Kaupunkirakennelautakunta, kokous 30.9.2025

§ 176 Nakertajantien pysäköinti katusuunnitelman hyväksyminen

JyväskyläDno-2025-2945

Valmistelija

  • Jukka Lankinen, suunnitteluinsinööri, jukka.lankinen@jyvaskyla.fi

Perustelut

Suunnittelualue sijaitsee Jyväskylän 16. kaupunginosassa, Halssila. Pysäköintialueiden 1 ja 2 suunnittelualue rajautuu pohjoisessa lähivirkistysalueeseen ja etelässä omakotitaloalueisiin. Pysäköintialue 3 rajautuu asuinkerrostalojen ja rivitaloalueen korttelialueeseen. Pysäköintialue 1 ja 2 sijaitsevat asemakaavan 179 16:126 (Halssilan suojelukaava, hyväksymisvuosi 2009) alueella. Pysäköintialue 3 on asemakaavan 179 16:041 (hyväksymisvuosi 1978) alueella.

Katusuunnitelma 

Nakertajantie on läpiajettava noin 360 metriä pitkä tontti-/liityntäkatu, johon tonttikadut Oravakuja, Jänönkuja, Majavakuja, Lumikonkuja ja Revonhäntä liittyvät. Halssilassa asuinalueen kadut ovat kapeita, sekä jyrkässä maastossa. Aluepysäköintikiellon vuoksi nykyisellään ei ole osoitettu riittävästi pysäköintipaikkoja.

Suunnitelmassa on esitetty kolme pysäköintialuetta ja yhteensä 15 autopaikkaa, jotka sijoittuvat Nakertajantien varteen katualueelle. Pysäköintipaikoilla on liikennemerkillä osoitettu pysäköintiajan alkamisen osoittamisvelvollisuus, pysäköintiaika ja voimassaolo (4h arkisin klo 8-18).

Pysäköintialue 1 on Oravakujan läheisyydessä, johon on suunniteltu 8 autopaikkaa. Pysäköintialueet 2 ja 3 ovat Majavakujan ja Lumikonkujan läheisyydessä kadunsuuntaisia pysäköintitaskuja, johon on suunniteltu 3 ja 4 autopaikkaa.

Pysäköintialueiden 2 ja 3 viereen Majavankujan, sekä Lumikonkujan kohdille tehdään hidastetöyssyt. Korotus on 8 cm kadun tasosta ja töyssyn kohdalle reunaan lisätään huomiopollari.

Pysäköintialueet rakennetaan päällystettyinä ja piennarympärys ja reuna-alueet täytetään louhekivellä, sekä luiskat nurmetetaan. Pysäköintialueiden kohdilla valaistus uusitaan suunnitelman mukaisesti. Reuna-alueiden luiskat muotoillaan maastoon sopiviksi. Hulevesien johtamiseksi rakennetaan pysäköintialueille nykyisen ojalinjan kohdalle rumpuputki.

Jakavan rakennekerroksen materiaalina voidaan kalliomurskeen tilalla vaihtoehtoisesti käyttää betonimursketta MARA-asetuksen mukaisesti.

Aikataulu ja kustannukset

Pysäköintipaikkojen rakentaminen on suunniteltu aloitettavaksi syksyllä 2025. Suunniteltu kustannusarvio on noin 50 000 euroa.

Nähtävilläolo

Suunnitelma oli julkisesti nähtävillä kaupunkirakenteen neuvonnassa os. Hannikaisenkatu 17, I-kerros 12.8.–26.8.2025 välisenä aikana. Katusuunnitelmaan on voinut tutustua myös kaupunkirakenteen verkkosivuilla: www.jyvaskyla.fi/kadut/nahtavilla.

Nähtävilläolon jälkeen katusuunnitelmaa on muutettu muistutuksissa esiin tuotujen turvallisuuteen ja selostuksen liittyvien asioiden takia. Muutokset koskevat Pysäköintialueen 2 ja 3 kohdille lisättäviä hidastetöyssyjä, Pysäköintialueen 1 läheisyyteen lisättävää liikennemerkkiä, sekä selostusosaan täydennettävät asiat.

Suunnitelmasta jätettiin 6 kpl muistutuksia.

