Kaupunginvaltuusto, kokous 27.10.2025

§ 102 Syksyn 2025 talousarviomuutokset

JyväskyläDno-2025-562

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Vesa Voutilainen, talousjohtaja, vesa.voutilainen@jyvaskyla.fi

Perustelut

Syksyn 2025 ensimmäiset talousarviomuutokset on vuosikellossa aikataulutettu käsiteltäviksi kaupunginhallituksen kokouksessa 20.10.2025 ja kaupunginvaltuuston kokouksessa 27.10.2025. Kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2025 talousarviota hyväksyessään, että lisätalousarvioita tehdään vuoden 2025 osalta ainoastaan teknisten korjausten osalta. Syksyn ensimmäiset talousarviomuutokset noudattavat tätä linjausta ja pitävät sisällään talousarviovuoden aikana tarkentuneiden tietojen mukaisia budjettioikaisuja tai sellaisiin asioihin liittyviä muutoksia, joita ei pystytty alkuperäisen talousarvion laadinnan hetkellä ennakoimaan.

Kaupungin talouden tilannetta arvioidaan syksyn aikana neljännesvuosikatsauksen sekä lokakuulta laadittavan talousennusteen pohjalta ja kuntalain edellyttämät määrärahojen muutosesitykset tuodaan kaupunginhallituksen ja -valtuuston käsiteltäviksi marras-joulukuun vaihteessa.

Kaupungin verotulo- ja valtionosuusarvioihin sekä korkomenoennusteisiin on tullut kuitenkin merkittäviä muutoksia kesän ja syksyn aikana ja nämä arviot päivitetään jo nyt syksyn ensimmäisten talousarviomuutosten yhteydessä.  

 

TULOSLASKELMAOSA

Verotulot

Jyväskylän kaupungin kuluvan vuoden verotuottoarvio perustuu Kuntaliiton viimeisimpään kuntakohtaiseen veroennustekehikkoon syyskuulta 2025 sekä kuluvan vuoden toteutuneiden verotilitysten tasoon. Veroennusteen laadinnassa on noudatettu varovaisuuden periaatetta.

Kunnallisverotuottoja arvioidaan kertyvän 3,2 miljoonaa euroa talousarviossa ennakoitua vähemmän. Kiinteistöverotuottojen ennustetaan jäävän 1,6 miljoonaa euroa ja yhteisöverotuottojen 0,9 miljoonaa euroa talousarviota pienemmäksi. Tämänhetkisen ennusteen mukaan vuoden 2025 verotulojen yhteismäärä on 342,0 miljoonaa euroa.

Kuntaliiton veroennusteiden mukaan kunnallisveron loppuvuoden kertymäennuste alenee selvästi johtuen pääosin pienemmistä ennakonpidätyksistä. Työllisyyden odotettua heikompi kehitys kuluvana vuonna on johtanut siihen, että palkkatulojen kehitysarvio on heikentynyt. Palkkatulojen odotetaan kasvavan vain noin 2,5 % tänä vuonna. Viime vuoden joulukuussa kunnallisveron verovuoden 2024 ryhmäosuutta oikaistiin lisäksi virheellisesti koko maan tasolla noin +140 miljoonan euron edestä. Tämän vuoden toukokuussa sama osuus oikaistiin takaisin noin -150 miljoonan euron edestä. Tämän seurauksena kalenterivuonna 2024 kertyi ennustettua enemmän kunnallisveroa ja vastaavasti vähemmän kalenterivuonna 2025. On mahdollista, että myös kuluvalta verovuodelta 2025 tehdään ryhmäosuuden oikaisua, mutta tästä tieto tarkentuu loppuvuonna.

Valtionosuudet

Valtionvarainministeriön kunta- ja aluejaosto on tehnyt 24.6.2025 päätöksen kunnan peruspalvelujen valtionsouuden muutoksesta vuodelle 2025. Päätöksellä kunnan peruspalvelujen valtionosuuteen lisätään 5,5 miljoonaa euroa vuonna 2025 käytämättä jääneitä kuntarakennelain (1698/2009) 41 §:n mukaisia harkinnanvaraisia yhdistymisavustuksia sekä 44 §:n mukaisia valtionosuusmenetysten korvausten palautuksia. Lisäksi peruspalvelujen valtionosuuteen palautetaan valtion talousarviossa ollutta ja käyttämättä jäänyttä kuntien digotalisaation kannustinjärjestelmään osoitettua määrärahaa 3,3 miljoonaa euroa. Päätöksellään Valtiovarainministeriö lisää kunnille myönnettävää peruspalvelujen valtionosuutta 1,58 euroa asukasta kohden. Jyväskylän kaupungin osalta valtionosuudet kasvavat 233 400 euroa päätöksen myötä.

