Rakennus- ja ympäristölautakunta, kokous 13.5.2025

§ 28 LISÄPYKÄLÄ: Lausunto ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta: Valtatie 9 parantaminen välillä Korpilahti-Keljonkangas (lisäpykälä)

JyväskyläDno-2025-1755

Valmistelija

  • Katja Oksala, ympäristönsuojelusuunnittelija, katja.oksala@jyvaskyla.fi
  • Petteri Ahonen, ympäristönsuojelupäällikkö, petteri.ahonen@jyvaskyla.fi
  • Katriina Nieminen, ympäristönsuojelusuunnittelija, katriina.nieminen@jyvaskyla.fi

Perustelut

Keski-Suomen ELY-keskus pyytää Jyväskylän kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen lausuntoa liittyen valtatie 9 parantamiseen välillä Korpilahti-Keljonkangas.

Hankkeessa sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelyä. YVA-menettelyn alkuvaiheessa on laadittu tämä ympäristövaikutusten arviointiohjelma (YVA-ohjelma). Se esittelee hankkeen vaihtoehdot, hankealueen nykytilan, arvioinnin aikataulun ja arviointimenetelmät sekä hankkeen viestinnän ja vuorovaikutustavat. YVA-ohjelma on julkisesti nähtävillä huhti-toukokuussa 2025 ja ympäristövaikutusten arviointimenettelyn yhteysviranomainen (Keski-Suomen ELY-keskus) antaa siitä oman lausuntonsa saatujen lausuntojen, mielipiteiden ja oman tarkastelunsa pohjalta.

Varsinainen vaikutusten arviointityö tehdään YVA-ohjelman ja yhteysviranomaisen lausunnon perusteella. Tulokset kootaan YVA-selostukseen, joka asetetaan nähtäville näillä näkymin vuoden 2025 lopussa.

Suunnittelualue on noin 27 kilometriä pitkä ja alkaa etelässä Korpilahdelta Painaanjärven kohdalta ja ulottuu pohjoispäässä Jyväskylään Keljonkankaan eritasoliittymän eteläpuolelle. Suunnittelujakso on pääosin kaksikaistaista sekaliikennetietä, Korpilahden ja Muuramen välillä on yksi keskikaiteeton ohituskaistapari. Suunnittelujakson pohjoispäässä on lyhyt osuus kaksikaistaista moottoriliikennetietä moottoritien eteläpuolella. Muuramessa Niittyahon ja kirkonkylän kohdalla on eritasoliittymät.

Arvioitavat vaihtoehdot

Vaihtoehto VE1

Vaihtoehdossa VE1 valtatie parannetaan Painaan ja Korpilahden välillä moottoriliikennetieksi, joka on jatkuva ohituskaistatie, Korpilahden ja Muuramen välillä nelikaistaiseksi moottori- tai moottoriliikennetieksi sekä Muuramen ja Keljonkankaan välillä moottoritieksi. Valinta Korpilahti-Muurame-osuudella moottori- ja moottoriliikennetien välillä tehdään YVA-selostusvaiheessa. Nopeustaso koko suunnittelualueella on 100 km/h. Suunnitteluvälille toteutetaan viisi uutta eritasoliittymää. Uudet eritasoliittymät, joissa kaikki kääntymissuunnat ovat mahdollisia, ovat Painaan eritasoliittymä, Korpilahden pohjoinen eritasoliittymä ja Vespuolen eritasoliittymä. Korpilahden eteläpuolelle toteutetaan suuntaisliittymä (Korpilahden eteläinen eritasoliittymä), jossa on rampit vain etelän suuntaan ja nykyinen ajomahdollisuus pohjoiseen poistetaan. Muuramen Teollisuustien nykyinen tasoliittymä muutetaan suuntaisliittymäksi, josta on ajo mahdollista vain Teollisuustieltä pohjoisen eli Jyväskylän suuntaan. Nykyiset Niittyahon eritasoliittymä ja Muuramen eritasoliittymä parannetaan nykyisille paikoilleen. Koko suunnitteluvälille toteutetaan yhtenäinen maantietasoinen rinnakkaistie sekä jalankulku- ja pyörätie.

