitteena on mahdollistaa Halssilassa Vaajakoskentien varressa sijaitsevan tontin kehittäminen purkavalla täydennysrakentamisella. Suunnittelualueelle esitetään kahta viisikerroksista kerrostaloa.

Lähtökohdat

Asemakaavan laatiminen on käynnistynyt yksityisen maanomistajan hakemuksesta. Asemakaavan vireilletulosta on ilmoitettu sanomalehti Keskisuomalaisessa 28.6.2024. Kaavamuutosalueen pinta-ala on noin 5500 neliömetriä.

Jyväskylän kaupungin oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa suunnittelualue kuuluu kestävän liikkumisen taajama-alueeseen sekä ensisijaiseen rakentamisen kohdentamisvyöhykkeeseen. Voimassa olevassa asemakaavassa suunnittelualue on asuinkerrostalojen ja rivitalojen korttelialuetta (AKR) sekä yleistä pysäköintialuetta (LP). Tehokkuusluku on e=0.6, joten rakennusoikeutta on 1755 kerrosalaneliömetriä.

Suunnittelualueella sijaitsee vuonna 1973 valmistunut kaksi–kolmekerroksinen toimistoksi rakennettu kerrostalo, joka on laajennettu ja muutettu asuinkäyttöön 1990-luvulla. Ajoyhteys tontille on Kurjenkujalta. Pysäköinti on toteutettu sekä tontilla että pysäköintialueella (LP).

Asemakaavan muutosluonnos

Asemakaavan muutosluonnoksessa tontti on osoitettu asuinkerrostalojen korttelialueeksi (AK). Korttelialueen rakennusoikeus 4000 kerrosalaneliömetriä jakautuu kahdelle rakennusalalle. Asuinkerrostalojen rakentaminen mahdollistaa laskennallisesti asuntoja noin 100 asukkaalle.

Rakennukset sijoittuvat loivaan rinteeseen, joten ne ovat Vaajakoskentien suunnalta viisikerroksisia ja Kurjenkujan puolelta kuusikerroksisia. Rakennusten julkisivumateriaalina tulee olla valkoinen kiviaines; rappaus tai tiili selkeänä ja yhtenäisenä pintana. Pysäköinti osoitetaan tontille sekä pysäköintialueelle (LP), johon voidaan sijoittaa enintään 15 AK-tontin autopaikkaa. Vaajakoskentien puolella kevyen liikenteen väylä kulkee nykytilanteessa osittain tontin puolella, jonka vuoksi noin sadan neliömetrin suuruinen osa tontista liitetään katualueeseen todentamaan nykytilannetta.

Asemakaavan muutos on vaikutuksiltaan merkittävä, ja sen hyväksyy kaupunginvaltuusto (hallintosääntö 8 §). Asemakaavan yhteydessä laaditaan maankäyttösopimus ja hyväksytään sitova tonttijako.

Asemakaavan muutosluonnosta esitellään avoimessa asukastilaisuudessa nähtävilläolon aikana. (Tilaisuuteen liittyvät tiedot löytyvät kaavan verkkosivuilta lautakuntakäsittelyn jälkeen).

Kaavaan liittyvää aineistoa on nähtävillä kaavoituksen verkkosivuilla osoitteessa https://www.jyvaskyla.fi/kaavoitus/vireilla/kurjenkuja-2

Ehdotus

Esittelijä

  • Hannu Kantonen, toimialajohtaja, Hannu.Kantonen@jyvaskyla.fi

Kaupunkirakennelautakunta päättää asettaa asemakaavan muutosluonnoksen alueidenkäyttölain 62 §:n sekä maankäyttö- ja rakennusasetuksen 30 §:n säännösten mukaisesti nähtäville, jotta osallisilla on tilaisuus esittää mielipiteensä asiasta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

  • Mikko Räty ilmoitti yhtiön hallituksen jäsenenä olevansa hallintolain 28 §:n 5.momentin mukaan esteellinen. Hän poistui asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi kokouksesta.

Muutoksenhaku

 

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

- vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §, laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- hallinnon sisäistä määräystä, joka koskee tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista (laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
- etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
- varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)
- hankintaoikaisun johdosta tehtyä päätöstä, jos hankintapäätöstä ei ole hankintaoikaisun johdosta muutettu (Hankintalaki 146 § )