Korkomenot

Korkomenojen arvioidaan laskevan 1,4 M€ kevään muutettuun talousarvioon nähden. Markkinakorot ovat laskeneet alkuvuoden aikana ja jääneet talousarviovaiheesa arvioitua alhaisemmalle tasolle.

Virka- ja työehtosopimukseen liittyvät henkilöstökulujen muutokset, kaikki määrärahat

Kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen sopimuskauteen kuului palkkojen järjestelyerän ja kehittämisohjelman mukaiset korotukset, jotka tehtiin vuoden 2025 talousarvioon keskitettynä varauksena konsernihallinnon määrärahaan. Konsernihallinnon määrärahaan varattiin keskitettynä eränä myös vuoden 2025 palkkojen yleiskorotukset, joiden suuruus ei ollut vielä tiedossa vuoden 2025 talousarviota valmisteltaessa. Yhteensä keskitettyn varaukseen budjetoitiin 4,3 miljoonaa euroa. Vuoden 2025 aikana maksuun laitettujen järjestelyerän, kehittämisohjelman ja yleiskorotusten jakautuminen määrärahoittain on nyt tiedossa ja keskitetyn varauksen osalta tehdään siirrot määrärhoille syksyn ensimmäisissä talousarviomuutoksissa.

Konsernihallinnon määrärahasta siirretään muille määrärahoille yhteensä 2 242 900 euroa, jakautuen määrärahoittain seuraavasti:

  • Elinkeino- ja työllisyyspalvelut 132 900 euroa
  • Kasvun ja oppimisen palvelut 1 713 100 euroa
  • Kulttuuri- ja liikuntapalvelut 208 300 euroa
  • Kaupunkirakennepalvelut 188 600 euroa

 

Konsernihallinnon määrärahaan jää varauksesta 86 400 euroa kattamaan konsernihallintoon kohdistuneita järjestelyeriä. Lisäksi Konsernihallinnon keskitettyyn varaukseen jätetään vielä 72 000 euroa loppuvuoden aikana tehtäviä kehittämisohjelman mukaisia tarkistuksia varten. Tämä keskitettyyn varaukseseen jätettävä osuus jaetaan toimialoille syksyn toisten talousarviomuutosten yhteydessä.  Ylimääräisen varauksen osuus 1 909 300 euroa vähennetään talousarviomuutoksissa Konsernihallinnon määrärahasta. Muutokset eivät ole sisällä lautakuntien omissa talousarviomuutosesityksissä. Koko kaupungin kannalta muutoksen tulosvaikutus on ylimääräisen varauksen purkamisen johdosta positiivinen 1 909 300 euroa.

Konsernihallinnon määräraha

Kaupungin tukipalveluiden keskittämistä konsernihallintoon jatketaan edelleen ja keskittämisen yhteydessä elinkeino- ja työllisyyspalvelujen toimialalta on siirretty lakipalveluiden, viestinnän ja digipalveluiden resurssia konsernihallintoon. Siirron myötä elinkeino- ja työllisyyspalvelujen määrärahasta siirretään henkilöstömenoja 143 600 euroa konsernihallinnon määrärahaan.

Konsernihallinnon määrärahamuutokset huomioituna virka- ja työehtosopimusten mukaisiin korotuksiin varatun keskitetyn palkkavarauksen purkamisella, parantavat konsernihallinnon määrärahan toimintakatetta 4,0 miljoonaa euroa ja toimintakate on muutosten jälkeen – 20 248 300 euroa.  

Kasvun ja oppimisen palvelujen määräraha

Sivistyslautakunta on käsitellyt vuoden 2025 määrärahamuutokset kokouksessaan 10.9.2025. Sivistyslautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että kasvun ja oppimisen palvelujen määrärahan toimintamenoja lisätään 90 000 euroa.

Nuorisopalvelujen palvelualueen nuorten työpajatoiminnan tilajärjestelyihin liittyen Matarankadun tiloista luovuttiin ja työpajatoiminta siirtyi Veturitallin ja Mutterin toimipisteille. Vuoden 2025 talousarvion valmistelussa ja palvelualueen määrärahassa huomioitiin sisäisten tilavuokrien päättyminen Matarankadulla, mutta korvaaviin tiloihin tai tilojen siivoukseen Mutterin toimipisteessä ei ole palvelualueella talousarviovarausta.  Nuorisopalvelujen palvelualueelle lisätään toimintakulujen talousarviomäärärahaa tilavuokrista ja siivouskustannuksista johtuen 90 000 euroa.