Vaihtoehto VE1b

Vaihtoehdon VE1 alavaihtoehtona tutkitaan vaihtoehto VE1b, jossa toteutetaan myös Pukkiniityn eritasoliittymä moottoritieosuudelle Muuramen eritasoliittymän ja Keljonkankaan eritasoliittymän välille. Muilta osin vaihtoehto on yhteneväinen vaihtoehdon VE1 kanssa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Päivi Pietarinen, ympäristöjohtaja, paivi.pietarinen@jyvaskyla.fi


Rakennus- ja ympäristölautakunta päättää ottaa asian kiireellisenä pöydältä käsiteltäväksi ja toteaa lausuntonaan seuraavaa:

Arvioitavat vaihtoehdot

Arviotavien kahden vaihtoehdon välinen ero on pieni; erona on vain vaihtoehdossa VE1b:ssä toteutettava Pukkiniityn eritasoliittymä. Voisiko arvioitavina vaihtoehtoina olla esim. erityyppiset tievaihtoehdot (ohituskaistatie, kapea nelikaistatie, keskialueellinen nelikaistatie)?  Vaihtoehtoja muodostettaessa tulee ottaa huomioon ympäristövaikutukset.

Arvioitavat vaikutukset

Suunnittelualueen välittömässä läheisyydessä on Jyväskylän kaupungin alueella useita vesistöjä ja vaikutukset vesistöihin tulee ottaa mukaan merkittävimpien ympäristövaikutusten joukkoon.

Laadittavat selvitykset

Jyväskylän kaupungin Pekonniemen vedenottamo sijaitsee Keljonkankaan pohjavesialueella. Vedenottamolla on todettu kloridipitoisuuden nousu ja sekä koepumppaustulokset että korkea kloridipitoisuus viittaavat vahvasti pohjavesialueen ulkopuoliseen kloridin lähteeseen ja kalliopohjaveden muodostumiseen. Tehtävien selvitysten joukkoon tulee lisätä selvitys, jossa selvitetään nykyisen moottoritien suolauksen vaikutus Pekonniemen vedenottamoon sekä toimenpiteet, joilla kloridipitoisuuden lisääntyminen estetään jatkossa.

Luontoselvitysten kohdentamisessa tulee ottaa huomioon pienvedet, kuten purot, norot ja lähteet.

Ympäristön nykytila ja vaikutusten arviointi

Pohjavesi

Sekä nykytilan että vaikutusten arvioinnin osalta tulee selvittää Keljonkankaan moottoritien vaikutukset Keljonkankaan pohjavesialueeseen.

Suojelualueet, kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus

YVA-ohjelmassa on lueteltu suhteellisen kattava joukko selvityksiä, jotka YVA-arvioinnin yhteydessä tehdään. Kasvillisuusselvitykseen on syytä sisällyttää sammalinventointi, joka keskittyisi vähintään luonnonsuojelulain (9/2023) 77 § tarkoittamiin erityisesti suojeltuihin lajeihin, luontodirektiivin liitteen II sammallajeihin sekä uhanalaisiin ja silmälläpidettäviin lajeihin.

YVA-ohjelmassa on syytä esittää kartalla Jyväskylän kaupungin metsäsuunnitelman suojelualueet sekä yleiskaavaluonnoksen suojelualuevaraukset, jotka voi pyytää Jyväskylän kaupungin ympäristönsuojeluyksiköstä.

Korpilahden Maatianjärvellä, aivan Vt 9:n läheisyydessä pesii suuri naurulokkikolonia. Lemmitynsaaressa pesii useita satoja pareja naurulokkeja määrän vaihdellessa hieman vuosittain. Maatianjärven kolonia on nykyään yksi Keski-Suomen suurimmista. Lokkikolonian ansiosta järvellä pesii myös jonkin verran vesilintuja, mutta alue tunnetaan huonosti. Hankkeen vaikutukset Maatianjärven naurulokkikoloniaan ja järven muuhun pesimälinnustoon tulee arvioida.

