Kaupunkirakennelautakunta, kokous 12.8.2025

§ 138 Mikroliikennelupa

JyväskyläDno-2025-2417

Valmistelija

  • Eveliina Jäntti, liikenteenohjausinsinööri, eveliina.jantti@jyvaskyla.fi

Perustelut

Tausta:

Jyväskylässä on ollut vuokrattavana yhteiskäyttöisiä sähköpotkulautoja kesästä 2020 alkaen. Viime vuosina sähköpotkulautoja on Jyväskylässä vuokrannut kolme yksityistä toimijaa, ja vuokrattavia sähköpotkulautoja on ollut vuosittain käytössä yhteensä noin 3000 kappaletta.

Tähän saakka sähköpotkulautojen tai muiden yhteiskäyttöisten, kevyiden ajoneuvojen vuokraustoimintaa ei ole laissa säädelty. Vuodesta 2020 saakka Jyväskylän kaupungissa on ollut käytössä kirjallinen ohjeistus, jolla palveluntarjoajia on opastettu toimimaan liikenneturvallisesti ja esteettömästi. Ohjeistus ei ole ollut palveluntarjoajia sitova, joten sitä on noudatettu vaihtelevasti.

Sähköpotkulaudoilla tapahtuneita, loukkaantumiseen johtaneita onnettomuuksia ei järjestelmällisesti tilastoida, mutta muutamia selvityksiä Suomessa on tehty. HUS:n mukaan tammi-heinäkuussa 2021 Helsingin päivystyksessä kävi 475 sähköpotkulaudalla vammautunutta. Tämän jälkeen Helsingissä laskettiin sähköpotkulautojen maksiminopeutta 25 kilometristä tunnissa 20 kilometriin tunnissa päiväaikaan ja 15 kilometriin tunnissa yöaikaan sekä kiellettiin ajo perjantai- ja lauantaiöinä klo 00-05. Rajoitusten jälkeen onnettomuuksien määrä suhteessa matkamäärään tippui puoleen. Tampereen kaupungin tutkimuksen mukaan sähköpotkulautailuun liittyviä ensiapukäyntejä oli 245 vuonna 2022. Jyväskylästä onnettomuustilastoja ei ole saatavilla, mutta sairaanhoidosta saatujen arvioiden mukaan onnettomuuksia sattuu erityisesti päihtyneille viikonloppuöisin.

Norjalaisen tutkimuslaitoksen TØIn raportissa (2022) sähköpotkulaudan onnettomuusriskin nähdään olevan 5–7 kertaa suurempi kuin pyöräilyn.

Jyväskylässä keväällä 2024 toteutettuun Kävellen Jyväskylässä -kyselytutkimukseen vastanneista joka kymmenes koki, että pyörien ja sähköpotkulautojen aiheuttama uhka ja vaaratilanteet vähentävät tai estävät heidän kävelyään.

Yhteiskäyttöisille sähköpotkulaudoille ominaista on se, että ne pysäköidään jalkakäytävien, pyöräteiden ja ajoratojen varsille. Hallitsemattomana pysäköinti varaa katutilaa muulta käytöltä, heikentää esteettömyyttä ja kasvattaa vahinkoriskiä sekä talviaikaan hankaloittaa kunnossapitoa.

Lakimuutos

Laki liikenteen palveluista on muuttunut 1.8. Jatkossa yhteiskäyttöisiä kevyitä sähköajoneuvoja, kuten sähköpotkulautoja sekä polkupyöriä tai moottorilla varustettuja polkupyöriä ammattimaisesti vuokraava toimija tarvitsee luvan toimia kunnan hallinnoimalla alueella.

Kuntien on otettava mikroliikennelupa käyttöön yhden kuukauden kuluttua lain voimaantulosta. Vaihtoehtoisesti kunnan päätöksellä mikroliikenneluvan käyttöönottoa voidaan lykätä, kuitenkin enintään 1 päivään tammikuuta 2026. 

Kunnan on myönnettävä lupa kaikille hakijoille.

