Kaupunkirakennelautakunta, kokous 26.8.2025

§ 152 Jyväskylän yleiskaava 2050

JyväskyläDno-2025-153

Aikaisempi käsittely

Perustelut

  

Ehdotus

  

Päätös

Asia poistettiin esittelijän ehdotuksesta esityslistalta.

Valmistelija

  • Jouni Mäkäräinen, yleiskaavasuunnittelija, jouni.makarainen@jyvaskyla.fi

Perustelut

Yleiskaavaluonnoksen nähtävilläolo
Jyväskylän yleiskaavaluonnos 2050 oli nähtävillä 17.1.-17.2.2025 välisenä aikana. Nähtävillä oloaikana saatiin 13 lausuntoa ja 228 mielipidettä.

Yleiskaavaluonnoksesta saatu runsas palaute koski laajasti erilaisia yleiskaavan sisältöjä ja palautteessa käsiteltiin niin laajoja asiakokonaisuuksia kuin yksittäisen maanomistajan kysymyksiä. Palautteen määrä osoittaa, että tieto yleiskaavaluonnoksen nähtävilläolosta ja vaikutusmahdollisuuksista tavoitti ja kiinnosti laajasti osallisia.

Palautteesta on tunnistettavissa neljä keskeistä asiakokonaisuutta, joista saatiin erityisesti palautetta. Nämä asiakokonaisuudet olivat:

  • Köhniöntauksen alue
  • Uudet kehätiet, erityisesti nk. Läntinen kehätie (Ruoke-Lintukangas) ja nk. Koillinen kehätie (Palokka-Laukaantie-Sulunperä)
  • Lehesvuoren maa-ainesten potentiaalinen käsittelyalue
  • Luonnon monimuotoisuuden turvaaminen ja uusien asuin- ja työpaikka-alueiden rakentaminen

Yleiskaavaluonnoksen nähtävilläolon aikana palautetta kaavaluonnoksesta kerättiin myös karttapohjaisella kyselyllä. Kyselyn vastauksista on laadittu erillinen yhteenveto. Lisäksi alkuvuodesta 2025 säilytettävän arvoisista pientaloalueista (SÄILYKE) toteutettiin erillinen kysely.

Yleiskaavaluonnoksesta saadut lausunnot ja mielipiteet on koottu yhteenvetoraportiksi. Yhteenvedossa ei esitetä mielipiteiden antajien tai mielipiteissä esitettyjä henkilötietoja, kuten nimiä, osoitteita tai kiinteistötunnuksia. Alkuperäiset lausunnot ja mielipiteet ovat lautakunnan jäsenille nähtävissä.

Kaavoittajan vastineet saatuun palautteeseen
Saatuihin lausuntoihin ja mielipiteisiin on annettu kaavoittajan vastineet ja ne on esitetty samassa yhteenvetoraportissa. Vastineissa on kuvattu perusteita yleiskaavaluonnoksen mukaiselle ratkaisulle ja sen säilyttämiselle tai todettu muutostarve seuraavaan kaavavaiheeseen. Lisäksi monissa vastineissa on kirjattu, että asiaa tutkitaan yleiskaavan jatkosuunnittelussa. Vastaus näihin mielipiteisiin annetaan, kun yleiskaava on seuraavan kerran nähtävillä. 

Vastineissa ei ole otettu yksityiskohtaisesti kantaa sellaisiin mielipiteiden asiasisältöihin, joita ei ohjata yleiskaavalla. Monet mielipiteet ovat myös sisällöllisesti laajoja, jolloin vastine on jouduttu rajaamaan yleiskaavan kannalta keskeisiin sisältöihin. 

