Elinkeino- ja työllisyysjaosto, kokous 3.3.2025

§ 14 Työvoimapoliittisten lausuntojen hyväksyminen ajalta 3.2.2025-9.2.2025 lisäys

JyväskyläDno-2025-732

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Asian valmistelijat Ville Kärkkäinen, ville.karkkainen@jyvaskyla.fi ja Oona Puttonen, oona.puttonen@jyvaskyla.fi

1.1.2025 alkaen astui voimaan elinkeino- ja työllisyysjaoston toimintasääntö, jossa oli huomioitu 1.1.2025 alkaen voimaan tullut lainsäädännön (laki työvoimapalvelujen järjestämisestä, laki kotoutumisen edistämisestä, laki työllistymisen monialaisesta edistämisestä) mukaiset tehtävät. Toimintasäännössä oli kuitenkin muutama puute muun muassa työttömyysturvalain osalta ja ne korjataan 10.2.2025 voimaan tulevalla toimintasäännöllä.

1.1.2025 voimaan tulleessa toimintasäännössä on ollut muutamia puutteita lainsäädännön ja toimivallan osalta. Toimintasäännössä ei ole jaostolta edelleen delegoitu toimivaltaa 1.1.2025 alkaen antaa työvoimapoliittisia lausuntoja. Viranhaltijat asiakastyössä antavat jatkuvasti työvoimapoliittisia lausuntoja, sillä ne ovat erittäin oleellinen osa asiakastyötä. Jaostolle tulee nyt jälkikäteen hyväksyttäväksi 1.1.2025-2.2.2025 annetut työvoimapoliittisetlausunnot, yhteensä 5063 kappaletta, joita viranhaltijat ovat antaneet ilman toimivaltaa. Toimivaltaa ei anneta takautuvasti, vaan nimenomaisesti lausunnot hyväksytään jälkikäteen.

Lausunnot välillä 3.2.-9.2.2025 tuodaan jaostolle vielä myöhemmin hyväksyttäväksi, kun ne saadaan järjestelmästämme ulos listattuna. 10.2.2025 hyväksytään uusi toimintasääntö, jossa toimivalta muun muassa työvoimapoliittisten lausuntojen osalta on delegoitu viranhaltijoille. Lausuntojen jälkikäteinen hyväksyminen on siis vain tämän alkuvuoden osalta ja tämän jälkeen toimivalta-asiat on kunnossa.

Ehdotus

Esittelijä

Ari Tolonen, toimialajohtaja, ari.tolonen@jyvaskyla.fi

Elinkeino- ja työllisyysjaosto päättää ottaa asian kiireellisenä pöydältä käsiteltäväksi. 

Elinkeino- ja työllisyysjaosto päättää hyväksyä työvoimapoliittiset lausunnot ajalta 1.1.-2.2.2025.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

Marika Visakorpi-Kemppainen ilmoitti olevansa hallintolain  28 §:n 1. momentin 1 kohdan mukaan läheisen aseman perusteella esteellinen osallistumaan tämän asian käsittelyyn ja päätöksentekoon. Hän poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Perustelut

Asian valmistelijat Ville Kärkkäinen, talous- ja hallintopäällikkö, ville.karkkainen@jyvaskyla.fi ja Oona Puttonen, asiantuntija, oona.puttonen@jyvaskyla.fi

1.1.2025 alkaen astui voimaan elinkeino- ja työllisyysjaoston toimintasääntö, jossa oli huomioitu 1.1.2025 alkaen voimaan tullut lainsäädännön (laki työvoimapalvelujen järjestämisestä, laki kotoutumisen edistämisestä, laki työllistymisen monialaisesta edistämisestä) mukaiset tehtävät. Toimintasäännössä oli kuitenkin muutama puute muun muassa työttömyysturvalain osalta ja ne korjattiin 10.2.2025 voimaan tulleella toimintasäännöllä.

1.1.2025 voimaan tulleessa toimintasäännössä on ollut muutamia puutteita lainsäädännön ja toimivallan osalta. Toimintasäännössä ei ole jaostolta edelleen delegoitu toimivaltaa 1.1.2025 alkaen antaa työvoimapoliittisia lausuntoja. Viranhaltijat asiakastyössä antavat jatkuvasti työvoimapoliittisia lausuntoja, sillä ne ovat erittäin oleellinen osa asiakastyötä. Jaostolle tuli jälkikäteen hyväksyttäväksi 10.2.2025 työvoimapoliittiset lausunnot ajalta 1.1.2025-2.2.2025, yhteensä 5063 kappaletta, joita viranhaltijat ovat antaneet ilman toimivaltaa. Toimivaltaa ei anneta takautuvasti, vaan nimenomaisesti lausunnot hyväksytään jälkikäteen. Nyt 3.3.2025 jaostolle tulee hyväksyttäväksi 10.2.2025 puuttuneet työvoimapoliittiset lausunnot ajalta 3.2.-9.2.2025.

Lausunnot välillä 3.2.-9.2.2025 tuodaan jaostolle nyt jälkikäteen hyväksyttäväksi, kun lausunnot tältä aikaväliltä olemme nyt saaneet järjestelmästämme ulos listattuna. 10.2.2025 hyväksyttiin uusi toimintasääntö, jossa toimivalta muun muassa työvoimapoliittisten lausuntojen osalta on delegoitu viranhaltijoille. Lausuntojen jälkikäteinen hyväksyminen on siis enää vain tämän alkuvuoden ajalta, nyt toimivalta-asia lausuntojen osalta on kunnossa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Ari Tolonen, toimialajohtaja, ari.tolonen@jyvaskyla.fi

Elinkeino- ja työllisyysjaosto päättää hyväksyä työvoimapoliittiset lausunnot ajalta 3.-9.2.2025.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Asiantuntija Oona Puttonen esitteli asiaa kokouksessa. Hän poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen.

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

 

Päätökseen voi hakea muutosta oikaisuvaatimuksella.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

- asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä
- kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuvaatimuksen maksu

Oikaisuvaatimuskäsittely on maksutonta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on jätettävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana. Mikäli päätös on annettu tiedoksi asianosaiselle sähköisenä viestinä hänen suostumuksellaan, katsotaan asiakirja annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi Jyväskylän kaupungin verkkosivuille. Oikaisuvaatimusaikaa laskettaessa tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

Oikaisuvaatimuksen muoto, sisältö ja liitteet

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- muutosvaatimuksen perusteet.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin sen tekijä vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Kirjelmässä on mainittava oikaisuvaatimuksen tekijän nimi, asuinkunta ja postiosoite sekä puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.

 

 

 

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen viranomaiselle

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan tai hänen valtuuttamansa asiamiehen toimitettava Jyväskylän kaupungin kirjaamoon aukioloaikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. 

Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostitse. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Sähköisen viestin (faksin tai sähköpostin) katsotaan saapuneen viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina lähettäjän omalla vastuulla. Jyväskylän kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti päätöksen tehneelle toimielimelle tai viranhaltijapäätöksen osalta toimielimelle, jonka alaisuudessa viranhaltija toimii.

Jyväskylän kaupunki
PL 193
Vapaudenkatu 32 (käyntiosoite)
40101 Jyväskylä
kirjaamo@jyvaskyla.fi
Puhelin: 014 569 0888, faksi: 014 617 117
Aukioloaika: klo 8.00–15.00

Päätös on lainvoimainen oikaisuvaatimusajan jälkeen, ellei siihen ole haettu muutosta eikä sitä ole otettu ylemmän toimielimen käsiteltäväksi.