Jyväskylän seudun ympäristöterveyslautakunta, kokous 10.12.2025

§ 30 Jyväskylän seudun ympäristöterveyden maksutaksan muuttaminen eläinlääkintähuollon asiakasmaksujen osalta 1.1.2026 alkaen

JyväskyläDno-2025-4906

Valmistelija

  • Hanna Yksjärvi, ympäristöterveyspäällikkö, hanna.yksjarvi@jyvaskyla.fi

Perustelut

Voimassa olevan eläinlääkintähuoltolain (765/2009) mukaan kunta voi periä kotieläimen omistajalta tai haltijalta maksun kunnan järjestämistä toimitiloista ja työvälineistä sekä avustavan henkilökunnan palkkauksesta aiheutuvien kustannusten kattamiseksi silloin, kun kotieläintä hoidetaan eläinlääkärin vastaanotolla. Kunta voi periä sille aiheutuneiden kustannusten kattamiseksi maksun myös keskitetystä yhteydenottopalvelusta. Kunnaneläinlääkärillä on lisäksi oikeus periä antamistaan palveluista kotieläimen omistajalta tai haltijalta virkaehtosopimuksessa määrätty palkkio, matkakustannusten korvaus ja korvaus omistamiensa laitteiden käytöstä sekä korvaus käyttämistään lääkkeistä ja tarvikkeista aiheutuneista kustannuksista. 

Jyväskylän seudun ympäristöterveyden alueella kunnan perimiä maksuja on peritty ns. klinikkamaksuina ja laitemaksuina eläinten omistajilta, kun eläintä on hoidettu vastaanotolla. Klinikkamaksua ei ole peritty pelkästään eläintautien vastustamiseksi tai pelkästään eläinsuojelullisista syistä tehtävistä toimenpiteistä eikä eutanasioista. Klinikkamaksua ei ole peritty myöskään lyhyen ajan sisään tehtävistä kontrollikäynneistä. Maksua on peritty suureläinpäivystyspuhelimesta (keskitetty yhteydenottopalvelu). Ostopalveluna tuotetun lemmikkieläinpäivystyksen osalta päivystyspuhelimen hinnalle on määritelty sallittu perittävä maksimimäärä. Maksut sisältyvät ympäristöterveydenhuollon maksutaksaan, jota on viimeksi muutettu Jyväskylän seudun ympäristöterveyslautakunnassa 3.9.2025, § 19. Eläinlääkintähuollon maksujen osalta päivitystä on tehty viimeksi ympäristöterveyslautakunnassa 14.8.2024, §16 (arvonlisäveron korotus). 

Uusi eläinlääkintähuoltolaki 285/2023 tulee voimaan 1.1.2026. Lain 15 §:n mukaan järjestäjän tulee periä itse tuottamistaan lain 9 §:ssä tarkoitetuista eläinlääkäripalveluista kotieläimen omistajalta tai haltijalta maksu silloin, kun kotieläintä hoidetaan eläinlääkärin vastaanotolla. Maksun tulee olla palvelujen käyttäjien kannalta kohtuullinen eikä se voi ylittää palvelun tuottamisesta aiheutuneita kustannuksia. Järjestäjä voi uudenkin lain mukaan periä sille aiheutuneiden kustannusten kattamiseksi maksun keskitetystä yhteydenottopalvelusta. Lain 9 §:n mukaisilla eläinlääkäripalveluilla tarkoitetaan ns. järjestämisvastuuseen kuuluvia palveluita. Jyväskylän seudun ympäristöterveyslautakunta on päättänyt alueen järjestämisvastuuseen kuuluvien eläinlääkäripalvelujen laajuudesta kokouksessaan 5.11.2025, § 24.  