Muistutus 1:

Muistutuksessa vastustetaan suunnitelmaa nykyisessä muodossa ja pyydetään ettei rakennuslupaa myönnetä nykyiselle suunnitelmalle. Perusteluiksi esitetään mm. vilkasta auto-, pyörä- ja jalankulkuliikennettä Nakertajantien pysäköintipaikan 1 kohdalla, ehdotetaan pysäköintipaikan uutta sijaintia ja parkkiruutujen suuntausta, sekä Nakertajantien lisääntyvää läpiajoliikennettä päiväkodin ja lähikaupan vuoksi.

Vastine:

Halssilanmäen erilliseltä yhdistetyltä pyörätieltä ja jalkakäytävältä pyöräilijöiden liityttäessä Nakertajantielle on pyöräilijöillä väistämisvelvollisuus. Lisätään suunnitelmaan liikennemerkki (kolmio) yhdistetylle pyörätie ja jalkakäytävälle korostamaan väistämisvelvollisuutta.

Ajoradan suuntaisten pysäköintipaikkojen tila on kadun suuntaisesti pidempi ja kasvattaa vaadittua tilaa huomattavasti, sekä vähentää autopaikkojen määrää. Pysäköintialue 1 kohdalla on kadun ja pysäköintiruutujen välillä 2,5 metrinen tila, jota autoilijat voivat hyödyntää peruuttaessa. Pysäköintialueen etäisyys Oravankujan risteyksestä on yli 5 metriä, jolloin Nakertajantiellä autoilijoilla on tarpeeksi tilaa huomioida myös peruuttavat autot. Halssilan tulevan päiväkodin ja lähikaupan vuoksi ei ole syytä olettaa liikennemäärien kasvua juuri Nakertajantielle, kun näiden sijainti on enemmänkin Vaajakoskentien varrella.

Muistutus 2:

Muistuksessa kysytään voisiko parkkialueen 2 siirtää lähemmäs Lumikonkujan risteystä, sekä pysäköintipaikoista pysäköintikiekollisia ja näiden aikarajoituksen aktiivista valvomista. Samalla esitetään toive hidastetöyssyistä Nakertajantielle Majavakujan ja Lumikonkujan liittymiin, sillä kaduilla kulkee paljon pieniä koululaisia. Muistutuksen mukaan autoilla ajetaan kovaa ja ”läheltä piti” tilanteita on Nakertajantiellä paljon.

Vastine:

Pysäköintialueen 2 siirto lähemmäs Lumikonkujan risteystä ei ole aiheellinen ja on sopivampi nykyisellä paikallaan. Pysäköintialueet ovat suunnitelmassa pysäköintikiekollisia, lisätään selostukseen myös maininta. Nakertajantielle on osoitettu alueellinen nopeusrajoitus 30 km/h ja alueella tehdyn nopeusmittausten perusteella tätä noudatetaan melko hyvin. Hidastetöyssyn perusteleminen ajonopeuksilla ei tätä tue, mutta Nakertajantien alueella liikkuvien koululaisten vuoksi voidaan hidastetöyssyt alueelle tehdä koulumatkojen turvallisuuden perusteella. Suunnitelmaan lisätään töyssyt pysäköintialueiden viereen Majavankujan ja Lumikonkujan kohdille.

Muistutus 3:

Muistutuksessa ilmoitetaan suunnitelman vastustamisesta ja perustellaan erittäin kattavasti. Perusteluja ovat esimerkiksi: sopeutumisella asemakaavan mukaiseen ympäristöön, epäselvyys suunnitelman toteutumisesta suunniteltuun paikkaan, suojelukaavan vaikutus alueella, suunnitelman puutteellisuus turvallisuuden, toimivuuden ja viihtyisyyden näkökulmasta, sekä hyvän hallinnon vaatimukset ja suunnitelmassa olevista virheistä. Muistutuksen lopussa esitetään, että kaupunkirakenteenlautakunnan ei tulisi hyväksyä suunnitelmaa nykyisellään. 

Muistutuksen pääkohdat jaettuna kappaleisiin (1-13):

1. Suunnitelman selostuksessa suunnittelualueen rajautuminen on osin epätäsmällinen koska pysäköintialue 3 rajautuu asuinkerrostalojen ja rivitalojen korttelialueeseen.

Vastine:

Korjataan suunnitelmaan tarkempi kuvaus pysäköintipaikkojen rajautumisesta rivitalojen ja asuinkerrostalojen korttelialueeseen.

