Sivistyslautakunta, kokous 19.11.2025

§ 108 Sivistyksen toimialan kasvun ja oppimisen palvelujen määrärahamuutos vuoden 2025 talousarvioon

JyväskyläDno-2025-562

Valmistelija

  • Riikka Perkiö, talous- ja hallintopäällikkö, riikka.perkio@jyvaskyla.fi

Perustelut

Perustelut:

Sivistyksen toimialalla on kaksi lautakuntaa; sivistyslautakunta ja kulttuuri- ja liikuntalautakunta. Toimialan kokonaisuus muodostuu kahdesta valtuustoon nähden sitovasta määrärahasta: Kasvun ja oppimisen palvelujen määräraha sivistyslautakunnan alaisuudessa ja kulttuuri- ja liikuntapalvelujen määräraha kulttuuri- ja liikuntalautakunnan alaisuudessa.  

Kasvun ja oppimisen palvelujen määrärahaan on tarve tehdä alla esitetty muutos vuoden 2025 muutettuun talousarvioon nähden. 

Kasvun ja oppimisen palvelujen määrärahamuutos vuoden 2025 talousarvioon:

Toimialan yhteiset palvelut ja hallinto

Kasvun ja oppimisen hanketoiminta on ollut kuluvan vuoden talousarviolla varattua määrärahatasoa merkittävästi vähäisempää, jonka vuoksi ulkopuolisen rahoitukset tulot (toimintatulot) tai hanketoiminnan oman toiminnan kulut (toimintakulut) toteutuvat talousarviolla suunniteltua pienempänä. Omarahoitusosuus (toimintakate) toteutuu suunnitellun mukaisesti.

Konsernihallinnon vyörytyseriä (laskennalliset toimialoille kohdentuvat tapaturmavakuutusmaksut, työttömyysvakuutusmaksut sekä muut erät) ei ole Kasvun ja oppimisen palvelujen määrärahan talousarviovalmisteluissa kuluvalle vuodelle huomioitu. Laskennallisia toimintatuloja arvioidaan toteutuvan edellisen vuoden 2024 toteuman mukaisesti n. 600 000 euroa sekä laskennallisia toimintakuluja n. 600 000 euroa.

Toimialan hallinnon kokonaisuudessa toimintatulojen arvioidaan ylittävän talousarviolla suunnitellun n. 20 000 euroa. Toimintakulujen ylityksen arvioidaan olevan n. 180 000 euroa, johtuen toimialan ICT-palvelujen ostoista (palvelujen hinnankorotukset, lisenssi- ja ylläpitomaksut) sekä päällekkäisistä henkilöstömenoista hallinnon eläköitymisiin liittyen.

Toimialan yhteisten palvelujen ja hallinnon talousarviomäärärahan mukaista tulotavoitetta alennetaan 1 180 000 euroa ja toimintakuluista vähennetään 1 020 000 euroa (vaikutus toimintakatteeseen on 160 000 euroa).

Varhaiskasvatuksen palvelualue

Varhaiskasvatuspalvelujen toimintatuottojen ennakoidaan ylittävän talousarviolla suunnitellun yhteensä n. 340 000 eurolla pääasiassa hoitopäivämaksujen toteutuessa suunniteltua suurempina.

Toimintakulut toteutuvat talousarviota noin 3,1 miljoonaa euroa pienempänä. Henkilöstökulujen ennakoidaan toteutuvan talousarviolla suunniteltua 1,84 miljoonaa euroa pienempänä. Toteumaan ovat vaikuttaneet varhaiskasvatuksen loma-aikojen päivystysjärjestelyt, toiminnan sijaisjärjestelyt sekä henkilöstöresurssin joustava käyttö toiminnan muutoksien mukaan. Toimintaan on tarvittu talousarviolla suunniteltua pienempi henkilöstöresurssi. Palvelujen ostojen ennakoidaan toteutuvan talousarviolla suunniteltua 0,8 miljoonaa euroa pienempänä.  Aineet, tarvikkeet ja tavarat toteutuvat 40 000 euroa suunniteltua suurempana talousarviolla huomioimattoman palvelualueen yhteisen oppivälineistön hankinnan vuoksi. Avustusten kokonaisuudessa lasten kotihoidon tuki toteutuu 0,5 miljoonaa euroa talousarviota pienempänä, kun tuen piirissä olevien lasten lukumäärä aiempien vuosien tapaan vähenee.

Varhaiskasvatuksen palvelualueen määrärahaan esitetään lisättäväksi 340 000 euroa toimintatuloja tulotavoitetta korottaen ja toimintakuluista vähennetään 3,1 miljoonaa euroa (vaikutus toimintakatteeseen on 3 440 000 euroa).

Perusopetuksen palvelualue

Perusopetuksen palvelualueen toimintatulot toteutuvat 450 000 euroa talousarviolla suunniteltua pienempinä. Aamu- ja iltapäivätoiminnan sekä Vertti-toiminnan tuottojen ennakoidaan jäävän talousarviosta 0,6 miljoonaa euroa. Jyväskylään lastensuojelulain nojalla sijoitettujen oppilaiden kasvavan määrän myötä saadut myyntitulot toteutuvat 50 000 euroa suunniteltua suurempana ja ELY-korvaukset monikulttuurisen opetuksen kustannusten kattamiseksi toteutuvat 100 000 euroa talousarviota suurempana.

