Kuvaus
Asian valmistelija Timo Lampinen, puhelin 040 766 1357
Katupäällikkö päätti päätöksellään 179-2025-26 katujen ja eräiden yleisten alueiden sulkemisesta Secto Rally Finland kilpailuun kuuluvaa Harjun erikoiskoetta varten 21.7. -5.8.2025.
Oikaisuvaatimus
SS on toimittanut Jyväskylän kaupungille huomautukseksi otsikoidun kirjelmän, jonka on katsottava olevan katupäällikön päätöstä koskeva oikaisuvaatimus:
Katupäällikkö on tehnyt sulkupäätöksen, joka mahdollistaa erittäin häiritsevän ja vaarallisen tapahtuman toteuttamisen asuinalueella peräkkäisinä päivinä lasten nukkumaanmenoaikana. Autourheilupiirit pitävät taajamassa ajettavaa rallia itse ”erittäin häiritsevänä” ja tapahtuman kulkuluvissa varoitetaan vaarasta. Kaupunki itse myöntää, että sulkuaikana esteetöntä kulkua ei pystytä järjestämään asuintonteille. Kaupunki ei ole myöskään tiedottanut sulkuun asetettaville kiinteistöille asian vireilläolosta vaatimuksista huolimatta. Katupäällikön tehtäviin ei kuulu tarkoituksellisen häiriön ja vaaran aiheuttaminen alueen ihmisille.
Tapahtuman valmistelu on laittomassa tilassa. Tapahtuman luvan hakija ei ole täyttänyt viranomaisen vaatimuksia toimittaa melumittauksen tulokset Ely:lle. Vastineessaan tapahtuman järjestäjä myöntää tämän, ilman aikomustakaan täyttää viranomaisen vaatimusta. Vastineessaan järjestäjä myös ilmaisee käyttävänsä viranomaisen sulkemaa katua tapahtuman aikana ei-välttämättömään liikkumiseen ja oleskeluun, vaikka lainsäädäntö edellyttää katualueen täyssulkua. Järjestysmiehet ovat todenneet useiden vuosien ajan, että liikkumista katualueella on mahdoton valvoa ja kontrolloida. Katupäällikkö on päätöstä tehdessään ollut näistä em. laiminlyönneistä ja turvallisuusriskeistä tietoinen.
Melu. Hallussani olevien mittaustulosten mukaan asuinalueelle kohdistuva melu tapahtumassa ylittää terveydelle vaarallisen rajan ja voi aiheuttaa kuulovaurioita. Asiasta on oltu yhteydessä Keski-Suomen ja Uudenmaan ely-keskuksiin. Jos tapahtuma järjestetään, siitä tulee antaa vaaratiedote. Pienpuutalojen ulkovaipat eivät suojaa melulta eikä rakennuksissa ole useinkaan erillistä suljettavaa ilmanvaihtoa, joten sisätiloihin ei voi suojautua. Osalla kiinteistöistä ei ole lainkaan turvaetäisyyttä melulähteisiin. Hyvätapaisuuden vastaista on etenkin se, että tapahtumaa suunnitellaan pienten lasten nukkumaanmenoajaksi. Kaupunki on kieltäytynyt melun mittaamisesta suojelualueella. Asiasta on informoitu Lapsiasiavaltuutettua.
Törmäysvaara: Vauhtikilpailuun liittyy törmäysvaara. Pelkästään kisareitin Pitkäkadun osuudella on sattunut useita ulosajoja ja törmäyksiä henkilövahinkoineen. Esimerkiksi elokuussa 2023 kilpuri törmäsi ja hajoitti esteen, jolloin samanaikaisesti katualueelle järjestäjien toimesta ohjatut asukkaat joutuivat vaaraan. Este hajosi, osia sinkos kohti asukkaita ja kilpuri heittelehti. Esteetöntä ja turvallista kulkua kiinteistöille ei ole toistaiseksi pystytty järjestämään. Kaupungin ilmoituksessa mainittu käytäntö, että suljettua katua voidaan kilpailun aikana käyttää tonteille liikkumiseen on käsittääkseni vastuuton ja lain vastainen. Turvallisuusjärjestelyt ovat heikentyneet vuosi vuodelta.
Pitkäkatua on asfaltoitu vuosikymmenien aikana useaan otteeseen, mikä on nostanut katutasoa selvästi yli suojelualueen tonttien tasosta. Tonttiliittymistä on hankala päästä kadulle ja katuvedet valuvat tonteille. Katu on jäänyt vanhanaikaiseksi vauhtisuoraksi, eikä sitä ole uudistettu Harjun puistoa ja suojelualueen arvoa vastaavaksi.
