Kaupunginvaltuusto, kokous 3.11.2025

§ 116 Jyväskylän Ammattikorkeakoulu Oy:n enemmistöosuuden myynti

JyväskyläDno-2025-1130

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Anna Vuorela, lakiasiainjohtaja, anna.vuorela@jyvaskyla.fi
Vesa Voutilainen, talousjohtaja, vesa.voutilainen@jyvaskyla.fi
Ari Tolonen, toimialajohtaja, ari.tolonen@jyvaskyla.fi
Eino Leisimo, toimialajohtaja, eino.leisimo@jyvaskyla.fi

Perustelut

Asian tausta

Kansallinen korkeakoulukenttä on ollut voimakkaassa muutoksessa jo noin 15 vuoden ajan. Jyväskylän yliopisto ja Jyväskylän Ammattikorkeakoulu Oy (jäljempänä myös Jamk) muodostavat omien monialaisten profiiliensa kautta kansallisesti poikkeuksellisen vahvan kokonaisuuden useilla yhteiskunnallisesti merkittävillä aloilla. Koulutuksessa kilpailu parhaista opiskelijoista kiristyy. Ikäluokkien pienentyessä kansallisessa ja kansainvälisessä opiskelijarekrytoinnissa sekä yliopiston, että ammattikorkeakoulun onnistuminen on kriittistä alueen vetovoiman ja kasvun kannalta.

Jamk on perustettu vuonna 1994. Jyväskylän kaupunki on Jamkin pääomistaja 90 %:in omistusosuudella. Muina omistajina ovat Jämsän kaupunki (5 %:in omistusosuus) ja Äänekosken Ammatillisen Koulutuksen kuntayhtymä (5 %:in omistusosuus).

Jyväskylän kaupunki päätti alkuvuodesta 2025 Jyväskylän ammattikorkeakoulun omistuspohjan laajentamista koskevan selvitystyön käynnistämisestä (KV 17.3.2025/26) ja hyväksyi kaupungin ja Jyväskylän yliopiston selvitysvaiheen aiesopimuksen.

Aiesopimuksen tarkoituksena oli ilmaista tahtotila tarkastella alueellisen korkeakouluyhteistyön syventämistä Jamkin omistuspohjan muutoksen kautta. Kaupungin ja yliopiston tahtotilana oli selvittää ensimmäisessä vaiheessa merkittävän vähemmistöosuuden siirtymistä Jyväskylän yliopistolle. Edelleen tavoitteena oli selvittää vaiheet ja edellytykset Jyväskylän ammattikorkeakoulun siirtymiseksi Jyväskylän yliopiston konserniin (yliopistolle tulisi tuolloin yli 50 %:in omistusosuus Jamkista) korkeakoulujen rahoitussopimuskaudella 2025–2028. Jamkin vähemmistöomistajia informoitiin em. suunnitelmista. 

Aiesopimuksella Jyväskylän kaupunki päätti käynnistää Jyväskylän yliopiston kanssa yhteisen selvityksen Jamkin mahdollisista omistusjärjestelyistä. Aiesopimuksen tarkoituksena oli avoimesti tuoda julki kaupungin ja yliopiston tahtotila alueellisen korkeakouluyhteistyön kehittämiseksi. Aiesopimuksen allekirjoittaminen käynnisti varsinaisen selvitystyön, johon sisältyi mm. muutosprosessin tarkempi aikataulu, osakekauppaan liittyvä arvonmääritys ja osakassopimuksen laadinta uuden omistuspohjan mukaiseksi.   Jyväskylän ammattikorkeakoulu on myös aktiivisesti osallistunut selvitystyöhön, erityisesti toiminnallisten tavoitteiden määrittelyyn.

