Kulttuuri- ja liikuntalautakunta, kokous 20.8.2025

§ 58 Jyväskylän urheiluakatemian kumppanuussopimus

JyväskyläDno-2025-3057

Valmistelija

  • Anna-Leena Sahindal, liikuntajohtaja, anna-leena.sahindal@jyvaskyla.fi

Perustelut

Tausta ja sopimusosapuolten roolit

Jyväskylän Urheiluakatemia on tehnyt vuosia yhteistyötä Jyväskylän kaupungin kanssa kilpa- ja huippu-urheilun edistämiseksi. Jyväskylän urheiluakatemian rooli on ylläpitää alueellista tukiverkostoa kilpa- ja huippu-urheilu-uralle tähtääville nuorille. Akatemian tuki kohdentuu yläkoulun, toisen asteen sekä korkea asteen opiskelijoihin. Toimintaympäristön maajoukkueurheilijoiden määrä oli vuonna 2024 yhteensä 337 urheilijaa ja kokonaisurheilijamäärä 1795 henkilöä. Akatemiatoiminnan tavoitteena on, että lahjakkaalla urheilijalla olisi mahdollisuus kehittyä ja menestyä sekä opiskella joustavasti urheilun ja valmentautumisen ohella. Jyväskylän akatemiaverkosto tarjoaa nuorille urheilijoille mahdollisimman laadukkaan toimintaympäristön saavuttaa korkeat tavoitteet urheilussa sekä hyvät valmiudet siviilielämään urheilu-uran jälkeen.

Jyväskylän urheiluakatemia on perustettu 2002. Jyväskylän kaupunki on yksi Jyväskylän Urheiluakatemian perustajista. Urheiluakatemian yhteistyökumppaneita ovat Jyväskylän kaupungin sekä paikallisten liikunta- ja urheiluseurojen lisäksi Jyväskylän yliopisto, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Huippu-urheilun instituutti KIHU, Keski-Suomen Liikunta, Suomen Olympiakomitea, Äänekosken kaupunki ja Keuruun kaupunki. Opetus- ja kulttuuriministeriö tukee Suomen Olympiakomitean urheiluakatemiaohjelmaa ja siten myös Jyväskylän urheiluakatemiaa.

Jyväskylän urheiluakatemia toimii Jyväskylässä Hippoksella samoissa tiloissa Huippu-urheiluinstituutti KIHU:n kanssa. Urheiluakatemian kokonaisbudjetti on noin 780 000 euroa ja sen alaisuudessa työskentelee 8,45 työntekijää sekä sopimusvalmentajaa. Jyväskylän kaupunki on tukenut urheiluakatemian toimintaa taloudellisesti.

Liikuntapääkaupungin tavoitteena on liikunnan ja urheilun kokonaisvaltainen edistäminen; korkeatasoisten ja kattavien liikuntaolosuhteiden ylläpitäminen ja kehittäminen sekä liikunta- ja urheiluosaamisen edistäminen. Jyväskylän kaupungin liikuntapalvelujen yhtenä päätehtävänä on hoitaa, ylläpitää, rakentaa ja kehittää kaupungin liikkumisen, liikunnan ja urheilun olosuhteita. Kaupungin liikuntapaikkaverkko tarjoaa urheilumenestykseen mahdollistavan olosuhdeympäristön, mikä tukee osaltaan Jyväskylän urheiluakatemian tavoitteita.

Kumppanuussopimuksen tarkoitus

Kaupungin ja urheiluakatemian välisestä yhteistyöstä laaditaan nyt sopimus, jossa määritellään aiempaa tarkemmin osapuolten vastuut, velvollisuudet, tavoitteet sekä kaupungin maksaman avustuksen käytön ja seurannan periaatteet. Sopimuksen arvo määritetään vuosittain talousarvion laadinnan yhteydessä. Sopimuksen osapuolten Jyväskylän kaupungin ja Jyväskylän Urheiluakatemian yleisenä tavoitteena on toiminnan kokonaisvaltainen ja jatkuva kehittäminen urheiluakatemia- ja valmennuskeskusohjeiston sekä Jyväskylän kaupunkistrategian sisältämän Liikuntapääkaupunki-strategialinjauksen mukaisesti.

Jyväskylän kaupungin ja Jyväskylän urheiluakatemian välisen sopimuksen ohjaavana asiakirjana ja kattosopimuksena on 18.11.2024 solmittu yhteistyö- ja kehittämissopimus. Kattosopimuksen osapuolia ovat Suomen Olympiakomitea, Jyväskylän kaupunki, Jyväskylän Urheiluakatemia, Huippu-urheilun instituutti KIHU, Keski-Suomen liitto sekä EduJyväskylä-oppilaitokset Jyväskylän Yliopisto, Jyväskylän Ammattikorkeakoulu ja Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia. Kahdeksan tahon välinen yhteistyö- ja kehittämissopimus on voimassa 2025–2028 ja jatkuu nelivuotiskauden 2029–2032.  

