Perustelut
Jätelain (646/2011) 78 §:n mukaisesti kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätemaksun on vastattava kunnan tarjoamaa palvelutasoa ja mahdollisuuksien mukaan kannustettava jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon.
Jätemaksuilla katetaan kaikki kunnan vastuulle kuuluvan jätehuollon järjestämisestä aiheutuvat kustannukset, kuten jätteiden keräys, kuljetus, käsittely, hyödyntäminen, neuvonta, tiedotus sekä jätehuollon kehittäminen. Jätemaksuilla katetaan lakisääteisen jätehuollon viranomaistoiminnan kulut.
Jätetaksaa sovelletaan kunnan jätehuollon järjestämisvastuulle kuuluvaan yhdyskuntajätteeseen eli kotitalouksissa, vapaa-ajan asunnoissa sekä kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyviin jätteisiin. Taksaa ei sovelleta saostus- ja umpisäiliölietteisiin.
Jätetaksan hyväksyy jätehuoltoviranomainen, joka myös määrää jätemaksut kiinteistön omistajalle, haltijalle tai jätteen haltijalle. Jätemaksut suoritetaan Mustankorkea Oy:lle (jäljempänä Mustankorkea), joka hoitaa laskutuksen ja maksukertymien seurannan. Taksaluonnoksessa esitetään arvonlisäverottomat (alv 0 %) maksut, joihin lisätään voimassa oleva arvonlisävero (alv 25,5 %).
Jätetaksaluonnoksen valmistelu ja rakenne
Jätetaksaluonnoksen valmistelussa on tehty tiivistä yhteistyötä jätehuoltoviranomaisen ja Mustankorkean välillä. Mustankorkea on tehnyt laskelmat eri jätehuoltopalveluiden kustannuksista ja tehnyt esityksen jätehuoltoviranomaiselle jätemaksujen muutoksista. Jätehuoltoviranomainen on valmistellut jätetaksa-asiakirjan ja laatinut laskelmat hintojen vaikutuksista kiinteistöjen jätemaksuihin.
Taksaluonnos sisältää kotitalouksien ja vapaa-ajan asukkaiden jätehuollon maksut sekä Mustankorkean jätekeskuksen lajittelupihan ja Laukaan pienjäteaseman vastaanottomaksut.
Kotitalouksien ja vapaa-ajan asuntojen jätemaksu koostuu perusmaksusta ja jäteastioiden tyhjennysmaksuista tai seka- ja biojätteen keräyspisteiden maksuista. Seka- ja biojätteen keräyspisteitä voi käyttää saaressa sijaitseva vapaa-ajan asunnot tai kiinteistöt, joille ei pystytä jäteautolla ajamaan.
Taksa-asiakirjaan ei luonnosvaiheessa esitetä sisältömuutoksia.
Kuntalaisille ja muille, joihin asia voi vaikuttaa, varataan hallintolain mukainen vaikuttamismahdollisuus jätetaksaluonnokseen.
Perusmaksuun ei esitetä muutosta
Jätehuollon perusmaksuun ei esitetä muutoksia. Perusmaksu veloitetaan kaikilta kunnan jätehuoltovastuulle kuuluvilta asuinhuoneistoilta ja vapaa-ajan asunnoilta. Perusmaksu on ollut käytössä vuodesta 2019 lähtien.
Perusmaksulla katetaan kotitalouksien vaarallisten jätteiden keräys ja käsittely, Mustankorkean ylläpitämät alueelliset hyötykeräyspisteet, jätehuollon tiedotus ja neuvonta, poistotekstiilinkeräys, jätehuollon asiakasrekisterin hallinnon ja ylläpidon kulut sekä osa kuntavastuullisen jätehuollon kehittämiskuluista. Jätehuoltoviranomaisen toiminta katetaan kokonaisuudessaan perusmaksulla.
Muutokset jätehuoltopalveluiden maksuihin
Jäteastian tyhjennysmaksut muodostuvat kuljetus- ja käsittelyosuudesta.
Kuljetusosuus
Kuljetusmaksuihin esitetään 0,9 prosentin korotusta kuljetushintaindeksissä tapahtuneen muutoksen vuoksi. Kuljetusosuus perustuu Mustankorkean jätteenkuljetuksen kilpailutuksessa saatuihin yksikköhintoihin ja sillä katetaan jätteiden kuljetuksesta sekä kuljetusten järjestämisestä aiheutuvat kustannukset. Kuljetusurakoitsijoille maksettavat jätteenkuljetushinnat on sidottu Tilastokeskuksen tuottamaan pakkaavan jäteauton jätteenkuljetusindeksiin, jonka vuoksi indeksin nousu on huomioitu taksassa täysimääräisesti.
