Perustelut
Kaupunginvaltuutettu Joni Parkkonen (PS) on jättänyt 10.6.2024 valtuustoaloitteen edunvalvontatyön käynnistämisestä nopean oikoratayhteyden saamiseksi reitille Oulu-Jyväskylä-Lahti. Parkkosen ja 32 valtuutetun allekirjoittamassa aloitteessa esitetään, että ”Jyväskylän kaupunki aloittaa tunnustelut Oulun ja Lahden kaupunkien kanssa halukkuudesta yhteistyöhön uuden ratahankkeen vaatiman edunvalvontatyön käynnistämiseksi”.
Vastaava aloite jätettiin 7.6.2024 myös Keski-Suomen maakuntavaltuustossa. Siinä ehdotettiin Helsinki-Lahti-Jyväskylä-Oulu uuden oikoratayhteyden asettamista maakunnan edunvalvontatyön kärkitavoitteeksi sekä oikoradan selvitystyön käynnistämistä vaikutusalueen maakuntaliittojen yhteistyönä. Aloite käsiteltiin maakuntavaltuuston kokouksessa 29.11.2024.
Jyväskylän kaupunki keskusteli aloitteen mukaisesta edunvalvontayhteistyöstä Oulun ja Lahden kaupunkien kanssa kesällä ja syksyllä 2024. Asiasta vaihdettiin ajatuksia eri asiayhteyksissä useiden tahojen kesken. Oulun kaupunki, Oulun seutu ja Pohjois-Pohjanmaan liitto ovat sitoutuneet kaikissa strategioissaan ja edunvalvonnassaan pääradan ja Perämerenkaaren satamayhteyksien kehittämiseen. Päärata on Oulun tärkein edunvalvonnan kohde, eikä kaupunki näe realistisena edistää valtuustoaloitteessa ehdotettua yhteistyötä. Lahden kaupunki, Lahden seutu ja Päijät-Hämeen liitto keskittyvät edunvalvonnassa ja suunnittelussa Savon oikoradan (Lahti-Heinola-Mikkeli) edistämiseen. Lahden kaupunkiseudun päivitetyn MAL-sopimuksen myötä käynnistyi Päijät-Hämeen maakuntakaavaa palveleva Savon radan ratakäytäväselvitys, jossa on myös valtio mukana. Lahden kaupunki tunnistaa uuteen raideyhteyteen liittyvät priorisoinnin haasteet, mutta on valmis olemaan mukana selvittelyissä, mikäli Helsinki-Lahti-Jyväskylä-Oulu oikorata jollain aikavälillä etenisi.
Jyväskylän kaupunki painottaa edunvalvonnassaan Tampere-Jyväskylä rataosan merkittävää parantamista ja Jyväskylän kytkeytymistä siten nykyistä tiiviimmin kehittyvään päärataan (Helsinki–Hämeenlinna–Tampere–Seinäjoki–Ylivieska–Oulu-Tornio). Yhteys Jyväskylästä Tampereelle on kaikissa mahdollisissa tulevaisuuskuvissa välttämätön, ja se on kilpailukykyinen, kustannustehokas ja toteutuksen osalta realistin vaihtoehto kehitettäessä Jyväskylän raideliikenteellistä saavutettavuutta. Kaupungin edunvalvonta asiassa on myös linjassa seudullisen ja maakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnittelun prioriteettien sekä maakunnan edunvalvonnan kanssa.
Oulun ja Lahden kaupunkien kanssa käydyt keskustelut, Jyväskylän kaupungin edunvalvonnan painopisteet sekä Keski-Suomen maakuntavaltuustossa jätetyn aloitteen käsittely huomioon ottaen Jyväskylän kaupunki kohdistaa edunvalvonnan valmistelun resursseja toistaiseksi nykyisiin edunvalvonnan painopisteisiin huomioiden kuitenkin kansalliset linjaukset rataverkon kehittämisessä. Edunvalvonnan ohjausryhmänä toimii kaupunginhallitus.
Ehdotus
Esittelijä
-
Timo Koivisto, kaupunginjohtaja, timo.koivisto@jyvaskyla.fi
Kaupunginhallitus saattaa edellä esitetyn vastauksen tiedoksi kaupunginvaltuustolle ja ehdottaa, että se toteaa valtuustoaloitteen johdosta suoritetut toimet riittäviksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.