Palvelualueen henkilöstökulut toteutuvat talousarviolla suunniteltua 0,85 miljoonaa euroa pienempänä erityisesti iltapäivätoiminnan palvelutuottajamallin purkamisen, ennakoitua pienemmän henkilöstöresurssitarpeen sekä koulunkäynninohjaajien kesäkauden aikaisten lomajärjestelyjen vuoksi. Palvelujen ostojen kokonaisuus ylittyy 1,15 miljoonalla eurolla muun muassa valtion erityiskoulun palvelujen ostojen, lastensuojelulain nojalla muihin kuntiin sijoitettujen oppilaiden asiakaspalvelujen ostojen, opetuksen koulukuljetuskustannusten, Monetra Keski-Suomen palveluostojen sekä Kylän kattauksen ruokapalveluostojen vuoksi. Koulujen tarvikeostojen ennakoidaan toteutuvan suunniteltua 150 000 euroa pienempinä.

Perusopetuksen palvelualueen määrärahaan esitetään tulotavoitetta laskettavaksi 450 000 euroa ja toimintakuluihin lisättäväksi 150 000 euroa (vaikutus toimintakatteeseen on 600 000 euroa).

Nuorisopalvelujen palvelualue

Vuoden 2025 talousarviovalmistelussa kohdennettiin nuorisopalvelujen palvelualueelle määrärahavaraus (toimintatulot 380 000 euroa, toimintakulut 790 000 euroa) SIB-tulosperusteisen vaikuttavuusinvestointihankkeeseen. Monivuotisen hankkeen vuosikohtaiset toimintakulut (tulospalkkiot) sekä toimintatulot (tulot yhteistyökumppaneilta) perustuvat hankkeen vaikuttavuuteen, eivätkä kuluvalle vuodelle talousarvioon varatut määrärahat riitä ennakoituun laskutukseen nähden.

Nuorisopalvelujen palvelualueen määrärahaan esitetään lisättäväksi 160 000 euroa toimintatuloihin tulotavoitetta korottavasti ja toimintakuluihin 390 000 euroa (vaikutus toimintakatteeseen 230 000 euroa).

Ehdotus

Esittelijä

  • Eino Leisimo, toimialajohtaja, eino.leisimo@jyvaskyla.fi

Sivistyslautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että Kasvun ja oppimisen palvelujen määrärahaa muutetaan seuraavasti:

  • Toimialan yhteisten palvelujen ja hallinnon määrärahan toimintakatteeseen lisätään 160 000 euroa (toimintatuloista vähennetään 1,18 miljoonaa euroa ja toimintakuluista vähennetään 1,02 miljoonaa euroa).

Toimialan yhteisten palvelujen ja hallinnon määrärahan toimintakate on muutoksen jälkeen 6 163 599 euroa (toimintatulot 1 576 000 euroa ja toimintakulut 7 739 599 euroa).

  • Varhaiskasvatuksen palvelualueen määrärahan toimintakatteesta vähennetään 3,44 miljoonaa euroa (toimintatuloja korotetaan 340 000 euroa ja toimintakuluista vähennetään 3,1 miljoonaa euroa)

Varhaiskasvatuksen palvelualueen määrärahan toimintakate on muutoksen jälkeen 105 320 637 euroa (toimintatulot 4 356 100 euroa ja toimintakulut 109 676 466 euroa).

  • Perusopetuksen palvelualueen määrärahan toimintakatteeseen lisätään 600 000 euroa (toimintatuloja vähennetään 450 000 euroa ja toimintakuluihin lisätään 150 000 euroa).

Perusopetuksen palvelualueen määrärahan toimintakate on muutoksen jälkeen 144 888 877 euroa (toimintatulot 5 614 500 euroa ja toimintakulut 150 503 377 euroa).

  • Nuorisopalvelujen palvelualueen määrärahan toimintakatteeseen lisätään 235 000 euroa (toimintatuloihin lisätään 160 000 euroa ja toimintakuluja lisätään 390 000 euroa).

Nuorisopalvelujen palvelualueen määrärahan toimintakate on muutoksen jälkeen 6 336 159 euroa (toimintatulot 1 549 400 euroa ja toimintakulut 7 885 559 euroa).

Vaikutus Kasvun ja oppimisen palvelujen toimintakatteeseen on yhteensä 2,45 miljoonaa euroa toimintakatetta pienentävä. Kasvun ja oppimisen palvelujen toimintakate on muutoksen jälkeen yhteensä 262 709 002 euroa (toimintatulot 13 096 000 euroa ja toimintakulut 275 805 002 euroa).

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

 

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

- vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §, laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- hallinnon sisäistä määräystä, joka koskee tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista (laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
- etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
- varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)
- hankintaoikaisun johdosta tehtyä päätöstä, jos hankintapäätöstä ei ole hankintaoikaisun johdosta muutettu (Hankintalaki 146 § )