Käsittelyosuus
Käsittelyosuuksiin esitetään 2,0 prosentin hinnankorotusta. Korotuksen perusteina ovat kuljetushintaindeksin nousu, yleinen hintojen nousu sekä jätelakiin tuleva kuntavastuun muutos 1.1.2026 alkaen. Osa käsittelyosuudesta muodostuu jätteiden siirtokuormauksesta käsittelyyn, joten kuljetusosuuden muutos vaikuttaa myös suoraan käsittelyosuuteen.
Kunnan jätehuoltovastuulta poistuu 1.1.2026 hyvinvointialueiden ja yksityisten sosiaali- ja terveyspalvelutuottajien jätehuolto. Jätteiden käsittelystä on olemassa sopimuksia eri toimijoiden kanssa ja käsittelyn kustannukset on jatkossa katettava pienemmän asiakasjoukon kesken. Tämä aiheuttaa tarpeen nostaa käsittelymaksuja niille toimijoille, jotka jäävät kunnan jätehuoltovastuulle.
Kunnan vastuulle kuuluvat jätteet ohjataan kaikista osakaskunnista Mustankorkean kautta käsittelyyn. Käsittelyosuudella katetaan jätteiden käsittelystä ja siirtokuormauksesta syntyvät kustannukset, jotka perustuvat jätteen laatuun ja jätelajin tilavuuspainoon. Käsittelyosuudella katetaan myös jätteiden käsittelyyn liittyviä hallinnollisia kustannuksia.
Kuljetus- ja käsittelyosuuksien hinnankorotus vaikuttaa korottavasti myös lisämaksuihin, saaressa sijaitsevan vapaa-ajan asunnon bio- ja sekajätteen vuosimaksuun, bio- ja sekajätteen alueellisen keräyspisteen jätemaksuun sekä kotitalouksien suurten jätteiden noutopalvelun maksuun.
Käsittelyosuuden mukaista 2 prosentin korotusta esitetään lisäksi Mustankorkean jätekeskuksen lajittelupihalle ja Laukaan pienjäteasemalle tuotaviin pienkuormamaksuihin, risujen, oksien ja puutarhajätteiden vastaanoton maksuihin sekä vaarallisten jätteiden suurten kuormien maksuihin.
Pakkausjätteiden kiinteistöittäinen keräys ja tuottajilta saatu korvaus
Pakkausjätteiden eli kartonki-, lasi-, metalli- ja muovipakkausjätteiden jätehuolto on pakkauksia markkinoille tuottavien yritysten ja toimijoiden vastuulla. Pakkausjätteen tuottajayhteisöt hoitavat pakkausjätteiden jätehuoltoa. Mustankorkea tekee tuottajayhteisöjen kanssa yhteistyötä keräämällä pakkausjätteitä kotitalouskiinteistöiltä ja toimittamalla ne tuottajien järjestämään käsittelyyn.
Tuottajayhteisöjen tulee osallistua pakkausjätteiden erilliskeräyksen kustannuksiin. Pakkausjätteiden tuottajien on vastattava vähintään 80 prosentista pakkausjätehuollon kokonaiskustannuksista. Kustannuksiin lasketaan pakkausjätteen keräys kotitalouskiinteistöiltä, tuottajien itse järjestämä aluekeräys, pakkausjätteen jatkokuljetus ja käsittely, tiedotus ja neuvonta sekä tuottajien hallintokulut. Tämä tarkoittaa, että tuottajien maksamat korvaukset kuntien ja jäteyhtiöiden järjestämästä kuljetuksesta eivät ole 80 prosenttia kuljetuskustannuksista, vaan huomattavasti vähemmän.
Tuottajayhteisöt maksavat Mustankorkealle korvauksia takautuvasti ja maksetut korvaukset tulee huomioida täysimääräisesti ja materiaalikohtaisesti määrättäessä erilliskerättyä pakkausjätettä koskevia jätemaksuja. Tuottajilta saatuja korvauksia ei voi käyttää Mustankorkean muihin toimintoihin.
Pakkausjätteiden tuottajayhteisöjä on kaksi. Tuottajayhteisöjen maksamien korvausten tarkempia määriä tai jakautumista pakkausjätelajeittain ei voida taksan valmistelun ja päätöksenteon yhteydessä julkistaa liikesalaisuussyistä. Korvausten muodostuminen ja korvausten määrät annetaan kuitenkin jätelautakunnalle tiedoksi kokouksessa.
Pakkausjätteiden tuottajavastuukorvausten hyvittäminen
Pakkausjätteiden tuottajayhteisöt maksavat korvaukset Mustankorkealle pakkausjätelajeittain jätteiden keräämisestä kotitalouksilta. Korvaussumma tulee osoittaa vain sen pakkausjätelajin tyhjennysmaksuihin, josta se on Mustankorkealle maksettu. Tuottajayhteisöt maksavat korvaukset arvio-tasausperusteisesti. Tämän takia vuoden 2025 lopullinen korvaussumma on tiedossa vasta syksyllä 2026. Korvausten muodostumiseen vaikuttavat monet eri tekijät, joten kaikista pakkausjätelajeista ei välttämättä vuosittain tule korvausta ollenkaan.
