Perustelut
Toimielimen jäsenet sekä mahdolliset kaupunginhallituksen ja nuorisovaltuuston edustajat voivat ennen kokousta tai kokouksessa esittää kirjallisesti toimialaan liittyviä kysymyksiä.
Louhunsalmen silta ja liikennejärjestelyt Muuratsalossa
Kysymys: Millainen kustannusarvio kokonaisuudella on?
Vastaus: Louhunsalmen sillan korjauksen tämän hetkinen kustannusarvio on n. 1 miljoona euroa ja lisäksi suunnitteluun mennyt n. 250 000 euroa
Kysymys: Miten voidaan varmistaa että silta saataisiin valmiiksi alkuperäisessä aikataulussa, eikä jatkoviivästymisiä tulisi ja bussit kulkemaan saarilla koulujen alettua? Kahdeksan aamu tarkoittaa Muuratsalossa asuvalle lapselle ja nuorelle heräämistä klo:5.30 jotta ehtii kouluun.
Vastaus: Louhunsalmen sillan korjaustyöt aiheuttavat edelleen muutoksia liikkumiseen Lehtisaaren ja Muuratsalon suuntiin. Alkuperäisenä tavoitteena oli saada työt päätökseen ennen syyslukukauden alkua. Aikataulu on kuitenkin viivästynyt ennakoimattomien haasteiden vuoksi. Korjaustyöt jatkuvat vähintään lokakuun loppuun saakka.
Kysymys: Voisiko taksi ja linja-auto jatkossa TableBois päätepysäkille mennessä kulkea Haikan tien kautta (vain vähäinen eli 2min ero aikatauluun) jotta myös pienemmät koululaiset jaksaisivat kulkea n.50min bussimatkan Keljonkankaan yhtenäiskoululle? Asia koskettaa myös vanhempia ihmisiä, eli Haikasta on erittäin vaikea päästä liikkumaan Säynätsaloon ja Muuratsaloon, varsinkin kun terveyspalvelut siirtyivät Muurameen.
Vastaus: Joukkoliikenteen reittiä Muuratsalossa muutettiin useampi vuosi sitten ajamaan Saaritie - Vuorenlahdenkatu reittiä ja perusteena oli linjan 16 aikatauluongelmat. Nyt myös Louhunsalmen työmaan ajan Säynätsalon ja Muuratsalon välillä ajavat taksit ovat ajaneet samaa reittiä kuin linja-autot. Yksi poikkeus tuohon reittiin on tehty ja se koskee ma-pe klo 10-13 välillä ajettavia taksivuoroja, jotka ajavat silloin palveluliikennetyyppisesti, eli noutavat asiakkaita kotipihasta tai muusta sovitusta paikasta, kunhan noudon tilaa puhelimitse ennakkoon.
Myös koulukuljetuksiin liittyvät taksikuljetukset on pääsääntöisesti ajettu linja-autoreittiä pitkin. Alueen 1-4 luokkalaiset käyvät Muuratsalon koulua ja 5-6 luokkalaiset kulkevat Keljonkankaan koululle, jonne oppilaat kulkevat ensin taksilla Säynätsaloon ja sieltä linja-autolla koululle.
Terveyspalveluiden siirron osalta tilanne on vaikeampi, koska Muuratsalosta ei löydy järkeviä vaihtoehtoja kulkemiseen Muuramen suuntaan/suunnasta. Tämä asia nousee varmasti esille myös Hyvaksin kanssa syksyllä pidettävässä palaverissa, jossa on tarkoitus käsitellä henkilökuljetusten järjestämistä myös hyvaksin tarpeiden näkökulmasta.
Kiviporsaat yläkaupungilla Kauppakadulla ja tien talvikunnossapito
Kysymys: Voisiko pihatielle shikaanin muotoon tehdyt kiviporsaat joissa kukkia siirtää ainakin talviajaksi pois Kauppakadun yläpään kadulta? On äärimmäisen vaarallista kulkea jalan ja pyörällä lumen sekä loskan seassa shikaaniksi rakennetulla ajotiellä. Autot eivät mahdu ajamaan ja talvikunnossapito on ollut erittäin vajavaista ja hankalaa. Useita kaatumisia ja läheltä piti tapahtumia.
Vastaus: Pihakadun liikennejärjestelyt on toteutettu kaupunkirakennelautakunnan hyväksymän käyttösuunnitelman mukaisesti. Viimeisimmät hidasteina toimivien istutusastioiden sijoittelut on tehty siten, ettei katutilan kavennusta ole tehty aivan niin voimakkaasti kuin käyttösuunnitelmassa on määritelty. Liikkuminen kadulla tieliikennelainsäädäntöä noudattaen (ml. nopeusrajoitukset) mahdollistaa turvallisen liikkumisen kaikille liikkumismuodoille. Talviaikanakin kaikkien ajoneuvojen tuleen sopeuttaa nopeutensa vallitseviin olosuhteisiin. Talviaikana kaikilla väylillä kasaantuu lunta rakenteiden ja reunakivien vierustoille, eikä pihakatu hoidon osalta poikkea muista katutyypeistä. Näkemyksemme mukaan talvihoito ei ole ollut vajavaista eikä hankalaa.
Jyväskylän sataman pysäköintijärjestelyt
Kysymys: Jyväskylän sataman aluetta on kehitetty laajasti ja hienosti, mutta siitä ei pääse kaikki kaupunkilaiset nauttimaan yhdenvertaisesti ja yrittäjien liiketoimintaa ajatellen, olisi tärkeää mahdollistaa laajempi houkuttelevuus sataman alueella. Olisiko mahdollista lisätä koko aluetta koskevan 24/7 jatkuvan pysäköinnin maksullisuuden sijaan aikarajoitettuja maksuttomia kiekkopaikkoja Jyväskylän sataman alueelle? Alueella on paljon yrittäjiä ja se on kaupungin suosituimpia virkistysalueita. Olisi yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti reilua, että myös kauempaa autolla tulevat kaupunkilaiset voisivat pysäköidä Jyväskylän sataman alueelle talvis- ja kesäaikaan. Pysäköintimahdollisuuden monimuotoisuus lisäisi satama alueen houkuttelevuutta yrittäjien sekä matkailijoiden ja omien asukkaiden keskuudessa.
Vastaus: Kaupunkirakennelautakunta on päättänyt kokouksessaan 21.11.2023 Jyväskylän keskustan kadunvarsipysäköinnin vyöhykkeiden ja hinnoittelun uudistamisesta. Tässä yhteydessä on Lutakon sataman alue päätetty muuttaa kokonaisuudessaan 2-vyöhykkeeksi. Maksullisuus on perusteltua pysäköinnin saatavuuden ja nopeamman kierron kannalta, jonka ansiosta vapaiden paikkojen löytyminen on aikaisempaa helpompaa. Samalla on myös rajoitettu alueen käyttöä ilmaisena Lutakon alueen vieraspysäköintipaikkana, johon aikaisempi maksuttomuus on väistämättä ohjannut.