Jyväskylän seudun jätelautakunta, kokous 27.11.2025

§ 32 TSV-Jätetaksa 1.1.2026 alkaen

JyväskyläDno-2025-3564

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sirpa Kovanen, jätehuoltosuunnittelija, sirpa.kovanen@jyvaskyla.fi
Saana Minkkinen, johtava jätehuoltosuunnittelija, saana.minkkinen@jyvaskyla.fi

Perustelut

Kunnan toissijainen velvollisuus jätehuollon järjestämisessä 

Elinkeinoelämän jätehuollon järjestämisvastuu on jätelain mukaisesti pääsääntöisesti jätteen haltijalla. Jätteen haltijalla tarkoitetaan sitä tahoa, jonka toiminnassa jäte syntyy. Kunnalla on toissijainen velvollisuus järjestää myös elinkeinotoiminnassa syntyneen jätteen jätehuolto, jos jätteen haltija palvelua muun palveluntarjonnan puutteen vuoksi kunnalta pyytää. Jätteen on myös laadultaan ja määrältään sovelluttava kunnan jätehuoltojärjestelmään.

Toissijaisen velvollisuuden perusteella tarjottavia jätehuoltopalveluja kutsutaan TSV-palveluiksi. TSV-palvelun tarjoaminen perustuu aina jätteen haltijan esittämään pyyntöön. Jätteen haltijan on ilmoitettava palvelutarpeestaan sähköisessä Materiaalitori-tietoalustassa. Mikäli pyyntöä vastaavaa markkinaehtoista palvelua ei tarjota ilmoituksen julkaisemisen jälkeen määräajassa kohtuullisin ehdoin, voi yritys pyytää palvelun TSV-palveluna Mustankorkealta. Jätteen haltijan tulee käyttää Materiaalitoria silloin, kun tarvittavan jätehuoltopalvelun arvo on vähintään 2 000 euroa vuodessa.

 

Yleistä TSV-jätetaksasta

TSV-jätetaksaa sovelletaan kunnan toissijaisen vastuun perusteella kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa kuljetettavaan yhdyskuntajätteeseen. Taksa tulee voimaan Jyväkylässä, Muuramessa, Laukaassa ja Toivakassa 1.1.2026. Taksan valmistelusta annetaan hallintolain mukainen vaikuttamismahdollisuus yrityksille ja muille yhteisöille, joihin asia voi vaikuttaa.

Toissijaisen vastuun perusteella kunnan jätehuoltojärjestelmässä mukana olevilta kiinteistöiltä ei peritä vuosittaista perusmaksua. Sen takia kaikki jätehuollon järjestämiskulut, kuten neuvonta, tiedotus sekä hallinnolliset kulut, huomioidaan TSV-taksan  keräysvälineiden tyhjennyshinnoissa.

Jätelakioppaan (Ympäristöhallinnon ohjeita 5/2015) ja jätelain mukaan TSV-palvelusta tulee periä jätteen haltijalta jätehuoltokustannukset täysimääräisesti eikä näitä kustannuksia saa kattaa kunnan asukkailta perittävillä jätemaksuilla. TSV-palvelusta perittävä jätemaksu ei saa alittaa kotitalouksilta perittävää jätemaksua. Maksun tulee kattaa myös kaikki kunnalliselle jäteyhtiölle aiheutuvat hallinnolliset kustannukset. Näin ollen TSV-palvelun jätemaksut voivat kustannusperusteisesti ja ohjaavuuden aikaansaamiseksi olla korkeampia kuin kotitalouksien vastaavat jätemaksut.

 

Muutokset jätehuoltopalveluiden maksuihin

Keräysvälineiden tyhjennysmaksuissa on otettu huomioon jätteiden keräyksen, kuljetuksen ja käsittelyn kustannukset sekä jäteyhtiölle aiheutuvat kiinteät ja hallinnolliset kustannukset. TSV-jätetaksan maksut ovat 30 prosenttia suuremmat kuin kotitalouksien jätetaksan maksut.

Kuljetusosuus

Kuljetusmaksuihin esitetään 0,9 % korotusta kuljetusindeksissä tapahtuneen muutoksen vuoksi. Kuljetusosuus perustuu Mustankorkean jätteenkuljetuksen kilpailutuksessa saatuihin yksikköhintoihin ja sillä katetaan jätteiden kuljetuksesta ja kuljetusten järjestämisestä aiheutuvat kustannukset. Kuljetusurakoitsijoille maksettavat jätteenkuljetushinnat on sidottu Tilastokeskuksen tuottamaan pakkaavan jäteauton jätteenkuljetusindeksiin, jonka vuoksi indeksin nousu on huomioitu taksassa täysimääräisesti.  

Käsittelyosuus

Käsittelyosuuksiin esitetään 2,0 % hinnankorotusta. Korotuksen perusteina ovat kuljetushintaindeksin korotus sekä yleinen hintojen nousu. Käsittelyosalla katetaan jätteiden käsittelykustannukset. Käsittelyosuus perustuu jätteen laatuun, käsittelykustannuksiin ja jätelajin tilavuuspainoon. Lisäksi käsittelyosuus sisältää tyhjennyksiin liittyvät hallinnolliset kustannukset. Osa käsittelykustannuksia aiheutuu myös jätteiden siirtokuormauksesta, joten kuljetushintaindeksissä tapahtunut muutos vaikuttaa myös käsittelyosuuteen.

Muut muutokset

Pykälään 2 jätemaksun suorittamisvelvollisuus, maksumuistutukset ja laskutustapa kohtaan on täsmennetty laskutukseen ja perintään liittyviä käytänteitä.

