Jyväskylän seudun jätelautakunta, kokous 27.11.2025

§ 31 Jätetaksa 1.1.2026 alkaen

JyväskyläDno-2025-3563

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sirpa Kovanen, jätehuoltosuunnittelija, sirpa.kovanen@jyvaskyla.fi
Saana Minkkinen, johtava jätehuoltosuunnittelija, saana.minkkinen@jyvaskyla.fi

Perustelut

Jätelain (646/2011) 78 §:n mukaisesti kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätemaksun on vastattava kunnan tarjoamaa palvelutasoa ja mahdollisuuksien mukaan kannustettava jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon.

Jätemaksuilla katetaan kaikki kunnan vastuulle kuuluvan jätehuollon järjestämisestä aiheutuvat kustannukset, kuten jätteiden keräys, kuljetus, käsittely, hyödyntäminen, neuvonta, tiedotus sekä jätehuollon kehittäminen. Jätemaksuilla katetaan lakisääteisen jätehuollon viranomaistoiminnan kulut.

Jätetaksaa sovelletaan kunnan jätehuollon järjestämisvastuulle kuuluvaan yhdyskuntajätteeseen eli kotitalouksissa, vapaa-ajan asunnoissa sekä kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyviin jätteisiin. Taksaa ei sovelleta saostus- ja umpisäiliölietteisiin.

Jätetaksan hyväksyy jätehuoltoviranomainen, joka myös määrää jätemaksut kiinteistön omistajalle, haltijalle tai jätteen haltijalle. Jätemaksut suoritetaan Mustankorkea Oy:lle (jäljempänä Mustankorkea), joka hoitaa laskutuksen ja maksukertymien seurannan. Taksaluonnoksessa esitetään arvonlisäverottomat (alv 0 %) maksut, joihin lisätään voimassa oleva arvonlisävero (alv 25,5 %).

 

Jätetaksaluonnoksen valmistelu ja rakenne

Jätetaksaluonnoksen valmistelussa on tehty tiivistä yhteistyötä jätehuoltoviranomaisen ja Mustankorkean välillä. Mustankorkea on tehnyt laskelmat eri jätehuoltopalveluiden kustannuksista ja tehnyt esityksen jätehuoltoviranomaiselle jätemaksujen muutoksista. Jätehuoltoviranomainen on valmistellut jätetaksa-asiakirjan ja laatinut laskelmat hintojen vaikutuksista kiinteistöjen jätemaksuihin.

Taksaluonnos sisältää kotitalouksien ja vapaa-ajan asukkaiden jätehuollon maksut sekä Mustankorkean jätekeskuksen lajittelupihan ja Laukaan pienjäteaseman vastaanottomaksut.

Kotitalouksien ja vapaa-ajan asuntojen jätemaksu koostuu perusmaksusta ja jäteastioiden tyhjennysmaksuista tai seka- ja biojätteen keräyspisteiden maksuista. Seka- ja biojätteen keräyspisteitä voi käyttää saaressa sijaitseva vapaa-ajan asunnot tai kiinteistöt, joille ei pystytä jäteautolla ajamaan.

Taksa-asiakirjaan ei luonnosvaiheessa esitetä sisältömuutoksia.

Kuntalaisille ja muille, joihin asia voi vaikuttaa, varataan hallintolain mukainen vaikuttamismahdollisuus jätetaksaluonnokseen.

 

Perusmaksuun ei esitetä muutosta

Jätehuollon perusmaksuun ei esitetä muutoksia. Perusmaksu veloitetaan kaikilta kunnan jätehuoltovastuulle kuuluvilta asuinhuoneistoilta ja vapaa-ajan asunnoilta. Perusmaksu on ollut käytössä vuodesta 2019 lähtien.

Perusmaksulla katetaan kotitalouksien vaarallisten jätteiden keräys ja käsittely, Mustankorkean ylläpitämät alueelliset hyötykeräyspisteet, jätehuollon tiedotus ja neuvonta, poistotekstiilinkeräys, jätehuollon asiakasrekisterin hallinnon ja ylläpidon kulut sekä osa kuntavastuullisen jätehuollon kehittämiskuluista. Jätehuoltoviranomaisen toiminta katetaan kokonaisuudessaan perusmaksulla.

