Perustelut
Ympäristönsuojelulaki velvoittaa kunnan ympäristönsuojeluviranomaista laatimaan säännöllisen valvonnan järjestämiseksi valvontasuunnitelman ja valvontaohjelman. Ympäristönsuojelulaissa säädetty valvonnan suunnitteluvelvollisuus koskee ympäristönsuojelulain mukaisia luvanvaraisia, rekisteröitäviä ja ilmoitusvelvollisia toimintoja. Näiden valvonta on järjestettävä laadukkaasti, säännöllisesti ja tehokkaasti ja valvonnan tulee perustua ympäristöriskien arviointiin. Tavoitteena on varmistaa lainsäädännön ja lupaehtojen noudattaminen ja sitä kautta ennalta ehkäistä ympäristöhaittoja. Jyväskylässä ympäristönsuojelulain mukaisia säännöllisesti valvottavia toimintoja on 129 kpl, tyypillisimmät toimialat ovat maaperän ainesten otto (35 kpl), jakeluasemat (47 kpl) sekä jätteen ammattimainen käsittely (16 kpl).
Jätelaki edellyttää tiettyjen toimintojen suunnitelmallista valvontaa, nämä toiminnat on yhdistetty ympäristönsuojelun valvontasuunnitelmaan. Valvonnan kokonaisuuden hahmottamiseksi myös keskeisimmät muiden säädösten mukaiset kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen valvontatehtävät on koottu samaan valvontasuunnitelmaan. Suunnitelmassa kuvataan valvonnan järjestämisen ja riskinarvioinnin perusteet sekä valvonnasta vastaavien viranomaisten yhteistyö. Valvontasuunnitelma sisältää tiedot alueen ympäristöoloista ja pilaantumisen vaaraa aiheuttavista toiminnoista sekä käytettävissä olevista valvonnan voimavaroista ja keinoista.
Tarkastustoiminnan säännöllisyys perustuu valvontasuunnitelmaan ja –ohjelmaan. Suunnitelmallisen valvonnan kautta saavutetaan riittävä, ennalta määritelty tarkastustiheys toiminnoille sekä varmistetaan toiminnanharjoittajien kesken tasaveroinen tarkastuskäytäntö. Säännöllinen valvonta myös lisää toiminnanharjoittajan ja viranomaisen välistä yhteistyötä. Tehokkuus syntyy siitä, että valvonta kohdistetaan riskien arvioinnin perusteella haitallisimpiin ja suurimman riskin kohteisiin. Tehokkuuteen pyritään myös priorisoimalla kohteita tarvittaessa sekä välttämällä eri viranomaisten kesken päällekkäistä valvontaa.
Riskinarviointi on tehty systemaattisesti huomioiden sekä toiminnasta että sijainnista aiheutuvat riskit. Riskillä tarkoitetaan toiminnasta aiheutuvaa ympäristön pilaantumisen vaaraa sekä päästöistä aiheutuvaa terveyshaittaa. Riskin merkittävyyteen vaikuttaa sen toteutumisen todennäköisyys ja siitä aiheutuvan pilaantumisen merkittävyys. Riskinarvioinnin avulla muodostetun valvontaluokituksen mukainen tarkastustiheys on joko vuosittain, kerran kolmessa vuodessa, kerran viidessä vuodessa tai kerran kahdeksassa vuodessa.
Valvontasuunnitelman lisäksi kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen on laadittava valvontaohjelma ympäristöluvanvaraisten, rekisteröitävien ja ilmoitusvelvollisten toimintojen säännöllisestä valvonnasta. Valvontaohjelmaan kootaan tiedot valvottavista kohteista ja määritellään ympäristöriskien arvioinnin perusteella laitoskohtaiset määräaikaistarkastukset ja muut valvontatoimenpiteet. Valvontaohjelma tehdään vuosittain ja pidetään jatkuvasti ajan tasalla mm. päivittämällä uudet ja toimintansa lopettaneet laitokset ohjelmaan. Suunnitelmallinen valvonta on maksullista, joten valvontaohjelman tarkastustoimenpiteet on määritelty johdonmukaisesti ja eri toimijoiden välillä tasapuolisesti toiminnasta aiheutuvien riskien perusteella. Yhteenveto alkavan vuoden valvontaohjelmasta sekä koonti edellisen vuoden valvontaohjelman toteumasta tuodaan vuosittain tiedoksi rakennus- ja ympäristölautakunnalle.
Jyväskylän ympäristönsuojeluviranomaisen valvontasuunnitelma sisältää ympäristönsuojelulain ja jätelain suunnitelmallisen valvonnan lisäksi keskeiset ympäristönsuojeluviranomaisen toimivaltaan kuuluvan lainsäädännön mukaiset muut valvontatehtävät. Valvontasuunnitelma on tehty vuosille 2026 – 2029, suunnitelma tarkastetaan 4 vuoden välein rakennus- ja ympäristölautakunnan toimikauden alussa.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Päivi Pietarinen, ympäristöjohtaja, paivi.pietarinen@jyvaskyla.fi
Rakennus- ja ympäristölautakunta merkitsee tiedoksi ympäristönsuojelun valvontasuunnitelman 2026-2029.