Tavoitteet

Jyväskylän korkeakoulujen strategisemmalla yhteistyöllä tavoitellaan merkittäviä taloudellisia, koulutuksellisia, tutkimuksellisia ja alueellisia hyötyjä. Jyväskylän kaupunki tunnistaa mahdollisen muutoksen hyödyt alueen elinvoimalle, osaamiselle ja veronmaksajille ja tavoittelee osaltaan kaupungin aseman vahvistumista opiskelijakaupunkina. Kehittyvät, kansainväliset korkeakoulut ovat avainasemassa rakentamassa entistä elinvoimaisempaa ja taloudellisesti vahvaa Jyväskylää. Mahdollisuudet yrityksille kasvaa ja uusille yrityksille sijoittua Jyväskylään edellyttävät osaajien saatavuutta.

Korkeakoulujen tiivistyvä yhteistyö tukisi yritysten kasvua, kehitys- ja innovaatiotoimintaa sekä kansainvälistymistä ja edelleen koko kaupungin elinvoiman vahvistumista. Positiivinen kierre yritysten kasvumahdollisuuksien, kansainvälistymisen ja lisääntyvien opiskelijoiden myötä vahvistaisi kaupungin taloutta.

Selvitystyö Jamkin mahdollisista omistusjärjestelyistä

Aiesopimuksen mukaisesti Jyväskylän kaupunki on tehnyt selvityksen Jamkin mahdollisista omistusjärjestelyistä. Jyväskylän kaupungin pyynnöstä Jyväskylän yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu nimesivät edustajansa Jyväskylän ammattikorkeakoulun omistuspohjan laajentamisselvityksen ohjausryhmään.

Lisäksi yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu nimesivät edustajansa osakassopimuksen, muiden asiakirjojen ja päätösten valmistelun työryhmään sekä edelleen Jyväskylän yliopisto arvonmäärityksen ja kauppahinnan työryhmään.

Selvitys- ja valmistelutyö alkoi keväällä ja se jatkui syksyyn saakka. Selvitystyössä toteutettiin arvonmääritysmallien läpikäynti, osakassopimusneuvottelut, ostajan (yliopiston) Due Diligence kaupan kohteesta, kaupan muiden ehtojen ja varsinaisen kauppakirjan valmistelu sekä omistusjärjestelyn tarkempi aikatauluttaminen.

Toiminnallisen suunnitelman valmistelu

Opetus- ja kulttuuriministeriö on edellyttänyt omistusjärjestelyyn liittyen toiminnallista suunnitelmaa järjestelyn toteuttamiseksi. Asiakirja on toimitettu ministeriöön, ja korkeakoulujen rehtorit ovat käyneet keskustelemassa suunnitelmasta 4.6.2025 ministeriössä korkeakoulu- ja tiedepolitiikan yksikön johdon kanssa. Toiminnallinen suunnitelma on esitetty kummankin korkeakoulun henkilöstölle ja on toiminut pohjana kaupungin edellyttämän toimeenpanosuunnitelman laatimiseksi.

Jyväskylän yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu ovat valmistelutyön edetessä tarkentaneet aiemmin opetus- ja kulttuuriministeriölle toimittamaansa suunnitelmaa ja luoneet tarkentavan toimeenpanosuunnitelman (päätöksen liitteenä). Varsinainen kehittäminen toteutuu seuraavien kehittämisohjelmien kautta:

-        Osaava ja hyvinvoiva korkeakouluyhteisö

-        Kansainvälisesti vetovoimainen, oppimista uudistava ja vaikuttava koulutus

-        Elinvoimaa tuottava TKI-ekosysteemi

-        Vaikuttavat ja taloudellisesti kestävät palvelut

 

Lisäksi yksi työryhmä tarkastelee läpileikkaavasti konsernin johtamista, identiteettiä ja esimerkiksi brändiin liittyviä kysymyksiä.

