Perustelut
Jasmine Repo (SDP), Jukka Hämäläinen (SDP) ja 33 muuta valtuutettua ovat 17.2.2025 tehneet valtuustoaloitteen, jossa esitetään, että Jyväskylän kaupunki ryhtyy toimenpiteisiin koulukuljetusten osalta siten, että kuljetukset ja muidenkin kyseisten reittien matkustajien matkat ovat tieliikennelain sekä kaupungin arvojen mukaisesti kaikille turvallisia.
Aloitteessa esitetään lisäksi, että kaupunki selvittää yhteistyössä Linkki -joukkoliikenteen kanssa ne lasten koulumatkoihin liittyvät reitit, joilla linja-autojen matkustajamäärät ylittyvät toistuvasti liikennelaissa säädettyjen rajojen yli. Aloitteessa tuodaan esille myös huoli siitä, että erityisesti perusopetuksen 1-6 vuosiluokkien oppilaat joutuvat kulkemaan pitkiäkin koulumatkoja seisomapaikoilla linja-autoissa, jotka liikennöivät teillä, joiden suurin sallittu nopeusrajoitus on 60 km/h tai sitä korkeampi.
Säädöstausta
Perusopetuslain 32 §:n mukaan oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen, jos perusopetusta saavan oppilaan koulumatka on viittä kilometriä pitempi. Perusopetusta tai esiopetusta saavalla oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen myös silloin, kun edellä tarkoitettu matka oppilaan ikä ja muut olosuhteet huomioon ottaen muodostuu oppilaalle liian vaikeaksi, rasittavaksi tai vaaralliseksi.
Jyväskylän kaupungin sivistyslautakunta on 11.6.2014 päättänyt kaupungin koulukuljetussäännöstä, jonka mukaan 1.-2. luokan oppilaalle korvataan koulukuljetus, jos matkaa kouluun on yli 3,5 kilometriä. Vuosiluokkien 3.-9. oppilaat saavat koulukuljetuksen, kun koulumatka ylittää 5 kilometriä. Lisäksi oppilaat voivat saada koulukuljetuksen, jos matka on vaarallinen tai terveydellisistä syistä liian rasittava.
Koulukuljetussäännön mukaan koulukuljetuksia pyritään järjestämään ensisijaisesti julkisella liikenteellä. Mikäli koulukuljetusta ei pystytä järjestämään julkisen liikenteen avulla, se järjestetään muun muassa pienoislinja-autoilla tai taksilla. Esiopetuskuljetukset järjestetään pääsääntöisesti taksinomaisella liikenteellä. Oppilaan koulukuljetukseen ja omatoimiseen kävelyyn kuluva yhteisaika odotuksineen ei kuitenkaan saa ylittää perusopetuslain mukaisia päivittäisiä koulumatkaan kuluvia aikoja
Koulukuljetusten toteuttaminen Jyväskylässä
Jyväskylässä koulukuljetukset järjestetään ensisijaisesti julkisen joukkoliikenteen avulla. Tämä tarkoittaa käytännössä avoimen reittiliikenteen vuorojen käyttöä, joissa matkustajamäärät koostuvat sekä istuma- että seisomapaikoista. Kaupungin kilpailuttamissa linja-autoissa 2-akselisissa autoissa on vähintään 39 istumapaikkaa ja kokonaispaikkamäärä noin 65, kun taas telibusseissa istumapaikkoja on vähintään 51 ja kokonaispaikkamäärä vähintään 90.
Kun koulukuljetus järjestetään tilausliikenteenä, esimerkiksi koulun omana kuljetuksena, sovelletaan tieliikennelain (729/2018) 142–143 §:n määräyksiä. Niiden mukaan autossa saa kuljettaa vain rekisteriin merkityn istumapaikkamäärän mukaisen määrän matkustajia, ja jokaisella istumapaikalla tulee olla turvavyö. Lisäksi tällaisessa ajoneuvossa on oltava keltainen koulukyytikilpi. Avoimessa joukkoliikenteessä sallittu matkustajamäärä voi sisältää myös seisomapaikat ja poikkeustilanteissa matkustajamäärä voidaan tilapäisesti ylittää enintään 30 prosentilla (Valtioneuvoston asetus 289/2006). Tämä on tarkoitettu ainoastaan hetkelliseksi ylitykseksi, ei pysyväksi käytännöksi.
Joukkoliikenteen järjestäjä seuraa linjakohtaisia matkustajamääriä säännöllisesti ja pystyy tarkastelemaan niitä lähtö- ja pysäkkikohtaisesti. Saadun tiedon mukaan lainvastaista ylikuormaa ei ole esiintynyt. Käytännön matkustustilanteet voivat kuitenkin tuntua oppilaista epämiellyttäviltä, jos seisomapaikkoja on runsaasti käytössä tai jos matkustajat eivät jakaudu tasaisesti ajoneuvon eri osiin.
Ruuhkaisten vuorojen hallitsemiseksi on jo tehty useita toimenpiteitä. Kalustoa on vaihdettu suurempiin busseihin, ja joillekin vuoroille on lisätty vara-autoja. Kuljettajilla on myös ohjeistus merkitä auto täydeksi, jolloin siihen ei oteta enää uusia matkustajia ennen kuin tilaa vapautuu. Lisäksi lähitulevaisuudessa käyttöön otettava reaaliaikainen matkustajamäärien seurantajärjestelmä tukee sekä parempaa suunnittelua että matkustajien tiedonsaantia.
Jyväskylän kaupungin koulukuljetukset järjestetään voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti ja joukkoliikenteen järjestäjä seuraa matkustajamääriä aktiivisesti. Kaupunki pitää kuitenkin tärkeänä, ettei tilapäiseksi tarkoitettuja matkustajamäärien ylityksiä sallita toistuvasti. Tästä syystä yhteistyötä Linkki-joukkoliikenteen kanssa jatketaan erityisesti ruuhkaisimpien linjojen osalta, ja tarvittaessa järjestetään lisäkalustoa tai tehdään muita muutoksia, jotta kuljetukset voidaan toteuttaa turvallisesti.
Koulukuljetusten turvallisuus ei ole ainoastaan liikenteellinen tai logistinen kysymys, vaan siihen sisältyy oppilaiden oikeus turvalliseen ja yhdenvertaiseen koulunkäyntiin. Jyväskylän kaupunki sitoutuu siihen, että koulukuljetukset järjestetään jatkossakin voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti, lasten turvallisuus ja hyvinvointi ensisijaisena lähtökohtana.
Kaupunginvaltuuston työjärjestyksen § 35 mukaan, mikäli aloitteella laajennetaan palveluja tai sillä on muita talousvaikutuksia, se käsitellään talousarvion valmistelun yhteydessä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Eino Leisimo, toimialajohtaja, eino.leisimo@jyvaskyla.fi
Sivistyslautakunta saattaa edellä esitetyn vastauksen tiedoksi kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle ja ehdottaa, että se toteaa valtuustoaloitteen johdosta suoritetut toimet riittäviksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.