Kaupunkirakennelautakunta, kokous 30.9.2025

§ 175 Asemakadun ja Asema-aukion katu- ja rakentamissuunnitelman hyväksyminen

JyväskyläDno-2025-2752

Valmistelija

  • Tapio Koikkalainen, rakennuttajainsinööri, tapio.koikkalainen@jyvaskyla.fi

Perustelut

Nykyisen kauppatorin siirtämisestä Asema-aukiolle on päätetty kaupunkirakennelautakunnassa vuonna 2014. Asema-aukion uuden torin suunnittelu käynnistettiin yleissuunnitteluvaiheella vuonna 2017, jonka jälkeen on edetty vaiheittain tarkentaen suunnittelukokonaisuutta, johon sisältyy Asema-aukion lisäksi myös Asemakadun katualue Vapaudenkadun ja Hannikaisenkadun välillä. Uuden torin rakentamissuunnitelmaa laadittiin 2022-2023 välisenä aikana, jonka yhteydessä laadittiin myös Asemakadun katuosuuden tarkempi muutossuunnitelma.

Asemakadun alaosan muutos käsitellään asemakaavan katusuunnitelman muutossuunnitelmana ja Asema-aukio asemakaavan mukaisen aukion rakentamissuunnitelman hyväksymismenettelynä. Katu- ja rakentamissuunnitelmien hallinnollista käsittelyä on päätetty edistää nyt, kun P-Paraatin rakennushanke on valmistunut ja hallintokorttelin katujen rakentaminen on edistynyt vaiheeseen, jolloin joukkoliikenteen poikkeusjärjestelyt Asemakadulla päättyvät viimeistään vuoden 2025 loppuun mennessä. Ratapihan siltakorttelin konseptisuunnitteluvaihe on edennyt myös vaiheeseen, jossa voidaan arvioida alustavasti mahdollisia vaikutuksia Asema-aukion puolella riippuen em. hankkeen edistettävästä vaihtoehtoratkaisusta.

Asemakadun ja uuden torin muutoksen toteutus on ajoitettu investointiohjelmassa vuosille 2026-2027.

Asemakadun katusuunnitelman sisältö

Tässä suunnitelmassa esitetään muutettavaksi Asemakadun alaosa Vapaudenkadun ja Hannikaisenkadun välillä kävelykaduksi. Aiemmassa suunnitteluvaiheessa tämä osuus oli suunniteltu muutettavaksi pihakaduksi, mutta suunnittelukokonaisuuden tarkentuessa on päädytty esittämään muutosta kävelykaduksi. Uusi kävelykatuosuus on luonteva jatke Asemakadun yläosan nykyiselle kävelykatuosuudelle ja ratkaisu sitoo paremmin alueet yhteen Asema-aukion torialueen kanssa. Kävelykatu tukee paremmin myös kadunvarren liiketilojen, ravintoloiden ja hotellin edustojen toiminnallisuutta ja lisää katutilaan viihtyisyyttä. Asemakadun kävelykatujakso toimii tarvittaessa myös aukion lisätilana suurempien tapahtumien käytössä. Muutettavan katualueella on pituutta noin 160 m ja leveyttä noin 20 m. Kadun pituuskaltevuus noudattelee nykyisen katupinnan kaltevuuksia.

Asemakadun kävelykaduksi muutettavalle osuudelle on suunniteltu rakennettavaksi sulanapitojärjestelmä, mutta torialue jää normaalin talvikunnossapidon piiriin. Katuosuuden sulanapidettävä osuus on jatketta Asemakadun yläosan sulanapitoalueille. Sulanapitojärjestelmä vähentää talvikunnossapidon tarvetta alueella, johon ohjataan alueen läpi kulkeva jalankulku ja pyöräliikenne. Tällä hetkellä kadun varren jalkakäytävällä on vanha sulanapitojärjestelmä, joka uusitaan katuremontin yhteydessä.

Asemakadun katupinnoitteet mukailevat uuden torialueen pintamateriaalivalintoja. Materiaaleina käytetään muun muassa nupu- ja noppakiviladontoja, jolloin koko alueen yleisilme on yhtenevä. Kadun varren reunatuet sekä muut rajauselementit ovat myös luonnonkiveä. Asemakadulle ei sijoiteta laajemmin erikseen katuvihreää, vaan kadun ja torialueen väliin istutetaan katupuita tilanjakajiksi ja kadun alaosaan rakennettavan hulevesiaiheen yhteyteen istutetaan mm. perenna- ja heinäistuksia.

Ajoneuvoliikenne ja pysäköinti

Asemakadun kautta on ollut aikaisemmin suora ajoyhteys Vapaudenkadulle, Forumin pysäköintilaitokseen sekä aukion ylälaitaan yksityiselle pysäköintialueelle Asemakatua ja aukion poikki johtanutta ajoväylää pitkin. Tässä suunnitelmassa alueen ajoneuvoliittymä on edelleen Hannikaisenkadun varressa, jonka kautta ajetaan Asemakadun alaosaan, uudelle torialueelle sekä molemmin puolin aukiota sijaitseville kiinteistöille ja pysäköintialueille sekä pysäköintilaitokseen. Hannikaisenkadun liittymä on jatkossakin liikennevalo-ohjattu katuliittymä, joskin liittymän sijainti muuttuu hiukan nykyisestä asettuen keskeisemmin uuden torialueen jäsentelyjä ajatellen. Liittymän liikennevalokojeet uusitaan. Varsinainen läpiajo Asemakatua pitkin Vapaudenkadun ja Hannikaisenkadun välillä kielletään, mutta huoltoajo kiinteistöille sallitaan. Jäte- ja tavarakuljetukset samoin kuin pelastusajoneuvot käyttävät samaa reittiä. Asemakadun kävelykaturatkaisu siirtää jonkin verran liikennettä Väinönkadulle, jota kautta ajetaan jatkossa muun muassa Sokos-tavaratalon pysäköintilaitokseen.

