§ 5 Jyväskylän teatterin peruskorjauksen esitystekniikan valvonnan hankintamenettelyn keskeyttäminen

Lataa 

JyväskyläDno-2025-60

Päätöspäivämäärä

24.1.2025

Päätöksen tekijä

Kiinteistöjohtaja

Päätöksen peruste

Jyväskylän kaupungin hallintosäännön 67 §:n mukaan hankinnoista, joihin sovelletaan hankintalakia, päättää tehtäväalueellaan liikelaitoksen johtaja ilman euromääräistä rajaa. Hankintayksikön omasta aloitteesta tehtävästä hankintaoikaisusta (itseoikaisu) päättää hankintapäätöksen tekijä.

Kuvaus

Asian valmistelija Mauno Rein, rakennuttajapäällikkö, mauno.rein@jyvaskyla.fi

1. Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Jyväskylän kaupunki (jäljempänä myös ”hankintayksikkö”) on järjestänyt tarjouskilpailun Teatteritalon peruskorjauksen esitys- ja näyttämötekniikan urakoiden valvonnasta.

Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain (1397/2016) mukaisena avoimena menettelynä. Hankinnasta julkaistiin kansallinen hankintailmoitus Hilma-ilmoituskanavassa 31.10.2024 (Hilma-numero 2024-150519).

Tarjoaja on voinut tarjota joko vain esitys- tai näyttämötekniikan urakan valvontaa taikka molempia valvontatehtävistä.

Hankintayksikkö keskeyttää hankintamenettelyn esitystekniikan urakan valvonnan osalta jäljempänä mainittujen perusteiden vuoksi. Näyttämötekniikan valvonnasta tehdään erillinen hankintapäätös myöhemmin.

2. Hankintamenettelyn keskeyttämisen perusteet

Sovellettavat säädökset:

Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.

Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen perustui todellisiin syihin (esim. KHO 28.9.2006 taltio 2514).

Oikeuskäytännössä todellisina syinä on pidetty muun muassa sitä, että:

  • hankintamenettelyssä on havaittu olennainen virhe, eikä virhettä voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi tarjouskilpailu;
  • tarjouspyyntö on osoittautunut tulkinnanvaraiseksi taikka virheelliseksi; ja
  • tarjouspyyntö on epäonnistunut ja sen perusteella on ollut mahdotonta suorittaa vertailua.

Hankintalain 125 §:n esitöiden (HE 108/2016 vp s. 223) mukaan pykälä säilyy muuttumattomana aiemmin voimassa olleen julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 73 a §:ään nähden.

Viimeksi mainitun säännöksen esitöiden (HE 182/2010 vp s. 22 ja 23) mukaan keskeyttämisen syyn arvioinnissa hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin, ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin.

Talousvaliokunnan mietinnössä (TaVM 48/2010 vp s. 4) on todettu, ettei hankintamenettelyn keskeyttäminen edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa.

Esitystekniikan toteutussuunnitelmia ei ollut liitetty tarjouspyynnön liitteeksi:

Esitystekniikkaa koskevasta urakasta on laadittu toteutussuunnitelmat. Esitystekniikkaa koskevan urakan valvojan tehtävänä on muun ohella valvoa, että urakat tullaan toteuttamaan kyseisten toteutussuunnitelmien mukaisesti. Näistä toteutussuunnitelmista ilmenee siten osaltaan valvontahankinnan työmäärä. Valvojalle aiheutuu työtä myös toteutussuunnitelmiin perehtymisestä ennen kuin varsinaista urakan valvontatyötä aletaan suorittamaan.

Esitystekniikan toteutussuunnitelmia ei ollut liitetty tarjouspyyntöön. Tarjousten laatimisen perustana olleet asiakirjat ovat siten olleet puutteellisia.

Puutteellisten tarjouspyyntöasiakirjojen vuoksi tarjoajilla ei ole ollut käsitystä siitä, kuinka laajasta työstä esitystekniikan toteutussuunnitelmien mukaisesti toteutettujen urakoiden valvonnassa on ollut tosiasiassa kyse. Tarjoajat ovat joutuneet omiin käsityksiinsä pohjautuen arvaamaan tästä aiheutuvan työmäärän, kuten myös toteutussuunnitelmiin perehtymiseen tarvittavan työmäärän, eivätkä tarjoukset ole tämän vuoksi yhteismitallisia ja vertailukelpoisia.

Koska hankintayksikön kilpailuttaman hankinnan tarjouspyyntöasiakirjat ovat olleet edellä kuvatulla tavalla olennaisesti puutteellisia, on hankintayksiköllä hankintalain 125 §:n tarkoittamat todelliset ja perustellut syyt keskeyttää hankintamenettely. Hankintamenettelyn keskeyttäminen ei vaikuta syrjivästi tarjoajiin.

3. Tarjousasiakirjojen julkisuus

Koska hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen, hankintayksikkö pitää saadut tarjoukset salassa julkisuuslain (621/1999) 24 §:n 1 momentin 17 ja 20 kohdan nojalla, kunnes hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt jättää hankintamenettelyn toteuttamatta. Salassapidolla turvataan tarjoajien tasapuolinen kohtelu tulevassa kilpailutuksessa.

Päätös

Päätän keskeyttää hankintailmoituksella (2024-150519) julkaistun hankintamenettelyn esitystekniikan urakan valvonnan osalta ja saadut tarjoukset pidetään salassa.

Allekirjoitus

Tuomas Kuronen, kiinteistöjohtaja

Organisaatiotieto

Tilapalvelu-liikelaitos