Kunta saa periä maksun hakemuksen käsittelystä. Kunnan perimä maksu voi vastata enintään lupahakemuksen käsittelystä kunnalle aiheutuvia kokonaiskustannuksia.

Kunta määrittelee luvan pituuden, mutta se voi olla voimassa korkeintaan 5 vuotta kerrallaan.​

Kunta voi asettaa lupaan liikenneturvallisuuden, liikenteen esteettömyyden tai kadun tai muun yleisen alueen kunnossa- ja puhtaanapidon kannalta tarpeellisia tai välttämättömiä ajallisia tai alueellisia ehtoja.

Mikäli luvanhaltija ei noudata mikroliikenneluvan lupaehtoja, eikä korjaa toimintaansa kunnan antamasta huomautuksesta huolimatta, ja havaittua puutetta on pidettävä olennaisena, kunta voi peruuttaa mikroliikenneluvan.

Lakiin ajoneuvojen siirtämisestä on lisätty 1.8.2025 pykälä, jonka mukaan kunta tai kunnallinen pysäköinninvalvoja saa suorittaa välittömästi lähi- tai varastosiirron, mikäli mikroliikenneluvan piirissä oleva ajoneuvo on pysäköity mikroliikenneluvan vastaisesti. Ajoneuvon omistaja tai haltija on velvollinen korvaamaan siirtoprosessista kunnalle aiheutuvat kustannukset.

Mikroliikenneluvan ehtojen valmisteluprosessi ja vuorovaikutus

Kaupunkirakennepalvelut on valmistellut mikroliikenneluvan ehtoja yhteistyössä Jyväskylän liikuntapalveluiden ja tilapalvelun kanssa. Mikroliikennelupaehdot koskettavat katu- ja viheralueita sekä tilapalvelun ja liikuntapalveluiden hallinnoimia alueita.

Lupaehtoluonnoksesta on pyydetty kommentteja toukokuussa 2025 eri sidosryhmiltä. Kommenttinsa määräaikaan mennessä antoivat Jyväskylän nuorisovaltuusto, Jyväskylän vanhusneuvosto, Jyväskylän vammaisneuvosto, Keski-Suomen Näkövammaiset ja Näkövammaisten liitto, sähköpotkulautoja yhteiskäyttöisesti vuokraavat yritykset Voi, Ryde ja Dott sekä isännöintitoimisto Reim Jyväskylä Oy.

Kommenttien perusteella tehtiin muutoksia nopeusrajoituksiin ja reaktiotestin ajankohtaan, sekä lisättiin kaupungille mahdollisuus asettaa tilapäisiä rajoituksia tapahtumien lisäksi myös muiden väenkokoontumisten aikana.

Tiivistelmä saaduista kommenteista sekä niihin annetut vastaukset ovat liitteenä.

Mikroliikennelupaehdot pitävät sisällään ehtoja, jotka koskevat tilapalvelun ja liikuntapalveluiden hallinnoimia maa-alueita, esimerkiksi koulujen, päiväkotien ja liikuntakiinteistöjen piha-alueita sekä urheilukenttiä. Näiltä osin on saatu lausunnot Kulttuuri- ja liikuntalautakunnalta sekä hallintosäännön 30 § nojalla Tilapalvelu -liikelaitoksen johtajalta. Annetuissa lausunnoissa puolletaan mikroliikenneluvan käyttöönottoa ja ehtoja. Saadut lausunnot ovat liitteenä.

Mikroliikenneluvan tavoitteet ja sisältö

Mikroliikenneluvan tavoitteena on parantaa koettua ja todellista liikenneturvallisuutta ja esteettömyyttä, vähentää sähköpotkulaudoilla tapahtuneita onnettomuuksia sekä helpottaa katujen ja muiden yleisten alueiden kunnossapitoa, mutta säilyttää silti palveluntarjoajille mahdollisuus harjoittaa liiketoimintaansa.

