§ 7 Vuoden 2024 tilinpäätöksen valmistelu; Liikuntapalvelujen pysyvien vastaavien hyödykkeiden arvon muutokset

Lataa 

JyväskyläDno-2025-483

Päätöspäivämäärä

31.1.2025

Päätöksen tekijä

Toimialajohtaja, sivistyspalvelut

Päätöksen peruste

Jyväskylän kaupungin Investointiohjeen mukaisesti toimialajohtaja tekee asiasta viranhaltijapäätöksen, jos hyödykekohtaisen-kertaluontoisen lisäpoiston kirjaus on suurempi kuin 50 000 euroa.

Kuvaus

Asian valmistelijat Riikka Perkiö puh. 050 561 4459, Kati Kämppi puh. 050 311 8601 ja Anna-Leena Sahindal puh. 050 324 9314.

 

Irtaimen käyttöomaisuuden määrärahoilla hankitaan pysyviin vastaaviin kuuluvia aineettomia ja aineellisia hyödykkeitä, joiden hankintameno on ennen rahoitusosuuden vähentämistä vähintään 10 000 euroa, ja joiden käyttöikä on yli kolme vuotta. Pysyvien sijoitusten osakkeet ja osuudet, rakennukset sekä maa- ja vesialueet ovat hankintarajasta riippumatta aina pysyviä vastaavia. Pysyvillä sijoituksilla tarkoitetaan muita kuin rahoitusomaisuussijoituksia.

Pysyvien vastaavien yksittäisen hyödykkeen aktivoinnin 10 000 euron alarajasta voidaan poiketa tapauskohtaisesti, mikäli hankitut tuotannontekijät muodostavat yhteensä vähintään 10 000 euron arvoisen kokonaisuuden, joka vaikuttaa tuotannontekijänä vähintään kolmen tilikauden ajan.

Suunnitelman mukaisilla poistoilla tarkoitetaan pysyvien vastaavien aineellisten ja aineettomien hyödykkeiden hankintamenon kirjaamista kuluksi niiden taloudellisen vaikutusajan kuluessa. Vaikutusajalla tarkoitetaan hyödykkeen taloudellista pitoaikaa, eli sitä aikaa, jona pysyvän vastaavan hyödykkeen ennakoidaan hyödyttävän kaupunkia tuloa tuottamalla tai aikaa, jona hyödykkeen ennakoidaan hyödyttävän kaupungin palvelujen tuottamista. Pysyvien vastaavien hyödykkeen taloudellinen pitoaika on yleensä lyhyempi kuin sen tekninen pitoaika, joka riippuu hyödykkeen teknisestä käyttökelpoisuudesta kunnan harjoittamassa toiminnassa.

Kaupungin pysyviin vastaaviin kuuluvan käyttöomaisuuden kirjanpitoarvoa alennetaan vuosittain taseryhmäkohtaisesti kaupungin poistosuunnitelman mukaisesti. Poistosuunnitelmassa on määritelty myös poistomenetelmät, joita eri taseryhmien kohdalla tulee käyttää. Jyväskylän kaupungin hallintosäännön 76 § mukaisesti kaupungin valtuusto hyväksyy suunnitelmapoistojen perusteet ja kaupunginhallitus hyväksyy hyödyke- tai hyödykeryhmäkohtaiset poistosuunnitelmat valtuuston hyväksymien suunnitelmapoistojen perusteiden pohjalta.

Jos pysyviin vastaaviin kuuluvan aineettoman ja aineellisen hyödykkeen tulevaisuudessa kerryttämä tulo tai sen arvo palvelutuotannossa arvioidaan olevan pysyvästi vielä poistamatonta hankintamenoa pienempi, tulee hyödykkeen poistosuunnitelmaa muuttaa ja tehdä lisäpoisto. Suunnitelman mukaisina poistoina tehtävät lisäpoistot ovat aina ensisijaisia arvonalennuksena vähentämiseen nähden. Mikäli poistonalainen hyödyke kuitenkin esimerkiksi tuhoutuu tulipalossa kokonaan tai hyödykkeen tulonodotukset muuttuvat olennaisesti tai poistuvat kokonaan sen käyttötarkoituksen muutoksesta johtuen, esitetään kulukirjaus tuloslaskelmassa erikseen arvonalentumisena. 

Liikuntapalvelujen pysyvien vastaavien tase-eriin on tehty laajamittainen läpikäynti, jotta pysyvät vastaavat voidaan kirjanpidossa arvostaa oikealle tasolle. Tarkastuksessa on havaittu tarve tehdä liikuntapalvelujen pysyviin vastaaviin arvonalennuksia.  

Tarkastuksessa taseessa havaittiin kohteita, jotka ovat iältään vanhoja eikä niillä käytännössä ole enää tulonodotusta tai arvoa. Kyseisten vanhojen kohteiden osalta ei myöskään ole mahdollista tarkastella investointikuluksi kirjattuja ostolaskuja, jotta kulukirjausten oikeellisuuden tarkastus onnistuisi.

Tarkastuksessa havaittiin myös kohteita, joissa investointikuluksi on kirjattu virheellisiä kuluja, jotka olisi pitänyt kirjata alkujaan käyttötalouden kuluksi (esim. peruskorjaukseen liittyvät kulut, jotka eivät anna kohteelle lisäarvoa tai pidennä kohteen käyttöikää). Muutamien kohteiden kirjanpidon poistoajat ovat alkaneet virheellisesti alusta kirjanpitojärjestelmän vaihdossa, joten poistoaika olisi oikeasti laskettuna jo päättynyt. Harjun stadionin purkamisesta ja uudelleenrakentamisesta tehtiin päätös Kv 11.12.2023/112 ja purkaminen aloitettiin loppuvuodesta 2024. Taseessa vanhastaan näkynyt Harjun Stadionin tasearvo esitetään purkamisen myötä alaskirjattavaksi.

Alas kirjattavien kohteiden tasearvo on yhteensä 371 208,23 euroa.

Päätös

Päätän, että liikuntapalvelujen pysyvien vastaavien tase-erien tarkastuksessa esille nostetuista kohteista tehdään kirjanpidon alaskirjaukset, yhteensä 371 208,23 euroa.

Allekirjoitus

Eino Leisimo, toimialajohtaja

Organisaatiotieto

Sivistyspalvelut