Perustelut
Liikunta-avustamisen taustaa
Jyväskylän kaupungin erilaisten suorien avustusten myöntämisessä noudatetaan kaupunginhallituksen 19.12.2022 hyväksymiä Jyväskylän kaupungin avustustoiminnan yleisiä periaatteita. Avustusten myöntäminen perustuu aina harkintaan. Harkinnassa otetaan huomioon avustettavan toiminnan tarkoitus, laajuus, laatu sekä kokonaisvaikuttavuus. Avustettavan toiminnan tulee edistää kaupungin strategian mukaista toimintaa, tukea tai täydentää kaupungin järjestämiä palveluita ja kuntalaisten hyvinvointia ja/tai kaupungin elinvoimaa. Talousarviossa ja toimialojen käyttösuunnitelmissa määritellään vuosittain avustuksiin käytettävissä olevat varat.
Liikunta-avustamisella tuetaan liikunta- ja urheiluseurojen sekä muiden liikuntaa järjestävien yhdistysten toimintaa. Liikunta-avustuksia voidaan myöntää joko toiminta-avustuksena yhdistysten perustoimintaan tai kohdeavustuksena kohdennettuun toimintaan, tapahtumaan tai hankkeeseen, joiden tarkoituksena on liikunnallinen toiminta tai palvelu. Kolmas avustamisen muoto on yksityisten liikuntatilojen avustukset. Avustus on tarkoitettu seurojen ja yhdistyksien yksityiseltä toimijalta vuokratuissa tiloissa järjestettävän liikuntatoiminnan vuokrakuluihin.
Liikunta-avustamiselle on määritelty yleiset avustusperiaatteet, -kriteerit ja hakuajat, jotka pääpiirteittäin ovat yhteneväiset kansalaistoiminnan sekä kulttuuri- ja nuorisoavustusten kanssa. Kaikkia Jyväskylän kaupungin suoria avustuksia haetaan sähköisesti eAsiointi-palvelusta.
Liikuntapalvelujen talousarvioon on määritelty liikunta-avustuksiin vuosittain käytettävä määräraha. Vuonna 2024 ja 2025 toteutuneet avustamisen summat eri liikunta-avustamisen muotoihin olivat:
- Toiminta-avustus: 119 600 € (v. 2024); 125 300 € (v. 2025)
- Kohde-avustus: 15 400 € (2024); 9 700 € (v. 2025)
- Yksityisten liikuntatilojen vuokra-avustus: 94 500 € (v. 2024 ja 2025)
Liikunta-avustamisen merkitys ja kehitys
Paikallisten liikunta- ja urheiluseurojen tukemisella ja avustamisella on kunnissa pitkät perinteet. Liikunta-avustusten merkitys perustuu mm. liikuntalain (390/2015) velvoitteeseen luoda edellytyksiä kuntalaisten liikunnalle järjestämällä palveluja, tukemalla kansalaistoimintaa ja ylläpitämällä liikuntapaikkoja. Kuntien ja yhdistysten yhteistyö ja erilaiset kumppanuudet ovat monin tavoin tärkeitä paikallisten liikuntapalveluiden ja -toimintojen turvaamiseksi ja kehittämiseksi (www.kuntaliitto.fi). Avustamisen tarkoitus on paikallisen liikunta- ja urheilutoiminnan vahvistamisen lisäksi mm. lisätä yhdenvertaisia liikuntaharrastamisen osallistumismahdollisuuksia.
Jyväskylässä on laaja liikunnan kansalaistoiminnan toimijakenttä – liikunta- ja urheiluseuroja on yli 200 ja niissä voi harrastaa yli 70 eri lajia. Jyväskyläläisistä aikuisista paikallisiin liikuntaseuroihin arvioidaan kuuluvan lähes viidennes ja lapsista ja nuorista kaksi kolmasosaa. Liikunta- ja urheiluseurojen lisäksi Jyväskylässä on yhdistyksiä, jotka muun toiminnan ohella järjestävät liikuntatoimintaa.
Yleisluontoinen toiminta-avustus on avustustyyppi, jota jyväskyläläiset seurat ja liikuntaa järjestävät yhdistykset hakevat aktiivisimmin. Avustusta hakevien yhdistysten määrä on ollut noin 100 jo usean vuoden ajan. Viime vuosien tarkastelussa suurin toiminta-avustusten määrä oli vuonna 2023, jolloin niitä myönnettiin 115 kappaletta. Kohdeavustuksia myönnetään hakijamäärästä riippuen vuosittain noin 20–30 yhdistykselle.