Asema-aukion alalaitaan jää moottoriajoneuvojen pysäköintiä varten 15 autopaikan pysäköintialue, pysäköinti aikarajoitteisena 30 min. asiakaspysköintinä. Pysäköintialuetta voivat käyttää esimerkiksi torin sekä aukion ympäristön liikehuoneistoissa piipahtavat asiakkaat. Torikaupan tarpeisiin ei alueelle osoiteta erillistä pysäköintialuetta. 

Jalankulku ja pyöräily

Vapaudenkadun yli johtava Asemakadun suuntainen nykyinen suojatie siirretään katujen risteämiskohtaan korotettuna liittymäratkaisuna. Siirto johtuu osaksi Vapaudenkadun joukkoliikennepysäkkijärjestelyistä ja osaksi sen vuoksi, että yhteys Asemakadun ylä- ja alaosan välillä on jatkossa suora ja yhtenevä kävelykatujakso.

Jalankulku tapahtuu katualueella sekä aukiolla. Näkörajoitteisten kulkemisen helpottamiseksi toteutetaan ohjaava raidoitus kadulla aukion puoleiseen reunaan Asemakadun läpi Matkakeskuksen suuntaan. Katukalusteet ja pyörätelineet sijoitellaan siten, että ne eivät ole ohjaavan reitin kohdalla.

Asemakadulla kävelykatujaksolla pyöräily sallitaan vastaavalla tavalla kuin muillakin kävelykatualueilla. Polkupyörien pysäköintiä varten sijoitellaan toriaukion reunaan sekä toriaukiolle yhteensä 132 kpl runkolukituksen mahdollistavia kaaritelineitä, varsinaiselle kävelykatuosuudelle ei telineitä asenneta.  

Valaistus

Asemakadun valaistus tukeutuu uuden torialueen valaistusratkaisuun. Torialueen valaistus on suunniteltu toteutettavaksi pylväs-vaijerivalaistuksena, johon integroidaan Asemakadun valaisimet. 

Kuivatusjärjestelyt

Asemakadun katualueen pintakuivatus järjestetään katualueen osalta ohjaamalla vedet matalia painanteita pitkin Hannikaisenkatua kohti. Asemakadun alaosaan toteutetaan hulevesien viivytysrakenne, jonka kautta vedet ohjautuvat olemassa olevaan hulevesiputkistoon. Vastaavasti torialueen alaosaan tehdään viivytysrakenteet, joiden kautta vedet valuvat hulevesiverkostoon.

Asema-aukion uusi tori

Aukion torisuunnitelma sisältää koko asemakaava-aukion toimintojen uudelleen järjestelyjen suunnitelman. Aukiolle on sijoiteltu uudet torimyyntipaikat, Forumin pysäköintilaitoksen ajoyhteys sekä ympäröivien kiinteistöjen huoltoajoreitit. Torisuunnitelmaan sisältyy koko alueen valaistuksen uudistaminen sekä torialueen kaupunkikuvaa uudistava taidekonsepti. Taidekonseptityö ”Vipusen laulu – Salusjärvi ja Tennilä” on keskeinen elementti torinäkymässä pintakuviointeineen ja teokseen liittyvine lisäelementteineen, kuten kalusteet ja sanataidetta sisältävät pinnat sekä muurit. Vipusen laulu -teos esittelee suomenkieliselle sivistykselle omistetun monumentin ja teoskokonaisuus esittää väitteen Jyväskylästä Suomen sivistyspääkaupunkina sekä muodostaa moniulotteisen tiedolle ja uteliaisuudelle omistetun paikkojen jatkumon Asema-aukion uudelle torialueelle. 

Uudella torialueella on mahdollista järjestää myös pienimuotoisempia yleisötapahtumia, jota varten alueelle on varattu tilaa muun muassa esiintymislavalle sekä varusteet sähkön jakelulle. Aukion yläosan porrastasanteen laajennus toimii myös vaihtoehtoisena esiintymistasona. Kävelykatu on käytettävissä myös laajennustilana esimerkiksi yksittäisissä suuremmissa tapahtumissa. 

Torimyynti

Nykyisellä torialueella on noin 52 myyntipaikkaa. Uudelle torialueelle on sijoiteltu yhteensä 43 kpl myyntipaikkoja (37 kpl kooltaan 4x4 m perusmyyntipaikkoja, 2 kpl pakettiautomyyntipaikkoja, 2 kpl kahvilatelttapaikkoja sekä 2 kpl varamyyntipaikkoja). Osa peruspaikoista on käytettävissä myös automyyntipaikkoina. Myyntipisteiden sijoittelua ohjataan aukion pintaan upotettavilla katosten kiinnityspisteillä. Alueen alalaitaan sijoitetaan yleisökäymälärakennus, jonka yhteydessä on erillinen vesipiste torimyyjiä varten. Torimyyntiä ja tapahtumakäyttöä ohjaa myöhemmin laadittava ohjeistus ja toimintamalli.

Pinnoitteet, viherrys ja valaistus

Koko aukion alue katetaan uudella pintaratkaisulla yhtenäisen ilmeen luomiseksi. Aukiolle ei suunnitella sulanapitojärjestelmää, vaan alue on talvisin normaalin kunnossapidon piirissä.

