Perustelut
Asian valmistelijat Elli Räsänen, kehittämisasiantuntija, elli.rasanen@jyvaskyla.fi, Timo Harju, ohjelmapäällikkö, timo.harju@jyvaskyla.fi ja Kari Ström, palvelupäällikkö, kari.strom@jyvaskyla.fi
EU:n LIFE-ohjelma rahoittaa hankkeita, joiden tavoitteena on hidastaa ilmastonmuutosta ja tukea ympäristön- ja luonnonsuojelun toteutumista kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. LIFE-ohjelman Ilmastonmuutoksen hillitseminen ja siihen sopeutuminen -alaohjelmasta rahoitetaan toimia, joilla tuetaan siirtymistä tieliikenteessä päästöttömään liikkuvuuteen. Vuoden 2025 LIFE-haku avautuu 24. huhtikuuta ja päättyy 23. syyskuuta.
Jyväskylän kaupunki hakee LIFE-ohjelmasta rahoitusta Nordic H2 Transport LIFE -hankkeelle yhdessä hankekonsortion kanssa johon kuuluu: Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia, Keski-Suomen pelastuslaitos, Koiviston Auto –konserni ja portugalilainen linja-autojen valmistaja CaetanoBus.
Nordic H2 Transport LIFE -hanke tukee liikenteen vihreää siirtymää edistämällä vihreän vedyn käyttöä liikenteen energianlähteenä. Hankkeen keskiössä ovat erilaiset vetyliikenteen pilotit, jotka vastaavat vedyn turvallisen liikennekäytön ja pohjoismaisten olosuhteiden erityishaasteisiin. Hanke tukee Jyväskylän asemaa vetykäyttöisen liikenteen kehityksen kärjessä, vahvistaa Keski-Suomen yhteyttä laajempaan pohjoismaiseen vetyverkkoon, edistää vetytaloutta Keski-Suomessa ja tukee alueen siirtymää kohti hiilineutraaliutta. Hankkeen kesto on 42 kuukautta.
Kaupunkistrategian mukaisesti Jyväskylän kaupunki on sitoutunut tavoittelemaan hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä. Resurssiviisas Jyväskylä 2040 -ohjelman, Linkki tulevaisuuteen 2030 -kehittämisohjelman sekä Jyväskylän kaupunkiseudun kuntien ja valtion välisen MAL-sopimuksen mukaisesti hiilineutraaliuden saavuttamisessa keskeistä on luoda edellytykset vähähiiliselle liikennejärjestelmälle. Jyväskylä pilotoi vihreällä vedyllä toimivia busseja ja avaa Suomen ensimmäisen suuren kapasiteetin vetytankkausaseman vuonna 2025. Vetybussipilotti on rahoitettu kahdeksi ensimmäiseksi vuodeksi, mutta pilotin jatkaminen ja vetybussien käyttöönoton mahdollistaminen vaatii lisäresursseja. Lisäksi on tunnistettu tarve varmistaa riittävä kysyntä Jyväskylän vetytankkausasemalle ja edistää vedyn käytön kilpailukykyä.
Keski-Suomella on erinomaiset edellytykset rakentaa vetytaloudesta uusi alueellinen kasvun veturi. Jyväskylän vahvuuksiin kuuluvat vahva osaaminen ja hyvä maantieteellinen sijainti, minkä vuoksi alueellisessa vetystrategiassa on keskitytty logistiikan ja liikenteen mahdollisuuksiin. Jyväskylän kaupungin elinkeinopalveluiden rooli, kaupungin ja valtion välisen innovaatioekosysteemisopimuksen mukaisesti, alueen vetytalouden edistämisessä on koota yhteen alueen yrityksiä, organisaatioita sekä oppi- ja tutkimuslaitoksia, jotka yhdessä synnyttävät uutta osaamista, innovaatioita ja liiketoimintaa sekä lisäävät alueen kilpailukykyä. Keski-Suomen vetytaloustiekartan mukaisesti alueellisen vetytalouden kasvun tukemiseksi on tärkeää hyödyntää EU:n rahoitusmahdollisuuksia.