Avustusta hakevien yhdistysten toiminnan laajuutta voi kuvata mm. jäsenmäärällä tai toimintakulujen suuruudella. Avustuksia hakevien yhdistysten jäsenmäärä on seurojen itse ilmoittamien tietojen mukaan yhteensä noin 35 000 jäsentä. Alle 18-vuotiaiden jäsenten osuus on reilu 40 %. Avustettavat seurat tarjoavat harraste- ja kilpatoimintaa kymmenissä eri yksilö- ja joukkuelajeissa ja monella eri tasolla. Jäsenmäärät vaihtelevat alle 20 jäsenen yhdistyksistä yli 1 500 jäsenen liikunta- ja urheiluseuroihin. Hakijaseuroista kahdeksan (8) on yli 1 000 jäsenen seuroja. Hakijayhdistysten toimintamenot vaihtelevat alle tuhannesta eurosta aina yli miljoonaan euroon.
Yhdistyskentän toiminnan laajentumisesta ja monipuolistumisesta huolimatta, avustusten jakosummat ovat vuosien ajan pysyneet samoina, jopa hieman laskeneet. Avustuksiin tehtiin vuoden 2024 talousarvioon 5 %:n leikkaus, mikä vaikutti pienentävästi yksittäisiin myönnettäviin avustussummiin. Pienin myönnettävä toiminta-avustus Jyväskylässä on 200 euroa ja suurin 5 500 euroa. Koko seurakentän jäsenmäärään suhteutettuna toiminta- ja kohdeavustusta myönnetään noin 3,90 euroa/jäsen. Asukaslukuun suhteutettuna, Jyväskylän kaupunki myöntää yleisluonteisia avustuksia 0,90 €/asukas, mikä on 10 suurimman kaupungin vertailussa pienin euromäärä. Vertailukaupungeista Espoolla on suurin asukaskohtainen tunnusluku 6,60 €/as.
Liikunta- ja urheiluseuroilta kartoitettiin näkemyksiä kaupungin liikunta-avustuksista
Jyväskylän kaupunki kartoitti toukokuussa 2025 avoinna olleella sähköisellä kyselyllä jyväskyläläisten liikuntaa ja urheilutoimintaa järjestävien yhdistysten mielipiteitä kaupungin myöntämistä liikunta-avustuksista ja niiden merkityksestä. Kysely lähetettiin 279 yhdistykselle ja siihen vastasi 37 eri lajia edustavaa liikunta- ja urheiluseuraa. Kyselyyn vastanneet seurat edustavat kattavasti eri joukkue- ja palloilulajeja sekä yksilölajeista mm. luistelua, painia, pyöräilyä, suunnistusta, voimistelua ja yleisurheilua.
Kyselyyn vastanneet olivat yksityisten tilojen vuokratukeen tukimuotona tyytyväisimpiä ja sen koettiin kohdentuvan parhaiten seurojen todellisiin tarpeisiin. Eniten tyytymättömyyttä kohdistui toiminta- ja kohdeavustuksiin. Tukimuotoina ne koettiin merkityksellisiksi, mutta niiden nykyiset seurakohtaiset summat ja vaikuttavuus arvioitiin vähäisiksi.
Kehittämistoiveina mainittiin avustussummien korottaminen ja sidonta todellisiin toiminnan kustannuksiin. Lisäksi toivottiin selkeitä ja läpinäkyviä tukiperusteita, kevyttä hakuprosessia sekä aktiivista vuoropuhelua kaupungin ja seurojen välillä. Avustusten kohdentamisesta kysyttäessä, seurat toivovat tukea erityisesti perustoiminnan kuluihin, kuten tilavuokriin, välinehankintoihin ja harrastusmaksujen kohtuullistamiseen, sekä tapahtumien ja kilpaurheilun kustannuksiin.
Avustamisen yleinen kuva ja tunnistettuja kehittämisen tarpeita
Huippu-urheilun instituutti KIHU:n 2024 julkaisemassa hankkeessa Kunnat urheilun tukena selvitettiin keskisuurten ja suurten kuntien toimintatapoja ja tukimuotoja organisoidulle urheilulle. Selvityksen raportissa esitettiin ehdotuksia tuki- ja avustusmuotojen kehittämisestä. Raportissa todetaan, että kunnat ovat edelleen merkittäviä organisoidun urheilun tukijoita niin paikallisesti kuin valtakunnallisestikin. Kuntien yhteenlasketut suorat ja epäsuorat tuet yli 12-vuotiaiden kilpa- ja huippu-urheiluun arvioidaan vuositasolla olevan 300–450 miljoonaa euroa.
Avustusten osalta haasteeksi nähdään avustusmäärärahojen riittävyys suhteessa yhdistystoiminnan, väestön, harrastajien ja lajien monimuotoistumiseen. Nykyiset tukimuodot eivät välttämättä vastaa erilaisten toimijoiden tarpeisiin. Raportti painottaa, että kuntien tulisi varmistaa tukimuotojen joustavuus ja ennakoitavuus sekä luoda mallit, jotka tukevat sekä laajaa harrasteliikuntaa että kilpaurheilullista toimintaa ilman, että pienet toimijat jäävät suurten varjoon.
