Elinkeino- ja työllisyysjaosto, kokous 7.4.2025

§ 22 Työvoimapalveluiden järjestämissuunnitelman päivitys ja hyväksyminen

JyväskyläDno-2025-628

Valmistelija

  • Hanna Lähteelä, työllisyysjohtaja, hanna.lahteela@jyvaskyla.fi

Perustelut

Tausta

Työvoimapalvelujen järjestämisvastuu on 1.1.2025 alkaen työvoimapalvelujen järjestämisestä annetun lain (järjestämislaki, 380/2023) 12 §:n mukaan kunnalla tai työllisyysalueella.

Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää työvoimapalvelujen järjestämisestä vastaavia kuntia, kuntayhtymiä sekä yhteistoiminta-alueen vastuukuntia toimittamaan ministeriölle:

Mahdollisimman ajantasaisen version työvoimapalveluiden järjestämisestä annetussa laissa (380/2023 § 15, järjestämislaki) tarkoitetusta suunnitelmasta (järjestämissuunnitelma), mikäli sitä on päivitetty 31.10.2023 jälkeen tai sitä vastaavat mahdolliset muut ajantasaiset asiakirjat työvoimapalvelujen järjestämiseksi.

Pyydettyjä järjestämissuunnitelmia sekä muita asiakirjoja hyödynnetään työ- ja elinkeinoministeriön yleisen työvoimapalvelujen ohjaus- ja kehittämistehtävän hoitamisessa (järjestämislaki § 20), tilanne- ja kokonaiskuvan muodostamisessa palvelujärjestelmästä sekä valmistautumisessa alueellisiin työllisyyden edistämisen yhteistyö- ja seurantakeskusteluihin (järjestämislaki § 23).

 

Työvoimapalveluiden järjestämissuunnitelma

Työvoimapalveluiden järjestämissuunnitelmassa kuvataan Jyväskylän lakisääteisten työvoimapalveluiden järjestäminen vuoden 2025 alusta alkaen. Järjestämissuunnitelma on päivitetty vastaamaan vuoden 2025 palvelutuotantoa. Aiemmasta järjestämissuunnitelmaversiosta poiketen päivitetty suunnitelma ei sisällä maakunnallisia yhteispalveluita. Maakunnallisten yhteisten palveluiden osalta ei työllisyysalueiden valmisteluvaiheessa edetty sopimuksiin saakka. Maakunnallisia toiminnallisia yhteistyörakenteita on muodostunut ja niiden kokoaminen ja toimintojen käynnistäminen on meneillään.

Suunnitelmassa on kuvattu työllisyysalueen taloudelliset ja henkilöstövoimavarat sekä niiden kohdentuminen, palvelujen tuottamista ja kohdentamista koskevat ratkaisut, toimipisteiden määrä ja sijoittuminen, yhteistyötahot ja -muodot; työperäisen maahanmuuton, työvoiman ja työpaikkojen kohtaannon sekä työvoiman liikkuvuuden edistäminen ja varautuminen rakennemuutostilanteisiin.

Suunnitelmassa on kuvattu:

-          taloudellisia resursseja ja henkilöstövoimavaroja sekä näiden kohdentumista

-          palveluiden tuottamista ja kohdentamista koskevia ratkaisuja

-          toimipisteiden määrää ja ja sijoittumista

-          yhteistyötahoja ja yhteistyön muotoja

-          työnhakijoiden ja työnantajien välisen kohtaannon edistämistä

-          työperäisen maahanmuuton ja työvoiman liikkuvuuden edistämistä

-          varautumista rakennemuutostilanteisiin

 

Jyväskylän kaupungin hallintosäännön 11 §:n mukaisesti elinkeino- ja työllisyysjaosto käyttää tehtäväalueensa puhevaltaa tuomioistuimissa ja viranomaisissa sekä antaa tehtäväaluettaan koskevat muut lausunnot ja esitykset ulkopuolisille tahoille sekä päättää mm. työllisyyteen liittyvän lainsäädännön nojalla järjestettävistä palveluista. Tämän johdosta elinkeino- ja työllisyysjaosto päättää työvoimapalvelujen järjestämistä koskevasta suunnitelmasta.

Ehdotus

Esittelijä

  • Ari Tolonen, toimialajohtaja, ari.tolonen@jyvaskyla.fi

Elinkeino- ja työllisyysjaosto päättää hyväksyä liitteenä olevan Jyväskylän kaupungin työvoimapalveluiden järjestämissuunnitelman. Toimialajohtaja valtuutetaan tekemään työvoimapalveluiden järjestämissuunnitelmaan tarvittavat teknisluonteiset muutokset ja täydennykset.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

 

Päätökseen voi hakea muutosta oikaisuvaatimuksella.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

- asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä
- kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuvaatimuksen maksu

Oikaisuvaatimuskäsittely on maksutonta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on jätettävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana. Mikäli päätös on annettu tiedoksi asianosaiselle sähköisenä viestinä hänen suostumuksellaan, katsotaan asiakirja annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi Jyväskylän kaupungin verkkosivuille. Oikaisuvaatimusaikaa laskettaessa tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

Oikaisuvaatimuksen muoto, sisältö ja liitteet

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- muutosvaatimuksen perusteet.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin sen tekijä vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Kirjelmässä on mainittava oikaisuvaatimuksen tekijän nimi, asuinkunta ja postiosoite sekä puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.

 

 

 

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen viranomaiselle

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan tai hänen valtuuttamansa asiamiehen toimitettava Jyväskylän kaupungin kirjaamoon aukioloaikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. 

Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostitse. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Sähköisen viestin (faksin tai sähköpostin) katsotaan saapuneen viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina lähettäjän omalla vastuulla. Jyväskylän kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti päätöksen tehneelle toimielimelle tai viranhaltijapäätöksen osalta toimielimelle, jonka alaisuudessa viranhaltija toimii.

Jyväskylän kaupunki
PL 193
Vapaudenkatu 32 (käyntiosoite)
40101 Jyväskylä
kirjaamo@jyvaskyla.fi
Puhelin: 014 569 0888
Aukioloaika: klo 8.00–15.00

Päätös on lainvoimainen oikaisuvaatimusajan jälkeen, ellei siihen ole haettu muutosta eikä sitä ole otettu ylemmän toimielimen käsiteltäväksi.