Kulttuuri- ja liikuntalautakunta, kokous 29.1.2025

§ 10 Oikaisuvaatimus, kaatumistapauksessa maastopyöräillessä

JyväskyläDno-2025-351

Valmistelija

  • Markus Virtanen, liikuntapaikkapäällikkö, Markus.M.Virtanen@jyvaskyla.fi
  • Timo Lampinen, juristi, Timo.Lampinen@jyvaskyla.fi

Perustelut

Henkilö A kertoo törmänneensä 13.10.2024 kello 12.30 Kulonpalonmäen maastopyöräreitillä kaatuneeseen, latvasta sahattuun puuhun. Tarkka sijainti on hänen mukaansa ollut Ladun majalta liityttäessä ensimmäisen Kulonpalonmäen tieviitan kohdalta maastopyöräreittiä 300 metriä eteenpäin.

Henkilö A vaatii Jyväskylän kaupunkia korvaamaan 899 € rikkoutuneesta sähköfatbike-maastopyörän joustokeulasta, 164,90 € pyöräilytakista, 79,99 € pyöräilykypärästä sekä 55 € paidasta, eli korvausvaatimus yhteensä 1198,89 €. 

Liikuntajohtaja hylkäsi vahingonkorvaushakemuksen 1.11.2024 päätöksellään 35/2024.

Oikaisuvaatimus

Henkilö A on tehnyt liikuntajohtajan päätöksestä oikaisuvaatimuksen 18.11.2024, jossa hän vaatii Jyväskylän kaupunkia maksamaan korvauksena maastopyörän rikkoutuneesta joustokeulasta 899 € ja varusteiden osalta vakuutuksen omavastuuosuuden 200 €, yhteensä 1099 €.

Perustelut oikaisuvaatimukselle:

Jyväskylän liikuntapalvelut ovat vastuussa maastopyöräilyreittien ylläpidosta. Liikuntapalvelut on päätöksessään myöntänyt, että reitille ulottui kaatunut puu, joka oli reitin vasemmassa reunassa alamäkiosuudella. Liikuntapalvelut toteaa, että puu on ollut päivänvalossa havaittavissa, mutta tapahtuma-aikaan olosuhteet olivat hämärät. Reitin ylläpitäjän olisi tullut varmistaa, ettei reitille jää turvallisuutta vaarantavia esteitä, erityisesti kriittisillä alamäkiosuuksilla.

Lisäksi kyseinen puu oli leikattu ja jätetty merkkaamatta. Leikattu puun latva oli piilossa oksien keskellä, ja sen sijainti teki siitä erityisen vaarallisen. Tämä osoittaa selkeää laiminlyöntiä turvallisuusvastuussa. Kaatunut puu aiheutti konkreettisen vaaran ja johti vahinkoon, kuten tässä tapauksessa tapahtui.

2. Reitin opastus ja puutteellinen merkintä

Vaikka reitin suositeltu kiertosuunta on merkitty opasteilla kaupungin verkkosivuilla, tapauksen perusteella reittimerkinnät maastossa eivät ole olleet riittävän selkeitä. Reitin käyttäjä oli joutunut tilanteessa kääntymään takaisin kaatuneen puun vuoksi ja palaamaan reitillä vastasuuntaan. Tämä johtui siitä, ettei reitillä ollut riittävästi merkintöjä ohjaamaan turvallisesti takaisin kulkusuuntaan tai kertomaan mahdollisesta kiertotiestä.

Reitin vasemman ja oikeanpuoleisen uran valitseminen oli lisäksi haastavaa, koska kyseinen osuus oli metsätyökoneen painama. Keskellä reittiä oli korkea maakoroke, joka teki turvallisen ajolinjan valitsemisesta hankalaa.

3. Vastuullisuus ja vahingonkorvauslaki

Vahingonkorvauslain 2 luvun 1 § mukaan vahingon korvaamiseksi tulee osoittaa tuottamuksellisuutta. Tällä perusteella katsotaan, että Jyväskylän kaupungin liikuntapalvelut on laiminlyönyt huolellisuusvelvoitteensa:

  • Maastopyöräreitille oli jätetty selkeästi vaarallinen este (leikatun puun latva), joka oli osittain piilossa oksien keskellä.
  • Merkintöjen ja ohjeiden puute kiertotien löytämiseksi lisäsi vahinkoriskiä.

Näiden laiminlyöntien seurauksena turvallisuustaso reitillä ei vastannut odotettua tasoa.