Toimeenpanosuunnitelma jakaantuu neljään vaiheeseen: valmisteluvaiheeseen, orientaatiovaiheeseen, konseptointivaiheeseen sekä varsinaiseen toimeenpanoon. Orientaatiovaihe käynnistyy valmisteluvaiheen ja omistusjärjestelyn täytäntöönpanon jälkeen. Tässä vaiheessa yhteistyössä henkilöstön ja opiskelijoiden kanssa tarkennetaan tavoitteita ja aikataulua. Konseptointivaiheessa varsinaiset kehittämiskohteet projektoidaan ja muodostetaan muutosaskeleet kehittämisohjelmiin. Niillä tunnistetuilla alueilla, joissa toimeenpano voidaan käynnistää nopeammin, toimeenpano voi alkaa jo alkuvuodesta 2026.

Toimeenpanon tueksi perustetaan muutosta tukeva koordinaatioryhmä sekä strateginen ohjausryhmä. Henkilöstön ja opiskelijakuntien edustajat ovat kiinteässä vuoropuhelussa kaikissa yllä mainituissa vaiheissa.

Arvonmääritys

Osakekaupan arvonmääritystä on käyty läpi eri näkökulmasta. Kaupunki on selvittänyt osakekaupan kauppahinnan määrittämistä tavanomaisten osakekaupan arvonmääritysmenetelmien pohjalta. Lisäksi kaupunki on selvittänyt mahdollisuutta Jamkin taseen jakamisesta osittaisjakautumisella kahteen ammattikorkeakoululain mukaista toimintaa harjoittavaan yhtiöön (korkeakoulutoimintaa jatkava yhtiö sekä korkeakoulutoimintaa, tutkimusta ja yritystoimintaa tukevaan yhtiöön).

Osakekaupan arvonmääritykseen vaikuttaa kuitenkin erityisesti ammattikorkeakoululain (932/20214) 5 §, jonka mukaan ”Ammattikorkeakouluosakeyhtiön toiminnan tarkoituksena ei saa olla voiton tavoittelu eikä se saa jakaa osakkeenomistajalle osinkoa taikka tuottaa muuta taloudellista etua osakkeenomistajalle tai muulle toimintaan osallistuvalle.”

Kaupunki on neuvotellut OKM:n kanssa 26.6.2025 kaupan toteuttamisesta Jamkin osittaisjakautumisen pohjalta. OKM selvitti juridiset mahdollisuudet ja edellytykset toteuttaa Jamkin osakekauppa kaupungin ehdottamalla tavalla (Jamkin osittaisjakautuminen osakekaupan yhteydessä). OKM:n 5.7.2025 sähköpostilla toimittaman vastauksen mukaisesti osakekaupan toteuttaminen edellä kuvatuilla tavoilla ei ole mahdollista ammattikorkeakoululain säädöksistä ja erityisesti ammattikorkeakoululain 4, 5 ja 7 §:istä johtuen. Kirjanpidolliset ja tasearvoihin perustuvat myyntihinnan määritykset eli ns. perinteinen arvonmääritys eivät toteudu Jamkin osakekaupassa johtuen ammattikorkeakoululainsäädännöstä.  Selvityksen mukaan Jamkin osakekauppa on mahdollista toteuttaa osapuolten neuvottelemalla kauppahinnalla.

Osakassopimus ja yhtiöjärjestys

Osakassopimuksella osapuolet sopivat osaltaan Jyväskylän Ammattikorkeakoulu Oy:n toiminnasta, rahoittamisesta, omistuksesta, hallinnosta, päätöksenteosta ja osapuolten keskinäisistä oikeuksista ja velvollisuuksista sekä muodostavat yhteisen tahtotilan yhtiön toiminnan kehittämiseen ammattikorkeakoululain puitteissa.

 

Neuvoteltavan järjestelyn kautta on ollut tavoitteena varmistaa konkreettisesti seuraavat Jyväskylän Ammattikorkeakoulun toiminnan kehittämistä ohjaavat periaatteet ja yhteiset tavoitteet, jotka on kirjattu osakassopimusluonnokseen: 

1.     Jyväskylän alueen ja koko Keski-Suomen maakunnan elinvoiman lisääminen.

2.     Jyväskyläläisten ja koko maakunnan sekä kansallisen osaamisen ja koulutustason nostaminen ja syventäminen.

3.     Vahva ja tiivis yhteistyö kaupungin työllisyyden ja elinvoiman hoidosta vastaavien toimijoiden sekä alueen yritysten ja julkisen sektorin kanssa.

