Perustelut
Vaalilain 63 §:ssä säädetään seuraavaa: ”Kunnan keskusvaalilautakuntaan saapuneet ennakkoäänestysasiakirjat tarkastetaan vaalikuoria avaamatta kokouksissa, jotka on pidettävä siten, että vaalipäivää edeltävänä perjantaina ennen kello 19 saapuneet ennakkoäänestysasiakirjat ehditään niissä käsitellä. Määräajan jälkeen saapuneet lähetekuoret jätetään niitä avaamatta huomioon ottamatta.
Äänestys on jätettävä huomioon ottamatta, jos:
- ennakkoon äänestänyttä henkilöä ei ole otettu äänioikeusrekisteriin;
- vaalikuoreen on tehty äänestäjää tai ehdokasta koskeva taikka muu asiaton merkintä;
- lähetekirje on niin puutteellinen tai epäselvä, ettei varmasti voida vakuuttua, onko äänestys tapahtunut laissa säädetyin tavoin, tai päätellä, kuka on äänestänyt; taikka
- kotiäänestyksen lähetekirjeestä puuttuu 54 §:ssä tarkoitetun henkilön nimikirjoitus.
Äänestyksen huomioon ottamatta jättämisestä on tehtävä merkintä kokouksessa pidettävään pöytäkirjaan, johon on liitettävä huomioon ottamatta jätetty vaalikuori lähetekirjeineen ja -kuorineen. Jos lähetekirje, jossa ei ole lähetekirjeen kuittausmerkintää, ja siihen liitetty vaalikuori voidaan hyväksyä, äänioikeusrekisteriin merkitään, että lähetekirjeessä mainittu henkilö on käyttänyt äänioikeuttaan. Jos hyväksyminen tapahtuu myöhemmin kuin 4. päivänä ennen vaalipäivää kello 19, merkintä lähetekirjeessä mainitun henkilön äänestämisestä tehdään oikeusministeriön määräämällä tavalla lisäksi vaaliluetteloon. Jos kunnan keskusvaalilautakunnalle on 71 §:n 3 momentin mukaisesti erityisestä syystä toimitettu äänioikeusrekisteristä heti sen tultua lainvoimaiseksi tulostetut vaaliluettelot, merkintä tehdään ainoastaan vaaliluetteloon. Sen jälkeen kun ennakkoäänestysasiakirjat on tarkastettu, kunnan keskusvaalilautakunnan on lajiteltava hyväksytyt vaalikuoret äänestysalueittain sekä laskettava vaalikuorten lukumäärä äänestysalueittain ja merkittävä lukumäärät pöytäkirjaan. Hyväksytyt vaalikuoret on äänestysalueittain lajiteltuina ja lähetekirjeistä erotettuina säilytettävä avaamattomina varmassa tallessa.”
Oikeusministeriön ohjeessa (Vaaliohjeet 1: Kunnan keskusvaalilautakunnan tehtävät) todetaan seuraavaa:
”Keskusvaalilautakunnan harkintaan jää, miten se käytännössä suorittaa asiakirjojen tarkastamisen. Keskusvaalilautakunnan on päätettävä mahdollisista valmistavista toimenpiteistä ennen kaikkea sen perusteella, kuinka paljon ja minkä tyyppisiä ennakkoäänestysasiakirjoja keskusvaalilautakuntaan arvioidaan saapuvan. Jos tarkastettavia ennakkoäänestysasiakirjoja on odotettavissa vähän, voi päätösvaltainen keskusvaalilautakunta itse tarkastaa kaikki asiakirjat yhdessä tai useammassa kokouksessa. Jos taas tarkastettavia ennakkoäänestysasiakirjoja tulee runsaasti, keskusvaalilautakunta voi päättää, että keskusvaalilautakunnan sihteeri yhdessä avustavan henkilökunnan kanssa suorittaa ennakkoäänestysasiakirjojen valmistavan tarkastamisen keskusvaalilautakunnan käsittelyä varten lautakunnan antamien ohjeiden mukaisesti. Keskusvaalilautakunnan on kiinnitettävä erityistä huomiota tarkastusmenettelyn turvallisuuteen ja luotettavuuteen. Menettelyn on oltava sellainen, että se ei anna aihetta minkäänlaisiin epäilyksiin menettelyn asianmukaisuudesta. Kaikki väärinkäytösmahdollisuudet tulee sulkea pois. Tämä tarkoittaa esimerkiksi, että vähintään kahden henkilön on oltava samanaikaisesti paikalla aina kun ennakkoäänestysasiakirjoja käsitellään, tarkastusta suorittavien henkilöiden ulottuvilla ei ole käyttämättömiä vaaliasiakirjoja eikä vaalileimasimia ja että tila, jossa tarkastusta suoritetaan, on riittävän avoin, jotta tarkastuksen valvonta on mahdollista toteuttaa. Tarkastamiseen liittyvät ratkaisut, kuten kaikki huomioon ottamatta jättämiset, keskusvaalilautakunnan on tehtävä päätösvaltaisessa kokoonpanossa. Keskusvaalilautakunnan kokouksista on pidettävä pöytäkirjaa.”