Jätetaksaan vahvistettiin vuodelle 2025 korvausten maksamiseen kotitalouksille niin kutsuttu hyvitysmalli. Hyvitysmallissa korvaukset hyvitetään asiakkaalle kerran vuodessa laskulla sen jälkeen, kun vuosittainen korvaussumma on vahvistettu ja maksettu Mustankorkealle. Korvaussumma jaetaan hyvityksenä kotitalouksille sen perusteella, kuinka paljon korvausvuoden aikana kiinteistö on maksanut muovi-, kartonki-, lasi- tai metallipakkausjäteastioita tyhjennyksistä.
Taksaluonnokseen on muutettu korvausten hyvitysaikataulu vuodelle 2026. Korvaukset ajalta 1.1.-31.12.2025 hyvitetään kotitalouksille lokakuun 2026 jätemaksulaskuilla, mikäli asiakkuus on ollut voimassa 31.8.2026. Jos asiakkaalle ei muodostu laskua lokakuussa 2026, hyvitys tehdään seuraavaan muodostuvaan laskuun.
Hyvityssumma lasketaan jokaiselle pakkausjätelajille erikseen. Hyvityksen määrässä voi olla vuosittaista vaihtelua. Hyvitystä ei makseta kunnan hallinto- ja palvelutoiminnan kiinteistöasiakkaille.
Jos jokin pakkausjätelajin korvaussumma jää alle 500 €, sitä ei hyvitetä. Tällöin korvaus siirtyy hyvitettäväksi vasta sitten, kun korvaussummaa on kertynyt yli 500 €.
Muut muutokset
Taksa-asiakirjassa käytettyjä termejä on muokattu vastaamaan kunnan jätehuoltovastuulle tulevaa lakimuutosta 1.1.2026 alkaen. Asuminen ei ole enää kunnan jätehuoltovastuuta määrittelevä tekijä, vaan kunnan vastuulle kuluu jatkossa kotitalouksissa, vapaa-ajan asunnoissa, kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvä yhdyskuntajäte. Kunta vastaa myös liikehuoneistossa syntyvästä yhdyskuntajätteestä, jos jäte kerätään kiinteistöllä kunnan vastuulle kuuluva jätteen kanssa. Asiakirjan tekstiä on muokattu kaikissa kohdissa, joissa on viitattu kunnan jätehuoltovastuulle kuuluvaan jätteeseen.
Taksaluonnoksen pykälään 2 on tarkennettu käytänteistä jätemaksujen maksamista ja perintää koskien. Pykälään 9 on tarkennettu, että saaressa sijaitsevan vapaa-ajan asunnoille osoitetut seka- ja biojätteen keräyspisteet satamassa tai venevalkamassa ovat käytettävissä 1.5–31.10. välisen ajan.
Taksan liitteen 1 kohtaa 4 on tarkennettu. Kohdassa määritellään se, miten jätemaksuja voidaan kohtuullistaa häiriö- ja poikkeustilanteissa. Tekstiin on tarkennettu, jotta kohtaa voidaan jatkossa soveltaa paremmin kaikkiin alueellisiin häiriö- ja poikkeustilanteisiin, joissa on tarve poiketa taksassa vahvistetuista tyhjennysmaksujen perusteista. Poikkeustilanteissa jätehuoltoviranomainen tekee kohtuullistamisesta päätöksen, jossa määritellään perusteet kohtuullistamiselle ja maksuperusteet, minkä mukaisesti jätemaksut määrätään.
Muutosten vaikutusten arviointia
Liitteessä ”Jätehuoltomaksujen hintavertailua 2025–2026” on esitetty maksukohtaisesti taksaan esitettyjen korotusten vaikutukset. Tyhjennysmaksumuutosten vaikutusta voimassa olevaan jätetaksaan on tarkasteltu erikokoisilla kiinteistöillä liitteessä ”Kiinteistöjen jätehuoltokustannusten vertailu 2025–2026” Vertailussa on käytetty yleisimpiä jätehuoltopalveluita, tyypillisimpiä jäteastiakokoja sekä jätehuoltomääräysten mukaisia jäteastioiden tyhjennysvälejä.
Jätemaksujen muutosten vaikutukset kotitalouksille ovat kohtuulliset, sillä jätehuollon kokonaiskustannukset nousevat maltillisesti. Omakotitalossa asuvalle kuukausittainen hinnankorotus jätehuoltomaksuihin on 0,31 euroa. Vapaa-ajan asukkaan jätehuoltokustannukset nousevat vuodessa 0,68 euroa. Kerros- ja rivitalokiinteistöille muutokset jätemaksuihin ovat myös hyvin maltilliset. Kuukausikustannus yhtä huoneistoa kohden nousee 20 huoneiston kiinteistöillä 0,13 euroa kuukaudessa ja 40 huoneiston kiinteistöillä 0,07 euroa kuukaudessa. Hinnat sisältävät arvonlisäveron 25,5 prosenttia.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.