Perustelut
Haetaan lupaa palveluasumishuoneistojen muuttamiseksi tavallisiksi asunnoiksi. Rakennuspaikka on kiinteistöllä 179-410-1-1179 Tikkakoskella, osoitteessa Myllylammenkatu 6. Kiinteistön pinta-ala on 2732 m².
Alueella on voimassa 2.6.1995 hyväksytty asemakaava 179 62:023, jossa kortteli on merkitty sosiaalitointa ja terveydenhuoltoa palvelevien rakennusten korttelialueeksi (YS-5). Alueelle saa sijoittaa vanhusten palvelukeskuksen toimintaan soveltuvia asuntoja. Poikkeamista haetaan asemakaavan mukaisesta käyttötarkoituksesta.
Jyväskylän kaupungin asemakaavoitus on antanut hankkeesta 28.10.2025 lausunnon, jossa todetaan muun ohella seuraavaa:
Rakennuspaikka on asemakaavan mukainen tila 179-410-1-1179, joka on voimassa olevassa asemakaavassa sosiaalitointa ja terveydenhuoltoa palvelevien rakennusten korttelialuetta (YS-5). Korttelialueelle saa sijoittaa vanhusten palvelukeskuksen toimintaan soveltuvia asuntoja. Pysäköintiä koskevaa määräystä ei ole mutta asemakaavamääräyksissä todetaan erikseen, että asemakaavan mukaiselta kaupungin omistuksessa olevalta LP-alueelta varataan autopaikkoja korttelin 2a rakennuspaikan 2 eli Myllylammenkatu 6 tarpeisiin. Jyväskylän kaupungin pysäköintinormin mukainen vähimmäispaikkamäärä on autovyöhykkeellä 1 autopaikka 85 kerrosalaneliömetriä kohti ja 1 autopaikka 70 liike- ja toimistorakentamisen kerrosalaneliömetriä kohti.
Hakijan esittämät perustelut poikkeamiselle: Sotaveteraaneja on enää vähän. Veteraanisäätiön asuintalo on nyt JVA Oy:n omistuksessa. Asuinhuoneistot ovat olleet pääosin sotaveteraanien asuntoina. Talon ensimmäisessä kerroksessa on tarjottu asukkaille ruoka- ja kuntoutuspalvelua.
Asemapiirroksen mukaan tontilla ja kiinteistön pysäköintiin osoitetulla LP-alueella yhteensä 22 autopaikkaa. Jolloin paikkoja on noin 1 autopaikka 71 kerrosalaneliömetriä kohti, joka täyttää normien mukaisen vähimmäisvaatimuksen.
Asuminen ja liiketoiminta soveltuvat Tikkakosken taajama-alueelle. Käyttötarkoituksesta poikkeamisen ei katsota aiheuttavan haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle ja alueiden käytön muulle järjestämiselle. Tulevan toiminnan laadun ei katsota vaikuttavan merkittävästi ympäristöön eikä hanke johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen, koska muutokset tapahtuvat olemassa olevan rakennuksen sisällä.
Jyväskylän kaupungin asemakaavoitus puoltaa poikkeamishakemusta ehdolla, että poikkeamislupapäätös koskee vain asemakaavasta poikkeamista. Poistumistiejärjestelyt ym. rakentamisluvan alaiset asiat ratkaistaan erikseen hakemuksesta käsiteltävällä rakentamisluvalla.
Naapureilla ei ollut hankkeesta huomautettavaa.
Ottaen huomioon rakennuksen rakennusteknisestä kunnosta saatu selvitys sekä asemakaavoituksen antama lausunto voidaan katsoa, että käyttötarkoituksen muutos ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä se vaikeuta luonnonsuojelun tai rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Poikkeaminen ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen, eikä aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Poikkeamiseen esitetyllä tavalla on katsottava olevan erityinen syy. Hakemus perusteluineen sekä päätöksen perustelut kokonaisuudessaan ilmenevät liitteenä olevasta asiakirjasta, poikkeamispäätösehdotus.
Hallintosäännön 15 §:n mukaan toimivalta asiassa kuuluu kaupunkirakennelautakunnalle.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Hannu Kantonen, toimialajohtaja, hannu.kantonen@jyvaskyla.fi
Kaupunkirakennelautakunta hyväksyy hakemuksen liitteenä olevan poikkeamispäätösehdotuksen mukaisesti.