Melu ja tärinä

Tieosuuden uudistamisen yhteydessä ja nopeuksien kasvaessa on kiinnitettävä erityistä huomiota meluntorjuntaan. Jyväskylän kaupungin näkökulmasta YVA-ohjelmassa esitettyjen vaihtoehtojen ympäristövaikutuksilla ei ole eroja, koska ainoan eron tekevä Pukinnniityn eritasoliittymä sijaitsee selvästi Muuramen kunnan puolella ja sen vaikutukset jäävät Muurameen. YVA-selostukseen tullaan laatimaan uusi meluselvitys, mikä on hyvä asia. Liikennemäärät ovat tällä valtatiellä merkittävät ja sen vaikutusalueella asuu paljon ihmisiä. Jyväskylän meluselvitysten yhteydessä on aiemmin noussut esiin esimerkiksi 9-tien haitalliset meluvaikutukset Lautakkojärven rannalla asuville. Meluntorjuntamahdollisuuksia tulee tarkastella etenkin näissä vesistökohdissa ja esittää niihin tilannetta korjaavia toimenpiteitä. Melutilanne ei saa hankkeen myötä heikentyä, vaan päinvastoin.

Ilmanlaatu

YVA-selostuksessa tullaan esittämään uudet laskennalliset ilmanlaatuvyöhykkeet, mikä on hyvä asia. Valtatiellä on selviä vaikutuksia sen lähialueen ilmanlaatuun. Vaikka melusuojausten vaikutuksia ilmanlaatuun ei YVA-ohjelman mukaan tulla huomiomaan, on hyvä tiedostaa, että viimeisimpien selvitysten mukaan meluesteet estävät hyvin myös hiukkasten leviämistä tiealueelta ympäristöön. Niistä saadaan näin hyötyä sekä äänimaisemaan että ilmanlaatuun.

Rakentamisen aikaiset vaikutukset

YVA-lain mukaan hankkeen vaikutuksia tulee arvioida kaikissa niissä hankevaiheissa, joissa voi syntyä merkittäviä ympäristövaikutuksia. Valtatiehankkeen osalta merkittäviä YVA-menettelyssä arvioitavia vaikutuksia voi käytön lisäksi syntyä ainakin hankkeen ajallisesti pitkässä rakentamisvaiheessa.

Arviointiohjelmassa on tunnistettu rakentamisen aikaisia vaikutuksia. Niiden lisäksi vaikutusten arviointiin tulee sisällyttää rakentamisessa syntyvien ja käytettävien maamassojen kuljettamisen ja läjitys- sekä välivarastointialueiden vaikutukset. Valtatien rakentamisessa korostuvat esimerkiksi maamassojen irrottamisesta, siirtämisestä, kallion räjäytyksistä tai koneiden käytöstä aiheutuvat vaikutukset. Vaikutukset voivat ilmetä meluna, tärinänä, pölynä, ihmisten viihtyvyyden heikentymisenä tai vaikutuksina kulttuuriperintöön ja muinaisjäännöksiin, maisemaan tai luonnonolosuhteisiin, kuten vaikutuksina maaperään, vesistöön, pohjavesiin, kasveihin tai eläimiin. Rakentamisaikaisia vaikutuksia arvioitaessa tulee muistaa, etteivät valtatien kaikki rakentamisaikaiset vaikutukset ole palautuvia, vaan monet rakentamisvaiheessa syntyvistä vaikutuksista ovat pysyviä tai pysyväisluonteisia.

Onnettomuus- ja poikkeustilanteet

Onnettomuus- ja poikkeustilanteet on kuvattu hyvin yleispiirteisesti ja tätä osiota olisi hyvä täydentää. Ympäristövaikutusten arvioinnissa tunnistettava ja huomioitava erilaiset onnettomuustilanteet, joista voi seurata maaperän, pohjaveden tai vesistöjen pilaantuminen. Tässä on huomioitava myös vaikutusalueella olevat pohjavesialueet, kuten Keljonkankaan pohjavesialue sekä tien läheisyydessä sijaitsevat vesistöt kuten Kaijanlampi, Maatianjärvi, Salmijärvi, Saajoki, Painaanjärvi, Lautakkojärvi, Rimminjärvi ja Päijänne.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Tämä asia käsiteltiin ennen asiaa § 27.


Muutoksenhaku

 

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

- vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §, laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- hallinnon sisäistä määräystä, joka koskee tehtävän tai muun toimenpiteen suorittamista (laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 §)
- virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
- etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
- varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)
- hankintaoikaisun johdosta tehtyä päätöstä, jos hankintapäätöstä ei ole hankintaoikaisun johdosta muutettu (Hankintalaki 146 § )