Mikroliikenneluvan lupaehdoissa määrätään käyttökieltoja alueille, joita ei ole tarkoitettu liikenteelle, ja joissa ajaminen sähköpotkulaudalla tai muulla mikroliikenneluvan piirissä olevalla ajoneuvolla voi heikentää turvallisuutta tai pilata alueiden pinnoitteita. Näitä ovat mm. urheilukentät, päiväkodit, koulut ja osa liikuntakiinteistöistä ja puistoista.

Liikenneturvallisuuden lisäämiseksi yleisnopeusrajoitukseksi määrätään 20 km/h klo 06-22 välisenä aikana ja 15 km/h klo 22-06 välisenä aikana. Lisäksi asetetaan 15 km/h nopeusrajoituksia alueille, joissa on paljon jalankulkua. Kävelykatualueilla nopeusrajoitusta nostetaan 8 kilometristä tunnissa 10 kilometriin tunnissa, sillä kaupungin saamien palautteiden mukaan 8 km/h tunnissa nopeudella sähköpotkulaudan hallinta on hankalaa, ja vie kuljettajan huomiota muusta liikenteestä. Päihtyneenä tapahtuneiden onnettomuuksien vähentämiseksi määrätään viikonloppuöisin, vappuna ja juhannuksena käytössä olevista reaktiotesteistä. Lisäksi palveluntarjoajien on sovelluksessaan opastettava käyttäjiä turvalliseen liikennekäyttäytymiseen ja suositeltava kypärän käyttöä.

Esteettömyyden parantamiseksi asetetaan pysäköintikieltoja kohtiin, joissa pysäköinti aiheuttaa erityistä vaaraa tai joissa pysäköinti halutaan keskittää tiettyihin kohtiin. Pysäköintialueita asetetaan kohtiin, joihin pysäköintiä halutaan ohjata. Palveluntarjoajat velvoitetaan opastamaan sovelluksessaan käyttäjät pysäköimään ehtojen mukaisesti ja vaatimaan käyttäjiä ottamaan kuva pysäköinnistä ajon päätteeksi.

Talvikunnossapidon helpottamiseksi toimintakautta rajoitetaan. Toiminta on mahdollista ainoastaan sulan maan aikaan, ja muulloin palveluntarjoajien on pidettävä ajoneuvot pois kaupungin hallinnoimalta alueelta. Toimintakausi määräytyy sää- ja keliolosuhteiden perusteella.

Kaupunki voi tapahtumien, väenkokoontumisten ja tilapäisten työmaiden aikana asettaa tilapäisiä nopeusrajoituksia, ajo- tai pysäköintikieltoalueita tai pysäköintipaikkoja.

Tiettyyn paikkaan sidotut rajoitukset toteutetaan palveluntarjoajien sovelluksessa teknisesti geoaitaamalla, joten käyttäjä ei pysty toimimaan niiden vastaisesti.

Lupaehtojen tarkka sisältö on päätösliitteenä.

Arvio mikroliikenneluvan käyttöönoton vaikutuksista

Mikroliikenneluvan käyttöönotolla ennakoidaan olevan liikenneturvallisuutta ja esteettömyyttä parantava vaikutus, ja sen ennakoidaan helpottavan talvikunnossapitoa.

Jyväskylässä on jo aiemmin ollut ohjeistukseen perustuvia nopeusrajoituksia. Nopeusrajoitusten lasku parantaa liikenneturvallisuutta, sillä ajonopeuden lasku vähentää törmäyksen tai kaatumisen todennäköisyyttä ja pienentää mahdollisen onnettomuuden seurauksia. Kävelykaduilla nopeusrajoituksen pienen noston tavoitteena on varmistaa, että sähköpotkulautailijalla on edellytykset muun liikenteen havainnointiin.

Ohjeistuksessa on aiemmin asetettu ajokieltoalueita koulujen ja päiväkotien piha-alueille, mutta palveluntarjoajat ovat noudattaneet kieltoa vaihtelevasti. Mikroliikenneluvan ansiosta koulujen ja päiväkotien piha-alueille ja urheilukentille saadaan palveluntarjoajia sitova käyttökielto, jolloin turvallisuutta heikentävä tai päällysteitä rikkova ajelu saadaan estettyä teknisesti.