4.     Yhtiön ja muodostuvan korkeakoulukonsernin aseman ja vetovoiman vahvistaminen kansallisesti ja kansainvälisesti.

5.     Yhtiön toiminnan suhteellisen volyymin säilyttäminen vähintään nykytasolla.

6.     Kansainvälisen toiminnan osaajien sekä kansainvälisen työvoiman veto- ja pitovoiman kasvaminen ja vahvistaminen Jyväskylän alueella. 

7.     Pääkampuksen sijainti Jyväskylässä huomioiden Jyväskylän kaupungin näkemys.

 

Yhtiön hallinnon järjestäminen ja hallituksen kokoonpano omistusmuutoksen jälkeen on toiminnan kehittämisperiaatteiden määrittelyn lisäksi toinen omistusjärjestelyn keskeinen osakassopimuksessa sovittava asia.  Ammattikorkeakoulun toimielimiä ovat hallitus ja toimitusjohtajana toimiva rehtori, joiden tehtävät on määritelty ammattikorkeakoululaissa. Huomioitava on, että ammattikorkeakoululaki rajoittaa hallituksen tehtävien siirtämisen yhtiökokouksen päätösvaltaan.

Neuvottelujen tuloksena yhtiön hallituksen kokoonpano on määritelty seuraavasti. Yliopisto saa hallitukseen viisi (5) paikkaa ja Jyväskylän kaupunki kaksi (2) paikkaa. Lisäksi ammattikorkeakoululain mukaisesti yksi (1) hallituksen jäsen valitaan vaaleilla henkilöstöstä ja yhden (1) hallituksen jäsenen nimeää opiskelijakunta sääntöjensä mukaisesti.

Osakassopimusluonnokseen on kirjattu, että hallituksen jäsenten tulee edustaa monipuolisesti yhteiskuntaelämän ja ammattikorkeakoulun tehtäviin liittyvää asiantuntemusta. Hallituksessa tulee olla myös jäseniä, joilla on alueen työ- ja elinkeinoelämän käytännön kokemusta ja tuntemusta. Hallituksen jäsenten valinnassa tulee erityisesti ottaa huomioon ammattikorkeakoululain 6 §, jonka mukaan ammattikorkeakoulun tulee tehtäviään suorittaessaan olla erityisesti omalla alueellaan yhteistyössä elinkeino- ja muun työelämän kanssa sekä tehdä yhteistyötä suomalaisten ja ulkomaisten korkeakoulujen samoin kuin muiden koulutuksen järjestäjien kanssa. Vähintään kahden (2) yliopiston nimeämän hallituksen jäsenen tulee olla omistajista riippumattomia. Omistajista riippumattomilla hallituksen jäsenillä tulee olla erityisesti alueen työ- ja elinkeinoelämän käytännön kokemusta ja tuntemusta.

Osakassopimusluonnoksen mukaan Yhtiöllä on nimitystoimikunta, johon kuuluu viisi (5) jäsentä, joista yliopisto nimeää kolme (3) ja Jyväskylän kaupunki kaksi (2).  Nimitystoimikunnan työskentelyn tarkoituksena on edistää hallitukseen nimettävien jäsenten osaamisprofiilien yhteensopivuutta sekä sukupuolten tasapuolista edustusta.  Nimitystoimikunta antaa yhtiökokoukselle esityksen hallituksen jäsenistä (pois lukien henkilöstön edustaja sekä opiskelijoiden edustaja) ja hallituksen jäsenten palkkioista.