Aukiolle istutetaan puuistutusryhmiä, jotka reunustavat varsinaista torimyyntialuetta sekä erottavat ajoneuvoliikenteen kulkuväylät aukion keskiosasta. Torialueen alalaitaan sekä hulevesien viivytyspainanteisiin sijoitetaan perenna- ja heinäistuksia sekä matalia lehti- ja havupensasistuksia 

Aukion valaistus toteutetaan pylväs-vaijerivalaistusratkaisuna. Valaisimet kiinnitetään 9 m korkeiden pylväiden varaan ripustettuihin vaijereihin, jonka lisäksi pylväisiin kiinnitetään kohdevalaisimia. Vaijereista muodostuvaan valopisteverkkoon on mahdollista ohjelmoida tunnelmavaloa joululle, ilmettä uudelle vuodelle ja erilaisia teemavalaistuksia. Valaistuksella korostetaan myös toripinnan taidekuviointiladontoja. 

Aukiolle asennetaan erillinen jätteiden keräyspiste, joka toteutetaan syväkeräysastioina. Aukion laidalle asennetaan kiinteitä istuimia, taidekonseptiin kuuluvia kiviä, info- ja mainostaulut, paloposti sekä liikennemerkkejä. Torimyyntialueen reunoille sijoitetaan sähköpisteitä pollarikalusteina.

Vuorovaikutus ja osallistaminen

Asema-aukion suunnitteluvaiheiden kuluessa on järjestetty useita esittelytilaisuuksia sekä yhteispalavereja muun muassa torikauppiaiden kanssa. Uuden torin yleissuunnitelma on ollut tutustuttavissa myös kaupungin internet-sivuilla. Ennen suunnitelman päätöskäsittelyä on järjestetty vielä kertaalleen erilliset palaverit Jyväskylän Vammaisneuvoston sekä torikauppiaiden edustajien kanssa. Aikaisempi suunnitelma on koko aluetta käsittävä yleissuunnitelma, jossa kuvataan myös Asemakadun muutoksen uutta luonnetta. Nyt esiteltävä katusuunnitelma on yleissuunnitelman jälkeen laadittu tarkempi katualueen muutoksen toteutussuunnitelma.

Toteutus

Tässä suunnitelmassa esitetyn kokonaisuuden toteutuskustannusten on arvioitu olevan noin 3,00 Me (alv. 0%) Kokonaiskustannus koostuu kadun ja aukion rakentamisen, Asemakadun sulanapitojärjestelmän sekä taidekonseptin toteutuksen kustannuksista. Kustannusarvio sisältää varauksen mahdollisille myöhemmin ilmaantuville lisätarpeille, kuten valaistuksen erikoisratkaisujen tarkennuksille (mm. kausivalaistus) sekä torimyyntipaikkojen sekä muiden torin/auion toimintaa tukevien palvelujen toteuttamiseen. Kohteen rakentamisen aloittaminen on ajoitettu vuoden 2026 keväälle ja valmistuu 2027 aikana.

Suunnitelmakokonaisuus on ollut julkisesti nähtävillä Kaupunkirakenteen neuvontaan os. Hannikaisenkatu 17, I-kerros 19.8. - 2.9.2025 välisenä aikana. Suunnitelma oli  nähtävillä myös kaupunkirakenteen internetsivulla. Suunnitelmasta jätettiin 9 kpl kirjaamon kautta saapuneita muistutuksia sekä 2 kpl myöhemmin erikseen saapuneita kommentteja.

Suunnitelmasta jätettyjen muistutusten tiivistelmät ja vastineet (muistutukset 9 kpl ja muut kommentit  2 kpl)

Muistutus 1 yksityishenkilö

Havainnekuvissa viheristutukset näyttävät varsin niukalta, mutta päällimmäisenä toivoisin kasvivalintoja tukemaan pölyttäjiä ja muuta eliökuntaa. Lehmuksista tippuu mahlaa, joka on ilkeää jo kävelijöille ja alla oleville rakenteille, mutta ne myös kavalasti houkuttavat pölyttäjiä tuoksullaan, eivätkä juurikaan tarjoa niille ravintoa - eli ovat haitaksi. Toivottavasti puuvalinnat tulevat olemaan jotain muuta.

Vastine:

Asema-aukion kasvivalintoihin ei sisälly lehmuksia, vaan puut ja pensaat ovat muita lajikkeita. Torialueelle on sijoiteltu viheristutuksia käytettävissä olevan vapaan tilan puitteissa rajaamaan myyntialuetta ympäröivistä kulku- ja ajoväylistä.

- Muistutuksen johdosta ei tehdä muutoksia suunnitelmaan.

Muistutus 2 yksityishenkilö

Uudelle torille Asema-aukiolle tarvitaan sulanapitojärjestelmä koko alueelle, eikä ainoastaan uudelle kävelytielle. Torilla voidaan järjestää tapahtumia myös talvella, esim. joulutori. Sulanapitojärjestelmä ennaltaehkäisee tapaturmia, tuo mukavuutta täyden kympin keskustaan sekä talvikunnossapidosta tulee edullisempaa.

Vastine

Uuden torialueen varustamista sulanapitojärjestelmällä on käsitelty suunnittelun etenemisen eri vaiheissa ja päädytty siihen, että sulanapitoa ei rakenneta varsinaiselle torin keskialueelle kustannussyistä. Suunnitelmien esittelyn yhteydessä ei myöskään toimijat ilmaisseet tarvetta järjestelmän toteuttamiselle. Torialuetta sivuavalle Asemakadulle rakennetaan sulanapitojärjestelmä sekä torin ylälaitaan uudistettaville portaille sekä tasanteelle.