 

Muutokset jätehuoltopalveluiden maksuihin

Jäteastian tyhjennysmaksut muodostuvat kuljetus- ja käsittelyosuudesta.

Kuljetusosuus​​​​​​

Kuljetusmaksuihin esitetään 0,9 prosentin korotusta kuljetushintaindeksissä tapahtuneen muutoksen vuoksi. Kuljetusosuus perustuu Mustankorkean jätteenkuljetuksen kilpailutuksessa saatuihin yksikköhintoihin ja sillä katetaan jätteiden kuljetuksesta sekä kuljetusten järjestämisestä aiheutuvat kustannukset. Kuljetusurakoitsijoille maksettavat jätteenkuljetushinnat on sidottu Tilastokeskuksen tuottamaan pakkaavan jäteauton jätteenkuljetusindeksiin, jonka vuoksi indeksin nousu on huomioitu taksassa täysimääräisesti.

Käsittelyosuus

Käsittelyosuuksiin esitetään 2,0 prosentin hinnankorotusta. Korotuksen perusteina ovat kuljetushintaindeksin nousu, yleinen hintojen nousu sekä jätelakiin tuleva kuntavastuun muutos 1.1.2026 alkaen. Osa käsittelyosuudesta muodostuu jätteiden siirtokuormauksesta käsittelyyn, joten kuljetusosuuden muutos vaikuttaa myös suoraan käsittelyosuuteen.

Kunnan jätehuoltovastuulta poistuu 1.1.2026 hyvinvointialueiden ja yksityisten sosiaali- ja terveyspalvelutuottajien jätehuolto. Jätteiden käsittelystä on olemassa sopimuksia eri toimijoiden kanssa ja käsittelyn kustannukset on jatkossa katettava pienemmän asiakasjoukon kesken. Tämä aiheuttaa tarpeen nostaa käsittelymaksuja niille toimijoille, jotka jäävät kunnan jätehuoltovastuulle.

Kunnan vastuulle kuuluvat jätteet ohjataan kaikista osakaskunnista Mustankorkean kautta käsittelyyn. Käsittelyosuudella katetaan jätteiden käsittelystä ja siirtokuormauksesta syntyvät kustannukset, jotka perustuvat jätteen laatuun ja jätelajin tilavuuspainoon. Käsittelyosuudella katetaan myös jätteiden käsittelyyn liittyviä hallinnollisia kustannuksia.

Kuljetus- ja käsittelyosuuksien hinnankorotus vaikuttaa korottavasti myös lisämaksuihin, saaressa sijaitsevan vapaa-ajan asunnon bio- ja sekajätteen vuosimaksuun, bio- ja sekajätteen alueellisen keräyspisteen jätemaksuun sekä kotitalouksien suurten jätteiden noutopalvelun maksuun.

Käsittelyosuuden mukaista 2 prosentin korotusta esitetään lisäksi Mustankorkean jätekeskuksen lajittelupihalle ja Laukaan pienjäteasemalle tuotaviin pienkuormamaksuihin, risujen, oksien ja puutarhajätteiden vastaanoton maksuihin sekä vaarallisten jätteiden suurten kuormien maksuihin.

 

Pakkausjätteiden kiinteistöittäinen keräys ja tuottajilta saatu korvaus

Pakkausjätteiden eli kartonki-, lasi-, metalli- ja muovipakkausjätteiden jätehuolto on pakkauksia markkinoille tuottavien yritysten ja toimijoiden vastuulla. Pakkausjätteen tuottajayhteisöt hoitavat pakkausjätteiden jätehuoltoa. Mustankorkea tekee tuottajayhteisöjen kanssa yhteistyötä keräämällä pakkausjätteitä kotitalouskiinteistöiltä ja toimittamalla ne tuottajien järjestämään käsittelyyn.