Osakassopimusluonnokseen on otettu myös ehdot kuulemismenettelystä sekä osakaskokouksesta. Ennen päätöksentekoa yhtiön hallituksen tulee kuulla Jyväskylän yliopistoa ja Jyväskylän kaupunkia seuraavissa strategisesti merkittävissä asioissa: toimipaikka- ja toimitilaratkaisut, toimiluvan muutoshakemukset, toiminnan merkittävä tai poikkeuksellinen laajentaminen, supistaminen tai uudelleenjärjestely sekä merkittävät tai poikkeukselliset investoinnit tai varallisuuserien myynnit.

Osakaskokouksen-/omistajakokouksen keskeisenä tarkoituksena on informoida Osakkaita ennalta strategisesti merkittävistä asioista ja kuulla Osakkaiden näkemyksiä näihin.

Osakassopimusluonnos sisältää myös muita tarpeellisia ehtoja esimerkiksi yhtiön talouteen ja rahoittamiseen sekä osakkeisiin ja omistukseen liittyen. Osakassopimusluonnoksen tarkempi sisältö käy ilmi liitteestä. Uuden osakassopimuksen on tarkoitus korvata tällä hetkellä voimassa oleva osakassopimus.

Osakassopimuksen valmistelun yhteydessä on valmisteltu myös uusi yhtiöjärjestys, jonka tarkempi sisältö käy ilmi liitteestä.

Due diligence

Jyväskylän yliopisto on tehnyt kaupan kohteesta ns. Due Diligence -tarkastuksen, jossa yliopisto on käynyt kaupan kohteen läpi. Kaupungin ei ollut tarpeen tehdä vastaavaa selvitystä konserniin kuuluvasta tytäryhtiöstään.

Kauppakirja

Kauppakirjaluonnoksessa on määritelty kaupan ehdot. Kauppakirjan mukaisesti osakekauppa on tarkoitus tehdä kahden vaiheen sijaan yhdessä vaiheessa. Selvitys- ja valmistelutyön yhteydessä on todettu, että yksivaiheisuus selkeyttää kaupan rakennetta eikä Selvityksessä ole tunnistettu erityisiä hyötyjä kaupan toteuttamiseksi kahdessa vaiheessa. Yksivaiheinen kauppa mahdollistaa osakekaupan hyötyjen tavoittelun nopeammassa aikataulussa jo alkavalla OKM rahoituskaudella.

 

Jyväskylän yliopiston ostotarjous Jamkin osakkeista:

Tehtyjen selvitysten ja neuvotteluiden jälkeen Jyväskylän yliopisto on tehnyt kaupungille tarjouksen Jamkin enemmistöosuuden ostamisesta. Yliopiston ostotarjous Jyväskylän kaupungille noin 50,6 %:n Jamkin osakkeista on 2.250.000 euroa (osakekohtainen hinta 27 778 euroa). Jyväskylän kaupungin omistusosuus tippuisi näin ollen kaupan myötä 90 %:ista 39,4 %:iin.  Yliopisto tarjoaa mahdollisuuden samassa yhteydessä ostaa myös Jämsän kaupungin ja Äänekosken Ammatillisen Koulutuksen kuntayhtymän omistusosuudet (molemmilla 5 %:in omistusosuus). Tarjous vähemmistöomistajille on voimassa vain Jyväskylän kaupungin kanssa samassa yhteydessä toteutetussa kaupassa. Mikäli kaikki kaupat toteutuvat, Jyväskylän Yliopiston omistusosuus Jamkista nousee 60,6 %:iin.

Yliopisto perustaa ostotarjouksen kolmeen näkökohtaan: 1) Mahdollisuus kasvattaa koulutuksen kansallista osuutta 2) mahdollisuus kasvattaa yhteistyöllä tki-rahoitusta ja 3) mahdollisuus yhteistyöllä hallita tukipalveluiden kustannuskehitystä.

Yliopiston ehdot kaupan toteuttamiseksi ovat seuraavat:

  • Päätöksenteko kaupasta tapahtuu vuoden 2025 aikana ja koko osakekauppa toteutetaan yhdessä vaiheessa.
     
