§ 4 Tupakkalain (549/2016) 79 §:n mukaisen tupakointikiellon määrääminen

Lataa 

JyväskyläDno-2023-13

Päätöspäivämäärä

19.8.2025

Päätöksen tekijä

Ympäristöterveyspäällikkö

Päätöksen peruste

Jyväskylän seudun ympäristöterveyslautakunnan tehtäväalueen toimintasääntö.

Kuvaus

Asian valmistelu: Vesa Ilmola ympäristöterveystarkastaja 040-5687167

Hakija: Asunto Oy Hauhonrinne
Hauhontie 29, 40520 Jyväskylä
y-tunnus 0795788-4

Asian vireilletulo
Hakija on toimittanut 27.2.2023 Jyväskylän seudun ympäristöterveyteen tupakkalain (549/2016) 79 §:n 1. momentin mukaisen hakemuksen tupakoinnin kieltämiseksi asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille ja huoneistojen käytössä oleville ulkotiloille.

Jyväskylän ympäristöterveyspäällikkö on tehnyt asiassa päätöksen 9.3.2023 numero 11/2023. Hämeenlinnan hallinto-oikeus on kumonnut ympäristöterveyspäällikön päätöksen ja palauttanut asian uudelleen käsiteltäväksi (päätös 8.5.2025, 916/2025).

Perustiedot
Hakemuksen liitteinä on toimitettu yhtiökokouksen pöytäkirja, yhtiöjärjestys, kuulemisasiakirjat, rakennuspiirustuskopiot, Keski-Suomen käräjäoikeuden moittimattomuustodistus sekä osakas- ja asukasluettelo.

Taloyhtiön yhtiökokouksessa 24.8.2022 on päätetty hakea tupakointikieltoa.

Kyseessä olevien rivitalojen huoneistoissa on koneellinen poistoilmanvaihto.

Kuuleminen
Hakija on kuullut kaikkien huoneistojen osakkaita ja asukkaita tupakkalain 79 §:n 1 momentin mukaisen tupakointikiellon hakemisesta.

Ympäristöterveys on varannut hallintolain 34 §:n mukaisesti asianosaisille ennen asian ratkaisemista tilaisuuden lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.

Ympäristöterveys on hallintolain mukaisesti kuullut asianosaisia postitse 24.6.2025 lähetetyllä kuulemiskirjeellä. Tupakointikieltohakemusta koskevat muistutukset on pyydetty jättämään kirjallisesti 31.7.2025 mennessä.

Ympäristöterveyteen on määräaikaan mennessä tullut kaksi muistutusta.

Muistuttaja 1. kannattaa tupakointikieltoa ja toteaa muun muassa, että parvekkeella tai terassilla oleskellessa altistuu naapurin tupakoinnille. Lisäksi matalapaineella tupakanhaju tuntuu tulevan asuntoon sisälle myös vaikka kaikki ikkunat ja ovet olisivat suljettuina.

Muistuttaja 2. pyytää, että viranomainen hylkää tupakointikieltohakemuksen tai ainakin siirtää asian käsittelyä siihen saakka, kunnes lievemmät ratkaisut on arvioitu ja toteutettu. Muistuttaja 2 viittaa muun muassa hallintolain periaatteisiin, tupakointitapaan ja sen rajallisuuteen, näytön puutteeseen savun kulkeutumisesta, vaihtoehtoisiin keinoihin kiellon sijaan, tarpeellisuus- ja suhteellisuusperiaatteen soveltamiseen ja kohtuuttomuuteen yksilölle.

Päätös

Tupakkalain 549/2016 79 §:n mukainen tupakointikielto määrätään Asunto Oy Hauhonrinne, os. Hauhontie 29, kaikille huoneistoihin kuuluville parvekkeille ja huoneistojen käytössä oleville ulkotiloille. Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätöksen perustelut
Tupakkalain 79 §:n 2 momentin mukaan: ”Kunnan on määrättävä tupakointikielto hakemuksessa tarkoitettuihin tiloihin, jos tiloista voi niiden rakenteiden tai muiden olosuhteiden vuoksi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua tupakansavua toiselle parvekkeelle, toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin.”

