Kylän Kattaus -liikelaitoksen johtokunta, kokous 20.2.2025

§ 3 Kylän Kattaus -liikelaitoksen tilinpäätös 2024

JyväskyläDno-2025-483

Valmistelija

  • Tuija Sinisalo, liikelaitosjohtaja, tuija.sinisalo@jyvaskyla.fi
  • Olga Ukkonen, talouspäällikkö, olga.ukkonen@jyvaskyla.fi

Perustelut

Kylän Kattaus -liikelaitoksen toimintavuodelle 2024 asetetut tavoitteet saavutettiin osittain. Monista haasteista huolimatta toiminnalliset tavoitteet saavutettiin asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Sisäiset sopimustulot alittuivat talousarvion varhaiskasvatuksen ruokapalveluissa 844 168 eurolla ja perusopetuksen ruokapalveluissa 388 292 eurolla. Ennusteiden mukaan taloudellinen tavoite Kylän Kattaus -liikelaitoksessa olisi alittunut palvelutarpeen supistumisen vuoksi, mutta Kylän Kattaus teki joulukuussa Kasvun ja oppimisen palveluille talousarvion mukaisen lisälaskutuksen, ottaen huomioon varhaiskasvatuspalveluiden säästötavoitteen 140 000 euroa ja perusopetuspalveluiden säästötavoitteen 124 000 euroa. Lisälaskutuksen myötä varhaiskasvatuspalveluiden ja perusopetuspalveluiden toteuma jäi alle talousarvion 264 000 euroa. Ulkoiset tulot alittuivat budjetoidusta 7 221 eurolla. Näin ollen tilikauden ylijäämä alitti talousarvion 0,4 miljoonalla eurolla.

Jyväskylän kaupunkistrategiaan pohjautuvat Kylän Kattauksen strategiset linjaukset päivitettiin ja jalkautus aloitettiin. Laadukas asiakaskokemus on mainittu ensimmäisenä Kylän Kattauksen strategisissa painopisteissä. Kehittämiskohteemme on, että asiakkaamme ovat tyytyväisiä ruoan laatuun ja palveluun, tulevat mielellään meille syömään ja ruokailevat päivittäin. Tavoitteenamme on olla arvostettu, laadukas ja kustannustehokas hyvinvoinnin edistäjä ja uudistuva, yhteistyöhaluinen ja luotettava ruokapalvelukumppani. Toimenpiteiksi on kirjattu, että keräämme ja seuraamme palautteita ja vastaamme niihin 3 päivän kuluessa. Osallistamme asiakkaita ja kehitämme ruokalistaa mm. Makuraadin ja asiakastyytyväisyyskyselyjen avulla. Lisäksi pidämme yhteistyötapaamisia palvelujohtajien, päiväkodin johtajien ja rehtorien kanssa. Ruokailuun osallistumista mittaamme lautaslaskennan avulla. Asiakastyytyväisyyskysely tehtiin loppuvuonna sekä päiväkoteihin että kouluihin. Vastausaika päättyi vuoden loppuessa. Yhteistyö asiakkaan kanssa on sujunut hyvin. Arjen haasteista pystyttiin sopimaan hyvässä hengessä. Palautteet ovat tulleet joko sähköpostitse tai kaupungin palautejärjestelmän kautta. Palautteet ovat olleet sekä positiivisia että kehittämisehdotuksia.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuija Sinisalo, liikelaitosjohtaja, tuija.sinisalo@jyvaskyla.fi

Johtokunta esittää, että tilikauden ylijäämä siirretään taseeseen oman pääoman edellisten tilikausien yli-/alijäämään. Johtokunta vahvistaa Kylän Kattaus -liikelaitoksen tilinpäätöksen liitettäväksi kaupungin tilinpäätökseen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

 

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

- vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §, laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- hallinnon sisäistä määräystä, joka koskee tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista (laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
- etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
- varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)
- hankintaoikaisun johdosta tehtyä päätöstä, jos hankintapäätöstä ei ole hankintaoikaisun johdosta muutettu (Hankintalaki 146 § )