Yhteistyö- ja kehittämissopimuksen tavoitteena on löytää paikallistasolla yhteisiä resursseja, lisätä osaamista ja parantaa urheilun olosuhteita, joiden avulla suomalainen huippu-urheilu menestyy nykytilaa paremmin. Sopimus velvoittaa osapuolia toimimaan eettisesti kestävästi ja läpinäkyvästi suomalaisen urheilun parhaaksi.

Jyväskylän urheiluakatemialle maksettava vuosittainen avustus

Sopimuksessa esitetään, että vuonna 2025 urheiluakatemialle maksettava avustus on suuruudeltaan 35 400 euroa. Avustuksen suuruus määräytyy vuosittain hyväksytyn kaupungin talousarvion mukaisesti ja se vahvistetaan kulttuuri- ja liikuntalautakunnan päätöksellä käyttötaloussuunnitelman hyväksynnän yhteydessä.

Jyväskylän kaupungilla on edustus Urheiluakatemian hallituksessa ja siten oikeus avustuksen maksajana seurata Urheiluakatemian toiminnan tavoitteiden toteutumista talousarvio- ja tilinpäätösraportointikäytänteiden mukaisesti. Jyväskylän kaupungilla on tarvittaessa oikeus pyytää Urheiluakatemian toiminnan arviointiin liittyen tarkentavia tietoja tai tarkastuttaa urheiluakatemian kirjanpito ja toiminta.

Sopimuksessa sovitun yhteistyön ja yhteiskehittämisen tavoitteiden saavuttamista arvioidaan sopimusosapuolten välisissä erikseen sovituissa säännöllisissä kokouksissa. Kokouksista laaditaan asianmukaiset seurantamuistiot.

Toimivallan peruste

Kulttuuri- ja liikuntalautakunnan tehtäväalueen toimintasäännön 3 § mukaisesti lautakunta päättää toimialueen avustusten myöntämisestä ja vastaavan luonteisten sopimusten tekemisestä. Urheiluakatemian avustus maksetaan liikuntapalvelujen avustusmäärärahoista, minkä vuoksi kulttuuri- ja liikuntalautakunta on toimivaltainen päättämään kumppanuussopimuksesta.

Ehdotus

Esittelijä

  • Riikka Perkiö, talous- ja hallintopäällikkö, riikka.perkio@jyvaskyla.fi

Kulttuuri- ja liikuntalautakunta päättää hyväksyä Jyväskylän Urheiluakatemian kumppanuussopimuksen liitteen mukaisesti.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Pasi Iivanainen ja Ilse Weijo saapuivat paikalle kokoukseen tämän asian käsittelyn aikana ennen päätöksentekoa.

Esteellisyys

  • Eino Leisimo ilmoitti olevansa hallintolain 28 §:n 1 momentin 5 kohdan mukaan esteellinen käsittelemään tätä asiaa, koska hän on Keski-Suomen Urheiluharjoittelukeskussäätiön hallituksen puheenjohtaja. Hän saapui kokoukseen tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon jälkeen. Hänen tilallaan kokouksessa oli talous- ja hallintopäällikkö Riikka Perkiö.

Muutoksenhaku

 

Päätökseen voi hakea muutosta oikaisuvaatimuksella.

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

- asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä
- kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuvaatimuksen maksu

Oikaisuvaatimuskäsittely on maksutonta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on jätettävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana. Mikäli päätös on annettu tiedoksi asianosaiselle sähköisenä viestinä hänen suostumuksellaan, katsotaan asiakirja annetun tiedoksi kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi Jyväskylän kaupungin verkkosivuille. Oikaisuvaatimusaikaa laskettaessa tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

Oikaisuvaatimuksen muoto, sisältö ja liitteet

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- muutosvaatimuksen perusteet.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin sen tekijä vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Kirjelmässä on mainittava oikaisuvaatimuksen tekijän nimi, asuinkunta ja postiosoite sekä puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.

 

 

 

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen viranomaiselle

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan tai hänen valtuuttamansa asiamiehen toimitettava Jyväskylän kaupungin kirjaamoon aukioloaikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. 

Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostitse. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Sähköisen viestin (sähköpostin) katsotaan saapuneen viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina lähettäjän omalla vastuulla. Jyväskylän kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti päätöksen tehneelle toimielimelle tai viranhaltijapäätöksen osalta toimielimelle, jonka alaisuudessa viranhaltija toimii.

Jyväskylän kaupunki
PL 193
Vapaudenkatu 32 (käyntiosoite)
40101 Jyväskylä
kirjaamo@jyvaskyla.fi
Puhelin: 014 569 0888
Aukioloaika: klo 8.00–15.00

Päätös on lainvoimainen oikaisuvaatimusajan jälkeen, ellei siihen ole haettu muutosta eikä sitä ole otettu ylemmän toimielimen käsiteltäväksi.