Jyväskylän seudun jätelautakunta, kokous 13.2.2025

§ 5 Jätehuollon viranomaistoiminnan tilinpäätös vuodelle 2024

JyväskyläDno-2025-483

Valmistelija

  • Saana Minkkinen, johtava jätehuoltosuunnittelij, saana.minkkinen@jyvaskyla.fi

Perustelut

Jätelautakunta hoitaa lakisääteiset jätehuollon viranomaistehtävät Jyväskylässä, Laukaassa, Muuramessa ja Toivakassa. Jätehuollon viranomaistoiminnan tilinpäätös on osa Jyväskylän kaupungin kaupunkirakennepalveluiden tilinpäätöstä. Jätehuollon viranomaistoiminnan kustannukset katetaan kokonaisuudessaan jätemaksuilla.

Toimintavuoden keskeisin tehtävä oli saostus- ja umpisäiliölietteen kuljetusjärjestelmän tarkastelu. Kuljetusjärjestelmän nykytilasta laadittiin alueelta selvitysraportti. Kuljetusjärjestelmän tarkastelun myötä jätelautakunnassa tehtiin päätös siirtyä saostus- ja umpisäiliölietteiden kuljetuksessa kunnan järjestämään jätehuoltoon 1.6.2028 alkaen.

Kiinteistöille, joiden seka- ja biojätehuoltoa ei ollut järjestetty asianmukaisesti lähetettiin kirjeitä jätehuoltovelvoitteista. Saostus- ja umpisäiliölietteiden tyhjennysten seurantaa jatkettiin myös asuinkiinteistöille. Huomautuskirjeitä jätehuoltovelvoitteista lähetettiin yhteensä noin 1 500 kappaletta.

Kompostointitarkastuksia tehtiin kesällä kaikissa toimialueen kunnissa. Tarkastuksella seurattiin kompostoinnin asianmukaisuutta ja kompostorista ilmoitettujen tietojen paikkaansa pitävyyttä. Tarkastuksia tehtiin yhteensä 1 181 asuinkiinteistölle.

Jätehuoltomääräysten päivittämisen myötä sekajäteastian tyhjennysvälin pidentämisen ehdot laajentuivat 1.1.2024. Aikaisempaa laajemman asiakasjoukon on mahdollista pidentää sekajäteastian tyhjennysväliä 8 tai 12 viikkoon. Uudistuksen vuoksi vuonna 2024 jätehuoltoviranomaisessa käsiteltiin ennätysmäärä sekajäteastian tyhjennysvälin pidentämisilmoituksia. Ilmoituksia käsiteltiin yhteensä 850 kappaletta.

Talousarviossa 2024 budjetoidut toimintatulot olivat 357 500 euroa ja toimintamenot olivat 355 800 euroa. Toimintakate oli 1 700 euroa. Talouden toteutuma 2024 oli 313 991,45 euroa menoissa ja 314 048,73 euroa tuloissa, kate oli 57,28 euroa. Tulot ovat suuremmat kuin menot, koska Jyväskylän kaupungin jätehuollon aikaisista avoimista saatavista on tullut suorituksia perintäprosessien kautta.

Ehdotus

Esittelijä

  • Saana Minkkinen, johtava jätehuoltosuunnittelij, saana.minkkinen@jyvaskyla.fi

Merkitään tiedoksi. 

Päätös

Merkittiin tiedoksi.


Muutoksenhaku

 

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

- vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §, laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- hallinnon sisäistä määräystä, joka koskee tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista (laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
- etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
- varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)
- hankintaoikaisun johdosta tehtyä päätöstä, jos hankintapäätöstä ei ole hankintaoikaisun johdosta muutettu (Hankintalaki 146 § )