  • Ennen kaupan toimeenpanoa ei edistetä ratkaisuja, jotka estävät korkeakoulujen keskinäisen synergian hyödyntämistä pitkälle tulevaisuuteen (mm. merkittävät tilaratkaisut, merkittävät infrastruktuuri-investoinnit jne.)
     
  • Korkeakoulukonsernin kehittäminen tapahtuu kaupan toimeenpanon jälkeen pitkäjänteisesti pohjautuen korkeakoulujen yhteiseen opetus- ja kulttuuriministeriölle esitettyyn suunnitelmaan ja vaiheistettuihin aikataulutavoitteisiin.
     
  • Osakassopimuksen ehdot tukevat mahdollisuuksia kehittää vahvaa ja vetovoimaista korkeakoulukonsernia.
     
  • Hallituspaikkojen jakautuminen osakassopimuksen mukaan siten, että yliopisto nimeää hallitukseen viisi (5) jäsentä, joista 2 ovat omistajista riippumattomia. Jyväskylän kaupunki (tarvittaessa yhteistyössä pienomistajien kanssa) nimeää hallitukseen kaksi (2) jäsentä. Lisäksi hallitukseen kuuluu yksi (1) opiskelijoiden edustaja ja yksi (1) henkilöstön edustaja ammattikorkeakoululain mukaisesti
     
  • Jyväskylän kaupungilla on oikeus nimetä hallituksen puheenjohtaja 31.5.2029 saakka. Vastaavana aikana hallituksen varapuheenjohtajan nimeää yliopisto. 1.6.2029 alkaen hallituksen puheenjohtajan nimeää yliopisto ja varapuheenjohtajan kaupunki.

 

Yliopiston hallitus on käsitellyt kaupan kokonaisuutta ja hyväksynyt kaupan edellä kuvattujen reunaehtojen puitteissa kokouksessaan 3.10.2025

Vähemmistöomistajien käsittely

Jyväskylän yliopisto on tehnyt ostotarjouksen Jämsän kaupungin ja Äänekosken Ammatillisen Koulutuksen kuntayhtymän omistamista Jamkin osakkeista (vastaava osakekohtainen hinta kuin Jyväskylän kaupungille tehdyssä ostotarjouksessa). Jämsän kaupunginhallitus hyväksyi yliopiston ostotarjouksen Jamkin osakkeista kokouksessaan 20.10.2025 ja Äänekosken Ammatillisen Koulutuksen kuntayhtymä käsittelee asiaa 29.10.2025.

Jamkin tällä hetkellä voimassa olevan osakassopimuksen mukaan sopimuksen osapuolet sitoutuvat tarjoamaan osakkeensa ensisijaisesti muiden osakkaiden lunastettavaksi nimellisarvosta osakkuuden päättyessä. Mikäli muut osakkaat eivät tarjolla olevia osakkeita lunasta, ne voidaan myydä kolmannelle osapuolelle edellyttäen, että jäljelle jäävät osakkaat ovat antaneet suostumuksensa osakkeiden kaupalle.

Vaikutusten arviointi ja riskianalyysi

Seuraavassa on kuvattu kauppaan liittyviä plussia ja miinuksia Jyväskylän kaupungin riskienhallinnan näkökulmasta.

Plussat

-        Kaupungin asema ja vetovoima opiskelijakaupunkina vahvistuu.

-        Lisää mahdollisuuksia yrityksille kasvaa ja kansainvälistyä sekä uusille yrityksille sijoittua Jyväskylään.

-        Osakekaupan kauppahinta on lähes kokonaan (noin 2.236.000 euroa) kaupungille myyntivoittoa. Kaupungin ylijäämäkertymä vahvistuu hieman ja lainakanta laskee.

-        Kohtuullinen kauppahinta huomioiden ammattikorkeakoululain rajoitteet kauppahinnan määrittelylle.