4. Käyttäjän rooli ja olosuhteet

Vaikka reitin käyttäjän vastuulla on huomioida maasto-olosuhteet, ylläpidosta vastaavan tahon on minimoitava selkeästi havaittavat vaaratekijät. Tässä tapauksessa:

  • Leikattu puun latva näytti ulospäin tavalliselta oksalta, mutta se ulottui vaarallisesti reitille ja aiheutti törmäyksen.
  • Reitin alamäkiosuus oli vaarallinen, ja hämärissä olosuhteissa este ei ollut havaittavissa ajoissa.
  • Käyttäjän reagointiaikaa lyhensi myös maastotyökoneen painama epätasainen reittipohja.

Nämä tekijät huomioiden voidaan todeta, että Jyväskylän kaupunki ei ollut varmistunut siitä, että reitti on turvallinen käyttäjille kaikissa olosuhteissa.

Vastine

Jyväskylän liikuntapalvelut ylläpitää maastopyöräilyreittejä, jotka kulkevat pääasiassa metsäisissä maastoissa polkuja sekä latupohjia pitkin. Oikaisuvaatimusta koskevan Kulonpalonmäen reitin suunnittelun lähtökohtana on ollut kuljettaa reitti mahdollisimman pienille poluille, luontoelämysten, maisemien, ja hiljaisuuden ääreen.

Maastopyöräilyreitille ei voida taata tasalaatuisia olosuhteita päivittäin ja reitin käyttäjillä on vastuu huomioida ulkoilureiteille tyypilliset olosuhteiden- sekä maanpinnanvaihtelut. Kulonpalonmäen kierroksen reittiesitteessä on kuvattu reitin olevan keskivaikea maastopyöräreitti sekä annettu ohjeet reitin käyttöön. Tarkka reitti-, maasto- ja vaativuuskuvaus löytyy Jyväskylän kaupungin verkkosivuilta: www.jyvaskyla.fi/liikunta/reitit-ulkoilu-ja-virkistys/maastopyora-ja-retkeilyreitti

Liikuntapalvelut on suorittanut vahinkopaikalla katselmuksen 16.10.2024, jonka yhteydessä on todettu puun ulottuvan reitin ja maaston väliselle rajalle, muttei ulottuvan ajoreitin päälle. Päivänvalossa puu on havaittavissa pitkän matkan päästä.  Reitti on maanpinnaltaan ollut tyypillisessä maastopyöräilyreitin kunnossa, jolle ominaisia ovat painaumat sekä maanpinnanvaihtelut. Vahingon sattuessa henkilö A ajoi maastopyöräilyreittiä sen kiertosuunnan vastaisesti. Hetkeä aiemmin henkilö A oli ohittanut kyseisen osuuden ajaessaan reittiä suositeltuun kiertosuuntaan. Tällöin hänen on myös täytynyt nähdä katkaistu puunrunko.

Henkilö A selittää tapahtuma-aikaan olleen hämärää, mikä myötävaikutti törmäämiseen. Vahingonkorvaus­hakemuksen mukaan onnettomuus kuitenkin sattui kello 12.30, eli päivän valoisimpaan aikaan. Toisaalta jos näkyvyys on jostain syystä heikentynyt, on kuljettajan noudatettava erityistä varovaisuutta.  Nopeus on sovitettava sellaiseksi, että ajoneuvo on pysäytettävissä kulkuväylän kulloinkin näkyvissä olevalla osalla.

Metsässä reitille kaatuneiden yksittäisten puiden ohitukseen kiertotien merkkaaminen ei ole mahdollista., jolloin kyseisen tapahtuman kohdatessa käyttäjän on mahdollisuuksien mukaan ohitettava este tai käännyttävä takaisin. Reittiesitteestä löytyvistä ohjeista sekä siinä viitatussa maastopyöräilijän etiketissä mainitaan ottamaan muut reitillä liikkujat huomioon sekä kehotetaan oikeaan tilannenopeuteen. Vahingon sattuessa henkilö A on ajanut reittiä alamäkeen eri suuntaan kuin reitti on suunniteltu ja opastettu ajettavaksi.

Vahingonkorvauslain 2 luvun 1 § mukaan se, joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen. Vahinko ei ole johtunut Jyväskylän kaupungin tuottamuksesta tai tahallisuudesta, vaan henkilö A:n varomattomuudesta.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Eino Leisimo, toimialajohtaja, Eino.Leisimo@jyvaskyla.fi

Kulttuuri- ja liikuntalautakunta hylkää oikaisuvaatimuksen.