2. Suunnitelmaan merkityt pysäköintialueet 1 ja 2 ovat Halssilan suojelukaavan (kaavatunnus 179 16:126) alueella. Muistutuksen mukaan myös katualueen puut olisivat suojelun piirissä. Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 41 §:n mukaisesti suunnitelmassa tulee esittää katualueen käyttäminen eri tarkoituksiin, sekä sopeutuminen ympäristöön ja vaikutukset ympäristökuvaan.

 

Vastine:

Vanhan Halssilan suojelukaava on ns. miljöötä suojeleva asemakaava. Pääasiallinen tarkoitus on ollut suojella vanhaa rakennuskantaa ja pihaympäristöä. Asemakaavaa laadittaessa on hiekkapintaisten katuympäristön suojelusta keskusteltu mutta päädytty siihen, että katualueilla on mahdollistettava niiden nykyaikaistaminen ja puiden kaataminen mm. toimivuuden ja turvallisuuden takia. Nakertajantien katualue ja muutkin kadut säilytettiin tuolloin voimassa olleen asemakaavan mukaisena. Asemakaavassa ei ole osoitettu erikseen alueita vieraspysäköinnille, mutta yleiset pysäköintipaikat voidaan suunnitella ja toteuttaa asemakaavan mukaiselle katualueelle, joka on yleistä aluetta. Nakertajantien pysäköintialueiden vaikutus alueen ympäristökuvaan on vähäinen.

3. Suunnitelmassa ei ole huomioitu, että Nakertajantie on kapea, mutkainen ja siihen liittyy useita jyrkkiä ja kapeita katuja, joten se ei ole turvallinen pysäköintiä ajatellen. Myös kokonaan vaille huomiota on jäänyt Nakertajantien merkittävyys kevyen liikenteen väylänä, jota lähialueen asukkaat ja koululaiset käyttävät liikkuessaan alueella. Nakertajantiellä kulkee paljon koululaisia, jotka käyttävät lähivirkistysalueen polkuja ja kulkevat Lumikonkujan kautta Vaajakoskentien alikulkukäytävälle.

Vastine:

Nakertajantie ja muutkin kadut ovat alueella paikoin kapeita, jonka vuoksi alueella on ollut perusteltua määrätä alueellinen pysäköintikielto muualle kuin sille osoitetuille paikoille. Pysäköinnin järjestäminen sille varattuihin paikkoihin myös tuo turvallisuutta ja toimivuutta kunnossapidolle, sekä pelastusajoneuvoille. Pysäköinti sille varatuilla, merkityillä ja mitoitetuilla alueella on myös turvallisempaa muille tien käyttäjille. Kaikki polut eivät ole virallisia reittejä ja näiden turvallisuutta ei voida täysin huomioida.

Nakertajantielle on osoitettu alueellinen nopeusrajoitus 30 km/h ja alueella tehdyn nopeusmittausten perusteella tätä noudatetaan melko hyvin. Hidastetöyssyn perusteleminen ajonopeuksilla ei tätä tue, mutta Nakertajantien alueella liikkuvien koululaisten vuoksi voidaan hidastetöyssyt alueelle tehdä koulumatkojen turvallisuuden perusteella. Suunnitelmaan lisätään töyssyt pysäköintialueiden viereen Majavakujan ja Lumikonkujan kohdille.

4. Pysäköintialueiden 2 ja 3 pysäköinti suunniteltuna kadun suuntaiseksi saa autoilijat välttämään niihin ajamista ns. taskuparkki.

Vastine:

On mahdollista, että ajoradan suuntaisten henkilöautopaikkojen käyttämistä vältellään esimerkiksi iso auto, kokemattomuus yms. Pysäköintipaikat on kuitenkin mitoitettu suunnitteluohjeen mukaisesti 6 metriä pitkiksi ja tiukkoja ”taskuparkkeeraamista” autojen väliin vaativia paikkoja on vain kolmessa kohtaa. Pysäköintialueen päädyissä on ylimääräinen tila, joka voi helpottaa ajamista niihin ja pois.

5. Parkkialueiden 2 ja 3 osalta turvattomuutta lisää myös se, että Nakertajantietä Halssilanrinteen suuntaan kuljettaessa tie nousee ja kääntyy jyrkästi, joka vaikuttaa heikentävästi näkyvyyteen. Muistutuksen mukaan kyseiseen mutkaan tarvittaisiin ilman pysäköintialueitakin hidastetöyssy.

Vastine:

Halssilanrinteestä Nakertajantielle alamäkeen tultaessa on yli 20 metriä pysäköintialueille. Hidastetöyssy sijoittuminen mutkaan jyrkässä maastossa ei ole turvallinen.

