Kaupunginhallitus, kokous 10.2.2025

§ 41 Marika Visakorpi-Kemppaisen (KD), Leena Lyytisen (Vihr.), Essi Rantasen (Kesk.), Paul Abbeyn (Vas.), Jarno Kemiläisen (SDP) ja Anna Nurmen (Kok.) ym. valtuutettujen valtuustoaloite monikulttuurisuusneuvoston perustaminen Jyväskylään

JyväskyläDno-2025-689

Valmistelija

  • Heli Leinonkoski, kansliapäällikkö, heli.leinonkoski@jyvaskyla.fi

Perustelut

Marika Visakorpi-Kemppainen (KD), Leena Lyytinen (Vihr.), Essi Rantanen (Kesk.), Paul Abbey (Vas.), Jarno Kemiläinen (SDP), Anna Nurmi (Kok.) ja 39 muuta valtuutettua ovat jättäneet 4.11.2024 valtuustoaloitteen monikulttuurisuusneuvoston perustamisesta Jyväskylään. Aloitteessa esitetään, että Jyväskylän kaupunki perustaa monikulttuurisuusneuvoston tai -neuvottelukunnan Jyväskylään seuraavan valtuustokauden alusta.

Aloitteessa todetaan Jyväskylän asukkaista noin 7 prosentin olevan ulkomaalaistaustaisia, ja väestöennusteiden mukaan osuuden voidaan odottaa kasvavan tulevaisuudessa. Aloitetta perustellaan myös kotoutumisen, hyvien väestösuhteiden ja vuoropuhelun edistämisellä. Kotoutumisen edistämisestä annetun lain perusteella kunnalla on oma roolinsa maahanmuuttajien kotoutumisen edistämisen suunnittelussa, kehittämisessä ja seurannassa.

Vastaus valtuustoaloitteeseen

Kaupunginvaltuusto on kokouksessaan 4.11.2024 linjannut valtuuston koosta ja poliittisesta johtamisjärjestelmästä 1.6.2025 alkaen. Kaupunginvaltuusto päätti muun muassa tulevan valtuustokauden luottamustoimielimistä sekä niiden jäsenmääristä. Vaikuttamistoimieliminä tunnistettiin nuorisovaltuusto, vanhusneuvosto ja vammaisneuvosto. Mahdollisen monikulttuurisuusneuvoston toimintaan ei vuoden 2025 talousarviossa eikä käyttösuunnitelmissa ole kohdistettu resursseja.

Jyväskylän kaupunki ja Keski-Suomen hyvinvointialue ovat keskustelleet ja alustavasti sopineet yhteisen monikulttuurisuusfoorumin toiminnan käynnistämisestä vuoden 2025 aikana. Alustavien suunnitelmien mukaan maahanmuuttajafoorumi kokoontuisi 2–3 kertaa vuodessa eikä kokouksista maksettaisi palkkioita. Yhteinen foorumi hyvinvointialueen kanssa mahdollistaisi asioiden laajemman käsittelyn kuin yksittäisen toimijan omat toimielimet. Tarkoituksena olisi, että foorumin tapaamiset olisivat kaikille kohderyhmän edustajille avoimia. Foorumin tavoitteena olisi mahdollistaa laajempaa ja joustavampaa osallistumista kuin mitä olisi mahdollista tarjota kaupungin toimielinrakenteeseen kuuluvana vaikuttamistoimielimenä. Tarkempia keskusteluja foorumin perustamisesta ja toiminnan käynnistämisestä käydään kevään 2025 aikana.

Tulevalla valtuustokaudella päivitettävässä hyvinvoinnin ja osallisuuden suunnitelmakokonaisuudessa kiinnitetään erityistä huomiota heikommassa asemassa olevien jyväskyläläisten hyvinvoinnin ja osallisuuden parantamiseen. On jo tunnistettu, että on tärkeää vahvistaa maahanmuuttajataustaisten sekä vieras- ja monikielisten jyväskyläläisten mahdollisuutta osallistua kaupungin järjestämiin palveluihin sekä niiden kehittämiseen muun muassa jatkamalla monikielisen palveluviestinnän ja palautekanavien kehittämistä. Eri väestöryhmien osallistumismahdollisuuksia tulee kehittää monipuolisten osallisuuden työkalujen avulla sekä kuvaamalla kaupungilla käytössä olevat osallisuuden rakenteet ja mahdollisuudet myös maahanmuuttajataustaisille sekä vieras- monikielisille saavutettavasti.

Ehdotus

Esittelijä

  • Timo Koivisto, kaupunginjohtaja, timo.koivisto@jyvaskyla.fi

Kaupunginhallitus saattaa edellä esitetyn vastauksen tiedoksi kaupunginvaltuustolle ja ehdottaa, että se toteaa valtuustoaloitteen johdosta suoritetut toimet riittäviksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

 

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

- vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §, laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- hallinnon sisäistä määräystä, joka koskee tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista (laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
- etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
- varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)
- hankintaoikaisun johdosta tehtyä päätöstä, jos hankintapäätöstä ei ole hankintaoikaisun johdosta muutettu (Hankintalaki 146 § )