Järjestäjän perimien maksujen lisäksi kunnaneläinlääkärin tulee lain 14 §:n mukaan periä tarjoamistaan eläinlääkäripalveluista virkaehtosopimuksessa määrätty palkkio, johon sisältyvät käynti- tai vastaanottopalkkio ja erilliset palkkiot suoritetuista toimenpiteistä, sekä matkakustannustensa korvaus. Lisäksi kunnaneläinlääkäri voi periä korvauksen omistamiensa laitteiden käytöstä sekä korvauksen käyttämistään lääkkeistä ja tarvikkeista aiheutuneista kustannuksista. Palkkio voidaan periä myös tapauksissa, joissa on ilman hyväksyttävää syytä jätetty saapumatta vastaanotolle ennakolta varattuna aikana. 

Lain 14 §n mukaan eläinten pitopaikassa annettavien 9 §:ssä tarkoitettujen eläinlääkäripalvelujen käyntipalkkiosta ja matkakustannusten korvauksesta omistajalta tai haltijalta peritään kuitenkin enintään se järjestäjän määrittelemä määrä, joka on kohtuullinen ottaen huomioon alueella suoritettavien käyntimatkojen pituudet ja niistä aiheutuvat palvelujen hintaerot sekä asiakkaiden yhdenvertainen kohtelu. Loppuosa peritään järjestäjältä (ns. subventiot). Yhteistoiminta-alueen subventioista on päätetty Jyväskylän seudun ympäristöterveyslautakunnassa 22.11.2023, § 25. Subventioihin ei esitetä muutoksia. 

Eläinlääkintähuoltolain 285/2023 17 §:n mukaan kunta voi järjestää muitakin kuin järjestämisvastuuseen kuuluvia palveluita. Muiden kuin lakisääteiseen järjestämisvastuuseen kuuluvien eläinlääkäripalvelujen hinnoittelu perustuu kilpailuneutraliteettiin. Asiakashinta muodostuu kunnaneläinlääkärin perimästä eläinlääkäritaksan mukaisesta maksusta ja kunnan perimästä maksusta. Kunnan tulee määritellä maksu siten, että kilpailutilanteessa markkinoilla järjestettävien palvelujen hinnoittelu on kuntalaissa tarkoitetulla tavalla markkinaperusteista (Kuntalaki 128 §). Jyväskylän seudun ympäristöterveyslautakunta on kokouksessaan 5.11.2025, § 24 päättänyt alueella tuotettavista ns. täydentävistä palveluista, joiden hinnoittelu tulee uuden lain mukaan olla markkinaperusteista 1.1.2026 alkaen. Jyväskylän seudun ympäristöterveyden alueen kaikilla eläinlääkärin vastaanotoilla tuotetaan sekä järjestämisvastuuseen kuuluvaa että täydentävää palvelua. Palvelua tuottaa sama henkilökunta.  

Markkinaperusteisten toimenpiteiden hinnoittelu on päätösehdotuksessa laskettu tuntihinnan kautta huomioimalla toimenpiteeseen kuluva aika. Tuntihinta on laskettu kunnan kokonaiskuluista jakamalla ne vuoden työtunneilla. Kuluina on käytetty todellisia vuoden 2024 tilinpäätöksen mukaisia kuluja: henkilöstö (palkat ja sivukulut), vuokrat, ICT, hankinnat, vyörytykset, jne. Tuntihinnassa on huomioitu tuotto-odotus (8,5 %), joka on laskettu vertailukelpoisiksi katsottujen vastaavia palveluita tuottavien lähialueen yksityisten eläinlääkäriasemien liikevaihtoprosenttien keskiarvona. Eläinlääkäripalvelujen asiakashinnoittelu tarkistetaan viimeistään vuoden 2026 tilinpäätöksen valmistumisen jälkeen. Eläinlääkinnän tuntihinnaksi on edellä kuvatun mukaisesti saatu 56,90 €. 