Käry. Ilmanlaatu muuttuu huonoksi tapahtuman aikana asuinalueella ja se on aistittavissa aistinvaraisesti. Saastetta tulee: jarrupölystä (grafiitti), rengasmuovista (mikromuovi), pakoputkista (metalli, öljy, huonosti pakoputkissa räjähtelevä ja palanut bensiini). Saaste leviää kadulta tonteille ja kiinteistöjen sisäilmaan. Katu on tapahtuman jälkeen mustanaan rengasmuovista, josta se valuu hukevesien mukana Jyväskylän virkistysvesistöön ja juomaveteen. Kaupunki on kieltäytynyt ilmanlaadun mittaamisesta suojelualueella.
Toinen pääsarjan talleista on mediatietojen mukaan jäänyt kiinni laajasta törmäystestien tulosten väärentämisestä. Tällaisen tahon osallistuminen ja yhteistyökumppanin valitseminen on kaupungille mainehaitta. Kaupungin julkisuuskuvaa rasittaa myös venäläisten kilpailijoiden osallistuminen tapahtumaan.
Vaatimus: Kadut ja puistoalueet tulee pitää avoimina kaupunkilaisten käytössä ja Pitkäkatu välillä Tanhuantie – Kortesuonkatu on uudistettava puisto- ja suojelualuetta kunnioittaen. Sulkupäätöksestä tulee tiedottaa kiinteistöjen omistajille kohdennetusti huomautusajan puitteissa. Hyvätapaisuuden nimissä päättäjien lienee syytä pohtia tapahtuman sopivuutta ja vaaran aiheuttamista suojellulla pienpuutaloalueella. Jos tapahtuman sallimista perustellaan sillä, että se tuo paljon rahaa joillekin tahoille, niin siinä tapauksessa päättäjien ja asiaa valmistelevien viranhaltijoiden lienee syytä harkita osallistumista korruption vastaiseen koulutukseen.
Vastine
Kilpailun järjestäjän AKK Sports Oy:n hakemuksesta katujen ja muiden yleisten alueiden sulkemiseksi Harjun erikoiskokeen järjestämistä varten on tiedotettu ja varattu mahdollisuus esittää huomautus. Asiassa on toimittu hallintolain mukaisesti.
Kaikille asukkaille järjestetään mahdollisuus päästä kotiinsa ja sieltä pois myös kilpailun aikana, vaikkakin se saattaa tapahtua normaalista poikkeavalla tavalla. Autolla ajo kiinteistöille kuitenkin estyy. Autoille järjestetään lähistöltä väliaikaiset pysäköintipaikat. Rajoitukset johtuvat turvallisuussyistä. Katu- ja puistoalueet on tarpeen sulkea juuri siksi, että kaikkien turvallisuus voidaan taata ja ihmisten liikkuminen suorittaa hallitusti ja ohjatusti. Tapahtuman aiheuttama haitta on tilapäistä ja lyhytaikaista, eikä sellaisena merkittävää.
AKK Sports Oy on sopinut Mäkimatti-Nisulan asukasyhdistyksen kanssa säännöt tonteille liikkumisesta, tapahtuman seuraamisesta, pysäköinneistä ja alueen valvonnasta. Nämä on käyty läpi yhdistyksen puheenjohtajan kanssa ja hyväksytty yhdistyksen hallituksessa.
Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole useista pyynnöstä huolimatta toimittanut Jyväskylän kaupungille melumittaustuloksia, joita hän kertoo olevan hallussaan. Selvittämättä on jäänyt, että väitettyä terveydelle vaarallista ja mahdollisesti kuulovaurioita aiheuttavaa melua aiheutuisi.
Kaupunki ei ole katsonut tarpeelliseksi tehdä melumittauksia tässä yksittäisessä paikassa. ELY-keskus ottaa ensisijaisesti kantaa melumittauksen tarpeellisuuteen ja tuloksiin.
AKK Sports Oy tekee tapahtumasta vuosittain lakisääteisen meluilmoituksen ja on sopinut ELY-keskuksen kanssa tätä koskevasta yhteistoimintamallista. Viime vuoden rallia koskevat ELY-keskuksen vaatimat melumittaustulokset on toimitettu viranomaisille. Tämän vuotisen kilpailun meluilmoitus on ELY-keskuksen käsiteltävänä. ELY-keskus on antamissa päätöksissä asettanut vaatimuksia tapahtuman melutason hillitsemiseksi. Ottaen huomioon, että toiminta on tilapäistä ja kestää kullakin rallireitillä enintään muutaman tunnin kerrallaan, on ELY-keskus katsonut järjestäjän meluntorjuntatoimet riittäviksi.
Kaupunkiympäristössä on aina ääniä ja siihen lapsetkin ovat joutuneet tottumaan. Lapsiasiavaltuutettu ei ole ollut yhteydessä Jyväskylän kaupunkiin tässä asiassa.
Kuten lukuisia kertoja aiemminkin, mainitsee oikaisuvaatimuksen tekijä pelkästään Pitkäkadun osuudella sattuneet useat ulosajot ja törmäykset henkilövahinkoineen. Edelleenkään hän ei kerro mitä tapahtumia tarkoittaa.