Jyväskylän kaupungin keskusvaalilautakunnan käsiteltäväksi saapuu runsaasti ennakkoääniä, joten on tarkoituksenmukaista, että keskusvaalilautakunnan vaalitoimisto ja avustava henkilökunta suorittaa tarkistamisen oikeusministeriön ohjeistuksen mukaisesti ennen keskusvaalilautakunnan kokousta, eli tarkistaa lähetysten saapuneen oikeaan paikkaan, avaa lähetekuoret, tarkistaa lähetekirjeiden kuittausmerkinnät ja allekirjoitukset sekä sen, että vaalikuorissa ei ole asiattomia merkintöjä ja että vaalikuoret eivät ole avonaisia.
Oikeusministeriön ohjeessa (Vaaliohjeet 1: Kunnan keskusvaalilautakunnan tehtävät) todetaan seuraavaa:
”Keskusvaalilautakunnan on merkittävä (ns. jälkikirjauksina) äänioikeusrekisteriin kaikki ne hyväksytyt ennakkoäänestykset, joita ei ole merkitty äänioikeusrekisteriin ennakkoäänestyspaikassa. Tällaisten ennakkoäänestysten lähetekirjeessä ei ole edellä mainittua kuittausmerkintää. Tyypillisiä tällaisia ennakkoäänestyksiä ovat ulkomailla edustustoissa ja laivoissa annetut äänet sekä laitos- ja kotiäänet. Jos lähetekirjeessä on kuittausmerkintä, se tarkoittaa sitä, että äänestys on merkitty rekisteriin jo ennakkoäänestyspaikassa, eikä merkintää siis tehdä enää keskusvaalilautakunnassa."
Jyväskylän kaupungin keskusvaalilautakunnan osalta merkinnät äänioikeusrekisteriin on tehtävä torstaihin 10.4.2025 klo 18.00 mennessä, jolloin oikeusministeriö tulostaa vaaliluettelon äänioikeusrekisteristä. Merkinnät tehdään keskusvaalilautakunnan vaalitoimistossa.
Oikeusministeriön ohjeessa (Vaaliohjeet 1: Kunnan keskusvaalilautakunnan tehtävät) todetaan seuraavaa:
”Keskusvaalilautakunnan on laskettava erikseen aluevaaleissa ja erikseen kuntavaaleissa hyväksyttyjen vaalikuorten lukumäärä kussakin äänestysalueessa, todettava äänioikeusrekisteriin (tai vaaliluetteloihin) äänestäneiksi merkittyjen lukumäärä kussakin äänestysalueessa sekä merkittävä saadut luvut keskusvaalilautakunnan pöytäkirjaan.”
Jyväskylän kaupungin keskusvaalilautakunnan osalta keskusvaalilautakunnan vaalitoimisto ja avustava henkilöstö ovat pakanneet hyväksyttävät vaalikuoret valmiiksi äänestysalueittain ja laskeneet hyväksyttävien vaalikuorten lukumäärät.
Oikeusministeriön ohjeessa (Vaaliohjeet 1: Kunnan keskusvaalilautakunnan tehtävät) todetaan seuraavaa:
”Vaalikuoret on lähetekirjeistä erotettuina ja vaaleittain ja äänestysalueittain jaoteltuina säilytettävä avaamattomina varmassa tallessa siihen asti, kun niitä ryhdytään vaalipäivänä laskemaan keskusvaalilautakunnassa.”
Jyväskylän keskusvaalilautakunnan vaalitoimisto säilyttää vaalikuoret oikeusministeriön ohjeen mukaisesti.
Päätösehdotus täydennetään kokouksessa. Huomioon ottamatta jätettävät vaalikuoret lähetekirjeineen ja lähetekuorineen sekä vaalikuorten lukumäärätiedot äänestysalueittain ovat nähtävinä kokouksessa. Asiakirjat liitetään pöytäkirjan liitteiksi.
Ehdotus
Esittelijä
-
Kaija Haapsalo, keskusvaalilautakunnan puheenjohtaja, Kaija.Haapsalo@jyvaskyla.fi
Keskusvaalilautakunta suorittaa kuntavaalien 2025 ennakkoäänestysasiakirjojen tarkastamisen.
Päätös
Keskusvaalilautakunta päätti suorittaa kuntavaalien 2025 ennakkoäänestysasiakirjojen tarkistamisen.
Keskusvaalilautakunta päätti jättää huomioon ottamatta ennakkoäänestyksiä seuraavasti:
Yleinen ennakkoäänestys ja laitos- ja kotiäänestys:
- Äänestäjällä ei ole äänioikeutta kuntavaaleissa 1 kpl
- Lähetekuoressa oleva lähetekirje on osoitettu Jyväskylän keskusvaalilautakunnalle, mutta äänestäjä ei äänioikeusrekisterin mukaan kuulu Jyväskylään vaan on äänioikeutettu muussa kunnassa 9 kpl
Hyväksyttyjä ennakkoon äänestäneitä oli vaalikuorten mukaan laskettuna yhteensä 33 461 kpl.
Huomioon ottamatta jätettäviä ennakkoäänestyksiä on yhteensä 10 kpl.
Huomioon ottamatta jätettävät vaalikuoret lähetekirjeineen ja lähetekuorineen sekä vaalikuorten lukumäärätiedot äänestysalueittain on arkistoitu pöytäkirjan liitteiksi erikseen, Dno-2025-594. (Liitteeseen täydennetty tiedot myös kirjeäänestysten osalta teknisenä lisäyksenä kokouksen jälkeen, yhteismäärä 33 472 kpl).