Nordic H2 Transport LIFE -hanke mahdollistaa vihreällä vedyllä kulkevien bussien pilotoinnin jatkumisen ja jatkokehittämisen Jyväskylässä osana joukkoliikennettä vuoteen 2029 saakka. Hanke tiivistää yhteistyötä alueen vetytoimijoiden kanssa tukien Jyväskylän kaupungin elinkeinopalveluiden roolia alueen vetytalouden edistämisessä. Hankkeessa tehtävät selvitykset vetyliikenteen ja vetylentämisen kehittämisen tueksi sekä hankerahoituksella rakennettava testausympäristö vetykäyttöisten polttokennoajoneuvojen testaamiseen kasvattaa alueen TKI-panostuksia vetyteemassa. Lisäksi hankkeessa pilotoidaan erilaisia vetykäyttöisen liikkumisen muotoja kuten kaupungin työtekijöiden, kuntalaisten ja matkailijoiden käyttöön suunnattuja vetykäyttöisiä yhteiskäyttöautoja kestävää kehitystä ja yhteisiä ympäristötavoitteita edistäen.
Osallistumalla Nordic H2 Transport LIFE -hankkeeseen Jyväskylän kaupunki toteuttaa kaupunkistrategian, MAL-sopimuksen sekä innovaatioekosysteemisopimuksen lisäksi Jyväskylän kaupungin, TGR-WRT:n ja Toyota Mobility Foundationin aiesopimusta yhteistyöstä kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa. Central Finland Mobility Foundation (Cefmof) -säätiön yhtenä perustajana Jyväskylän kaupunki on sitoutunut edistämään hiilineutraalin, kestävän ja monipuolisen yhteiskunnan toteutumista Keski-Suomessa.
Nordic H2 Transport LIFE -hankkeen kokonaiskustannus vuosille 2026-2029 (42 kk) on noin 5 600 000 euroa, josta Jyväskylän kaupungin osuus on noin 600 000 euroa. Hankkeesta 60 % rahoittuu LIFE -ohjelmasta ja 40 % hakijoiden omarahoitusosuuksista. Jyväskylän kaupungin omarahoitusosuus on enintään 240 000 euroa jakautuen vuosille 2026-2029. Jyväskylän kaupungin omarahoitusosuuteen voidaan hakea ympäristöministeriön avustusta. Avustuksen määrä on enintään 50 000 euroa ja se haetaan sen jälkeen, kun hanke on saanut myönteisen rahoituspäätöksen LIFE-ohjelmasta.
Konsernihallinnon Kehittämisen tuen tiimi yhteistyössä elinkeinopalveluiden kanssa koordinoi hankevalmistelua. Hankehakemuksen kirjoittamisen tueksi palkataan konsultti, jonka kulut kattaa Central Finland Mobility Foundation (Cefmof) -säätiö.
Hallintosäännön 68 §:n mukaan kaupunginhallitus päättää kehittämis- ja yhteistyöhankkeesta kaupunkiorganisaation ulkopuolisten tahojen kanssa ilman euromääräistä rajaa, kun kyse on kestävää hiilineutraalia liikkumista tai kaupunkikehitystä koskevasta, Erityisrahoituksen kustannuspaikalle kirjatusta hankkeesta elinkeino- ja työllisyyspalveluiden toimialalla.
Kaupunginjohtaja Timo Koivisto on Cefmof-säätiön hallituksen puheenjohtajana esteellinen esittelemään asiaa.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Heli Leinonkoski, kansliapäällikkö, heli.leinonkoski@jyvaskyla.fi
Kaupunginhallitus päättää, että Jyväskylän kaupunki hakee Nordic H2 Transport LIFE -hanketta yhdessä konsortiojäsenten kanssa. Hankkeen omarahoitusosuuteen, joka on enintään 240 000 euroa vuosien 2026-2029 aikana, varaudutaan Erityisrahoituksen kustannuspaikalta.