Kaupunginhallitus, kokous 10.2.2025

§ 40 Joni Parkkosen (PS) ym. valtuutettujen valtuustoaloite Edunvalvontatyö nopean oikoratayhteyden saamiseksi reitille Oulu-Jyväskylä-Lahti on käynnistettävä

JyväskyläDno-2025-673

Valmistelija

  • Iiris Asunmaa, kehittämispäällikkö, iiris.asunmaa@jyvaskyla.fi
  • Hannu Onkila, liikennejärjestelmäpäällikkö, hannu.onkila@jyvaskyla.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuutettu Joni Parkkonen (PS) on jättänyt 10.6.2024 valtuustoaloitteen edunvalvontatyön käynnistämisestä nopean oikoratayhteyden saamiseksi reitille Oulu-Jyväskylä-Lahti. Parkkosen ja 32 valtuutetun allekirjoittamassa aloitteessa esitetään, että ”Jyväskylän kaupunki aloittaa tunnustelut Oulun ja Lahden kaupunkien kanssa halukkuudesta yhteistyöhön uuden ratahankkeen vaatiman edunvalvontatyön käynnistämiseksi”.

Vastaava aloite jätettiin 7.6.2024 myös Keski-Suomen maakuntavaltuustossa. Siinä ehdotettiin Helsinki-Lahti-Jyväskylä-Oulu uuden oikoratayhteyden asettamista maakunnan edunvalvontatyön kärkitavoitteeksi sekä oikoradan selvitystyön käynnistämistä vaikutusalueen maakuntaliittojen yhteistyönä. Aloite käsiteltiin maakuntavaltuuston kokouksessa 29.11.2024.

Jyväskylän kaupunki keskusteli aloitteen mukaisesta edunvalvontayhteistyöstä Oulun ja Lahden kaupunkien kanssa kesällä ja syksyllä 2024. Asiasta vaihdettiin ajatuksia eri asiayhteyksissä useiden tahojen kesken. Oulun kaupunki, Oulun seutu ja Pohjois-Pohjanmaan liitto ovat sitoutuneet kaikissa strategioissaan ja edunvalvonnassaan pääradan ja Perämerenkaaren satamayhteyksien kehittämiseen. Päärata on Oulun tärkein edunvalvonnan kohde, eikä kaupunki näe realistisena edistää valtuustoaloitteessa ehdotettua yhteistyötä. Lahden kaupunki, Lahden seutu ja Päijät-Hämeen liitto keskittyvät edunvalvonnassa ja suunnittelussa Savon oikoradan (Lahti-Heinola-Mikkeli) edistämiseen. Lahden kaupunkiseudun päivitetyn MAL-sopimuksen myötä käynnistyi Päijät-Hämeen maakuntakaavaa palveleva Savon radan ratakäytäväselvitys, jossa on myös valtio mukana. Lahden kaupunki tunnistaa uuteen raideyhteyteen liittyvät priorisoinnin haasteet, mutta on valmis olemaan mukana selvittelyissä, mikäli Helsinki-Lahti-Jyväskylä-Oulu oikorata jollain aikavälillä etenisi.

Jyväskylän kaupunki painottaa edunvalvonnassaan Tampere-Jyväskylä rataosan merkittävää parantamista ja Jyväskylän kytkeytymistä siten nykyistä tiiviimmin kehittyvään päärataan (Helsinki–Hämeenlinna–Tampere–Seinäjoki–Ylivieska–Oulu-Tornio). Yhteys Jyväskylästä Tampereelle on kaikissa mahdollisissa tulevaisuuskuvissa välttämätön, ja se on kilpailukykyinen, kustannustehokas ja toteutuksen osalta realistin vaihtoehto kehitettäessä Jyväskylän raideliikenteellistä saavutettavuutta. Kaupungin edunvalvonta asiassa on myös linjassa seudullisen ja maakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnittelun prioriteettien sekä maakunnan edunvalvonnan kanssa.  

Oulun ja Lahden kaupunkien kanssa käydyt keskustelut, Jyväskylän kaupungin edunvalvonnan painopisteet sekä Keski-Suomen maakuntavaltuustossa jätetyn aloitteen käsittely huomioon ottaen Jyväskylän kaupunki kohdistaa edunvalvonnan valmistelun resursseja toistaiseksi nykyisiin edunvalvonnan painopisteisiin huomioiden kuitenkin kansalliset linjaukset rataverkon kehittämisessä. Edunvalvonnan ohjausryhmänä toimii kaupunginhallitus.

Ehdotus

Esittelijä

  • Timo Koivisto, kaupunginjohtaja, timo.koivisto@jyvaskyla.fi

Kaupunginhallitus saattaa edellä esitetyn vastauksen tiedoksi kaupunginvaltuustolle ja ehdottaa, että se toteaa valtuustoaloitteen johdosta suoritetut toimet riittäviksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Keskustelun aikana Joni Parkkonen ehdotti Tapio Puolimatkan kannattamana, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi. 

Joni Parkkosen palautusehdotuksen tarkemmat perustelut: Edunvalvontatyö uuden oikoratayhteyden mahdollistamiseksi tulisi käynnistää Jyväskylän kaupungin ja Keski-Suomen liiton yhteistyöllä suunnittelemalla reittivaraus Keski-Suomen maakuntakaavaan sekä Jyväskylän kaupungin yleiskaavaan. Tämän lisäksi liikenneministeriölle tulisi esittää Jyväskylän kautta kulkeva oikoratayhteys varteenotettavaksi vaihtoehdoksi nykyisen pääradan muuttamiselle eurooppalaisen standardin mukaiseen raideleveyteen.

---------

Koska oli tehty asian palauttamista koskeva kannatettu ehdotus, puheenjohtaja totesi, että siitä on äänestettävä. Hän esitti, että ne, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista, äänestävät JAA ja ne, jotka kannattavat asian palauttamista uudelleen valmisteltavaksi, äänestävät EI. Puheenjohtaja ehdotti, että äänestys toteutetaan sähköisesti asianhallintajärjestelmässä. Äänestysmenettely hyväksyttiin. Äänestyksen jälkeen puheenjohtaja totesi, että äänin 10-3 asian käsittelyä jatketaan tässä kokouksessa. Koska keskustelun aikana ei tehty muita muutosehdotuksia, puheenjohtaja totesi kaupunginjohtajan ehdotuksen tulevan kaupunginhallituksen päätökseksi.

Äänestystulokset

  • Kyllä 10 kpl 77%

    Kati-Erika Timperi, Caius Forsberg, Jari Colliander, Tony Melville, Arto.M Lampila, Jasmine Repo, Ira Vainikainen, Ilse.K Weijo, Mervi Hovikoski, Meri.J Lumela

  • Ei 3 kpl 23%

    Tapio Puolimatka, Timo Lehtonen, Joni Parkkonen


Muutoksenhaku

 

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

- vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §, laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- hallinnon sisäistä määräystä, joka koskee tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista (laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
- etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
- varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)
- hankintaoikaisun johdosta tehtyä päätöstä, jos hankintapäätöstä ei ole hankintaoikaisun johdosta muutettu (Hankintalaki 146 § )