6. Pysäköintialueiden osalta olisi tehtävä vaikutustenarviointi turvallisuutta koskien. Suunnitelmista ei käy ilmi, että vaikutustenarviointia olisi tehty ja kun tätä ei ole tehty ei voida väittää suunnitelman täyttävän alueidenkäyttölain 85 §:ssä asetetut vaatimukset.

Vastine:

Nakertajantien pysäköinnin turvallisuus on huomioitu pysäköintialueiden kohdalla valaistuksen uusimisella, etäisyydet risteyksiin vähintään 5 metriä, sekä liikennemerkein ja maalauksin.

7. Jos pysäköintialueiden lisääminen juuri Nakertajantielle on ehdottoman välttämätöntä, tulisi kevyen liikenteen turvallisuus taata rakentamalla kadulle esim. erillinen korotettu jalkakäytävä.

Vastine:

Katualueen leventämistä pyörätietä ja jalkakäytävää varten ei onnistu, kun ylimääräistä tilaa ei ole. Muita rajoitteita on alueen jyrkkyys ja tonttien rajat, sekä hulevesien hallitsemiseksi jo toteutettu louherakenne.

8. Nakertajantielle suunnitellut taskuparkit eivät ole turvallisin vaihtoehto ja vaihtoehto on valittu vain sen takia, että se on edullisin toteuttaa. Hankkeelle varattu vain reilu 40 000 euroa ei riitä toteuttamaan turvallisuusnäkökulmia. Huomattavasti turvallisempi ratkaisu olisi hyödyntää Majavakujan yläpäässä olevaa levikettä.

Vastine:

Ajoradan suuntaiset pysäköintipaikat ovat valikoituneet tilankäytön vuoksi. Nakertajantien pysäköintipaikkojen kustannukset on laskennallisesti arvioitu. Majavakujanpäässä olevalla alueella on jo hulevesien hallitsemiseksi rakenteita, joita ei voida lähteä peittämään asfaltilla. Alue on myös kaavassa varattu lähivirkistysalueeksi.

9. Suunnitelmassa ilmoitetaan, ettei alueelle ole osoitettu riittävästi pysäköintipaikkoja tuomatta kuitenkaan tarkemmin esille mihin kyseinen arvio perustuu. Muistutuksen allekirjoittaneiden mukaan on eri käsitys pysäköintipaikkojen riittävyydestä ja suunnitelman mukainen 15 pysäköintipaikan lisäys alueen tarpeisiin ei ole välttämätön.

 

Vastine:

Pysäköintipaikkojen tarve on tullut alueen asukkailta. Alueelle osoitetun pysäköintikiellon vuoksi on myös tarve korvaavalle pysäköinnille. Pysäköintipaikkojen määrää on hankkeen alussa arvioitu tarvittavan vähintään 10 paikkaa.

10. Muistutuksessa muistutetaan hallintolain 6 §:n viranomaisten toimien oltavan puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Suunnitelmassa on katsottu vain autoilijoiden etua silmällä pitäen. Muistutuksessa on esitetty näkökohtia, joiden perusteella pysäköintipaikkojen lisääminen alueelle ei olisi suhteellisuusperiaatteen mukainen.

Vastine:

Alueella osoitetun pysäköintikiellon vuoksi on ollut tarve osoittaa autoilijoille korvaavaa pysäköintiä. Pysäköintikielto on määrätty alueelle pelastusajoneuvojen, kunnossapidon ja turvallisuuden vuoksi. Pysäköintipaikkojen vuoksi eivät jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden edellytykset kulkea Nakertajantien varrella heikkene merkittävästi. Pysäköintialueilla on varattu oma tila, joka on merkitty liikennemerkein ja maalauksin.

11. Kaupungin asukkailla on oikeus odottaa, että noudatetaan vahvistamaansa kaupunkistrategiaa mm. olosuhteiden luominen liikkumiselle, vähähiilinen yhdyskuntarakenne sekä liikennejärjestelmä. Pysäköintipaikkojen lisääminen tavalla, joka heikentää jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden edellytyksiä ei vaikuttaisi olevan linjassa kaupungin strategiassa esiin tuotujen tavoitteiden kanssa.

Vastine:

Pysäköinnin vuoksi olosuhteet liikkumiselle eivät heikkene, pysäköintipaikkojen rakennekerroksissa on mahdollisuus käyttää kierrätysmateriaalia, sekä liikennejärjestelmiä varten on autoilijoille varattu melko kohtuullinen tila.