Sähköpotkulaudalla päihtyneenä ajaminen on ollut kesäkuun puolesta välistä lähtien laissa kiellettyä. Tämän ennakoidaan jo itsessään vähentävän päihtyneenä ajamista. Reaktiotesti tukee lain asettamaa promillerajaa ja sen odotetaan osaltaan estävän päihtyneenä ajamista ja vähentävän päihtyneenä tapahtuneita onnettomuuksia.

Kaupunki ei ole aikaisemmin voinut määrätä toimintakaudesta. Palveluntarjoajat ovat aloittaneet keväällä toiminnan ennen kuin kaupunki on antanut sille hyväksyntänsä, sekä jatkaneet syksyllä toimintaa myös sen jälkeen, kun kaupunki on kehottanut poistamaan sähköpotkulaudat pois kunnossapidon tieltä. Mikroliikenneluvalla kaupunki voi asettaa palveluntarjoajille sitovat rajat toimintakauteen, mikä helpottaa kunnossapitoa.

Mikroliikenneluvan ansiosta kaupunki voi asettaa tapahtumien, väenkokoontumisten ja tilapäisten työmaiden aikana poikkeavia rajoituksia. Näillä voidaan vähentää haittaa aiheuttavaa pysäköintiä, ja parantaa liikenneturvallisuutta tilanteissa, joissa väkeä on liikkeellä paljon tai jossa kulkuväylät ovat tavallista kapeampia.

Esteettömyyteen lupaehdoilla ennakoidaan olevan suotuisa vaikutus. Edullisin vaikutus ennakoidaan olevan alueilla, joissa pysäköinti kielletään muualla paitsi erikseen sallituilla paikoilla. Geoaitauksen ansiosta käyttäjä ei pysty pysäköimään ehdon vastaisesti. Tällaisia alueita on mm. Lutakon ja Hippoksen alueella.

Muilla alueilla pysäköinnin säätely perustuu käyttäjien ohjeistukseen sovelluksessa sekä pakotettuun valokuvan ottamiseen ajon päätteeksi. Käyttäjä voi kuitenkin pysäköidä ohjeiden vastaisesti, sillä sitä ei ole teknisesti estetty.  Kaupunki ei voi antaa käyttäjälle sanktiota, mutta kaupunki voi tehdä mikroliikenneluvan ehtojen vastaisesti pysäköidylle ajoneuvolle lähi- tai varastosiirron ja laskuttaa siirrosta palveluntarjoajaa. Palveluntarjoaja voi halutessaan sanktioida käyttäjää. Kaikkiin väärin pysäköinteihin kaupunki ei kuitenkaan ehdi puuttumaan, joten kaikkea esteellistä pysäköintiä ei mikroliikenneluvalla pystytä ehkäisemään.

Luvan hakeminen ja myöntäminen

Ohjeet mikroliikenneluvan hakemiseen julkaistaan kaupungin nettisivuilla. Palveluntarjoajat hakevat lupaa toimittamalla kaupungille tiedot toiminnastaan.

Kunnan on myönnettävä mikroliikennelupa kaikille hakijoille. Lupaprosessin nopeuden varmistamiseksi esitetään, että katupäällikölle annetaan valtuus myöntää ja tarvittaessa peruuttaa mikroliikenneluvat.

Luvan voimassaolo ja lupaehtojen muokkaus luvan voimassaoloaikana

Liikenteen palvelulain mukaan kunta voi määritellä luvan pituuden, mutta se voi olla korkeintaan 5 vuotta.