Tuottajayhteisöjen tulee osallistua pakkausjätteiden erilliskeräyksen kustannuksiin. Pakkausjätteiden tuottajien on vastattava vähintään 80 prosentista pakkausjätehuollon kokonaiskustannuksista. Kustannuksiin lasketaan pakkausjätteen keräys kotitalouskiinteistöiltä, tuottajien itse järjestämä aluekeräys, pakkausjätteen jatkokuljetus ja käsittely, tiedotus ja neuvonta sekä tuottajien hallintokulut. Tämä tarkoittaa, että tuottajien maksamat korvaukset kuntien ja jäteyhtiöiden järjestämästä kuljetuksesta eivät ole 80 prosenttia kuljetuskustannuksista, vaan huomattavasti vähemmän.

Tuottajayhteisöt maksavat Mustankorkealle korvauksia takautuvasti ja maksetut korvaukset tulee huomioida täysimääräisesti ja materiaalikohtaisesti määrättäessä erilliskerättyä pakkausjätettä koskevia jätemaksuja. Tuottajilta saatuja korvauksia ei voi käyttää Mustankorkean muihin toimintoihin.

Pakkausjätteiden tuottajayhteisöjä on kaksi. Tuottajayhteisöjen maksamien korvausten tarkempia määriä tai jakautumista pakkausjätelajeittain ei voida taksan valmistelun ja päätöksenteon yhteydessä julkistaa liikesalaisuussyistä. Korvausten muodostuminen ja korvausten määrät annetaan kuitenkin jätelautakunnalle tiedoksi kokouksessa.

Pakkausjätteiden tuottajavastuukorvausten hyvittäminen

Pakkausjätteiden tuottajayhteisöt maksavat korvaukset Mustankorkealle pakkausjätelajeittain jätteiden keräämisestä kotitalouksilta. Korvaussumma tulee osoittaa vain sen pakkausjätelajin tyhjennysmaksuihin, josta se on Mustankorkealle maksettu. Tuottajayhteisöt maksavat korvaukset arvio-tasausperusteisesti. Tämän takia vuoden 2025 lopullinen korvaussumma on tiedossa vasta syksyllä 2026. Korvausten muodostumiseen vaikuttavat monet eri tekijät, joten kaikista pakkausjätelajeista ei välttämättä vuosittain tule korvausta ollenkaan.

Jätetaksaan vahvistettiin vuodelle 2025 korvausten maksamiseen kotitalouksille niin kutsuttu hyvitysmalli. Hyvitysmallissa korvaukset hyvitetään asiakkaalle kerran vuodessa laskulla sen jälkeen, kun vuosittainen korvaussumma on vahvistettu ja maksettu Mustankorkealle. Korvaussumma jaetaan hyvityksenä kotitalouksille sen perusteella, kuinka paljon korvausvuoden aikana kiinteistö on maksanut muovi-, kartonki-, lasi- tai metallipakkausjäteastioita tyhjennyksistä.  

Taksaluonnokseen on muutettu korvausten hyvitysaikataulu vuodelle 2026. Korvaukset ajalta 1.1.-31.12.2025 hyvitetään kotitalouksille lokakuun 2026 jätemaksulaskuilla, mikäli asiakkuus on ollut voimassa 31.8.2026. Jos asiakkaalle ei muodostu laskua lokakuussa 2026, hyvitys tehdään seuraavaan muodostuvaan laskuun.

Hyvityssumma lasketaan jokaiselle pakkausjätelajille erikseen. Hyvityksen määrässä voi olla vuosittaista vaihtelua. Hyvitystä ei makseta kunnan hallinto- ja palvelutoiminnan kiinteistöasiakkaille.

Jos jokin pakkausjätelajin korvaussumma jää alle 500 €, sitä ei hyvitetä. Tällöin korvaus siirtyy hyvitettäväksi vasta sitten, kun korvaussummaa on kertynyt yli 500 €.