- Muistutuksen johdosta ei tehdä muutoksia suunnitelmaan.

Muistutus 3 Jyväskylän vammaisneuvosto

Vammaisneuvoston esteettömyystyöryhmälle pidettiin 20.8.2025 esittely torin siirtämisestä nykyiseltä paikaltaan Asema-aukiolle. Vammaisneuvoston huomioita ja esityksiä koskien torisuunnitelmaa:

- portaiden askelmiin kontrastivärit, jotta askelmat erottuvat riittävän selkeästi. Kontrastiväri on laitettava joka askelmalle.
- torin pinnoitteeksi on mietitty nupukiveä, jossa on tasainen ristipäähakattu pinta, jolloin kivi ei ole liukas. Esteettömyystyöryhmä huomautti, että kyseinen kivi ei ole apuvälineiden kanssa liikkuville esteettömin alusta ja pyysi miettimään tasaista laatoitusta vaihtoehdoksi pinnoitteelle.
- näkövammaisia henkilöitä varten alueelle on suunniteltu ohjaavat laatoitusraidat, joka on erittäin hyvä asia.
- Hannikaisenkadun lähelle on suunniteltu wc-tiloja. Toinen kohta, johon näitä wc-tiloja on suunniteltu, sijoittuisi lähelle Vapaudenkatua.
- esteettömyystyöryhmän mielestä Hannikaisenkadun lähellä oleva paikka olisi parempi.
- torin ympärillä oleva reunakivetys on suurelta osin suunniteltu niin, että siinä on kuuden senttimetrin korotus. Apuvälineillä liikkuville henkilöille on kahden senttimetrin korotus ylitettävä, mutta kuuden senttimetrin ylitys ei. Reunakivetysten korkeudet on mietittävä tarkasti ja ainakin osittain reunakivetyksen korkeus pitää alentaa kahden senttimetrin korkuiseksi. 
- alueen toisessa päässä on infotaulu ja esteettömyystyöryhmä pyytää huomioi maan, että infotaulut eivät ole vilkkuvien mainosvalojen kyllästyttämiä, koska vilkkuva valo laukaisee muun muassa migreenikohtauksia.
- talvikunnossapito käsittää ainoastaan kävelykadun osuuden ja siihen tulee sulana pitojärjestelmä. Itse torialue ei kuulu talvikunnossapidon alaisuuteen.
- esteettömyystyöryhmä pyytää huomioimaan, että sulanapitojärjestelmän ja torin väliselle alueella kehittyy nopeasti polanne. Tämä pitää huomioida ja hoitaa niin, ettei siitä tule este liikkumiselle.
- esteettömyystyöryhmä otti esille myös palveluliikenteen pysäkin sijainnin, että voisiko sen siirtää lähemmäs uutta toria.

Muutoin vammaisneuvostolla ei ollut suunnitelmaan huomauttamista. Vammaisneuvosto edellyttää kaikissa kohteissa, että niitä tarkastellaan sen mukaan, mitä esteettömyydestä/saavutettavuudesta määrätään valtioneuvoston asetuksessa (2017), rakentamislaissa ja alueidenkäyttölaissa sekä Ympäristöministeriön rakentamismääräyskokoelmassa.

 

 

Vastine

Torialueen yläosan nykyinen portaikko ja sen ylätasanne laajennetaan sekä portaat rakennetaan uudestaan sisältäen sulanapitojärjestelmän. Portaiden ylälaitaan asennetaan kontrastiväriksi vaaleampi laattarivi sekä kaide keskelle portaikkoa.

Torialueen pinnoite rakennetaan latomalla pinta luonnonkivistä kuten nupu- ja noppakivistä. Noppakiviladonnat tehdään kolmella eri kivikoolla, jolloin voidaan toteuttaa kaarevia ladontakuvioita ja pinta-arkkitehtuuria. Kivien pintakäsittely on nk. ristipäähakattu käsittely, jolloin pinta on tasainen verrattuna perinteiseen lohkottuun kivimateriaaliin. Kivien keskinäinen saumaus tehdään tiiviillä saumamassalla, joka osaltaan tasoittaa ladottuja pintoja. Tasainen luonnonkivilaatoitus on liukkaampi kuin ristipäähakattu pintamateriaali eikä myöskään mahdollista niin joustavaa ladontakuvioiden tekemistä.

Asemakadun keskiosan kulkutila pinnoitetaan ristipäähakatulla nupukivimateriaalilla, keskiosan molemmin puolin ladonnoissa käytetään graniittilaatoitusta, jonka pinta on tasainen, erottelu- ja huomioradoissa käytetään lohkottuja noppakiviä, joiden pinta on karkeampi kuin ristipäähakattu kivipinta.

Torisuunnitelmassa on esitetty WC-tilan sijoittamista torin alaosaan osaksi kaupunkikuvallisesta näkökulmasta, mutta osaksi myös siitä lähtökohdasta, että kiinteän teknisen rakennelman sijoittamiselle alueen pysäköintipaikan läheisyydessä on paremmin vapaata tilaa. WC:n sijoittelua torialueen ylälaitaan ei ole tutkittu sen tarkemmin, vaikka kyseinen ajatus on nostettu esiin valmiin suunnitelman esittelyjen sekä nähtävillä olon yhteydessä.