Laki mahdollistaa, että kunta voi perustellusta syystä muuttaa tai liittää mikroliikennelupaan luvan voimassa ollessa uusia ehtoja, jos muutokset ovat liikenneturvallisuuden, liikenteen esteettömyyden tai kadun tai muun yleisen alueen kunnossa- ja puhtaanapidon kannalta välttämättömiä. Tällaisia voivat olla esimerkiksi vaaraa aiheuttavan pysäköinnin vuoksi lisättävä pysäköintikielto, nopeusrajoituksen laajentaminen uuteen paikkaan, jossa on tapahtunut vaaratilanteita tai tapahtuman tai tietyön vuoksi asetettava väliaikainen rajoitus.

Ehtoja, jotka eivät ole välttämättömiä, mutta katsotaan muuten tarpeelliseksi, voidaan muuttaa tai lisätä lupakauden vaihtuessa.

Jotta luvan ehtoihin olisi mahdollisuus tehdä muutoksia nopeastikin, esitetään, että katupäällikölle annetaan valtuus päättää sellaisista tarpeelliseksi tai välttämättömäksi katsotuista muutoksista, jotka eivät muuta lupaehtojen keskeisiä periaatteita.

Koska kyseessä on täysin uusi lupatyyppi ja ehdot, joiden tehoa ei vielä tunneta, tarkoitus on, että vuonna 2025 luvat myönnetään huhtikuun 2026 loppuun asti. Tällöin ensimmäisen kauden kokemusten perusteella voidaan tarvittaessa tehdä lupaehtoihin muutoksia kesälle 2026. Tämän jälkeen lupa olisi tarkoitus myöntää vuodeksi kerrallaan.

Luvan valvonta

Lupaehtojen valvominen on kunnan vastuulla. Lupaehtojen noudattamisen valvontaan tai ajoneuvojen siirtoihin ei esitetä lisäresursseja, vaan niitä tehdään muun työn lomassa.

Luvan hinta

Kunnan mikroliikenneluvan käsittelystä perimä maksu voi vastata enintään lupahakemuksen käsittelystä kunnalle aiheutuvia kokonaiskustannuksia.

Mikroliikenneluvan käsittelymaksuksi esitetään 150 €. Kyseessä on veroton viranomaismaksu.             

Ajoneuvojen siirrot

Laki ajoneuvojen siirrosta antaa kunnalle tai kunnalliselle pysäköinninvalvojalle mahdollisuuden siirtää mikroliikenneluvan vastaisesti tai ilman asianmukaista mikroliikennelupaa pysäköidyn ajoneuvon ja periä siirtoprosessista aiheutuneet kustannukset ajoneuvon omistajalta tai haltijalta. Siirtoprosessin käyttöönotto edellyttää kaupunkirakennelautakunnan hyväksymää taksapäätöstä. Hinnoiksi esitetään:

·       Mikroliikenneluvan ehtojen vastaisesti pysäköidyn ajoneuvon lähisiirto 50 €

·       Mikroliikenneluvan ehtojen vastaisesti pysäköidyn ajoneuvon varastosiirto 70 €

Hinnat pitävät sisällään ajoneuvon siirtojärjestelyistä, siirtämisestä, ja hallinnoinnista aiheutuneet kustannukset. Varastosiirto pitää sisällään näiden lisäksi myös ajoneuvon säilyttämisestä aiheutuneet kustannukset.

Hinnat ovat kokonaisuudessaan hallinnollisia kuluja, joten niistä ei peritä arvonlisäveroa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Hannu Kantonen, toimialajohtaja, hannu.kantonen@jyvaskyla.fi

Kaupunkirakennelautakunta hyväksyy päätösliitteen mukaiset mikroliikenneluvan lupaehdot ja päättää, että Jyväskylä ottaa mikroliikenneluvan käyttöön 8.9.2025 alkaen. Mikroliikenneluvan käyttöönoton jälkeen Jyväskylän kaupungin ohjeistus sähköisten potkulautojen operoinnille ei ole enää voimassa.

Kaupunkirakennelautakunta valtuuttaa katupäällikön myöntämään ja tarvittaessa perumaan mikroliikenneluvat.

