Perustelut
Maa- ja metsätalousministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta kuntien vesihuollon omistuksen säilyttämistä koskevaksi vesihuoltolain 4 c §:ksi. Ehdotetulla pykälällä toimeenpantaisiin eduskunnan Vesi on meidän -päätöstä (EK 26/2021 vp - KAA 2/2020 vp) kunnan järjestämisvelvollisuuden piiriin kuuluvien julkisomisteisten vesihuoltotoimintojen säilymisestä kuntien omistuksessa ja määräysvallassa.
Hallituksen esitysluonnos vesihuoltolain muuttamiseksi oli lausuntokierroksella 1.7.-30.9.2024. Lausunnoilla ollut esitysluonnos oli virkakunnan ja keskeisten sidosryhmien muodostaman lakityöryhmän valmistelema esitys. Esityksestä annettiin yli 130 lausuntoa (Jyväskylän kaupungin lausunto KH 23.9.2024/206).
Vesi on meidän -eduskunnan päätökseen perustuva kunnan vesihuollon omistuksen säilyttämistä koskeva pykäläehdotus (esitysluonnoksen 4 c §) sai ensimmäisellä lausuntokierroksella runsaasti lausuntopalautetta. Lausuntopalautteen ja lausuntokierroksen päättymisen jälkeen tilattujen perustuslaillisten selvitysten pohjalta maa- ja metsätalousministeriö esittää kuntien vesihuollon omistuksen säilyttämistä koskevaan 4 c §:ään merkittävää muutosta, jonka vuoksi kyseinen pykäläluonnos laitetaan uudelle lyhyelle lausuntokierrokselle.
Ensimmäisellä lausuntokierroksella (1.7.-30.9.2024) ollut lakityöryhmän valmistelema pykäläluonnos edellytti kunnilta määräysvallan säilyttämistä vesihuoltolaitoksiin. Ratkaisu olisi siten mahdollistanut kunnille vesihuoltoon kohdistuvasta omistuksestaan osittaisen luopumisen. Ratkaisuehdotusta ehdotetaan tiukennettavaksi siten, että jatkossa kunnat eivät saisi myydä tai muutoin luovuttaa vesihuoltoon kohdistuvaa omistustaan ollenkaan.
Muilta osin vesihuoltolain muuttamista koskevan hallituksen esitysluonnoksen valmistelu jatkuu normaalisti, ja ensimmäisellä lausuntokierroksella annettu lausuntopalaute huomioidaan esityksen jatkovalmistelussa. Maa- ja metsätalousministeriö toivoo tällä lausuntokierroksella lausuntopalautetta ainoastaan lausunnoilla olevasta pykäläluonnoksesta ja sen perusteluista.
Pykäläluonnoksen tavoitteena on varmistaa eduskunnan päätöksen EK 26/2021 vp edellyttämällä tavalla julkisomisteisten vesihuoltotoimintojen säilyminen kuntien omistuksessa ja määräysvallassa.
Jyväskylän kaupunginhallitus toteaa lausuntonaan seuraavaa:
Uuden 4 c pykäläluonnoksen mukaan kunta (eikä vastaavasti kunnan omistuksessa oleva vesihuoltolaitos) ei saisi jatkossa myydä tai muulla tavoin luovuttaa vesihuoltolaitokseen, tukkuvesihuoltolaitokseen tai vesihuolto-omaisuuteen kohdistuvaa omistustaan. Jyväskylän kaupunki pitää vesihuoltolakiin esitettyä lisäystä tärkeänä, sillä säännöksellä turvataan yhteiskunnalle kriittistä vesihuollon huoltovarmuutta (julkisomisteisten vesihuoltotoimintojen säilyttäminen kuntien omistuksessa ja määräysvallassa). Myyntikiellolla varmistettaisiin, että vesihuolto, joka on luonnollinen monopoli, ei siirry yksityiseen omistukseen. Vesihuolto on välttämättömyyspalvelu, johon liittyvät ihmis- ja perusoikeusulottuvuudet puoltavat vesihuollon säilyttämistä julkisessa omistuksessa. Kaupunki pitää hyvänä, että kuntien välisten omistusten siirrot ovat pykäläluonnoksen mukaan edelleen mahdollisia vesihuollon alueellisen yhteistyön edistämiseksi.