Toiminnon sijoittaminen aukion ylälaitaan edellyttäisi em. periaatteen tarkistamista sekä uutta sijoittelun ja mitoituksen laatimista, sillä aukion ylälaidassa on vähemmän vapaata tilaa. WC koostuu kahdesta moduulista, joita ovat yleiskäyttöön tarkoitettu osa sekä toinen rajoitetun käytön yksikkö (inva-wc).

Torialueen keskeisimpien kulkuyhteyksien kohdilla alue- ja kulkuväylärajauksissa käytettyjen reunusten korkeudet ovat 0-tasossa. Muissa ylityspaikossa korkeus on 2-4 cm välillä. Asemakadun läpi on suunniteltu esteetön kulkuyhteys ja torialueen läpi esteetön kulkureitti johtaa alueen alalaitaan P-alueelle ja WC:n luokse. Länttisen ajoyhteyden poikki sijaitsevissa ylityskohdissa on h= 4 cm kynnykset, jotka on mahdollista madaltaa h= 2 cm korkeuteen.

Torimyyntialue otetaan normaalin talvikunnossapidon piiriin. Sulanapitoalueiden ja normaalien pinnoitteiden rajakohtiin voi muodostua polannetta, jonka poisto kuuluu normaaliin talvikunnossapitoon. Aukion ylälaitaan rakennettavien portaiden alaosaan sijoitetaan sulatettava alue sekä hulevesikouru, jolloin mm. polanteen syntyminen minimoidaan.

Palveluliikenteen uusi pysäkkialue on toteutettu joukkoliikenteen järjestelymuutosten yhteydessä Vapaudenkadun puolelle ravintola Rosson edustan tietämille. Palveluliikennetoiminnan sijoittaminen kävelykatualueelle ei liikenteellisesti olisi suositeltava ratkaisu.

- Saatteena toteutusvaiheeseen merkitään läntisen ajoyhteyden ylityskohtien reunusten korkeusasemien madaltamista h=2 cm korkuisiksi.

Muistutus 4 As Oy Jyväskylän Vapaudenkatu 40-42

- jätehuollon syväkeräysastiat pois taloyhtiön kohdalta
- valaistus ei saa häiritä aukion puoleisia asuntoja
- esteetön kulku taloyhtiön autohalliin rakennustöiden aikana ja kohteen valmistumisen jälkeen sekä myös taloyhtiön pysäköintialueelle
- torialueen ja taloyhtiön raja-alueen siivous kohteen valmistumisen jälkeen.
- huoli taloyhtiön pysäköintialueen maksualueen tuotoista rakentamisen aikana.
- taloyhtiön pysäköinnin opastekyltti tulee sijoittaa Forumin opasteen kanssa.

Vastine

Torialueen jäteastiat on sijoitettu keskeisesti autoliikenteelle tarkoitetun ajoväylän varteen, jolloin niiden tyhjennys on myös helpompaa. Jäteastiat ovat nk. syväkeräysastioita, jolloin niiden maanpinnalle näkyviin jäävä osa ei ole erityisen huomiota herättävä sekä astioiden haju- tai vastaavat haitat ovat olemattomat.

Torialueen valaistus on suunniteltu siten, että se ei aiheuta häiriötä aukion puoleisille asunnoille. Taloyhtiön pysäköintialueen samoin kuin P-Forumin ajoyhteys pyritään pitämään käytettävänä myös rakentamisen aikana, rakentaminen aiheuttaa aina jonkinasteista haittaa kulkuyhteyksille, mutta haittojen minimoiminen kuuluu työvaiheen liikennejärjestelysuunnittelun piiriin.

P-Forumin pysäköintilaitoksen opastus on sijoitettu Hannikaisenkadun liittymään, joka ohjaa liikennettä pysäköintilaitokseen ja käytännössä samalla taloyhtiön pysäköintialueen suuntaan. Tällä hetkellä vallitseva poikkeusjärjestely selkiintyy jatkossa, kun katu- ja ajojärjestelyt palautuvat aikaisemman kaltaisiksi. Pääkatujen yhteyteen ei sijoiteta yksityispihojen pysäköintiopasteita.

Alueiden siivouksen järjestelystä sekä huoli taloyhtiön maksualueen tuotoista eikä annetun palautteen sisältö anna aihetta tehdä muutoksia suunnitelmaan.

Muistutus 5 Jyväskylän Torikauppiaat

Torimyyntiä ammatikseen harjoittavien toimijoiden palauteen pääkohdat ovat seuraavat:

- myyjille ainakin kolmen kylmäauton (Sähkön tarve 16A/myös valovirta) pysäköintimahdollisuutta Asemakadun puoleiselle sivulle Maalaisten rivit on tarkoitettu autosta myyntiin.
- lisäksi kuvan alapuolella on kaksi erillistä myyntipistettä (vihreät 2 x (3x4 m) minkä toivoisimme myös torin alareunaan.
- Tammelan torin Bench merkkausta.
- autosta myynti Molokien laitaan (Pinkillä, muina aikoina voi olla päiväpaikkana).
- telttaruudukon uusimista joiltakin osin (Vihannesmyynti). 