 

Muutosten vaikutusten arviointi

Luonnoksessa esitettyjen muutosten kokonaisvaikutukset TSV-palvelun tilaajalle ovat maltilliset. Sekajäteastian 240 litran tyhjennyshintaan esitetään 0,14 euron ja 660 litran tyhjennyshintaan esitetään 0,23 euron korotusta. Sekajätteiden syväkeräyssäiliöiden hinnanmuutokset vaihtelevat säiliön tilavuuden mukaan 0,54 eurosta 2,11 euron hinnan korotukseen. Vastaavasti 140 litran biojäteastian tyhjennyshintaan esitetään 0,10 euron ja 240 litran tyhjennyshintaan 0,14 euron hinnan korotusta. Hinnat sisältävät arvonlisäveron 25,5 prosenttia.

 

Ehdotus

Esittelijä

Saana Minkkinen, johtava jätehuoltosuunnittelija, saana.minkkinen@jyvaskyla.fi

Jyväskylän seudun jätelautakunta päättää asettaa liitteenä olevan TSV-jätetaksa luonnoksen yleisesti nähtäville 15.10.–14.11.2025 ja kuuluttaa asiasta kuntien ja jätehuoltoviranomaisen verkkosivuilla. Yrityksille ja yhteisöille, joiden oloihin päätöksenteolla on huomattava vaikutus, varataan mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta hallintolain 41 §:n mukaisesti 14.11.2025 mennessä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Sirpa Kovanen, jätehuoltosuunnittelija, sirpa.kovanen@jyvaskyla.fi
  • Saana Minkkinen, johtava jätehuoltosuunnittelija, saana.minkkinen@jyvaskyla.fi

Perustelut

Jätetaksan valmistelu ja asianosaisten kuuleminen

Jyväskylän seudun jätelautakunta käsitteli kokouksessaan 9.10.2025 (24 §) kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaluonnosta ja asetti sen yleisesti nähtäville. Asiassa varattiin hallintolain mukainen vaikuttamismahdollisuus yrityksille, yhteisöille ja niille, joiden oloihin päätöksellä on vaikutusta.

TSV-jätetaksaluonnoksesta ei saapunut yhtään mielipidettä. TSV-taksaehdotukseen on korjattu arvonlisäverollisten hintojen desimaalipyöristykset oikeaksi syväkeräyksen biojäte 1,3–1,6 m3 ja sekajäte 0,3–0,6 m3 säiliöille. Lisämaksuissa punnitusmaksu € /kuorma desimaalipyöristys korjattiin samaksi kuin kotitalouden taksassa. Korotus arvonlisäverolliseen hintaa on neljä senttiä. Muuten nyt esitettävä ehdotus on saman sisältöinen kuin nähtäville asetettu luonnos.

Ehdotus

Esittelijä

  • Saana Minkkinen, johtava jätehuoltosuunnittelija, saana.minkkinen@jyvaskyla.fi

Jyväskylän seudun jätelautakunta päättää

1)    hyväksyä liitteen mukaisen TSV-jätetaksan ja määrätä sen tulemaan voimaan 1.1.2026. TSV-jätetaksa tulee voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta. TSV-jätetaksa on voimassa toistaiseksi, kunnes erikseen muuta päätetään. Tämä taksa kumoaa voimaantullessaan jätelautakunnan hyväksymän edellisen TSV-jätetaksan.

2)    kuuluttaa asiasta hallintolain mukaisesti asettamalla liitteenä olevan TSV-jätetaksan yleisesti nähtäville 3.12.2025–9.1.2026 kaupungin ja kuntien verkkosivuille. TSV-jätetaksa on saatavilla Jyväskylän seudun jätelautakunnan verkkosivuilla myös nähtävillä olon jälkeen.                                                                 

 

 

 

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

 

Valitusviranomainen ja valitusoikeus

Päätökseen voi hakea muutosta valittamalla Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen.

Valituksen saa tehdä

- asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai se jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä
- kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Mikäli päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös asianosainen sekä kunnan jäsen.

Muutoksenhaun maksu

Valituksen käsittelyn maksullisuudesta saa tietoja valitusviranomaiselta. Maksuista, niiden määristä ja maksuvapautuksen perusteista on säädetty tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) ja tuomioistuinmaksulain 2 §:ssä säädettyjen maksujen tarkistamisesta annetussa oikeusministeriön asetuksessa (1122/2021). 

Valitusperusteet

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että:

- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
- päätös on muuten lainvastainen

Valitusaika

Valitus on jätettävä hallinto-oikeudelle 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Mikäli päätös on annettu tiedoksi asianosaiselle sähköisenä viestinä hänen suostumuksellaan, katsotaan asiakirja annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi Jyväskylän kaupungin verkkosivuille. Valitusaikaa laskettaessa tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

 

 

 

Valituksen muoto, sisältö ja liitteet

Valitus on tehtävä kirjallisena.

Valituksessa on ilmoitettava

- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- valittajan nimi ja kotikunta
- postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan
- valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Valitus on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksen toimittaminen

Valitus on valittajan tai hänen valtuuttamansa asiamiehen toimitettava valitusviranomaiselle virka-aikana ennen valitusajan päättymistä. Valituksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostitse. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä, eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. Sähköisen viestin (faksin ja sähköpostin) katsotaan saapuneen viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Valitus lähetetään aina lähettäjän omalla vastuulla. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/.

 

 

 

 

Valitusviranomaisen yhteystiedot

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 HÄMEENLINNA
Puhelin: 029 56 42200 (vaihde)
Faksi: 029 56 42269
Sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi
Virka-aika: klo 8.00–16.15