Liikunta-avustusmuotoja esitetään kehitettävän ottamalla käyttöön liikunta- ja urheiluseurojen kumppanuussopimusmalli
Edellä kuvatun taustatiedon perusteella liikuntapalvelut esittää, että Jyväskylän kaupungin liikunta-avustuskokonaisuutta kehitetään, jotta avustusten vaikuttavuutta liikuntaa järjestäville yhdistyksille saadaan lisättyä. Liikuntapalvelut esittää, että avustuskäytäntöjä eriytetään ja kohdennetaan nykyistä paremmin huomioiden liikunta- ja urheilutoimintaa järjestävien yhdistysten toiminnan laajuus sekä toiminnan monipuolisuus ja vaikuttavuus. Toiminta- ja kohdeavustusten sekä yksityisten liikuntatilojen vuokra-avustuksen kriteerien ja myöntämisperusteiden esitetään säilyvän ennallaan. Seuraavassa kuvataan tarkemmin eri avustustyyppien kohdentuminen eri kokoisille toimijoille.
Toiminta- ja kohdeavustukset ehdotetaan avustusmuotoina säilyvän ennallaan ja ne kohdennetaan pienille ja keskikokoisille liikuntaa järjestäville yhdistyksille. Myönnettävien avustussummien alarajaa pyritään mahdollisuuksien mukaan nostamaan, ja arvioinnissa painotetaan eritoten lasten ja nuorten toimintaa sekä matalan kynnyksen ja soveltavan liikunnan järjestämistä.
Suurimmille, laajaa toimintaa järjestäville liikunta- ja urheiluseuroille esitetään kohdennettavaksi uutena avustusmuotona kumppanuussopimusmalli. Malli on tällä hetkellä käytössä Jyväskylässä mm. kulttuurin vapaan kentän toimijoilla. Liikunnan kumppanuussopimusmalli esitetään otettavan käyttöön pilottina ja sen toimivuutta ja vaikuttavuutta arvioidaan vuoden 2026 aikana. Ensimmäisen avustusvuoden arvioinnista saatujen tietojen pohjalta mallia voidaan kehittää ja tarkentaa tarpeen mukaan.
Kumppanuussopimusmuotoinen avustamisen malli on avustustoiminnan yleisten periaatteiden mukainen (kh 1.1.2023), jonka mukaan kaupunki solmii kumppanuussopimuksia yhteisöjen kanssa, joiden kaupunki katsoo toteuttavan pitkäjänteistä yhteistyötä tai joiden perustamisessa tai sijoittumisessa Jyväskylään kaupunki on ollut mukana. Avustettavan yhteisön kanssa tehdään sopimus, jossa sovitaan avustamisen kohteesta, ehdoista ja avustuksen suuruudesta.
Liikunnan kumppanuussopimushaun ja -avustamisen periaatteet ja kriteerit
Kumppanuussopimushaku kohdistetaan jyväskyläläisille yhdistysmuotoisille liikunta- ja urheiluseuroille, joiden toiminta on ammattimaista, pitkäjänteistä ja vastuullista. Toiminta yhdistyksessä on ympärivuotista ja sen toiminnalla on Jyväskylän lisäksi alueellista vaikuttavuutta sekä kansallista ja mahdollisesti myös kansainvälistä näkyvyyttä. Siten yhdistyksen järjestämä toiminta vahvistaa Jyväskylää liikuntapääkaupunkina. Kumppanuussopimukset laaditaan pilottivuonna yhdeksi (1) vuodeksi kerrallaan. Kunkin vuoden talousarviossa määritellään kumppanuussopimuksiin käytettävä rahoitus. Vuonna 2026 kumppanuussopimuksiin kohdennetaan yhteensä 100 000 euroa. Yksittäisen kumppanuussopimuksen minimiarvo on 10 000 euroa. Kumppanuussopimusluonteisten avustusten kriteereistä, myöntämisestä ja sopimusten tekemisestä päätetään voimassa olevan kulttuuri- ja liikuntalautakunnan tehtäväalueen toimintasäännön mukaisesti.