Eläinlääkintähuollon uusiksi asiakasmaksuiksi esitetään:

Eläinlääkintähuoltolain 9 §:n mukaan kunnan järjestämisvastuuseen kuuluvista palveluista ja lain 17 § mukaisista täydentävistä palveluista vastaanottokäynneillä perittävät klinikkamaksut (sis. alv 25,5 %): 

  • Maksuluokka 1 (esim. rokotus, yleistutkimus, eutanasia): 5 € 
  • Maksuluokka 2 (esim. kissan kastraatio, pienen haavan ompelu): 10 € 
  • Maksuluokka 3 (esim. koiran kastraatio, laaja sairauden syyn selvitys): 25 €

​​​​​​
​​​​​Eläinlääkintähuoltolain 17 § mukaan täydentävistä palveluista perittävät maksut (sis. alv 25,5 %): 

  • Maksuluokka 4: Lyhytkestoinen täydentävä palvelu vastaanotolla: 15 € (maksuluokan 1 mukainen käynti täydentävänä palveluna, tai vastaavan laajuinen muu täydentävä palvelu) 
  • Maksuluokka 5: Perustasoinen täydentävä palvelu: 30 € (maksuluokan 2 mukainen käynti täydentävänä palveluna, tai vastaavan laajuinen muu täydentävä palvelu, lisääntymiseen liittyvät perustasoiset tarkastukset ja tutkimukset sekä lisääntymiseen liittyvä perustasoinen hoito muille kuin elintarviketuotantoeläimille) 
  • Maksuluokka 6: Muu täydentävä palvelu 60 €/h toimenpiteeseen käytetyn ajan mukaisesti 
     

Eläinlääkintähuoltolain 14 ja 15 §:n mukaan maksut voidaan periä myös, jos on ilman hyväksyttävää syytä jätetty saapumatta vastaanotolle varattuna aikana. 

Maksut sisällytetään Jyväskylän seudun ympäristöterveyden maksutaksaan ja ne korvaavat voimassa olevan taksan eläinlääkintähuollon klinikka- ja laitemaksut. Maksutaksaan ei esitetä muita muutoksia.  

Ehdotus

Esittelijä

  • Hanna Yksjärvi, ympäristöterveyspäällikkö, hanna.yksjarvi@jyvaskyla.fi

Jyväskylän seudun ympäristöterveyslautakunta 

  1. hyväksyy liitteen mukaisen Jyväskylän seudun ympäristöterveyden maksutaksan, johon sisältyvät uudet eläinlääkintähuollon asiakasmaksut. Asiakasmaksut tulevat voimaan 1.1.2026.  
  2. päättää, että edellä kohdassa 1 tehty päätös täytäntöön pannaan mahdollisesta muutoksenhausta riippumatta. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

 


Muutoksenhaku

 

Päätökseen voi hakea muutosta oikaisuvaatimuksella.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

- asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä
- kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuvaatimuksen maksu

Oikaisuvaatimuskäsittely on maksutonta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on jätettävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana. Mikäli päätös on annettu tiedoksi asianosaiselle sähköisenä viestinä hänen suostumuksellaan, katsotaan asiakirja annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi Jyväskylän kaupungin verkkosivuille. Oikaisuvaatimusaikaa laskettaessa tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

Oikaisuvaatimuksen muoto, sisältö ja liitteet

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- muutosvaatimuksen perusteet.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin sen tekijä vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Kirjelmässä on mainittava oikaisuvaatimuksen tekijän nimi, asuinkunta ja postiosoite sekä puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.

 

 

 

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen viranomaiselle

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan tai hänen valtuuttamansa asiamiehen toimitettava Jyväskylän kaupungin kirjaamoon aukioloaikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. 

Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostitse. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Sähköisen viestin (sähköpostin) katsotaan saapuneen viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina lähettäjän omalla vastuulla. Jyväskylän kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti päätöksen tehneelle toimielimelle tai viranhaltijapäätöksen osalta toimielimelle, jonka alaisuudessa viranhaltija toimii.

Jyväskylän kaupunki
PL 193
Vapaudenkatu 32 (käyntiosoite)
40101 Jyväskylä
kirjaamo@jyvaskyla.fi
Puhelin: 014 569 0888
Aukioloaika: klo 8.00–15.00

Päätös on lainvoimainen oikaisuvaatimusajan jälkeen, ellei siihen ole haettu muutosta eikä sitä ole otettu ylemmän toimielimen käsiteltäväksi.