Sivistyslautakunnan kaupunginhallitukselle esittämät määrärahamuutokset, huomioiden keskitettynä muutoksena tehtävä virka- ja työehtosopimusten  mukainen henkilöstömenojen korotus, heikentävät kasvun ja oppimisen palvelujen määrärahaa yhteensä 1 803 100 euroa ja toimintakate on muutosten jälkeen -265 159 000 euroa.

Elinkeino- ja työllisyyspalvelujen määräraha

Kaupungin tukipalveluiden keskittämisen myötä elinkeino- ja työsllisyyspalvelujen toimialalta on siirretty henkilöstöä konsernihallintoon ja siirron myötä elinkeino- ja työsllisyyspalvelujen määrärahasta siirretään henkilöstökuluja 143 600 euroa konsernihallinnon määrärahaan.

Nuorten työpajatoiminnan tilajärjestelyihin liittyen työpajatoimintaa siirtyi Mutterin toimipisteelle, joka on ollut aimemmin työllisyyspalveluiden käytössä. Tilojen vuokramenot 78 700 euroa on sisältynyt työllisyyspalveluiden vuoden 2025 talousarvioon. Tilavuokriin tehty varaus siirretään elinkeino- ja työllisyyspalvelujen määrärahasta kasvun ja oppimisen määrärahaan.

Elinkeino- ja työllisyyspalvelujen määrärahasta tehtävät siirrot, huomioiden keskitettynä muutoksena tehtävä virka- ja työehtosopimusten  mukainen henkilöstömenojen korotus, parantavat elinkeino- ja työllisyyspalvelujen määrärahaa yhteensä 89 400 ja toimintakate on muutosten jälkeen -60 870 900 euroa.

Kulttuuri- ja liikuntapalveluiden määräraha

Kulttuuri- ja liikuntalautakunta on käsitellyt vuoden 2025 määrärahamuutokset kokouksessaan 11.9.2025.  Kulttuuri- ja liikuntalautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että kulttuuri- ja liikuntapalvelujen määrärahan talousarvion 2025 toimintatuloihin lisätään 203 000 eura ja toimintamenoihin 544 200 euroa.

Keski-Suomen museon, Alvar Aalto -säätiön ja Aalto2 Oy:n palvelusopimus on astunut voimaan vuoden 2025 alussa. Palvelusopimuksessa määritellään muun muassa pääsymaksujen jakautumisen periaatteet ja Aalto2 Oy:lle maksettavan kiinteän palvelumaksun suuruus. Kiinteällä palvelumaksulla katetaan Aalto 2 Oy:n tuottamat asiakaspalvelun, viestinnän ja markkinoinnin sekä tilojen vuokraukseen liittyvät palvelut. Vuoden 2025 maksutuottojen summa palvelusopimukseen perustuen kasvaa 203 000 eurolla vuoden 2025 talousarviosta. Vastaavasti palveluiden ostoihin kohdistuu palvelusopimuksen mukaisesti 211 200 euron verran lisäkuluja. Muutoksen myötä museopalvelujen toimintakate heikkenee  8 200 euroa.

Aalto 2 Oy:n toiminnan vakauttamiseksi museokeskuksen vuokrasopimuksiin on tehty muutoksia vuoden 2025 alusta alkaen. Sekä Aalto2 Oy että Aalto Alvar -säätiö ovat luopuneet osasta tiloista ja nämä on siirretty Keski-Suomen museon sisäisiin vuokriin ja siivouspalvelujen laskutukseen. Muutos tehtiin vuoden 2025 talousarvion hyväksymisen jälkeen ja näin ollen Keski-Suomen museolla ei ole kasvaneisiin toimintakuluihin talousarviovarausta. Museoiden palveluyksikölle lisätään toimintakulujen talousarviomäärärahaa tilavuokrista ja siivouskuluista johtuen 333 000 euroa.

Kulttuuri- ja liikuntalautakunnan kaupunginhallitukselle esittämät määrärahamuutokset heikentävät kulttuuri- ja liikunapalveluiden määrärahan toimintakatetta 341 200 euroa. Keskitettynä muutoksena tehtävä virka- ja työehtosopimusten  mukainen henkilöstömenojen korotus huomioituna, heikkenee kulttuuri- ja liikuntapalveluiden määrärahan toimintakate talousarviomuutosten myötä yhteensä 549 500 euroa ja toimintakate on muutosten jälkeen -48 766 400 euroa.

