Kaupunginvaltuusto, kokous 26.5.2025

§ 49 Laaja hyvinvointikertomus 2021–2024

JyväskyläDno-2025-1949

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Asian valmistelijat Iiris Asunmaa, kehittämispäällikkö, iiris.asunmaa@jyvaskyla.fi ja Ella Lounasto, koordinaattori, ella.lounasto@jyvaskyla.fi

Hyvinvointikertomus ja -suunnitelma laaditaan ja hyväksytään valtuustossa kerran valtuustokaudessa. Lisäksi valtuustolle raportoidaan vuosittain hyvinvoinnin edistämisestä. Hyvinvointikertomusta ja -suunnitelmaa säätelee laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021 6, §). 

Hyvinvointikertomuksen tavoitteena on muodostaa käsitys jyväskyläläisten hyvinvoinnista ja siihen vaikuttavista tekijöistä, jotta havaittuihin haasteisiin voidaan puuttua. Hyvinvointikertomuksessa esiin nostetut ilmiöt perustuvat eri tietolähteiden tuottamaan aineistoon sekä kaupungin asiantuntijoiden arvioon hyvinvointityössä kohtaamistaan ilmiöistä. Hyvinvointikertomus on koottu poikkihallinnollisessa yhteistyössä kaupungin hyvinvointiryhmän toimesta. 

Jyväskylän laaja hyvinvointikertomus 2021–2024 koostuu neljästä pääosiosta. Hyvinvointikertomuksessa kuvataan hyvinvoinnin edistämisen tehtäviä ja rakenteita, jyväskyläläisten hyvinvointiin vaikuttavia ilmiöitä sekä tarkastellaan hyvinvoinnin tilaa eri väestöryhmien näkökulmasta. Lisäksi arvioidaan hyvinvoinnin edistämiseen liittyvien suunnitelmien etenemistä. Kertomuksen loppuun on koottu laajempi indikaattoripaketti tarkempaa tutustumista varten.  

Kertomuksen perusteella valtaosa jyväskyläläisistä voi hyvin, ja kokee elämänlaatunsa hyväksi. Aineiston perusteella ja kaupungin asiantuntijoiden arvioiden avulla on kuitenkin tunnistettu jyväskyläläisten hyvinvointia nyt ja tulevaisuudessa haastavia ilmiöitä, joihin on syytä kiinnittää erityistä huomiota hyvinvoinnin edistämisen työssä. Tunnistettuja ilmiöitä ovat nuorten ja nuorten aikuisten hyvinvoinnin haasteet, hyvinvoinnin polarisaatiokehitys ja alueellinen eriytyminen sekä valtakunnallisesti käynnissä oleva voimakas väestörakenteen muutos väestön ikääntyessä. 

Hyvinvointikertomuksen pohjalta havaituista ilmiöstä ja hyvinvoinnin haasteista johdetaan hyvinvoinnin edistämisen tavoitteet hyvinvointisuunnitelmaan. Nykyinen hyvinvointisuunnitelma on voimassa vuoden 2026 loppuun, ja se päivitetään tulevalla valtuustokaudella. 

Hyvinvointikertomusta on esitelty seuraaville toimielimille: 

  • Elinkeino- ja työllisyysjaosto 7.4. 

  • Nuorisovaltuusto 8.4. 

  • Kaupunkirakennelautakunta 15.4. 

  • Kulttuuri- ja liikuntalautakunta 16.4. 

  • Sivistyslautakunta 23.4. 

  • Vammaisneuvosto 23.4. 

  • Vanhusneuvosto 24.4. 

  • Kaupunginvaltuusto 28.4. 

Ehdotus

Esittelijä

Heli Leinonkoski, kansliapäällikkö, heli.leinonkoski@jyvaskyla.fi

Hyvinvointitoimikunta hyväksyy osaltaan Jyväskylän hyvinvointikertomuksen 2021–2024 ja lähettää asian hyväksyttäväksi kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kansliapäällikkö Heli Leinonkosken poissa ollessa asian esittelijänä kokouksessa toimi viestintäjohtaja Emmi Hyvönen.

Kokouskäsittely

Jassin Rezai saapui kokoukseen tämän asian käsittelyn aikana ennen päätöksentekoa.

Kehittämispäällikkö Iiris Asunmaa ja koordinaattori Ella Lounasto esittelivät asiaa kokouksessa.

Valmistelija

Anu Leppänen, kaupunginsihteeri, anu.j.leppanen@jyvaskyla.fi

Perustelut

  

Ehdotus

Esittelijä

Timo Koivisto, kaupunginjohtaja, timo.koivisto@jyvaskyla.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy Jyväskylän hyvinvointikertomuksen 2021–2024 ja lähettää asian hyväksyttäväksi kaupunginvaltuustolle. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Perustelut

   

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto hyväksyy Jyväskylän hyvinvointikertomuksen 2021–2024.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Valtuutettu Mia Puolimatka poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana ennen päätöksentekoa klo 19.58. Hänen paikkansa kokouksessa otti varavaltuutettu Raija Sipinen klo 19.58.

Kehittämispäällikkö Iiris Asunmaa poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon jälkeen klo 20.10.


Muutoksenhaku

 

Valitusviranomainen ja valitusoikeus

Päätökseen voi hakea muutosta valittamalla Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen.

Valituksen saa tehdä

- asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai se jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä
- kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Mikäli päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös asianosainen sekä kunnan jäsen.

Muutoksenhaun maksu

Valituksen käsittelyn maksullisuudesta saa tietoja valitusviranomaiselta. Maksuista, niiden määristä ja maksuvapautuksen perusteista on säädetty tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) ja tuomioistuinmaksulain 2 §:ssä säädettyjen maksujen tarkistamisesta annetussa oikeusministeriön asetuksessa (1122/2021). 

Valitusperusteet

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että:

- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
- päätös on muuten lainvastainen

Valitusaika

Valitus on jätettävä hallinto-oikeudelle 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Mikäli päätös on annettu tiedoksi asianosaiselle sähköisenä viestinä hänen suostumuksellaan, katsotaan asiakirja annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi Jyväskylän kaupungin verkkosivuille. Valitusaikaa laskettaessa tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

 

 

 

Valituksen muoto, sisältö ja liitteet

Valitus on tehtävä kirjallisena.

Valituksessa on ilmoitettava

- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- valittajan nimi ja kotikunta
- postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan
- valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Valitus on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksen toimittaminen

Valitus on valittajan tai hänen valtuuttamansa asiamiehen toimitettava valitusviranomaiselle virka-aikana ennen valitusajan päättymistä. Valituksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostitse. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä, eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. Sähköisen viestin (faksin ja sähköpostin) katsotaan saapuneen viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Valitus lähetetään aina lähettäjän omalla vastuulla. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/.

 

 

 

 

Valitusviranomaisen yhteystiedot

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 HÄMEENLINNA
Puhelin: 029 56 42200 (vaihde)
Faksi: 029 56 42269
Sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi
Virka-aika: klo 8.00–16.15