 

 

Ehdotuksemme:

- kauppiaiden oma wc jaettuna linkkikuljettajille, mahdollisesti torin yläosan tai alaosan alueelle, mutta yleinen WC tulisi olla kahvioiden lähellä.
- kahvilatoimintaan tarvitaan verkkovesimahdollisuus.
- Jäätelökioski/kahvilapaikka myös aukion alalaitaan
- Tavoite siirtyä vuosipaikoista kausimyyntiin (1.5-29.9 kello 6-18). Kausimyyntipaikat tulee olla varattuna samalle toimialle joka vuosi ja aukion tapahtumallisuus kauden ulkopuolella
- Tapahtumia auttaa myös ”levittäytymisvara” Asemakadun alueelle erikseen myönnettävän tapahtumaluvan puitteissa.
- Toriaukiolle tulee lähtökohtaisesti vain asiakaspysäköintiä suunnitelmaan merkityille paikoille.
- Myyntiteltat tulee sallia olla pystyssä myyntipaikoilla kausimyynnin ajan, ts. meillä pitäisi olla oikeus olla purkamatta niitä päivittäin.
- Lisäksi myyntipaikoille tulee olla esteetön kulku.
- Kaikissa ruuduissa tulee olla mahdollista harjoittaa kaikki laillinen liiketoiminta eli päiväpaikatkin tulee olla tarvittaessa mahdollista vuokrata kausimyyntiin, jos tilanne vaatii.

Vastine

Torisuunnitelmaan on alustavasti merkitty myyntipaikkojen sijoittuminen 4x4 metrin ruudukkoina tai ruudukkojen yhdistelminä. Torialueen keskiosan molemmin puolin on merkitty automyyntipaikkoja perusmyyntipaikkojen päälle. Autopaikkojen sijoittelua on mahdollista tarkentaa ennen niiden lopullista toteuttamista huomioiden muistutuksessa esille tuotu automyynti.

Torialueen WC-rakennus on sijoitettu aukion alalaitaan mm. kaupunkikuvallisista näkökohdista ja sen sijoittaminen aukion ylälaitaan edellyttäisi em. periaatteen tarkistamista sekä uutta sijoittelun ja mitoituksen laatimista, sillä aukion ylälaidassa on vähemmän vapaata tilaa. WC koostuu kahdesta moduulista, joita ovat yleiskäyttöön tarkoitettu osa sekä toinen rajoitetun käytön yksikkö (inva-wc).

WC:n yhteyteen on sijoitettu erillinen yksikkö puhdasta talousvettä tarvitseville, muualle alueen myyntipaikoille ei suunnitelmassa ole esitetty erillisiä omia vesipisteitä. Aukion ylälaitaan asemoiduille kahvilatelttapaikoille on suunniteltu tuotavaksi viemäröintipisteet. Myyntipaikkoihin ja kausimyyntiin liittyvät yksityiskohdat ratkaistaan torijärjestyksen päivitystyön yhteydessä. Aukio on tasainen, joten myyntipisteille on esteetön kulku.

- Muistutusten johdosta esitetään tarkasteltavaksi ennen toteutusvaihetta automyyntipaikkojen sekä osan perusmyyntipaikkojen sijoittelua sekä tarvittavilta osin uutta jäsentelyä.
- WC-rakennuksen sisältämien moduulien määrään on mahdollista vaikuttaa ennen kohteen toteutusta - lisätään  hankinnan saatteeksi maininta yhden lisäosan liittämisestä  WC-tilaan ( 3 moduulia: linja-autokuljettajat + torikauppiaat - inva - yleisö).
- Myyntitoimintaan sekä paikkavarauksiin liittyvät toimintatavat ja järjestelyt tarkentuvat myöhemmin eivätkä kuulu tämän rakentamissuunnitelman yhteydessä ratkaistaviin asioihin.

Muistutus 6  yksityishenkilö

Voisiko wc olla isompi ja sijaita lähellä Vapauden katua, jolloin ei tarvitse wc:tä olla Hannikaisenkadun puolella. Henkilökunnalle wc rakennuksessa oma puoli (torikauppiaat, linja-autokuskit).

Vastine

Torialueen WC-rakennus on sijoitettu aukion alalaitaan mm. kaupunkikuvallisista näkökohdista ja sen sijoittaminen aukion ylälaitaan edellyttäisi em. periaatteen tarkistamista sekä uutta sijoittelun ja mitoituksen laatimista, sillä aukion ylälaidassa on vähemmän vapaata tilaa. WC koostuu kahdesta moduulista, joita ovat yleiskäyttöön tarkoitettu osa sekä toinen rajoitetun käytön yksikkö (inva-wc).

WC-rakennuksen sisältämien moduulien määrään on mahdollista vaikuttaa ennen kohteen toteutusta - lisätään WC:hen yksi moduuli lisää (linja-autokuljettajat/torikauppiaat - inva - yleisö)
- WC:n sijoittelua ei tarkastella uudestaan.

Muistutus 7 yksityishenkilö

Muistutus sisältää mielipiteitä nykyisestä ja uudesta torista mm. tori pitäisi säilyttää nykyisellä paikallaan, paikka ilmastollisesti väärä, pysäköintitila liian pieni, korkea hintataso.

Vastine

Nykyisen torin siirtämisestä Asema-aukiolle on kaupunkirakennelautakunta tehnyt päätöksen 2012, jonka pohjalta suunnitelma on laadittu.

- Muistutuksen johdosta ei tehdä muutoksia suunnitelmaan.

 Muistutus 8  Kiinteistö Asemakadun varressa (Asema-aukion Helmi)

Asema-Aukion Helmen (Asemakatu 4) hallitus on huolissaan Asemakadulle tulevista liikennejärjestelyiden muutoksista mm. onko otettu huomioon, että kiinteistöille ajo on sallittu? Ehdotuksena ajo-oikeus Asemakadun kautta olisi hyvä olla ainakin Nikolainkulmalta päin, ei pelkkä huoltoajo?

