Elinkeino- ja työllisyysjaosto, kokous 10.2.2025

§ 8 Yhden (1) maksatustarkastajan ja kahden (2) toimistosihteerin virkojen perustaminen elinkeino- ja työllisyyspalveluiden toimialalle

JyväskyläDno-2025-641

Valmistelija

  • anna-Leena Pusa pusaan
  • Ville Kärkkäinen

Perustelut

TE-uudistuksen myötä Jyväskylän kaupunki vastaa Jyväskylän ja Muuramen työllisyysalueella julkisten työvoimapalveluiden järjestämisestä ja niihin liittyvistä viranomaistehtävistä. Yksi uusista vastuutehtävistä on työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain (380/2023) mukaisten tukien ja korvausten maksaminen. Elinkeino- ja työllisyyspalveluiden toimintasäännöstä toimivalta tukien ja korvausten maksamisessa on delegoitu seuraaville ammattiryhmille: Työllisyysjohtaja, Omavalmentaja/Asiantuntija/uraohjaaja, työllisyyspalvelupäällikkö, palvelupäällikkö, kehittämispäällikkö, palveluesihenkilö, työllisyyskoordinaattori, koulutuskoordinaattori, yrityskoordinaattori, maksatustarkastaja, toimistosihteeri, controller sekä talous- ja hallintopäällikkö.  

Tukien ja korvausten maksamiseen liittyvien viranomaistehtävien varmistamiseksi on tarpeen lisätä resurssia maksatustarkastajan tehtävissä. Maksatuspäätöksiä tehtäessä käytetään julkista valtaa, joka edellyttää virkasuhdetta.  

Maksatustarkastajan viran kelpoisuusehtona on tehtävään soveltuva vähintään perustason tutkinto. Muut virassa edellytetyt ja eduksi luettavat seikat määritellään viranhakuilmoituksessa.  

Elinkeino –ja työllisyyspalveluiden toimialan talous- ja hallintopalveluissa työskentelee kaksi toimistosihteeriä toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa. Toimistosihteerit toimivat työllisyyden kuntakokeilun ajan määräaikaisissa virkasuhteissa, mutta palasivat takaisin työsuhteisiin tehtäviin kuntakokeilun päättymisen jälkeen. Toimistosihteerin tehtävässä on kuitenkin osana tehtävänkuvaa edelleen tarpeen hoitaa elinkeino- ja työllisyyspalveluiden toimintasäännössä toimistosihteereille delegoituja tukien ja korvausten maksamiseen liittyvää päätöksentekoa. Kyseinen tehtävä sisältää julkisen vallan käyttöä ja tehtävien hoito edellyttää näin ollen virkasuhdetta.  

Toimistosihteerin viran kelpoisuusehtona on tehtävään soveltuva vähintään perustason tutkinto. Muut virassa edellytetyt ja eduksi luettavat seikat määritellään viranhakuilmoituksessa. 

Hallintosäännön 47 §:n mukaan virkojen perustamisesta päättää elinkeino- ja työllisyysjaosto tehtäväalueellaan. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Ari Tolonen, toimialajohtaja, ari.tolonen@jyvaskyla.fi

Elinkeino ja työllisyysjaosto päättää  

  1. perustaa toistaiseksi voimassa olevia yhden (1) maksatustarkastajan viran, sekä kaksi (2) toimistosihteerin virkaa 1.3.2025 alkaen. 

  1. Maksatustarkastajan ja toimistosihteerin virkojen kelpoisuusehtona on tehtävään soveltuva vähintään perustason tutkinto. Muut viroissa edellytetyt ja eduksi luettavat seikat määritellään viranhakuilmoituksessa. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

 

Päätökseen voi hakea muutosta oikaisuvaatimuksella.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

- asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä
- kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuvaatimuksen maksu

Oikaisuvaatimuskäsittely on maksutonta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on jätettävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana. Mikäli päätös on annettu tiedoksi asianosaiselle sähköisenä viestinä hänen suostumuksellaan, katsotaan asiakirja annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi Jyväskylän kaupungin verkkosivuille. Oikaisuvaatimusaikaa laskettaessa tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

Oikaisuvaatimuksen muoto, sisältö ja liitteet

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- muutosvaatimuksen perusteet.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin sen tekijä vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Kirjelmässä on mainittava oikaisuvaatimuksen tekijän nimi, asuinkunta ja postiosoite sekä puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.

 

 

 

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen viranomaiselle

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan tai hänen valtuuttamansa asiamiehen toimitettava Jyväskylän kaupungin kirjaamoon aukioloaikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. 

Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostitse. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Sähköisen viestin (faksin tai sähköpostin) katsotaan saapuneen viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina lähettäjän omalla vastuulla. Jyväskylän kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti päätöksen tehneelle toimielimelle tai viranhaltijapäätöksen osalta toimielimelle, jonka alaisuudessa viranhaltija toimii.

Jyväskylän kaupunki
PL 193
Vapaudenkatu 32 (käyntiosoite)
40101 Jyväskylä
kirjaamo@jyvaskyla.fi
Puhelin: 014 569 0888, faksi: 014 617 117
Aukioloaika: klo 8.00–15.00

Päätös on lainvoimainen oikaisuvaatimusajan jälkeen, ellei siihen ole haettu muutosta eikä sitä ole otettu ylemmän toimielimen käsiteltäväksi.