Kunnille säädettävä myyntikielto merkitsee rajoitusta kunnan perustuslain 121 §:ssä turvattuun itsehallintoon. Kiellon säätämiselle on olemassa edellä mainitut kriittiseen infrastruktuuriin liittyvät vahvat perusteet, joilla voidaan perustella kunnallisen itsehallinnon rajoitusta. Jyväskylän kaupunki näkee kuitenkin hankalana kunnallisen itsehallinnon rajoittamisen lailla säätäen ja suhtautuu tästä näkökulmasta pykäläluonnokseen kriittisesti. On mahdollista, että kiellolla on kaupungin talouden kannalta pitkällä aikavälillä kielteisiä vaikutuksia.
Kunnan velvoite säilyttää vesihuolto-omistuksensa ei muuttaisi vesihuoltolain järjestämisvastuun yleisiä lähtökohtia, mutta rajoittaisi kunnan mahdollisuutta päättää siitä, miten järjestämisvastuun edellyttämät palvelut toteutetaan. Jyväskylän kaupungin näkemyksen mukaan kunnille tulisi edelleen jättää perustuslain turvaaman kunnallisen itsehallinnon kannalta riittävä liikkumavara ja harkintavalta vesihuollon järjestämisvastuunsa toteuttamisessa myös kunnan vesihuoltoon kohdistuvan omistuksensa järjestämisen suhteen.
Ehdotus
Esittelijä
-
Timo Koivisto, kaupunginjohtaja, Timo.Koivisto@jyvaskyla.fi
Kaupunginhallitus päättää antaa maa- ja metsätalousministeriölle yllä esitetyn lausunnon luonnoksesta vesihuoltolain uudeksi 4 c §:ksi.
Päätös
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti antaa maa- ja metsätalousministeriölle seuraavan lausunnon luonnoksesta vesihuoltolain uudeksi 4 c §:ksi:
Uuden 4 c pykäläluonnoksen mukaan kunta (eikä vastaavasti kunnan omistuksessa oleva vesihuoltolaitos) ei saisi jatkossa myydä tai muulla tavoin luovuttaa vesihuoltolaitokseen, tukkuvesihuoltolaitokseen tai vesihuolto-omaisuuteen kohdistuvaa omistustaan. Jyväskylän kaupunki pitää vesihuoltolakiin esitettyä lisäystä tärkeänä, sillä säännöksellä turvataan yhteiskunnalle kriittistä vesihuollon huoltovarmuutta (julkisomisteisten vesihuoltotoimintojen säilyttäminen kuntien omistuksessa ja määräysvallassa). Myyntikiellolla varmistettaisiin, että vesihuolto, joka on luonnollinen monopoli, ei siirry yksityiseen omistukseen. Vesihuolto on välttämättömyyspalvelu, johon liittyvät ihmis- ja perusoikeusulottuvuudet puoltavat vesihuollon säilyttämistä julkisessa omistuksessa. Kaupunki pitää hyvänä, että kuntien välisten omistusten siirrot ovat pykäläluonnoksen mukaan edelleen mahdollisia vesihuollon alueellisen yhteistyön edistämiseksi.
Kunnille säädettävä myyntikielto merkitsee rajoitusta kunnan perustuslain 121 §:ssä turvattuun itsehallintoon. Kiellon säätämiselle on kuitenkin olemassa edellä mainitut kriittiseen infrastruktuuriin liittyvät vahvat perusteet, joilla voidaan perustella kunnallisen itsehallinnon rajoitusta.
Jyväskylän kaupunginhallitus pitää lakiluonnosta kannatettava.