 

Miinukset

-        Jamk ei kuulu kaupan jälkeen enää Jyväskylän kaupunkikonserniin eikä määräysvaltaan. Kaupunki nimeää jatkossa yhtiön yhdeksästä (9) hallituksen jäsenestä vain kaksi (2) jäsentä.

-        Osakekaupalla on negatiivinen vaikutus kaupunkikonsernin tilinpäätökseen (ja konsernin kassanhallintaan), vaikkakin konsernissa on mittava taloudellinen puskuri (osakekaupan vaikutus konsernitilinpäätökseen on noin -15 miljoonaa euroa, kun kaupunkikonsernin kertyneet ylijäämät ovat 253,1 miljoonaa euroa).

 

Suunnitellun osakekaupan vaikutuksia on arvioitu eri näkökulmista (mm. kaupan ehdot, yhtiöoikeudelliset asiat ja vaikutukset kaupungille). Riskienhallinnan keskiössä on ollut myyntiprosessin aikana tehty kaupungin edellyttämien Jamkin toiminnan kehittämistä ohjaavien periaatteiden määrittäminen sekä kauppahinnan määrittäminen ammattikorkeakoululain viitekehyksen puitteissa. Lisäksi erityistä huomiota on kohdistettu uuden osakassopimuksen ja kauppakirjan laadintaan. Huolellisella kaupan valmistelulla on pyritty minimoimaan kauppaan liittyviä riskejä ja varmistamaan omistajien kannalta paras mahdollinen lopputulos. Viestinnän ja henkilöstön osallistamisen rooli on huomioitu koko valmistelun ajan.

Jyväskylän kaupunkikonsernin omistajaohjauksen periaatteiden ja konserniohjeen (KV 27.11.2023/104) mukaisesti kaupungin omistusintressi Jyväskylän Ammattikorkeakoulu Oy:öön nähden on strateginen. Hallintosäännön 8 §:n mukaisesti strategisesti merkittävien tytäryhtiöiden omistusjärjestelyistä ja osakkeiden myynnistä päättää kaupunginvaltuusto. Hallintosäännön 10 §:n mukaan kaupunginhallitus päättää kuntayhtymien, tytär-, osakkuus- ja muiden yhteisöjen omistajaohjauksen toimivallan käyttämisestä valtuuston päättämän omistajaohjauksen periaatteiden ja konserniohjeen mukaisesti sekä osakassopimusten hyväksymisestä sekä niiden muutoksista. Kaupunginhallituksen päätöksen 29.9.2025/321 mukaan kaupunginhallitus käyttää omistajaohjauksen toimivaltaa Jyväskylän Ammattikorkeakoulu Oy:ssä.

Jyväskylän kaupunginvaltuustolle esiteltiin 27.1., 17.2., 25.8. ja 6.10.2025 olleissa iltakouluissa/seminaareissa korkeakoulukonsernin muodostamiseen tähtäävän selvitystyön valmistelun tilannetta. Kaupan valmistelun tilannetta on käyty säännöllisesti läpi kaupunginhallituksen iltakouluissa ja myös Jamkin vähemmistöomistajien kanssa. Omistuspohjan laajentamisen ohjausryhmässä (jossa kaikkien osapuolten edustajat) on käsitelty kauppaprosessia kokonaisuutena 12.9.2025. Kaupunki on käynyt 23.10.2025 OKM:n kanssa läpi neuvottelutuloksen ja suunnitelman kaupan toteuttamisesta.

Alustavasti kaupan täytäntöönpanon on arvioitu toteutuvan tammikuun alkupäivinä myöhemmin tarkentuvana ajankohtana.

 Konserniohjausryhmän lausunto:

Konserniohjausryhmä puoltaa Jyväskylän Ammattikorkeakoulu Oy:n enemmistöosuuden myyntiä Jyväskylän yliopistolle. Korkeakoulujen strategisempi yhteistyö mahdollistaa merkittäviä taloudellisia ja koulutuksellisia hyötyjä ja edistää Jyväskylän vetovoimaa entisestään. Osakekannan kauppahintaa voidaan pitää kohtuullisena huomioiden ammattikorkeakoululain rajoitteet kauppahinnan määrittelylle.

