Kaupunginhallitus, kokous 18.8.2025

§ 265 Valtiovarainministeriön lausuntopyyntö luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen omaisuusjärjestelyistä kunnalle aiheutuvien välittömien kustannusten määrittämisestä

JyväskyläDno-2025-2559

Valmistelija

  • Jukka Ojalainen, rahoituspäällikkö, jukka.ojalainen@jyvaskyla.fi
  • Tuomas Kuronen, kiinteistöjohtaja, tuomas.kuronen@jyvaskyla.fi

Perustelut

Valtiovarainministeriö on pyytänyt lausuntoa luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen omaisuusjärjestelyistä kunnalle aiheutuvien välittömien kustannusten määrittämisestä.  

Asetuksen taustalla on sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annetun lain (616/2021). Tämän ns. voimaanpanolain 43 §:ssä säädetään korvauksesta uudistuksen omaisuusjärjestelyistä kunnalle aiheutuvista kustannuksista. Pykälän 1 momentin mukaan kunnalla on oikeus saada hakemuksen perusteella valtiolta korvaus voimaanpanolain 4 luvussa säädettyjen, kunnan omaisuuteen kohdistuvien järjestelyjen perusteella kunnalle aiheutuvista välittömistä kustannuksista. 

Pykälän 2 momentissa säädetään korvausrajasta. Kunnalla on oikeus saada korvaus siltä osin, kuin omaisuusjärjestelyistä aiheutuvista välittömistä kustannuksista johtuva kunnallisveroprosentin laskennallinen korotustarve ylittää 0,5 prosenttiyksikköä (korvausraja). Laskennan perusteena ovat viimeisimmät valmistuneet verotus- ja tilinpäätöstiedot. Jos korvausraja ylittyy ja kunnan tuloveroprosentti on korvauksen hakemisvuonna vähintään 2,0 prosenttiyksikköä korkeampi kuin kaikkien kuntien painotettu keskimääräinen tuloveroprosentti, kunnalla on lisäksi oikeus saada 1 momentissa tarkoitettua korvausta kolme neljäsosaa korvausrajan alittavalta osalta.  Sen estämättä, mitä edellä tässä momentissa säädetään, kunnalla on kuitenkin oikeus saada korvausta omaisuusjärjestelyihin liittyvistä välittömistä kustannuksista, vaikka korvausraja ei ylity, jos kunnan mahdollisuus päättää omasta taloudestaan ilmeisesti vaarantuu. 

Pykälän 3 momentin mukaan korvauksen perustana olevat välittömät kustannukset lasketaan omaisuusjärjestelyjen kohteena olevasta omaisuudesta uudistuksen voimaantulon jälkeen syntyvien ja todennettavissa olevien kulujen ja tuottojen erotuksena. Korvauksen perustana olevilla kustannuksilla tarkoitetaan kustannuksia, joiden syntymiseen kunta ei ole voinut omilla toimillaan vaikuttaa tai niitä vähentää. Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä omaisuusjärjestelyistä aiheutuvien välittömien kustannusten määrittämisestä. 

Voimaanpanolain 44 §:n mukaan kunnan on tehtävä 43 §:ssä tarkoitettua korvausta koskeva hakemus valtiovarainministeriölle viimeistään vuoden 2027 loppuun mennessä. Jos hyvinvointialue on käyttänyt 22 §:n 2 momentin mukaista oikeuttaan vuokrasopimuksen pidentämiseen, kunnan on tehtävä hakemus viimeistään vuoden 2028 loppuun mennessä. 

Jyväskylän kaupunki on myynyt vuoden 2022 joulukuussa merkittävän osan sosiaali- ja terveyspalveluiden käytössä olleista kiinteistöistä. Myyntiportfolio sisälsi mm. suurimmat terveyskeskukset. Kaupungille jäi vähäinen määrä sosiaali- ja terveyspalveluiden käytössä olevia kiinteistöjä sekä osaketiloja.  Kaupungin omistuksessa olevista sosiaali- ja terveyspalveluiden käytössä olevat tilat on vuokrattu Keski-Suomen hyvinvointialueelle vuoden 2025 loppuun, eikä vielä ole varmuutta tyhjäksi jäävien tilojen määrästä. Lisäksi kaupunki vuokraa oppilashuollon tarpeisiin yksittäisiä huoneita.  Valtioneuvoston asetukseksi sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen omaisuusjärjestelyistä kunnalle aiheutuvien välittömien kustannusten määrittämisestä pykälän 2 momentissa säädetään korvausrajasta. Kunnalla on oikeus saada korvaus siltä osin, kuin omaisuusjärjestelyistä aiheutuvista välittömistä kustannuksista johtuva kunnallisveroprosentin laskennallinen korotustarve ylittää 0,5 prosenttiyksikköä (korvausraja). Jyväskylän osalta edellä mainittu korvausraja asettuisi noin 16 miljoonan euron tasolle. Jyväskylän osalta korvattavat nettokustannukset eivät ylitä edellä mainittua korvausrajaa.  Jyväskylän kaupungin osalta riski on jäljellä olevien sosiaali- ja terveyspalveluiden käytössä olevien tilojen tyhjäksi jääminen. Osaketiloista osa on mahdollisesti kehitettävissä myynti- tai vuokrauskelpoiseksi muuhunkin kuin sosiaali- ja terveyspalveluiden toimintaan. Kaupungin omistamien kiinteistöjen rakennukset todennäköisesti purettaisiin tyhjäksi jäädessä ja maapohja kehitettäisiin. Korvausperusteeseen huomioitavat nettokustannukset eivät kuitenkaan tulisi ylittämään korvausrajaa.  

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Timo Koivisto, kaupunginjohtaja, timo.koivisto@jyvaskyla.fi

Kaupunginhallitus päättää antaa valtiovarainministeriölle lausunnon, jonka mukaan Jyväskylän kaupunki pitää esitysluonnosta valtioneuvoston asetukseksi sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen omaisuusjärjestelyistä kunnalle aiheutuvien välittömien kustannusten määrittämisestä tarkoituksenmukaisena ja perusteita kuntien näkökulmasta oikeudenmukaisesti määriteltynä.   

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

 

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

- vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §, laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- hallinnon sisäistä määräystä, joka koskee tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista (laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
- etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
- varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)
- hankintaoikaisun johdosta tehtyä päätöstä, jos hankintapäätöstä ei ole hankintaoikaisun johdosta muutettu (Hankintalaki 146 § )