Jyväskylän seudun jätelautakunta, kokous 13.2.2025

§ 4 Jätehuollon palvelutason seurantaraportti 2024

JyväskyläDno-2025-482

Valmistelija

  • Saana Minkkinen, johtava jätehuoltosuunnittelij, saana.minkkinen@jyvaskyla.fi

Perustelut

Jyväskylän seudun jätelautakunta hyväksyi jätehuollon palvelutason vuosille 2023–2025 kokouksessaan 16.2.2023 4 §. Palvelutasomäärittely toteutetaan valtuustokausittain ja palvelutaso pohjautuu myös alueella 2021 hyväksyttyyn jätepoliittiseen ohjelmaan. Palvelutaso on voimassa Jyväskylässä, Laukaassa, Muuramessa sekä Toivakassa. Jätehuollon palvelutehtävät alueella järjestää jätehuoltoyhtiö Mustankorkea Oy.

Jätehuollon palvelutason määrittelyn peruslähtökohta on se, että yhdyskuntajätehuolto on välttämättömyyspalvelu, jonka on toimittava kaikkialla ja kaikissa oloissa. Jätehuollon palvelutaso koskee kunnan vastuulle kuuluvan jätehuollon järjestämistä, kuten kotitalouksissa ja vapaa-ajan asumisessa syntyvien jätteiden jätehuoltoa. Jätehuollon palvelutasossa määritellään vähimmäistaso kuntalaisille tarjottaville jätehuoltopalveluille. Tavoitteena on tarjota jätelautakunnan toimialueen kaikille kuntalaisille palvelua yhdenvertaisin periaattein siten, että palvelutaso täyttää jätehuollolle asetetut laatuvaatimukset ja tavoitteet niin, että jätemaksut pysyvät kuitenkin kohtuullisina.

Palvelutasossa käsitellään Mustankorkean toteuttaman kunnan vastuulle kuuluvan jätehuollon palvelut, kuten seka- ja biojätehuolto, pakkausjätteiden täydentävä keräys, vaarallisten jätteiden keräys, palveluneuvonta ja viestintä sekä muut tarjottavat palvelut. Tämän lisäksi on määritelty taso jätehuollon viranomaistoiminnalle ja saostus- ja umpisäiliölietehuollolle. Palvelukokonaisuuksissa on esitetty, millaisesta palvelusta on kyse, minkä tasoista palvelua tarjotaan ja mitä asioita tulee ottaa huomioon. Kullekin palvelulle on määritelty tavoitteet ja aikataulut, missä vaiheessa palvelua toteutetaan asetetun tason mukaisesti.

Palvelutasolla jalkautetaan kunnallisen jätehuollon vastuulle kuuluvia jätepoliittisen ohjelman toimenpiteitä käytäntöön. Sen avulla seurataan myös kuntien muiden toimijoiden, kuten ruokapalveluiden, hankintatoimen ja vuokrataloyhtiöiden vastuulle kuuluvia jätepoliittiseen ohjelmaan kirjattuja tavoitteita ja niiden edistymistä kunnissa.

Palvelutason tavoitteiden toteutumista seurataan vuosittain Mustankorkea Oy:n ja jätehuoltoviranomaisen yhteistyönä. Seurantatiedot raportoidaan jätelautakunnalle sekä toimialueen kuntiin. Palvelutason seurantaraportti vuodelta 2024 löytyy tämän asian liitteistä. Seurantaraportissa on esitetty oma taulukko myös jätepoliittisen ohjelman toimenpiteiden edistymisestä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Saana Minkkinen, johtava jätehuoltosuunnittelij, saana.minkkinen@jyvaskyla.fi

Merkitään tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.


Muutoksenhaku

 

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

- vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §, laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- hallinnon sisäistä määräystä, joka koskee tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista (laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
- etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
- varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)
- hankintaoikaisun johdosta tehtyä päätöstä, jos hankintapäätöstä ei ole hankintaoikaisun johdosta muutettu (Hankintalaki 146 § )