Kaupunginhallitus, kokous 20.1.2025

§ 14 Hallintosäännön tarkistaminen 1.6.2025 alkaen

JyväskyläDno-2025-275

Valmistelija

  • Heli Leinonkoski, kansliapäällikkö, Heli.Leinonkoski@jyvaskyla.fi
  • Anna Vuorela, lakiasiainjohtaja, Anna.Vuorela@jyvaskyla.fi
  • Anu Leppänen, kaupunginsihteeri, anu.j.leppanen@jyvaskyla.fi

Perustelut

Hallintosääntö on kunnan hallinnon ja toiminnan keskeinen ohjausväline. Jokaisessa kunnassa ja kuntayhtymässä on oltava hallintosääntö, jonka sisällön määrittelee kuntalain (410/2015) 90 §. Hallintosäännössä määrätään kunnan eri viranomaisten toimivallan jaosta ja tehtävistä. Valtuusto käyttää kunnan päätösvaltaa ja tekee toimivallan siirtoa koskevat päätökset aina hallintosäännöllä.

Kaupunginvaltuusto on tarkistanut kaupungin hallintosääntöä edellisen kerran 9.12.2024/90 siten, että tarkistettu hallintosääntö tuli voimaan 1.1.2025 alkaen.

Hallintosääntöön ja sen liitteeseen 3 (luottamushenkilöiden palkkiot ja korvaukset) esitetään tehtäväksi alla mainittuja muutoksia ja tarkistuksia 1.6.2025 alkaen.

Hallintosääntö

Kaupunginvaltuusto päätti 4.11.2024/70 valtuuston koosta ja poliittisesta johtamisjärjestelmästä 1.6.2025 alkaen. Tämän perusteella on valmisteltu muutokset hallintosääntöön, jonka on tarkoitus tulla voimaan seuraavan valtuustokauden alusta eli 1.6.2025 alkaen. Hallintosääntöön on tarpeen tehdä lisäksi yksittäisiä täsmennyksiä ja teknisiä tarkistuksia.

Alla on lueteltu hallintosääntöön ehdotettavat keskeiset muutokset:

-          Kaupunginvaltuuston jäsenmääräksi on muutettu 63 jäsentä.

-          Lautakuntien jäsenmääriin on tehty seuraavat muutokset:

o   Kaupunkirakennelautakunnan ja sivistyslautakunnan jäsenmäärä on 11 jäsentä.

o   Tarkastuslautakunnan jäsenmäärä on 9 jäsentä.

-          Jyväskylä-Muurame-työllisyysalueen yhteiseksi toimielimeksi muutetaan elinkeino- ja työllisyysjaoston sijasta elinkeino- ja työllisyyslautakunta.  Jaoston muuttuminen lautakunnaksi on huomioitu eripuolilla hallintosääntöä olevissa määräyksissä. Lautakunnan jäsenmäärä olisi edelleen 9, joista 7 jäsentä on Jyväskylästä ja 2 jäsentä Muuramesta. Yhteistä toimielintä koskevat muutokset edellyttävät Jyväskylän ja Muuramen välisen työvoimapalvelujen järjestämistä koskevan yhteistoimintasopimuksen muuttamista, joka on Jyväskylän kaupunginvaltuuston käsiteltävänä kokouksessa 27.1.2025. Elinkeino- ja työllisyyslautakuntaa koskevilta osin muutosten voimaantulo edellyttää yhteistoimintasopimuksen muutosliitteen voimaantuloa. Muuramen kunnanhallitus on käsitellyt yhteistoimintasopimukseen tehtävät muutokset kokouksessaan 13.1.2025. Hallintosääntöön ehdotettavista, yhteistoimielintä koskevista muutoksista on kuultu Muuramen kuntaa yhteistoimintasopimuksen mukaisesti. Muuramen kunnanhallitus on kokouksessaan 13.1.2025 käsitellyt asiaa ja päättänyt hyväksyä nämä muutokset.

-          Hankintoja koskeviin määräyksiin (67 §) on tehty täsmennyksiä koskien digipalvelujohtajan toimivaltaa.