 

Muut muutokset

Taksa-asiakirjassa käytettyjä termejä on muokattu vastaamaan kunnan jätehuoltovastuulle tulevaa lakimuutosta 1.1.2026 alkaen. Asuminen ei ole enää kunnan jätehuoltovastuuta määrittelevä tekijä, vaan kunnan vastuulle kuluu jatkossa kotitalouksissa, vapaa-ajan asunnoissa, kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvä yhdyskuntajäte. Kunta vastaa myös liikehuoneistossa syntyvästä yhdyskuntajätteestä, jos jäte kerätään kiinteistöllä kunnan vastuulle kuuluva jätteen kanssa. Asiakirjan tekstiä on muokattu kaikissa kohdissa, joissa on viitattu kunnan jätehuoltovastuulle kuuluvaan jätteeseen.

Taksaluonnoksen pykälään 2 on tarkennettu käytänteistä jätemaksujen maksamista ja perintää koskien. Pykälään 9 on tarkennettu, että saaressa sijaitsevan vapaa-ajan asunnoille osoitetut seka- ja biojätteen keräyspisteet satamassa tai venevalkamassa ovat käytettävissä 1.5–31.10. välisen ajan.

Taksan liitteen 1 kohtaa 4 on tarkennettu. Kohdassa määritellään se, miten jätemaksuja voidaan kohtuullistaa häiriö- ja poikkeustilanteissa. Tekstiin on tarkennettu, jotta kohtaa voidaan jatkossa soveltaa paremmin kaikkiin alueellisiin häiriö- ja poikkeustilanteisiin, joissa on tarve poiketa taksassa vahvistetuista tyhjennysmaksujen perusteista. Poikkeustilanteissa jätehuoltoviranomainen tekee kohtuullistamisesta päätöksen, jossa määritellään perusteet kohtuullistamiselle ja maksuperusteet, minkä mukaisesti jätemaksut määrätään.

                    

Muutosten vaikutusten arviointia

Liitteessä ”Jätehuoltomaksujen hintavertailua 2025–2026” on esitetty maksukohtaisesti taksaan esitettyjen korotusten vaikutukset. Tyhjennysmaksumuutosten vaikutusta voimassa olevaan jätetaksaan on tarkasteltu erikokoisilla kiinteistöillä liitteessä ”Kiinteistöjen jätehuoltokustannusten vertailu 2025–2026” Vertailussa on käytetty yleisimpiä jätehuoltopalveluita, tyypillisimpiä jäteastiakokoja sekä jätehuoltomääräysten mukaisia jäteastioiden tyhjennysvälejä.   

Jätemaksujen muutosten vaikutukset kotitalouksille ovat kohtuulliset, sillä jätehuollon kokonaiskustannukset nousevat maltillisesti. Omakotitalossa asuvalle kuukausittainen hinnankorotus jätehuoltomaksuihin on 0,31 euroa. Vapaa-ajan asukkaan jätehuoltokustannukset nousevat vuodessa 0,68 euroa. Kerros- ja rivitalokiinteistöille muutokset jätemaksuihin ovat myös hyvin maltilliset. Kuukausikustannus yhtä huoneistoa kohden nousee 20 huoneiston kiinteistöillä 0,13 euroa kuukaudessa ja 40 huoneiston kiinteistöillä 0,07 euroa kuukaudessa. Hinnat sisältävät arvonlisäveron 25,5 prosenttia.

Ehdotus

Esittelijä

Saana Minkkinen, johtava jätehuoltosuunnittelija, saana.minkkinen@jyvaskyla.fi

Jyväskylän seudun jätelautakunta päättää asettaa liitteenä olevan taksaluonnoksen yleisesti nähtäville 15.10.–14.11.2025 ja kuuluttaa asiasta kaupungin ja kuntien verkkosivuille. Kuntalaisille ja asianosaisille, joiden oloihin päätöksenteolla on huomattava vaikutus, varataan mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta hallintolain 41 §:n mukaisesti 14.11.2025 mennessä.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Sirpa Kovanen, jätehuoltosuunnittelija, sirpa.kovanen@jyvaskyla.fi
  • Saana Minkkinen, johtava jätehuoltosuunnittelija, saana.minkkinen@jyvaskyla.fi

