Perustelut
Valtakunnallisissa opetussuunnitelman perusteissa on määritelty eri oppimäärien tavoitteille hyvän osaamisen kriteerit kuudennen vuosiluokan päätteeksi sekä päättöarviointiin. Lisäksi osaamisen tasot on kuvattu arvosanoille 5, 7 ja 9.
Jyväskylän kaupungissa opetussuunnitelmatyötä on viime vuosina kehitetty vaiheittain yhteistyössä opetushenkilöstön ja asiantuntijoiden kanssa. Tavoitteena on ollut selkeyttää ja täydentää oppimisen tavoitteiden ja osaamisen kuvausten käytettävyyttä arjen opetustyössä. Erityistä huomiota on kiinnitetty siihen, että tavoitteet tukevat oppilaiden oppimispolun jatkuvuutta ja että ne muodostavat johdonmukaisen kokonaisuuden koko perusopetuksen ajalle.
Kaupungin opetussuunnitelmatyöryhmä yhteistyössä opettajien kanssa on laatinut eri oppiaineiden vuosiluokkaistettuihin tavoitteisiin alimman taitotason ja hyvän osaamisen kuvauksia vuosiluokille 1–2 sekä 3–5. Sivistyslautakunta on 12.6.2024 hyväksynyt näiden tarkennusten liittämisen opetussuunnitelmaan samassa yhteydessä opetussuunnitelman ePerusteisiin siirron kanssa, ja ne ovat tulleet voimaan 1.8.2024 alkaen. Osaamisen kuvausten tavoitteena on selkeyttää ja yhtenäistää opetuksen suunnittelua ja arviointia.
Vuoden 2025 aikana on valmisteltu A-kielten (englanti, ranska, saksa) sekä A2-kielten (espanja, ranska, saksa, venäjä) osaamisen kuvaukset vuosiluokille 1–5 ja 4–5. Työ on tehty opettajien ja opetussuunnitelmatyöryhmän yhteistyönä, ja sen lähtökohtana on ollut valtakunnallisten tavoitteiden soveltaminen paikallisiin tarpeisiin. Nämä kuvaukset esitellään nyt lautakunnalle hyväksyttäviksi (liitteet).
A1-kielten osalta työryhmä ehdottaa, että vuosiluokalle 3 lisätään arvioitava tavoite T9 sekä vuosiluokalle 4 tavoitteet T5 ja T9. Tavoitteiden lisääminen perustuu arvioon niiden keskeisestä merkityksestä kielten oppimisen kokonaisuudessa. Tavoitteiden arvioiminen jo alemmilla vuosiluokilla tukee oppilaiden etenemistä kieliopinnoissa ja vahvistaa oppimisen jatkuvuutta myöhemmillä vuosiluokilla. Lisäysten myötä opetussuunnitelma tarjoaa opettajille selkeämmän ja johdonmukaisemman työkalun opetuksen suunnitteluun ja arviointiin. Oppilaille muutokset puolestaan näkyvät tavoitteiden aiempaa täsmällisempänä avaamisena ja palautteen kohdentumisena tärkeisiin kielitaidon osa-alueisiin.
Esitetyt muutokset sisällytetään opetussuunnitelmaan ja ne astuvat voimaan 1.8.2025.
Toimivalta asiassa
Sivistyslautakunnan toimintasäännön 3 §:n mukaan lautakunta päättää oppilaaksioton perusteista (PL 6 §) sekä perusopetuksen kieliohjelmasta, erikoisluokista, kaupunkikohtaisesta painotetusta opetuksesta ja erityiskoulujen erityistehtävistä. Lisäksi lautakunta hyväksyy varhaiskasvatussuunnitelman sekä esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmat.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Eino Leisimo, toimialajohtaja, eino.leisimo@jyvaskyla.fi
Sivistyslautakunta päättää:
- kumota 1.8.2025 alkaen päätöksen 20.5.2025 § 43 Jyväskylän kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmasta,
- hyväksyä liitteen mukaisen Jyväskylän kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelman,
- ottaa käyttöön kohdan 2 mukaisen opetussuunnitelman 1.8.2025,
- myöntää toimialajohtajalle oikeuden tehdä opetussuunnitelmaan harkinnanvaraisia, teknisiä ja korjaavia muutoksia.