Hallintosäännön liite 3: Luottamushenkilöiden palkkiot ja korvaukset

Alla on lueteltu hallintosäännön liitteeseen 3 ehdotettavat muutokset:

Kaupunginhallituksen puheenjohtajan osalta osa-aikaisuutta ehdotetaan nostettavaksi 60 %:iin, jolloin hänellä olisi mahdollisuus käyttää puheenjohtajatehtävään 3 päivää viikossa nykyisen 2,5 päivän sijaan.

Voimassa olevan hallintosäännön liitteen 3 mukaan kaupunginvaltuuston puheenjohtajalla, kaupunginhallituksen puheenjohtajalla sekä kaupunginhallituksen puheenjohtajilla on mahdollisuus hoitaa puheenjohtajatehtävää osa-aikaisesti: valtuuston puheenjohtaja enintään 40 %, kaupunginhallituksen puheenjohtaja enintään 50 % ja kaupunginhallituksen varapuheenjohtajat enintään 20 %. Erityisesti kaupungin edunvalvonta on kasvavassa määrin vaatinut myös kaupunginhallituksen puheenjohtajan työaikaa. Erityisen perusteltua tämä on tilanteessa, jossa varapuheenjohtaja/varapuheenjohtajat eivät ole valinneet osa-aikaisuutta. Muilta osin osa-aikaisuusprosentit sekä laskennan perusteena oleva 5 000 euron kuukausipalkka ehdotetaan pidettäväksi ennallaan.

Varajäsenten osallistumisesta yksittäisten asioiden päätöksentekoon varsinaisen jäsenen esteellisyyden takia on tarkoituksenmukaista tarkentaa. Voimassa olevassa hallintosäännön liitteessä 3 ei ole tehty eroa sille, osallistuuko varajäsen vain yhden vai kaikkien esityslistalla olevien asiakohtien käsittelyyn. Varajäsen saa kaikissa tapauksissa täyden kokouspalkkion. Käytäntöä ehdotetaan muutettavaksi siten, että mikäli varajäsen osallistuu kokoukseen enintään kahdessa asiassa, hänen kokouspalkkionsa on 40 % täydestä kokouspalkkiosta.

Luottamushenkilöpalkkioita on korotettu edellisen kerran valtuustokauden 2017– 2021 alusta lukien. Kokouspalkkioihin esitetään maltillista 5 %:n korotusta (ml. vaalitoimielinten palkkiot). Vuosipalkkiot pidetään ennallaan.

Hallintosäännön käsittelyn yhteydessä on lisäksi syytä huomioida seuraavat asiat:

Hallintosäännön tarkistamisen valmistelun yhteydessä on arvioitu nuorisovaltuuston edustajien läsnäolo- ja puheoikeudellisten paikkojen määrää toimielimissä. Nuorisovaltuuston edustajilla on läsnäolo- ja puheoikeudelliset paikat kaupunginvaltuustossa, kaupunkirakennelautakunnassa, sivistyslautakunnassa, kulttuuri- ja liikuntalautakunnassa sekä vammaisneuvostossa. Valmistelun aikana on päädytty siihen, että nykytilanteeseen ei ehdoteta muutosta. Kaupunginhallituksen päätöksenteossa olevat palveluita koskettavat asiat tulevat päätöksentekoon ko. lautakuntavalmistelun kautta, joissa nuorisovaltuustolla on edustus. Seudullisten lautakuntien osalta asia vaatisi muutoksia yhteistoimintasopimuksiin ja neuvottelut sopijakuntien kesken. Kylän Kattaus-liikelaitoksen johtokunnan toiminta on lakkaamassa ja asiat siirtyvät sivistyslautakunnan käsiteltäviksi, joissa nuorisovaltuustolla on jo edustaja. Tilapalvelu-liikelaitoksen johtokunta pyytää valmisteluvaiheessa lausunnot hankkeisiin lautakunnilta, joissa nuorisovaltuustossa on jo edustaja.