Yhteenveto käyttötalouden määrärahamuutoksista

Kaikki yllä olevat syksyn talousarviomuutokset huomioituina käyttötalouden määrärahamuutokset ja toimintakatteet ovat seuraavat:

  • Konsernihallinto: muutos +4 008 600 e, toimintakate -20 248 300 e
  • Elinkeino- ja työllisyyspalvelut: muutos +89 400 e, toimintakate -60 870 900 e
  • Kasvun ja oppimisen palvelut: muutos -1 803 100 e, toimintakate -265 159 000 e
  • Kulttuuri- ja liikuntapalvelut: muutos -549 500 e toimintakate -48 766 400 e
  • Kaupunkirakennepalvelut: muutos -188 600 e, toimintakate -13 939 400 e

 

INVESTOINTIOSA

Tilapalvelu-liikelaitos

Tilapalvelu-liikelaitoksen talonrakennusinvestoinneista vähennetään talousarviomuutoksissa yhteensä 3 950 000 euroa käyttämättä jäänyttä määrärahaa. Huhtasuon jalkapallohallin ja Lohikosken uuden päiväkodin kokonaiskustannukset alittavat hyväksytyn kustannusarvion tarjousajankohdan kilpailutilanteen sekä onnistuneen suunnittelun ja rakennusvaiheen toteutuksen myötä.

Huhtasuon jalkapallohallille osoitetusta määrärahasta siirretään lisäksi 1,1 miljoonaa euroa Kivistön päiväkodin hankkeelle. Vastaavasti Lohikosken väliaikaisen päiväkodin lunastukselle osoitetusta määrärahasta kohdennetaan 0,15 miljoonaa euroa Savilahden liikuntapuiston päiväkotihankkeen suunnittelukustannuksiin.

Kulttuuri- ja liikuntapalvelut, urheilu- ja retkeilyalueiden sekä irtaimen käyttöomaisuuden investoinnit

Viitaniemen liikuntapuiston tekonurmen uusimiseen on varattu 0,6 miljoonan euron investointimääräraha urheilu- ja retkeilyalueiden investointisuunnitelmalla. Tekonurmen uusimisen yhteydessä uusitaan myös kentän päätyaita ja siihen sijoitettu tulostaulu.

Tulostaulun hankinta tulee tehdä irtaimen käyttöomaisuuden investointivaraukselta ja tästä syystä Viitaniemen liikuntapuiston tekonurmen investointimäärärahasta siirretään 50 000 euroa liikuntapalvelujen irtaimen käyttöomaisuuden investointeihin. 

Vehkalammen palloiluhallin lunastamista varten on tehty 120 000 euron määrärahavaraus irtaimen käyttöomaisuuden kalustohankintoihin, vaikka kirjanpidollisesti lunastus tulee tehdä urheilu- ja retkeilyalueiden investointivaraukselta. Palloiluhallia varten tehty irtaimen käyttöomaisuuden investointimääräraha siirretään siten urheilu- ja retkeilyalueiden investointimäärärahaan.

 

YHTEENVETO TALOUSARVIOMUUTOKSISTA

Toimintatulojen osalta syksyn ensimmäiset talousarviomuutokset ovat yhteensä +0,2 miljoonaa euroa ja toimintamenojen osalta -1,4 miljoonaa euroa. Toimintakate paranee siten talousarviomuutosten myötä 1,6 miljoonaa euroa. Verotulot heikkenevät 5,7 miljoonaa euroa ja valtionosuuksia saadaan 0,2 miljoonaa euroa aiemmin ennustettua enemmän. Korkomenot pienenevät 1,4 miljoonaa euroa aiemmista arvioista. Vuosikate on talousarviomuutosten jälkeen 35,5 miljoonaa euroa. Vuosikate kattaa 59,0 prosenttia poistoista ja arvonalentumisista. Tilikauden alijäämä on näiden talousarviomuutosten jälkeen -24,4 miljoonaa euroa. Kaupungin taseen ylijäämäkertymän arvioidaan olevan 93,5 miljoonaa euroa tilikauden päättyessä.

Kaupungin lainakannan ennustetaan kasvavan 60,2 miljoonalla eurolla. Tämä on 18,9 miljoonaa euroa alkuperäistä talousarviota enemmän. Tilikauden päättyessä kaupungin lainakanta on 425,3 miljoonaa euroa, eli noin 2 820 euroa asukasta kohden.

Ehdotus

Esittelijä

Timo Koivisto, kaupunginjohtaja, timo.koivisto@jyvaskyla.fi

Kaupunginhallitus ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että se hyväksyy edellä esitetyt syksyn 2025 talousarviomuutokset.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Perustelut

   

Päätösehdotus

Kaupunginvaltuusto hyväksyy edellä esitetyt syksyn 2025 talousarviomuutokset.