12. Suunnitelmissa olevia tietoja ei voida pitää kaikilta osin täsmällisinä ja sisältää suoranaisia virheitä. Esimerkiksi pysäköintialueiden 2 ja 3 kohdalla olemassa oleva valaisin on merkitty väärälle puolelle katua. Suunnitelmassa pysäköintialueen 2 kohdalta näyttäisi puuttuvan poistettavia puita.

Vastine:

Suunnitelmia varten käytetään sen hetkistä aineistoa mikä on saatavilla ja siinä olevia pieniä virheitä esim. nykyisen valaisimen tarkkaa sijaintia, on mahdotonta huomioida kaikkia. Korjataan suunnitelmaan valaisimen paikka. Pysäköintialueen 2 kohdalla on virheellisesti jäänyt puita mittaamatta. Asia korjataan mittaamalla alue uudelleen ja lisätään puut suunnitelmaan.

13. Edellä on tuotu esiin monia seikkoja, joita olisi tullut huomioida jo asian valmistelussa. Mikäli päätös asiassa tehdään kuvatun kaltaisten puutteellisen valmistelun perusteella, voidaan päätöksen todeta syntyneen kuntalain (410/2015) 135 §:n mukaisesti virheellisessä järjestyksessä.

 

Vastine:

Vastauksissa on esitetty esimerkiksi virheellinen tulkinta suojelukaavasta, pysäköintipaikkojen tarpeellisuus, sekä esitetty korjaukset suunnitelmiin ja lisäämällä töyssyt pysäköintialueiden viereen Majavankujan ja Lumikonkujan kohdille.

Muistutus 4:

Muistutuksessa vastustetaan suunnitelman pysäköintialueita 2 ja 3. Perusteluja suunnitelman vastustamiselle on mm. Nakertajantien tärkeys kevyen liikenteen väylänä ja koululaisten käyttämänä reittinä, Nakertajantien ajonopeudet, asukkaiden toiveista huolimatta hidastetöyssyjen puuttuminen, lähivirkistysalueen puiden kaatamisen vastustaminen, sekä ehdotetaan pysäköintipaikoille uutta sijaintia. Muistutuksen lopuksi vaaditaan suunnitelmaan lisättäväksi hidastetöyssy tai kaupunkia rakentamaan kevyen liikenteen väylä.

Vastine:

Nakertajantielle on osoitettu alueellinen nopeusrajoitus 30 km/h ja alueella tehdyn nopeusmittausten perusteella tätä noudatetaan melko hyvin. Hidastetöyssyn perusteleminen ajonopeuksilla ei tätä tue, mutta Nakertajantien alueella liikkuvien koululaisten vuoksi voidaan hidastetöyssyt alueelle tehdä koulumatkojen turvallisuuden perusteella. Suunnitelmaan lisätään töyssyt pysäköintialueiden viereen Majavakujan ja Lumikonkujan kohdille.

Halssilan tulevan päiväkodin ja lähikaupan vuoksi ei ole syytä olettaa liikennemäärien kasvua juuri Nakertajantielle. Suunnitellut pysäköintialueet ovat kaavassa katualueella, sekä pysäköintialueita varten kaadettavien puiden määrä on maltillinen. Pysäköintialuetta Majavakujanpäässä olevalle alueelle ei voida tehdä. Alueella on jo hulevesien hallitsemiseksi rakenteita, joita ei voida lähteä peittämään asfaltilla. Alue on myös kaavassa varattu lähivirkistysalueeksi. Nakertajantielle pyörätien ja jalkakäytävän rakentaminen on tilanpuutteen vuoksi hankalaa. Tätä rajoittaa alueen jyrkkä maasto ja tonttien rajat, sekä jo toteutettu louherakenne hulevesien hallitsemiseksi.

Muistutus 5:

Muistutuksessa ehdotetaan lähivirkistysalueelta Halssilanmäeltä Nakertajantielle Pysäköintialueen 3 kohdalta tulevan polun siirtämistä rakennustöiden yhteydessä ja sijoittamista Pysäköintialueiden 2 ja 3 väliin. Vaihtoehtoisesti Pysäköintialuetta 3 siirrettäisiin. Lisäksi toivotaan Nakertajantielle hidastetöyssyä, koska kadulla ajetaan kovaa vauhtia.