Veteraaniasiain neuvottelukunta lakkautetaan 1.6.2025 alkaen. Keski-Suomeen perustettiin 27.4.2023 Tammenlehvän Keski-Suomen Perinneyhdistys ry huolehtimaan veteraanien perinnön säilymisestä. Valtakunnallisen kattojärjestön eli Tammenlehvän Perinneliiton tavoitteena on, että jokaiseen kuntaan perustetaan toimikunta. Keski-Suomessa toimikuntia on perustettu joko Tammenlehvän Keski-Suomen Perinneyhdistyksen tai kunnan alaisuuteen. Veteraaniasiain neuvottelukunnan keskustelutilaisuudessa 13.1.2025 on sovittu, että Jyväskylään perustetaan Tammenlehvän Jyväskylän toimikunta, joka toimii perinneyhdistyksen alaisena. Kaupunki osallistuu tiiviisti toimikunnan toimintaan.

Kaupunginvaltuusto on 4.11.2025/70 päättänyt, että Kylän Kattaus -liikelaitoksen johtokunnan toiminta päättyy 31.12.2025. Liikelaitoksen lakkauttaminen edellyttää erillistä päätöksentekoa ja tätä koskevat muutokset huomioidaan 1.1.2026 voimaan tulevan hallintosäännön tarkistamisen yhteydessä (syyskaudella 2025).

Ehdotus

Esittelijä

  • Timo Koivisto, kaupunginjohtaja, Timo.Koivisto@jyvaskyla.fi

Kaupunginhallitus ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että se päättää hyväksyä liitteen 1. mukaisesti tarkistetun hallintosäännön liitteineen tulemaan voimaan 1.6.2025 alkaen.

Lisäksi kaupunginhallitus ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että se päättää, että hallintosäännön elinkeino- ja työllisyyslautakuntaa koskevien määräysten voimaantulo edellyttää kaupunginvaltuuston kokouksessa 27.1.2025 käsiteltävän Jyväskylä-Muurame-työllisyysaluetta koskevan yhteistoimintasopimuksen muutosliitteen voimaantuloa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Eriävä mielipide

  • Ira Vainikainen, Meri Lumela, Arto Lampila ja Mervi Hovikoski ilmoittivat jättävänsä päätöksestä kirjallisen eriävän mielipiteen.

    Joni Parkkonen ilmoitti jättävänsä päätöksestä kirjallisen eriävän mielipiteen.

    Eriävät mielipiteet liitetään pöytäkirjaan.

Kokouskäsittely

Keskustelun aikana tehtiin seuraavat muutosehdotukset:

Ira Vainikainen ehdotti Arto Lampilan, Meri Lumelan ja Mervi Hovikosken kannattamana seuraavaa: "Hallintosäännön liitteeseen 3 esitettyjä korotuksia kokouspalkkioiden euromääriin ei tehdä."

Joni Parkkonen ehdotti Tapio Puolimatkan kannattamana seuraavaa: "Hallintosäännön liite 1, Jyväskylän kaupunginvaltuuston työjärjestys, 14 § Puheenvuorot, kappale: "Jos puhuja käyttää loukkaavaa tai muutoin sopimatonta kieltä eikä noudata puheenjohtajan antamaa huomautusta, puheenjohtaja voi kieltää puhujaa jatkamasta puhettaan." poistetaan perustuslain 12 §:n ja kuntalain 102 §:n perusteella lainvastaisena."