Kumppanuutta esitetään haettavaksi vuoden 2026 liikunta-avustusten haussa erillisellä sähköisellä lomakkeella eAsiointi-järjestelmässä. Yhdistyksen tulee jättää hakemukseen avustushakukriteerien mukaiset liitteet eli toimintasuunnitelma sekä talousarvio hakuvuodelle. Lisäksi yhdistyksen tulee jättää hakemuksen liitteeksi edellisen toimintakauden hyväksytty toimintakertomus, tuloslaskelma, tase ja toiminnan- tai tilintarkoituskertomus. Näillä varmistetaan, että avustusten saajan hallinto ja talous on voimassa olevien lakien ja säännösten mukaisesti järjestetty. Mikäli kumppanuutta hakeva yhdistys ei täytä kumppanuushaun kriteereitä, siirretään hakemus toiminta-avustuskategoriaan. Avustusten haku on avoinna vuonna 2026 ajalla 2.-31.1.2026. Kumppanuussopimukset tehdään seurojen kanssa maaliskuun loppuun mennessä.
Kumppanuussopimusta hakeneiden yhdistysten toimintaa arvioidaan kumppanuusavustuskriteereihin perustuen. Kumppanuussopimukseen oikeuttavien toimijoiden tulee noudattaa yleisiä kaupungin avustustoiminnan ehtoja ja periaatteita (kh 19.12.2022).
Kriteerit:
- Hakija on oikeustoimikelpoinen yhdistys, jonka kotipaikka on Jyväskylä.
- Hakijayhdistyksen pääasiallinen toiminta on liikunta ja urheilu. Toiminta kohdentuu laajasti eri ikäkausille sekä liikunnan ja urheilun eri taitotasoille. Hakijalla on myös säännöllistä kansallista tai kansainvälistä tapahtumatoimintaa.
- Hakijayhdistys on suomalaisen valtakunnallisen liikuntaa- ja urheilua edistävän urheilujärjestön (esim. lajiliiton) jäsen.
- Yhdistyksen toiminta on ammattimaista, pitkäjänteistä, suunnitelmallista ja ympärivuotista. Yhteisön toiminta vahvistaa Jyväskylän kaupunkistrategian mukaisia Liikuntapääkaupunki-tavoitteita.
- Hakijayhdistyksen toiminnalla on Jyväskylän lisäksi alueellista vaikuttavuutta sekä kansallista ja mahdollisesti myös kansainvälistä näkyvyyttä.
- Yhdistyksellä on Olympiakomitean, lajiliittojen ja liikunnan aluejärjestöjen yhteisen Tähtiseura-laatuohjelman Tähtimerkki vähintään yhdestä seuraavista osa-alueista: Lapset ja nuoret; Aikuiset tai Huippu-urheilu. Tähtimerkki takaa, että seura noudattaa vastuullisuusohjelmaa kaikessa toiminnassaan.
- Yhteisöllä on useita rahoituslähteitä eikä kaupungin avustus ylitä kolmasosaa toimintavuoden kokonaistuloista.
Muuta huomioitavaa liikunta- ja urheiluseurojen kumppanuussopimuksista:
- Kumppanuusavustushakemus on jätettävä sähköiseen järjestelmään (eAsiointi) määräaikaan mennessä, myöhästyneitä hakemuksia ei käsitellä.
- Jos hakija saa kaupungilta muuta subventiota tai avustusta, se voidaan ottaa huomioon kumppanuusavustusta myönnettäessä. Kumppanuussopimukseen perustuvaa avustusta saavalle yhdistykselle ei myönnetä liikunnan toiminta- tai kohdeavustusta.
- Hakijan on mainittava Jyväskylän kaupunki kumppanina yhteisön viestinnässä, esimerkiksi tapahtumien, tilaisuuksien ja julkaisujen yhteydessä.
- Kumppanuussopimusta ei voida tehdä yhdistyksen kanssa, jolla on hoitamattomia maksuvelvoitteita Jyväskylän kaupungille, tai yhdessä sovittuja maksusuunnitelmia ei ole noudatettu. Kumppanuusavustusta ei myönnetä toimintaan, joka on ristiriidassa kaupungin noudattamien arvojen kanssa. Avustus ei voi kohdentua epäeettiseen tai lainvastaisen toiminnan harjoittamiseen.
- Kumppanuussopimuksella sitoudutaan aktiiviseen vuorovaikutukseen sopijaosapuolten välillä.
- Kumppanuuksista sopiminen edellyttää, että Jyväskylän kaupungin talousarviossa on vuosittain varattu riittävä rahoitus liikunta-avustuksiin ja kumppanuussopimuksiin.
Kumppanuussopimuksessa sovittujen asioiden toteutumista seurataan hakemuksessa ja sopimuksessa erikseen pyydetyillä liitteillä. Lisäksi kumppanuussopimustoimija pyydetään sovitussa määräajassa toimittamaan tarvittaessa muita dokumentteja, joilla voidaan todentaa kriteerien mukainen toiminta – näitä voivat olla esimerkiksi toiminnan kävijätilastot tai tapahtuman toteutussuunnitelma.