 

Ehdotus

Esittelijä

Timo Koivisto, kaupunginjohtaja, timo.koivisto@jyvaskyla.fi

Kaupunginhallitus päättää

  1. hyväksyä Jyväskylän Ammattikorkeakoulu Oy:n uuden osakassopimuksen liitteenä olevan luonnoksen mukaisena ja valtuuttaa kaupunginjohtajan tekemään osakassopimukseen tarpeelliset ja vähäiset muutokset, täydennykset ja korjaukset sekä allekirjoittamaan osakassopimuksen
     
  2. nimetä kaupungin edustajaksi kaupan täytäntöönpanon yhteydessä pidettävään yhtiökokoukseen toimialajohtaja Eino Leisimon ja antaa hänelle ohjeen kahden hallituksen jäsenen nimeämisestä yhtiön hallitukseen sekä hyväksyä liitteenä olevan yhtiöjärjestyksen
     
  3. antaa suostumuksen sille, että Jämsän kaupunki ja Äänekosken ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä voivat myydä osakkeensa Jyväskylän yliopistolle samassa yhteydessä, kun Jyväskylän kaupunki myy osakkeitaan Jyväskylän yliopistolle.

 

Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että edellä olevat päätöskohdat 1.-3. ovat ehdollisia siten, että niiden voimaantulo edellyttää, että kaupunginvaltuusto hyväksyy Jyväskylän Ammattikorkeakoulu Oy:n enemmistöosuuden kaupan jäljempänä olevan ehdotuksen mukaisesti.

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että Jyväskylän kaupunki

  1. myy Jyväskylän Ammattikorkeakoulu Oy:n enemmistöosuuden Jyväskylän yliopistolle liitteenä olevan kauppakirjaluonnoksen ehtojen mukaisesti
     
  2. valtuuttaa kaupunginjohtajan hyväksymään ja allekirjoittamaan lopullisen kauppakirjan ja muut mahdolliset kaupan loppuun saattamiseksi tarvittavat asiakirjat sekä tekemään näihin asiakirjoihin lopulliseen omistusrakenteeseen liittyvät sekä muutoin tarpeelliset ja vähäiset muutokset, täydennykset ja korjaukset. Lisäksi kaupunginjohtaja valtuutetaan täydentämään kauppakirjaan liiteaineisto.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin. Kaupunginhallitus antoi seuraavan ohjeen kahden hallituksen jäsenen nimeämisestä yhtiön hallitukseen: Sinuhe Wallinheimo (puheenjohtaja) ja Mirja Hirvensalo.

Esteellisyys

Jenni Suutari ilmoitti olevansa Jyväskylän yliopiston hallitukseen 2026-2027 nimettynä jäsenenä esteellinen hallintolain 28 §:n 1. mom. 7. kohdan mukaan. Hän poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Perustelut

  

Päätösehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää, että Jyväskylän kaupunki

  1. myy Jyväskylän Ammattikorkeakoulu Oy:n enemmistöosuuden Jyväskylän yliopistolle liitteenä olevan kauppakirjaluonnoksen ehtojen mukaisesti
     
  2. valtuuttaa kaupunginjohtajan hyväksymään ja allekirjoittamaan lopullisen kauppakirjan ja muut mahdolliset kaupan loppuun saattamiseksi tarvittavat asiakirjat sekä tekemään näihin asiakirjoihin lopulliseen omistusrakenteeseen liittyvät sekä muutoin tarpeelliset ja vähäiset muutokset, täydennykset ja korjaukset. Lisäksi kaupunginjohtaja valtuutetaan täydentämään kauppakirjaan liiteaineisto.

  

Liitteet

Oheismateriaali