Yleiskaavaluonnoksesta saadun palautteen vastineissa on kuvattu keskeisiä jatkosuunnittelua koskevia linjauksia: 

  • Köhniöntauksen alueesta laaditaan lisätarkastelu, joka toimii lähtökohtana alueen yleiskaavaratkaisun jatkovalmistelulle ja päätöksenteolle. Tarkastelu tuottaa lisätietoa alueen keskeisistä hyödyistä ja haitoista sekä kustannuksista. Tarkasteluun pohjautuen linjataan, sisältyykö Köhniöntaus pientaloalueena seuraavaan kaavavaiheeseen.
  • Lehesvuoren alueesta saatu runsas palaute ja sen sisältö otetaan huomioon yleiskaavan jatkovalmistelussa. Lehesvuoren alueen merkintää arvioidaan uudelleen osana laajempaa analyysia maa-ainesten loppusijoitus- ja käsittelyalueista.  
  • Koillisen kehätien (Palokka-Seppälänkangas-Sulunperä) yleiskaavamerkintä perustuu voimassa olevan yleiskaavan vastaavaan merkintään sekä Seppälänkankaan liikenteellisen saavutettavuuden varmistamiseen pitkällä aikajänteellä. Kehätien vaikutusten arviointia täsmennetään yleiskaavan jatkovalmistelussa. 
  • Yleiskaavan tarkoituksena on yhdyskuntarakenteen ja maankäytön yleispiirteinen ohjaaminen sekä toimintojen yhteen sovittaminen. Yleiskaavassa on haettu yhteensovittavaa ratkaisua niin, että uudet asuin- ja työpaikka-aluevaraukset kohdistuvat arvokkaimpien luontoalueiden ulkopuolelle. Suojelualueverkoston vahvistamisella, moniarvoalueiden ja viheryhteyksien osoittamisella on pyritty sekä turvaamaan monimuotoisuutta että virkistysalueiden tarjontaa. Kaavan tulevassa valmistelussa tehdään vielä uudelleentarkasteluja kaavaratkaisun ja -merkintöjen kehittämiseksi. Lisäksi vaikutusten arviointia on tarkoitus täydentää niin, että kaavan haitalliset luonto- ja ilmastovaikutukset tulevat yhä paremmin esille. 
  • Raspio-Iloniemen osayleiskaavaa ei korvata Jyväskylän yleiskaavalla 2050. Alueen asemakaavoituksen aikataulu määritellään muiden alueiden tavoin maankäytön toteutusta ohjaavassa KymppiR-ohjelmassa. Alueen rakentamismahdollisuuksia voidaan ennen asemakaavoitusta edistää mahdollisella ranta-aluetta koskevalla osayleiskaavan muutoksella tai Raspio-Iloniemen osayleiskaavan periaatteiden mukaisella lupaharkinnalla. 
  • Monia maanomistajien ja osallisten esittämiä muutoksia tutkitaan tarkemmin jatkosuunnittelun yhteydessä.

Kaavoittajan vastineet toimitetaan tiedoksi lausuntojen ja mielipiteiden antajille lautakunnan päätöksen jälkeen.

Yleiskaavatyön seuraavat vaiheet
Yleiskaavaluonnoksesta saatu runsas palaute sekä niiden perusteella tehtävät tarkastelu- ja muutostarpeet vaikuttavat yleiskaavan etenemiseen.

Yleiskaavatyön jatkon kannalta on nähty tarkoituksenmukaiseksi, että yleiskaavasta tehdään 2. kaavaluonnos ennen yleiskaavan ehdotusvaihetta. Tällöin osallisten mielipide saadaan paremmin välitettyä kaavan suunnitteluratkaisuihin ja samalla mahdollistetaan luottamushenkilöiden osallistuminen jatkovalmistelussa tehtäviin valintoihin.

Parhaillaan on käynnissä myös alueidenkäyttölain uudistus, ja yleiskaavan kannalta on eduksi, että se laaditaan uuden lain mukaan. Tämä vaikuttaa myös yleiskaavan aikatauluun.

Yleiskaavan uuden luonnoksen valmistelu tehdään kesän ja alkusyksyn aikana, ja tavoitteena on, että uusi luonnos pidettäisiin nähtävillä loppuvuodesta 2025.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Hannu Kantonen, toimialajohtaja, hannu.kantonen@jyvaskyla.fi

Kaupunkirakennelautakunta hyväksyy palauteraportin ja kaavoittajan vastineet jatkosuunnittelun lähtökohdiksi.