Jyväskylän seudun jätelautakunta, kokous 9.10.2025

§ 24 TSV-Jätetaksa 1.1.2026 alkaen

JyväskyläDno-2025-3564

Valmistelija

  • Sirpa Kovanen, jätehuoltosuunnittelija, sirpa.kovanen@jyvaskyla.fi
  • Saana Minkkinen, johtava jätehuoltosuunnittelija, saana.minkkinen@jyvaskyla.fi

Perustelut

Kunnan toissijainen velvollisuus jätehuollon järjestämisessä 

Elinkeinoelämän jätehuollon järjestämisvastuu on jätelain mukaisesti pääsääntöisesti jätteen haltijalla. Jätteen haltijalla tarkoitetaan sitä tahoa, jonka toiminnassa jäte syntyy. Kunnalla on toissijainen velvollisuus järjestää myös elinkeinotoiminnassa syntyneen jätteen jätehuolto, jos jätteen haltija palvelua muun palveluntarjonnan puutteen vuoksi kunnalta pyytää. Jätteen on myös laadultaan ja määrältään sovelluttava kunnan jätehuoltojärjestelmään.

Toissijaisen velvollisuuden perusteella tarjottavia jätehuoltopalveluja kutsutaan TSV-palveluiksi. TSV-palvelun tarjoaminen perustuu aina jätteen haltijan esittämään pyyntöön. Jätteen haltijan on ilmoitettava palvelutarpeestaan sähköisessä Materiaalitori-tietoalustassa. Mikäli pyyntöä vastaavaa markkinaehtoista palvelua ei tarjota ilmoituksen julkaisemisen jälkeen määräajassa kohtuullisin ehdoin, voi yritys pyytää palvelun TSV-palveluna Mustankorkealta. Jätteen haltijan tulee käyttää Materiaalitoria silloin, kun tarvittavan jätehuoltopalvelun arvo on vähintään 2 000 euroa vuodessa.

 

Yleistä TSV-jätetaksasta

TSV-jätetaksaa sovelletaan kunnan toissijaisen vastuun perusteella kunnan järjestämässä jätteenkuljetuksessa kuljetettavaan yhdyskuntajätteeseen. Taksa tulee voimaan Jyväkylässä, Muuramessa, Laukaassa ja Toivakassa 1.1.2026. Taksan valmistelusta annetaan hallintolain mukainen vaikuttamismahdollisuus yrityksille ja muille yhteisöille, joihin asia voi vaikuttaa.

Toissijaisen vastuun perusteella kunnan jätehuoltojärjestelmässä mukana olevilta kiinteistöiltä ei peritä vuosittaista perusmaksua. Sen takia kaikki jätehuollon järjestämiskulut, kuten neuvonta, tiedotus sekä hallinnolliset kulut, huomioidaan TSV-taksan  keräysvälineiden tyhjennyshinnoissa.

Jätelakioppaan (Ympäristöhallinnon ohjeita 5/2015) ja jätelain mukaan TSV-palvelusta tulee periä jätteen haltijalta jätehuoltokustannukset täysimääräisesti eikä näitä kustannuksia saa kattaa kunnan asukkailta perittävillä jätemaksuilla. TSV-palvelusta perittävä jätemaksu ei saa alittaa kotitalouksilta perittävää jätemaksua. Maksun tulee kattaa myös kaikki kunnalliselle jäteyhtiölle aiheutuvat hallinnolliset kustannukset. Näin ollen TSV-palvelun jätemaksut voivat kustannusperusteisesti ja ohjaavuuden aikaansaamiseksi olla korkeampia kuin kotitalouksien vastaavat jätemaksut.

 

Muutokset jätehuoltopalveluiden maksuihin

Keräysvälineiden tyhjennysmaksuissa on otettu huomioon jätteiden keräyksen, kuljetuksen ja käsittelyn kustannukset sekä jäteyhtiölle aiheutuvat kiinteät ja hallinnolliset kustannukset. TSV-jätetaksan maksut ovat 30 prosenttia suuremmat kuin kotitalouksien jätetaksan maksut.

Kuljetusosuus

Kuljetusmaksuihin esitetään 0,9 % korotusta kuljetusindeksissä tapahtuneen muutoksen vuoksi. Kuljetusosuus perustuu Mustankorkean jätteenkuljetuksen kilpailutuksessa saatuihin yksikköhintoihin ja sillä katetaan jätteiden kuljetuksesta ja kuljetusten järjestämisestä aiheutuvat kustannukset. Kuljetusurakoitsijoille maksettavat jätteenkuljetushinnat on sidottu Tilastokeskuksen tuottamaan pakkaavan jäteauton jätteenkuljetusindeksiin, jonka vuoksi indeksin nousu on huomioitu taksassa täysimääräisesti.  

Käsittelyosuus

Käsittelyosuuksiin esitetään 2,0 % hinnankorotusta. Korotuksen perusteina ovat kuljetushintaindeksin korotus sekä yleinen hintojen nousu. Käsittelyosalla katetaan jätteiden käsittelykustannukset. Käsittelyosuus perustuu jätteen laatuun, käsittelykustannuksiin ja jätelajin tilavuuspainoon. Lisäksi käsittelyosuus sisältää tyhjennyksiin liittyvät hallinnolliset kustannukset. Osa käsittelykustannuksia aiheutuu myös jätteiden siirtokuormauksesta, joten kuljetushintaindeksissä tapahtunut muutos vaikuttaa myös käsittelyosuuteen.

Muut muutokset

Pykälään 2 jätemaksun suorittamisvelvollisuus, maksumuistutukset ja laskutustapa kohtaan on täsmennetty laskutukseen ja perintään liittyviä käytänteitä.

 

Muutosten vaikutusten arviointi

Luonnoksessa esitettyjen muutosten kokonaisvaikutukset TSV-palvelun tilaajalle ovat maltilliset. Sekajäteastian 240 litran tyhjennyshintaan esitetään 0,14 euron ja 660 litran tyhjennyshintaan esitetään 0,23 euron korotusta. Sekajätteiden syväkeräyssäiliöiden hinnanmuutokset vaihtelevat säiliön tilavuuden mukaan 0,54 eurosta 2,11 euron hinnan korotukseen. Vastaavasti 140 litran biojäteastian tyhjennyshintaan esitetään 0,10 euron ja 240 litran tyhjennyshintaan 0,14 euron hinnan korotusta. Hinnat sisältävät arvonlisäveron 25,5 prosenttia.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Saana Minkkinen, johtava jätehuoltosuunnittelija, saana.minkkinen@jyvaskyla.fi

Jyväskylän seudun jätelautakunta päättää asettaa liitteenä olevan TSV-jätetaksa luonnoksen yleisesti nähtäville 15.10.–14.11.2025 ja kuuluttaa asiasta kuntien ja jätehuoltoviranomaisen verkkosivuilla. Yrityksille ja yhteisöille, joiden oloihin päätöksenteolla on huomattava vaikutus, varataan mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta hallintolain 41 §:n mukaisesti 14.11.2025 mennessä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

 

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

- vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §, laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- hallinnon sisäistä määräystä, joka koskee tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista (laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
- etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
- varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)
- hankintaoikaisun johdosta tehtyä päätöstä, jos hankintapäätöstä ei ole hankintaoikaisun johdosta muutettu (Hankintalaki 146 § )