Kaupunginhallitus, kokous 20.10.2025

§ 340 Jyväskylän kaupungin lausunto Keski-Suomen strategian 2026–2050 luonnoksesta ja siihen liittyvästä ympäristöselostuksesta

JyväskyläDno-2025-3681

Valmistelija

  • Iiris Asunmaa, kehittämispäällikkö, iiris.asunmaa@jyvaskyla.fi

Perustelut

Keski-Suomen liitto on 22.9.2025 pyytänyt Jyväskylän kaupungilta palautetta Keski-Suomen strategian luonnoksen sisällöistä. Lausunnot pyydetään toimittamaan sähköisesti Lausuntopalvelu.fi-osoitteessa olevan lomakkeen kautta. Lausunnon antamisen määräaika on 21.10.2025. Keski-Suomen maakuntavaltuuston on tarkoitus päättää strategiasta kokouksessaan 11.12.2025. 

Tausta 

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt kaikkia maakuntien liittoja valmistelemaan maakuntaohjelman niin, että se voidaan hyväksyä syksyn 2025 maakuntavaltuustossa. Maakuntaohjelmalla tarkoitetaan maakunnan lähivuosien yhteisiä toimenpiteitä ja arviota niiden rahoittamisesta. Ministeriö on pyytänyt tarkistamaan samassa yhteydessä älykkään erikoistumisen strategiaa, joka ohjaa EU:n alue- ja rakennepolitiikan käyttöä ohjelmakauden 2021–2027 loppuvuosina. Keski-Suomessa älykkään erikoistumisen strategiaa kutsutaan kasvun kärjiksi. Lisäksi Keski-Suomen strategiaan kuuluu maakuntasuunnitelma, joka ilmaisee tahtotilan maakunnan pitkän aikavälin kehittämisestä katsoen aina vuoteen 2050 asti. 
 

Keski-Suomen liitto on työstänyt strategialuonnosta laajassa yhteistyössä kuntien, yritysten, valtion viranomaisten, maakunnan kehittämiseen osallistuvien yhteisöjen ja järjestöjen sekä muiden Keski-Suomen kehittämisestä kiinnostuneiden tahojen kanssa. Keskusteluihin on vuoden 2025 aikana osallistunut yli 450 henkilöä.  

 

Keski-Suomen strategia 2026–2050 nojaa kokonaiskestävyyden ja kokonaisturvallisuuden tavoitteille. Luonnoksen mukaan kokonaiskestävyys tarkoittaa, että ihminen, luonto ja talous ovat sopusoinnussa. Kokonaisturvallisuus puolestaan pohjaa varautumiseen, huoltovarmuuteen ja kriiseistä palautumiskykyyn. Strategialuonnoksessa lähivuosien painopisteet on koottu neljäksi kokonaisuudeksi: 

  1. Rohkeasti toimelias 

  1. Luonnonvoimainen 

  1. Toisistamme ja tulevaisuudesta huolehtiva 

  1. Ylpeästi keskisuomalainen 

 

Strategialuonnoksessa kasvun kärkiä on neljä: bio- ja kiertotalous, uudistuva teollisuus, hyvä vointi sekä turvallisuus ja huoltovarmuus. Keski-Suomen liiton mukaan kasvun kärjillä tarkoitetaan vahvuuksia, joihin maakunta nojaa tutkimuksessa, innovaatiotoiminnassa sekä tuottavuuden ja kasvun tavoittelussa. Muuttuneen geopoliittisen tilanteen vuoksi nykyisten kärkien rinnalle esitetään turvallisuutta ja huoltovarmuutta. 

Tiivistelmä Jyväskylän kaupungin lausunnosta 

Lausunnossaan Jyväskylän kaupunki ottaa kantaa strategian tavoitteiden tarkoituksenmukaisuuteen ja vaikuttavuuteen. Kaupungin lausunnon mukaan lähivuosien painopisteet ovat pääasiassa kannatettavia ja kytkeytyvät Keski-Suomen menestyksen edellytyksiin. Erityisesti alueen elinvoiman kehittämiseen, työpaikkojen syntymiseen ja kasvuun liittyvät tavoitteet edellyttävät onnistuakseen maakunnallista yhteistyötä, ja juuri näihin teemoihin maakunnallisessa yhteistyössä tulisi lähivuosina tarttua aiempaa ponnekkaammin. Kansainvälisyyden ja kestävyyden näkökulmat ovat myös toivottuja, ja niihin liittyvät tavoitteet tarkoituksenmukaisia. Lausunnossaan kaupunki nostaa esiin tarpeen edelleen priorisoida painopisteitä ja karsia tavoitteiden kokonaismäärää. Kaupunki tunnistaa yhteistyön ja jaetun vision merkityksen koko Keski-Suomen kehittämisessä. Lausunto on valmisteltu laajassa yhteistyössä kaupungin eri asiantuntijoiden kanssa. Jyväskylän kaupungin lausunto kokonaisuudessaan on liitteenä. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Timo Koivisto, kaupunginjohtaja, timo.koivisto@jyvaskyla.fi

Kaupunginhallitus antaa liitteen mukaisen lausunnon Keski-Suomen liitolle Keski-Suomen strategian 2026–2050 luonnoksesta ja siihen liittyvästä ympäristöselostuksesta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

  • Caius Forsberg ja Janne Luoma-aho maakuntahallituksen jäseninä ja Katja Isomöttönen maakuntahallituksen varajäsenenä ilmoittivat olevansa esteellisiä kuntalain 97 §:n nojalla. He poistuivat kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Caius Forsbergin tilalla kokoukseen osallistui varajäsen Tero Kalavainen ja Katja Isomöttösen tilalla kokoukseen osallistui varajäsen Kati-Erika Timperi.

Muutoksenhaku

 

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

- vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §, laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- hallinnon sisäistä määräystä, joka koskee tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista (laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
- etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
- varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)
- hankintaoikaisun johdosta tehtyä päätöstä, jos hankintapäätöstä ei ole hankintaoikaisun johdosta muutettu (Hankintalaki 146 § )