 Vastine

Asemakatu esitetään muutettavaksi kävelykaduksi Vapaudenkadun ja Hannikaisenkadun välillä. Suunnitelman lähtökohta on, että kävelykadulla kielletään normaali läpiajo lukuun ottamatta kiinteistöjen huolto-, pysäköinti- ja pelastusliikennettä. Asemakatu 4 kiinteistölle osoitetaan ajo-oikeus Hannikaisenkadun kautta, koska liikennöinti Vapaudenkadun suunnasta ei ole jatkossa suotavaa muuttuvien liikennejärjestelyjen vuoksi johtuen mm. Linkkikeskuksen vilkastuvasta joukkoliikenteestä sekä Asemakadun suojatien siirrosta.

- Kiinteistön ajo-oikeuden merkinnän tarkistaminen saatetaan tiedoksi kaupungin liikenteenohjauksen suunnittelijoille.

Muistutus 9  Jyvässeudun Yrittäjät ry

Yritysvaikutusten arviointi olisi hyvä olla mukana suunnittelun alkuvaiheesta saakka. Rakentamisen aikainen toiminta aiheuttaa aina häiriöitä yritysten toiminnalle, tämän Yrva voisi olla selkeämmin kuvattuna; miten taklataan esim. mahdolliset saavutettavuusongelmat, kuinka ohjataan yrityksissä asioivat henkilöt turvallisesti yrityksiin, jne.?

Näemme, että Yrva on myös hankkeen valmistumisen jälkeistä toimintaa; onko suunniteltu kuinka kerätään tietoa ja arvioidaan sitä, kun torialue on valmistunut ja ollut käytössä? Miten torimyyjien pysäköinti on ajateltu järjestettävän? Logistisesti ja käytännön syistä pysäköinti ei voi olla kovin kaukana. Entä näiden pysäköintipaikkojen kustannus, hupeneeko myynnin kate autopaikkamaksuihin?

Skootti-parkin sijainti ja merkintä puuttui, vai onko se ajateltu sijoittuvan esim. Asema- ja Hannikaisenkadun kulmaukseen?

Ehdotuksena: pakettiautopaikkojen määrää (2kpl) suhteessa 37 kpl torimyyntipisteisiin voisi olla hyvä ajatella joustavana (eli jos tarvittaisiin useampi paikka, niin mahdollisuus lisätä niitä). Esim. tuoretuotteiden (HeVi ja marjat) myyjien logistiikkaa ja käytännön toimimista ajatellen sivusta avattava pikku-pakettiauto on nykyään monelle se myyntikoju; jos torimyyntitoiminnasta huomattava  osuus on näiden myyntiartikkeleiden lastaamista, purkamista ja siirtelyä, niin se voi olla kyseiselle toimijalle luotaantyöntävä seikka, ja myyjä ei vuokraa ko.myyntipaikkaa.

Vastine

Koko suunnitteluprossin ajan yleissuunnitteluvaiheesta alkaen on pyritty tavoittamaan eri toimijat ja intressiryhmän olemassa suunnittelun kanssa esillä sekä järjestämällä avoimia tilaisuuksia sekä tapaamalla mm. torikaupan harjoittajia. Tämän suunnitelmavaiheen yhteydenpito on kohdistettu suunnitelmien julkisen nähtävillä olon lisäksi alueen ympäröiviin kiinteistöihin, joissa toimii myös erilaisia yrityksiä. Edellisen lisäksi on järjestetty vielä erikseen tapaamiset mm. torikauppiaiden sekä Vammaisneuvoston kanssa. Ennen hankkeen alkamista laaditaan erikseen työmaavaiheeseen liittyvät tiedotussuunnitelmat sekä rakentamisen aikaiset liikenteenohjaussuunnitelmat, joissa käsitellään myös saavutettavuusasioita.

Torimyyjien ajoneuvoille lukuun ottamatta torilla myyntipisteinä toimivia pakettiautoja ei ole erikseen suunniteltu omaa pysäköintialuetta. Asia on ollut esillä, joskaan em. tarvetta ei tuotu erikseen esille esim. kauppiaiden taholta, toisaalta aukion tila ei riitä laajemman tai erillisen pysäköintitilan sijoittamiseen suunnitelmassa olevan asiakaspysäköintipaikan lisäksi.

Sähköpotkulaidoille ei suunnitelmassa ollut vielä erikseen osoitettu sijoituspaikkoja, tämä huomioidaan toteutuksen loppuvaiheessa. Torimyyntipaikkojen uudelleen jäsentelyn lisäksi on mahdollista asemoida ja järjestellä automyyntipaikkoja ja niiden määriä ennen rakentamisen aloittamista.

Yrittäjien esille nostama yritysvaikutusten arvioinnin menettelytapa otetaan huomioon jatkosuunnittelussa vastaavien kohteiden osalta
- Sähköpotkulautapaikkojen sijottelu samoin kuin myyntipaikkatoiveet mukaan lukien automyyntipaikkojen tarkemman sijoittelun tarve otetaan huomioon toteutusvaiheen valmistelussa.

Suunnitelmien nähtävillä olon jälkeen saapuneet mielipiteet ja kommentit 2 kpl:

Tiedustelu 10 yksityishenkilö

Tiedustellaan, voisiko torisuunnitelmassa varata uuden torialueen alalaitaan paikan kahvilalle sekä mahdollisesti jäätelökioskille ja mitä em. mahdollisesti edellyttäisi?

Vastine

Torisuunnitelmassa on myyntipaikat merkitty 4x4 metrin ruuduissa ja niiden yhdistelminä. Suunnitelmassa esitetty sijoitteluehdotus perustuu suunnitteluvaiheessa käytyihin keskusteluihin. Myyntipaikkojen sijoittelua ja jäsentelyä on mahdollista tehdä vielä ennen kohteen rakentamista. Lopullinen paikkasijoittelu tarvitaan myyntipaikkojen/telttojen ankkurointipisteiden sijoittelua tai niiden muutosta varten.