Vastine:

Pysäköintialueen 3 kohdalta ei huomattu polkuja, Halssilanmäen lähivirkistysalueen kaikki polut eivät ole virallisia reittejä ja näitä kaikkia ei pystytä huomioimaan täysin. Nakertajantielle on osoitettu alueellinen nopeusrajoitus 30 km/h ja alueella tehdyn nopeusmittausten perusteella tätä noudatetaan melko hyvin. Hidastetöyssyn perusteleminen ajonopeuksilla ei tätä tue, mutta Nakertajantien alueella liikkuvien koululaisten vuoksi voidaan hidastetöyssyt alueelle tehdä koulumatkojen turvallisuuden perusteella. Suunnitelmaan lisätään töyssyt pysäköintialueiden viereen Majavakujan ja Lumikonkujan kohdille.

Muistutus 6:

Muistutuksessa kysytään, kenen tarpeisiin pysäköintialueet on suunniteltu. Mainitaan myös Nakertajantiellä ajettavan ympäri vuoden todella kovaa ja jos hanke toteutetaan, pyydetään rakentamaan hidastetöyssyt pysäköintialueen 2 ja 3 lähettyville. Muistutuksessa huomautetaan myös suunnitelmien nähtävilläolon lyhyestä ilmoitusajasta.

Vastine:

Pysäköintipaikkojen tarve on tullut alueen asukkailta. Nakertajantielle on osoitettu alueellinen nopeusrajoitus 30 km/h ja alueella tehdyn nopeusmittausten perusteella tätä noudatetaan melko hyvin. Hidastetöyssyn perusteleminen ajonopeuksilla ei tätä tue, mutta Nakertajantien alueella liikkuvien koululaisten vuoksi voidaan hidastetöyssyt alueelle tehdä koulumatkojen turvallisuuden perusteella. Suunnitelmaan lisätään töyssyt pysäköintialueiden viereen Majavakujan ja Lumikonkujan kohdille. Kirjeiden kulkemisessa voi olla tapahtunut viivästyminen, asiaa koskeville ne pyritään laittamaan jo aikasemmin ennen nähtävilläoloa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Hannu Kantonen, toimialajohtaja, hannu.kantonen@jyvaskyla.fi

Kaupunkirakennelautakunta hyväksyy Nakertajantien pysäköinnin katusuunnitelman, piirustusnumerot 3-1924 ja 34-3624. Lautakunta päättää, että maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

 

Valitusviranomainen ja valitusoikeus

Päätökseen voi hakea muutosta valittamalla Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen.

Valituksen saa tehdä se, johon päätös kohdistuu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

Etuostoasioissa valituksen saa tehdä ostaja ja myyjä.

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus,​ jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Muutoksenhaun maksu

Valituksen käsittelyn maksullisuudesta saa tietoja valitusviranomaiselta. Maksuista, niiden määristä ja maksuvapautuksen perusteista on säädetty tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) ja tuomioistuinmaksulain 2 §:ssä säädettyjen maksujen tarkistamisesta annetussa oikeusministeriön asetuksessa (1122/2021). 

Valitusaika

Valitus on jätettävä hallinto-oikeudelle 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Mikäli päätös on annettu tiedoksi asianosaiselle sähköisenä viestinä hänen suostumuksellaan, katsotaan asiakirja annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Rakennuskieltoasioissa kaikkien asianosaisten katsotaan saaneen päätöksestä tiedon silloin, kun rakennuskieltoa koskevasta päätöksestä on kuulutettu alueidenkäyttölain määräysten mukaisesti.

Valitusaikaa laskettaessa tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

Valituksen muoto, sisältö ja liitteet

Valitus on tehtävä kirjallisena.

Valituksessa on ilmoitettava

- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- valittajan nimi ja kotikunta
- postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä

- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Valitus on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksen toimittaminen

Valitus on valittajan tai hänen valtuuttamansa asiamiehen toimitettava valitusviranomaiselle virka-aikana ennen valitusajan päättymistä. Valituksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostitse.

Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä, eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. Sähköisen viestin (faksin ja sähköpostin) katsotaan saapuneen viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Valitus lähetetään aina lähettäjän omalla vastuulla. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/.

Valitusviranomaisen yhteystiedot

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 HÄMEENLINNA
Puhelin: 029 56 42200
Faksi: 029 56 42269
Sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi
Virka-aika: klo 8.00–16.15

​​​