Perustelut

Jätetaksan valmistelu ja asianosaisten kuuleminen

Jätetaksaluonnos käsiteltiin Jyväskylän seudun jätelautakunnan kokouksessa 9.10.2025 (23 §). Luonnos oli tämän jälkeen yleisesti nähtävillä 15.10.–14.11.2025 kaupungin ja kuntien verkkosivuilla. Jätetaksaluonnoksesta varattiin kuntalaisille ja muille asianosaisille mahdollisuus esittää mielipiteensä asiasta. Taksaluonnoksesta ei tullut yhtään mielipidettä.

Jätetaksaluonnoksesta ei pyydetty osakaskunnilta lausuntoa, koska taksaluonnokseen esitettiin ainoastaan indeksikorotuksia ja tehtiin joitakin tekstitarkennuksia 1.1.2026 voimaan tulevan jätelain muutoksen takia. Asiasta sovittiin kuntien edustajien kanssa listapalaverissa 30.9.2025.

Nyt esitettävä ehdotus jätetaksasta on saman sisältöinen kuin nähtäville asetettu luonnos.

Ehdotus

Esittelijä

  • Saana Minkkinen, johtava jätehuoltosuunnittelija, saana.minkkinen@jyvaskyla.fi

Jyväskylän seudun jätelautakunta päättää

1)    hyväksyä liitteen mukaisen jätetaksan ja määrätä sen tulemaan voimaan 1.1.2026. Jätetaksa tulee voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta. Jätetaksa on voimassa toistaiseksi, kunnes erikseen muuta päätetään. Tämä taksa kumoaa voimaantullessaan jätelautakunnan hyväksymän edellisen jätetaksan.

 ​​​​​​2)    asettaa liitteenä olevan jätetaksan yleisesti nähtäville 3.12.2025–9.1.2026 kaupungin ja kuntien verkkosivuille. Jätetaksa on saatavilla Jyväskylän seudun jätelautakunnan verkkosivuilla nähtävillä olon jälkeen

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

 

Valitusviranomainen ja valitusoikeus

Päätökseen voi hakea muutosta valittamalla Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen.

Valituksen saa tehdä

- asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai se jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä
- kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Mikäli päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös asianosainen sekä kunnan jäsen.

Muutoksenhaun maksu

Valituksen käsittelyn maksullisuudesta saa tietoja valitusviranomaiselta. Maksuista, niiden määristä ja maksuvapautuksen perusteista on säädetty tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) ja tuomioistuinmaksulain 2 §:ssä säädettyjen maksujen tarkistamisesta annetussa oikeusministeriön asetuksessa (1122/2021). 

Valitusperusteet

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että:

- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
- päätös on muuten lainvastainen

Valitusaika

Valitus on jätettävä hallinto-oikeudelle 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Mikäli päätös on annettu tiedoksi asianosaiselle sähköisenä viestinä hänen suostumuksellaan, katsotaan asiakirja annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi Jyväskylän kaupungin verkkosivuille. Valitusaikaa laskettaessa tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

 

 

 

Valituksen muoto, sisältö ja liitteet

Valitus on tehtävä kirjallisena.

Valituksessa on ilmoitettava

- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- valittajan nimi ja kotikunta
- postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan
- valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Valitus on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksen toimittaminen

Valitus on valittajan tai hänen valtuuttamansa asiamiehen toimitettava valitusviranomaiselle virka-aikana ennen valitusajan päättymistä. Valituksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostitse. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä, eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. Sähköisen viestin (faksin ja sähköpostin) katsotaan saapuneen viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Valitus lähetetään aina lähettäjän omalla vastuulla. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/.

 

 

 

 

Valitusviranomaisen yhteystiedot

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 HÄMEENLINNA
Puhelin: 029 56 42200 (vaihde)
Faksi: 029 56 42269
Sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi
Virka-aika: klo 8.00–16.15