­­Joni Parkkosen muutosehdotuksen tarkemmat perustelut: Kunnanvaltuuston jäsenen puheoikeuden käyttäminen valtuuston kokouksessa on keskeinen osa perustuslain 12 §:ssä turvattua sananvapautta. Kysymyksessä olevalla työjärjestyksen 14 §:n määräyksen kohdalla voidaan vaikuttaa merkityksellisellä tavalla rajoittavasti siihen, miten tätä puheoikeutta käytetään.  Työjärjestyksen 14 § antaa nykymuodossaan valtuuston puheenjohtajalle oikeuden kieltää valtuutettua jatkamasta puhettaan sen perusteella, että puheenjohtaja oman arvomaailmansa tai kannattamansa ideologian pohjalta tulkitsee loukkaavaksi tai sopimattomaksi myös sellaiset puheenvuorot tai ilmaisut, jotka ovat välttämättömiä jonkin merkittävän yhteiskunnallisen asian käsittelemiseksi. Valtuutetun puheoikeuden käyttämisestä ja puheenjohtajan oikeuksista puuttua käytettyihin puheenvuoroihin ollaan säädetty kuntalain 102 §:ssä. Kyseinen pykälä ei pidä sisällään määräystä tai kieltoa koskien loukkaavaa tai muuten sopimatonta kieltä, jotka ovat määritelmältään ongelmallisia. Kun otetaan huomioon perustuslain 12 §:n 1 momentin säännös tarkempien säännösten sananvapauden käyttämisestä antamisesta lailla, ei kaupunginvaltuusto voi työjärjestyksellä määrätä valtuutetun puheoikeuden käyttämisestä siten kuin työjärjestyksen 14 §:n nyt kysymyksessä olevassa kohdassa määrätään.

Koska oli tehty kaksi kaupunginjohtajan ehdotuksesta poikkeavaa kannatettua muutosehdotusta, puheenjohtaja totesi, että asiasta on äänestettävä. Hän esitti, että ensimmäisessä äänestyksessä vastakkain asetaan kaupunginjohtajan pohjaehdotus ja Ira Vainikaisen muutosehdotus ja toisessa äänestyksessä vastakkain asetetaan kaupunginjohtajan pohjaehdotus ja Joni Parkkosen muutosehdotus.

Puheenjohtaja ehdotti, että ensimmäisessä äänestyksessä kaupunginjohtajan ehdotuksen kannattajat äänestävät JAA ja Ira Vainikaisen ehdotuksen kannattajat äänestävät EI. Edelleen puheenjohtaja ehdotti, että äänestys toteutetaan sähköisesti asianhallintajärjestelmässä. Äänestysmenettely hyväksyttiin. Äänestyksen jälkeen puheenjohtaja totesi, että kaupunginjohtajan pohjaehdotus tuli äänin 7-4-1 tältä osin kaupunginhallituksen päätökseksi.

Puheenjohtaja ehdotti, että toisessa äänestyksessä kaupunginjohtajan ehdotuksen kannattajat äänestävät JAA ja Joni Parkkosen ehdotuksen kannattajat äänestävät EI. Edelleen puheenjohtaja ehdotti, että äänestys toteutetaan sähköisesti asianhallintajärjestelmässä. Äänestysmenettely hyväksyttiin. Äänestyksen jälkeen puheenjohtaja totesi, että kaupunginjohtajan pohjaehdotus tuli äänin 7-5 tältä osin kaupunginhallituksen päätökseksi.

Äänestystulokset

  • Kyllä 7 kpl 58%

    Ilse.K Weijo, Jari Colliander, Tony Melville, Juha Suonperä, Timo Lehtonen, Joni Parkkonen, Caius Forsberg

  • Ei 4 kpl 33%

    Mervi Hovikoski, Meri.J Lumela, Ira Vainikainen, Arto.M Lampila

  • Tyhjä 1 kpl 8%

    Tapio Puolimatka

  • Kyllä 7 kpl 58%

    Mervi Hovikoski, Juha Suonperä, Tony Melville, Ira Vainikainen, Meri.J Lumela, Caius Forsberg, Arto.M Lampila

  • Ei 5 kpl 42%

    Timo Lehtonen, Joni Parkkonen, Jari Colliander, Ilse.K Weijo, Tapio Puolimatka


Muutoksenhaku

 

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

- vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §, laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- hallinnon sisäistä määräystä, joka koskee tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista (laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
- etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
- varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)
- hankintaoikaisun johdosta tehtyä päätöstä, jos hankintapäätöstä ei ole hankintaoikaisun johdosta muutettu (Hankintalaki 146 § )