Ralli on järjestetty yhtäjaksoisesti vuodesta 1951 saakka eri nimillä ja järjestäjäkin on vaihtunut. 29 vuotta siten vuonna 1996 sattui Harjun erikoiskokeella henkilövahinkoja aiheuttanut onnettomuus. Vuonna 2023 yksi auto tönäisi Pitkäkadulla ollutta hidastusestettä. Esteestä ei lennellyt osia eikä katsojien turvallisuus vaarantunut.
Järjestäjä ei anna ihmisten kävellä katualueella kilpa-autojen ollessa liikkeellä. Koko katu on aidattu molemmin puolin, ja järjestyksenvalvojat valvovat liikkumista koko tapahtuman ajan. Turvajärjestelyjä valvovat kansainvälinen autoliitto FIA sekä poliisi ja pelastusviranomaiset. Oikaisuvaatimuksen tekijän esittämää kritiikkiä lukuun ottamatta tietoon ei ole tullut, että AKK Sports Oy:n vuosina 2014 – 2024 järjestämän Harjun erikoiskokeen aikana olisi esiintynyt erityisiä turvallisuusongelmia. Oikaisuvaatimuksen tekijän vuosittain esittämälle väitteelle, että turvallisuusjärjestelyt olisivat heikentyneet vuosi vuodelta, ei ole saatu tukea.
Jokainen katu joudutaan joskus saneeraamaan. Pitkäkatua ei kuitenkaan ole milloinkaan asfaltoitu tai pintaa korotettu rallin takia. Katujen saneeraaminen ja niiden sulkeminen Harjun erikoiskoetta varten eivät liity millään tavalla toisiinsa.
2,50 km pituisella, viime vuosina 43 – 64 autolla ajetulla Harjun erikoiskokeella kilpa-autojen vaikutus ympäristön tilaan ei ole merkittävä. Pitkäkatu on kokoojakatu, jota käyttää arviolta 2000 - 2500 autoa vuorokaudessa. Harjun ympäristön katujen vuorokautinen ajoneuvomäärä jää niiden sulkemisen vuoksi kilpailupäivinä huomattavasti normaalia pienemmäksi, eikä suinkaan lisäänny. Jyväskylän yliopiston vuonna 1997 tekemien mittausten mukaan alueen ilman laatu oli tästä syystä kilpailupäivinä jopa tavanomaista parempi.
Soraosuuksien pölynsidontaa on tehty viime vuosina joko pelkällä vedellä tai kalsiumkloridiliuoksella. Kumia irtoaa asfaltin pintaan jonkin verran, mutta ralliin osallistuvan automäärän vaikutus suhteessa muuhun kaupunkiliikenteeseen on vähäinen. Kyseiseltä Pitkäkadun osuudelta hulevedet johtuvat kaupungin hulevesiverkoston mukana Jyväsjärven suuntaan eikä Tuomiojärveen, josta vedenotto tapahtuu.
Suurimman ympäristökuormituksen aiheuttaa paikalle saapuva yleisö, mutta tämä ongelma on sama riippumatta siitä, minkä tyyppisestä yleisötapahtumasta on kysymys.
Tiedossa ei ole, että yksikään pääsarjan kolmesta tallista olisi jäänyt kiinni törmäystestien tulosten väärentämisestä. Oikaisuvaatimuksen tekijäkään ei kerro, mitä hän väitteellään tarkoittaa. Muutenkaan tämä asia ei liity Harjun erikoiskokeen ajamiseen.
Nisula-Mäki-Matin suojelukaava on laadittu, koska talojen rakentamisajankohdan tyyppipiirteet, vaihteleva maasto, rehevä kasvillisuus, väljyys ja rakennusten sekä istutusten jäsentämät katunäkymät muodostavat arvokkaan kokonaisuuden, joka halutaan säilyttää. Rallireitti ei kulje suojelukaava-alueella, mutta Pitkäkatu sivuaa sen reunaa 350 metrin matkalta. Pitkäkadun katualuetta koskevia erityismääräyksiä ei suojelukaavassa ole. Harjun erikoiskokeen ajaminen ei vaaranna sen tavoitteen toteutumista.
Kilpailu järjestetään rakennetussa ympäristössä, joka on tarkoitettu liikenteeseen, ihmisten oleskeluun ja muuhun senkaltaiseen toimintaan. Erityisiä suojeltavia luontoarvoja ei Harjulla ole. Rallin erikoiskoe sopii yleisötapahtumana hyvin tähän ympäristöön.
Harjun erikoiskokeen järjestämiselle ei ole kaavoitukseen tai lainsäädäntöön perustuvaa estettä. Sulkuhakemuksesta ja sen jälkeen päätöksestä tiedotetaan hallintolain mukaisesti.
Tämä päätös korvaa 8.5.2025 päivätyn katupäällikön päätöksen JyväskyläDno-2025-850.
Lainkohdat: - tieliikennelaki 193 §
- hallintolaki 49 d §
Liite: - oikaisuvaatimus