Kaupunginhallitus, kokous 20.1.2025

§ 20 Eron myöntäminen Aino Kenttälälle (Vihr.) tarkastuslautakunnan jäsenen tehtävästä

JyväskyläDno-2025-202

Valmistelija

  • Anu Leppänen, kaupunginsihteeri, anu.j.leppanen@jyvaskyla.fi

Perustelut

Aino Kenttälä on 11.1.2025 pyytänyt eroa tarkastuslautakunnan jäsenen tehtävästä henkilökohtaisten syiden vuoksi.

Tarkastuslautakunnan jäsenet ja henkilökohtaiset varajäsenet:

Mäki Tapani, puheenjohtaja Ahlgrén Jyrki
Mäkinen Pentti, varapuheenjohtaja Leppänen Lea
Aho Marianne Asikainen Aimo
Elmgren Heidi Heikkinen Rosa
Kenttälä Aino Lakka Emilia
Koskinen Kai Kankaanniemi Toimi
Koskinen Veijo Kemiläinen Jarno
Kuparinen Liisa Hartikainen Kirsi
Laaksonen Petri Widgrén Suvi
Nurmi Anna Kalavainen Tero
Tapper Jyrki Asp-Dalfidan Katri
Tuorila Arttu Laitinen Ari
Turunen Mervi Tuunanen Inkeri

Hallintosäännön 12 §:n mukaan tarkastuslautakunnassa on valtuuston toimikaudekseen valitsemat 13 jäsentä ja yhtä monta henkilökohtaista varajäsentä. Valtuusto valitsee jäsenistä puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan, joiden tulee olla valtuutettuja. Tarkastuslautakunnan varsinaiset jäsenet ja varajäsenet valitaan valtuutetuista ja varavaltuutetuista.

Kuntalain (410/2015) 75 §:ssä säädetään seuraavaa: ”Vaalikelpoinen tarkastuslautakuntaan ei ole: 1) kunnanhallituksen jäsen; 2) pormestari ja apulaispormestari; 3) henkilö, joka on kunnanhallituksen jäsenen, kunnanjohtajan, pormestarin tai apulaispormestarin hallintolain (434/2003) esteellisyysperusteita koskevan 28 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitettu läheinen; 4) henkilö, joka on kunnan tai kunnan määräysvallassa olevan yhteisön tai säätiön palveluksessa taikka toimitusjohtajana tai sitä vastaavassa asemassa kunnan määräysvallassa olevassa yhteisössä tai säätiössä; 5) henkilö, joka ei ole vaalikelpoinen kunnanhallitukseen.”

Kuntalain (410/2015) 73 §:ssä säädetään seuraavaa: ”Vaalikelpoinen kunnanhallitukseen on henkilö, joka on vaalikelpoinen valtuustoon, ei kuitenkaan: 1) välittömästi kunnanhallituksen alaisena toimiva kunnan palveluksessa oleva henkilö; 2) henkilö, joka on kunnanhallituksen tehtäväalueella toimivan, kunnan määräysvallassa olevan yhteisön tai säätiön palveluksessa; 3) kunnan palveluksessa oleva henkilö, joka lautakunnan esittelijänä tai muuten vastaa kunnanhallituksen käsiteltäväksi tulevien asioiden valmistelusta; 4) henkilö, joka on hallituksen tai siihen rinnastettavan toimielimen jäsenenä taikka johtavassa ja vastuullisessa tehtävässä tai siihen rinnastettavassa asemassa liiketoimintaa harjoittavassa yhteisössä tai säätiössä, jos kysymyksessä on sellainen yhteisö, jolle kunnanhallituksessa tavanomaisesti käsiteltävien asioiden ratkaisu on omiaan tuottamaan olennaista hyötyä tai vahinkoa. Henkilöstön edunvalvonnasta asianomaisessa kunnassa huolehtivan yhteisön hallituksen tai siihen rinnastettavan toimielimen puheenjohtaja ei ole vaalikelpoinen kunnanhallitukseen. Vaalikelpoinen ei myöskään ole henkilö, joka yhteisön neuvottelijana tai muussa vastaavassa ominaisuudessa vastaa edunvalvonnasta.”

Lisäksi valinnassa on otettava huomioon tasa-arvolain 4 a §, jonka mukaan kunnallisissa toimielimissä lukuun ottamatta kunnanvaltuustoja tulee olla sekä naisia että miehiä kumpiakin vähintään 40 prosenttia, jollei erityisistä syistä muuta johdu. Tarkastuslautakunnan uudeksi jäseneksi tulee valita nainen.

Ehdotus

Esittelijä

  • Timo Koivisto, kaupunginjohtaja, Timo.Koivisto@jyvaskyla.fi

Kaupunginhallitus ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että se päättää myöntää Aino Kenttälälle eron tarkastuslautakunnan jäsenen tehtävästä ja valitsee hänen tilalleen uuden jäsenen lautakunnan jäljellä olevaksi toimikaudeksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin. 


Muutoksenhaku

 

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

- vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §, laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- hallinnon sisäistä määräystä, joka koskee tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista (laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
- etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
- varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)
- hankintaoikaisun johdosta tehtyä päätöstä, jos hankintapäätöstä ei ole hankintaoikaisun johdosta muutettu (Hankintalaki 146 § )