Säännöstä koskevassa perustuslakivaliokunnan lausunnossa (PeVL 17/2016) on todettu seuraavaa: ”Säännöksen mukaan kielto on määrättävä, jos säädetyt edellytykset täyttyvät, mikä tekee kiellon määräämistä koskevasta harkinnasta ns. sidottua harkintaa. Tämä tarkoittaa käytännössä, että jos tietystä paikasta voi kulkeutua tupakansavua toiseen paikkaan, kunnan on määrättävä kielto, jos sitä haetaan.” 

Valviran ohjeessa on todettu asian osalta seuraavaa: ”On hyvä huomata, että kunnalla ei ole asiassa harkintavaltaa, mikäli tupakkalain edellytykset kiellon määräämiselle täyttyvät. Näin ollen tupakointikielto on lähtökohtaisesti määrättävä kaikkiin hakemuksessa mainittuihin tiloihin, mikäli savua voi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua toisen asunnon tiloihin. Poikkeuksellisuudella tarkoitetaan tässä satunnaista mahdollisuutta sille, että savua voisi kulkeutua edellä mainittuihin tiloihin. Koska kiellon määrääminen ei edellytä konkreettista tupakointia, ei poikkeuksellisuudella tarkoiteta satunnaista savun kulkeutumista tiloihin, vaan satunnaista mahdollisuutta savun kulkeutumiselle tiloihin.”

Valviran ohjeen mukaan käytännössä on selvää, että esimerkiksi vierekkäisten tilojen osalta savun leviäminen on todennäköistä, jolloin tupakkalain vaatimus siitä, että savua voi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua toisen huoneiston tiloihin, täyttyy.

Hakemusten liitteenä olevien piirustusten mukaan parvekkeet ja huoneistoihin kuuluvat ulkotilat sijaitsevat siten, että savun leviäminen on mahdollista, jolloin tupakkalain vaatimus siitä, että savua voi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua toisen huoneiston tiloihin, täyttyy.

Ilmanvaihtojärjestelmä aiheuttaa oikein toimiessaan huoneistojen sisätiloihin alipaineen, minkä vaikutuksesta korvausilmaa sisätiloihin kulkeutuu ulkoilmareittien sekä mahdollisten rakenteiden ja ikkunoiden epätiiveyskohtien kautta.

Tupakointikieltohakemuksen perusteella tupakansavun kulkeutuminen muutoin kuin poikkeuksellisesti on mahdollista toiselle parvekkeelle, toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin.

Näin ollen edellytykset tupakointikiellon määräämiseen kaikkien huoneistojen parvekkeille ja huoneistojen käytössä oleville ulkotiloille ovat täyttyneet ja tupakointikielto tulee määrätä yhtiön sitä haettua.

Tupakointikiellon määräämisen edellytykseksi ei ole säädetty huoneistoissa asuvan tupakoitsijan henkilökohtaiseen tilanteeseen liittyvää kohtuusharkintaa.

Tupakointikiellon määrääminen ei ole perustuslaissa turvatun omaisuuden suojan, henkilökohtaisen vapauden suojan, yksityiselämän ja kotirauhan suojan vastainen.

Asunto-osakeyhtiön sisäiseen päätöksentekoon liittyviä asioita ei ratkaista tupakkalain mukaisen tupakointikiellon määräämisen yhteydessä.

Yllä mainittujen perusteella kuulemiseen ei ole tullut sellaisia vastustavia kannanottoja, joilla olisi vaikutusta tupakointikieltopäätökseen.

Päätöksen maksu
Hakemuksen uudelleen käsittelystä ei peritä maksua.

Sovelletut oikeusohjeet
Tupakkalaki (549/2016) 79 §
Hallintolaki (434/2003) 11§, 20§, 22§, 33§, 34§, 36§, 43§, 44§, 45§, 47§, 54§, 55§, 60§, 62§
Valtioneuvoston asetus tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön (601/2016) 4 a §
Hallintosääntö, Jyväskylän kaupunginvaltuusto
Jyväskylän seudun ympäristöterveyslautakunnan tehtäväalueen toimintasääntö
Valviran (Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston) 29.2.2024 ohje viranomaiselle tupakointikieltohakemuksen käsittelystä ja siihen liittyvästä valvonnasta osa B
Jyväskylän seudun ympäristöterveyden maksutaksa 4.12.2024 § 24

Päätöksen tiedoksianto
Päätös toimitetaan hakijalle sekä tilojen haltijoille postitse saantitodistusta vastaan.

Allekirjoitus

Hanna Yksjärvi
ympäristöterveyspäällikkö

Organisaatiotieto

Kaupunkirakennepalvelut