Kaupunkirakennelautakunta myöntää katupäällikölle valtuuden päättää sellaisista tarpeelliseksi tai välttämättömäksi katsotuista mikroliikenneluvan lupaehtojen muutoksista, jotka eivät muuta lupaehtojen keskeisiä periaatteita.

Kaupunkirakennelautakunta vahvistaa mikroliikenneluvan käsittelymaksuksi 150 € (veroton viranomaismaksu).

Kaupunkirakennelautakunta päättää, että korvauksena mikroliikenneluvan vastaisesti pysäköidyn ajoneuvon siirrosta ja säilyttämisestä peritään sen omistajalta, haltijalta tai muulta maksuvelvolliselta: 

- lähisiirrosta 50 € / ajoneuvo 

- varastosiirrosta 70 € / ajoneuvo 

Hinnat ovat kokonaisuudessaan hallinnollisia kuluja, joten niistä ei peritä arvonlisäveroa. 

Päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

 

Kokouskäsittely

Keskustelun aikana Ira Vainikainen ehdotti Katri Savolaisen kannattamana, että yöaikainen reaktiotestaus ulotetaan alkamaan keskiviikon ja torstain välisestä yöstä alkaen. Koska oli tehty toimialajohtajan ehdotuksesta poikkeava kannatettu muutosehdotus, puheenjohtaja totesi, että asiasta on äänestettävä. Hän esitti, että toimialajohtajan ehdotuksen kannattajat äänestävät JAA ja Ira Vainikaisen ehdotuksen kannattajat äänestävät EI. Puheenjohtaja ehdotti, että äänestys toteutetaan sähköisesti asianhallintajärjestelmässä. Äänestysmenettely hyväksyttiin.

Äänestyksen jälkeen puheenjohtaja totesi, että äänin 7-4 toimialajohtajan ehdotus tuli kaupunkirakennelautakunnan päätökseksi.

Äänestystulokset

  • Kyllä 7 kpl 64%

    Aimo Asikainen, Hanna Kiviranta, Juha Suonperä, Tony Melville, Tarja Hyötyläinen, Moona Seppä, Jarno Kemiläinen

  • Ei 4 kpl 36%

    Ira Vainikainen, Maijastiina Mäntysaari, Ilona Helle, Katri.S Savolainen


Muutoksenhaku

 

Päätökseen voi hakea muutosta oikaisuvaatimuksella.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

- asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä
- kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuvaatimuksen maksu

Oikaisuvaatimuskäsittely on maksutonta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on jätettävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana. Mikäli päätös on annettu tiedoksi asianosaiselle sähköisenä viestinä hänen suostumuksellaan, katsotaan asiakirja annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi Jyväskylän kaupungin verkkosivuille. Oikaisuvaatimusaikaa laskettaessa tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

Oikaisuvaatimuksen muoto, sisältö ja liitteet

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- muutosvaatimuksen perusteet.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin sen tekijä vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Kirjelmässä on mainittava oikaisuvaatimuksen tekijän nimi, asuinkunta ja postiosoite sekä puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.

 

 

 

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen viranomaiselle

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan tai hänen valtuuttamansa asiamiehen toimitettava Jyväskylän kaupungin kirjaamoon aukioloaikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. 

Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostitse. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Sähköisen viestin (sähköpostin) katsotaan saapuneen viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina lähettäjän omalla vastuulla. Jyväskylän kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti päätöksen tehneelle toimielimelle tai viranhaltijapäätöksen osalta toimielimelle, jonka alaisuudessa viranhaltija toimii.

Jyväskylän kaupunki
PL 193
Vapaudenkatu 32 (käyntiosoite)
40101 Jyväskylä
kirjaamo@jyvaskyla.fi
Puhelin: 014 569 0888
Aukioloaika: klo 8.00–15.00

Päätös on lainvoimainen oikaisuvaatimusajan jälkeen, ellei siihen ole haettu muutosta eikä sitä ole otettu ylemmän toimielimen käsiteltäväksi.