Kommentin sisältämä esitys välitetään selvitettäväksi torijärjestyksen suunnittelusta vastaavalle taholle.

Kommentti 11 Kauppakeskus Forum pysäköintilaitos

Suunnitelmassa mietityttää Forumin luiskan yläpään liikenneyhteyden leveys yhdistyvälle ajoväylälle, ettei siihen tulisi sumppua Forum luiskan yläpäähän. Tällä hetkellä Forumin parkkihallissa käy klo 9-18.00 välillä kuukaudesta riippuen noin 500 autoa vrk. Ennen kuin liikenneyhteys muuttui Hannikaisenkadulla, niin kävijä määrä oli suurempi.

Meidän oletus/toive olisi, että kävijämäärä palautuu entiselleen katuyhteyden muutoksen jälkeen. Olemme myös hinnoittelua 1.9.2025 muuttanut siten, että Forum saisi asiakkaita ja mahdollisesti vieläkin on tarkoitus tehostaa hinnoittelulla Forumin parkkihallin käyttöä, jotta saamme lisää asiakkaita Forumiin ja keskustaan.

Olemme myös parhaillaan muuttamassa Forumin parkkihallin autopaikkoja helpommin käytettävämmäksi ja helpommaksi liikkua hallissa.  

- olemme myös Forum luiskaan laittanut viime syksynä tilaa/täynnä opasteen, jotta saataisiin puomilta peruutukset pois, kun halli onkin täynnä.
- olisiko mahdollista saada remontin Hannikaisenkadun varteen kylttiä, josta ilmenisi Forumin parkkihallin paikkamäärät, jolla saisi turhia ajoja torilta ja puomilta vähenemään.

Vastine

Forumin ajoluiskan tuntumassa on viereisen kiinteistön yksityinen maksullinen pysäköintialueen ajoliittymä, joka osaltaan aiheuttaa häiriötä pysäköintilaitoksen liikenteelle. Torisuunnitelman mukaan alueelle saavutaan jatkossa Hannikaisenkadun liikennevaloliittymän kautta, aukion laidassa pysäköintilaitokseen johtavan väylän leveys on 6 m.

Suunnitelmassa ei ole esitetty tehtäväksi muutoksia kumpaankaan ajoyhteyteen, joskin torin puoleiselle sivulle on esitetty rakenteita, joiden reunus näyttää kaventavan hetkellisesti ajoväylää. Reunus voidaan suoristaa, jolloin ajotila ei näytä kapeammalta.

Hannikaisenkadun liikennevaloliittymän yhteydessä on olemassa aikaisemmat Forumin pysäköintilaitoksen opasteet, jotka tullaan palauttamaan toimintaan alueen valmistumisen jälkeen dynaamisena opastuksena.

Ehdotus

Esittelijä

  • Hannu Kantonen, toimialajohtaja, hannu.kantonen@jyvaskyla.fi

Kaupunkirakennelautakunta hyväksyy Asemakadun katusuunnitelman muutossuunnitelman piirustusten  64-1873, R-3143 ja 34-3560 mukaisena sekä hyväksyy Asema-aukion uuden torisuunnitelman periaateratkaisun.

Kaupunkirakennelautakunta  antaa valtuudet  kadut- ja puistot palvelualueelle hyväksyä torin rakentamissuunnitelmat toriaukion osalta.

 

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

 

Valitusviranomainen ja valitusoikeus

Päätökseen voi hakea muutosta valittamalla Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen.

Valituksen saa tehdä se, johon päätös kohdistuu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

Etuostoasioissa valituksen saa tehdä ostaja ja myyjä.

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus,​ jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Muutoksenhaun maksu

Valituksen käsittelyn maksullisuudesta saa tietoja valitusviranomaiselta. Maksuista, niiden määristä ja maksuvapautuksen perusteista on säädetty tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) ja tuomioistuinmaksulain 2 §:ssä säädettyjen maksujen tarkistamisesta annetussa oikeusministeriön asetuksessa (1122/2021). 

Valitusaika

Valitus on jätettävä hallinto-oikeudelle 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Mikäli päätös on annettu tiedoksi asianosaiselle sähköisenä viestinä hänen suostumuksellaan, katsotaan asiakirja annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Rakennuskieltoasioissa kaikkien asianosaisten katsotaan saaneen päätöksestä tiedon silloin, kun rakennuskieltoa koskevasta päätöksestä on kuulutettu alueidenkäyttölain määräysten mukaisesti.

Valitusaikaa laskettaessa tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

Valituksen muoto, sisältö ja liitteet

Valitus on tehtävä kirjallisena.

Valituksessa on ilmoitettava

- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- valittajan nimi ja kotikunta
- postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä

- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Valitus on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksen toimittaminen

Valitus on valittajan tai hänen valtuuttamansa asiamiehen toimitettava valitusviranomaiselle virka-aikana ennen valitusajan päättymistä. Valituksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostitse.

Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä, eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. Sähköisen viestin (faksin ja sähköpostin) katsotaan saapuneen viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Valitus lähetetään aina lähettäjän omalla vastuulla. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/.

Valitusviranomaisen yhteystiedot

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 HÄMEENLINNA
Puhelin: 029 56 42200
Faksi: 029 56 42269
Sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi
Virka-aika: klo 8.00–16.15

​​​